Garmin eTrex Legend HCx

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Garmin eTrex Legend HCx op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Robberjack 25-07-2014
Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

De eTrex is hanzaam en stevig. Je kunt gemakkelijk er kaarten op kwijt van openstreetmaps. Je doet er even over om de vele mogelijkheden te benutten, wil je weinig, alleen goede begeleiding, dan leer je dat binnen 20 minuten.
De batterijen gaan lang mee (ik gebruiik oplaadbare) Check wel even voor je op pad gaat, er zit een indicator op je scherm.
Wat stomvervelend is; de rubberband om het apparaat laat na verloop van tijd los. Daardoor doet het bovenste knopje rechts het plots ook niet meer.
Met Garmin geschreven, maar nog geen reactie mogen ontvangen. Hoop wel dat postman, zie andere review, gelijk heeft en dat Garmin het voor je oplost.

Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

Probleem met de siliconen rubber rand:
Laat soms los na verloop van tijd en dan verandert je Vista in een kleverig vies ding.
Laat je hierdoor niet weerhouden om de Vista te kopen want het is een super ding!
Dit lijmprobleem laat zich namelijk heel makkelijk oplossen.
Niet opsturen voor garantie, na een jaar weer zelfde gedoe.
Zelf doen. Siliconenrubber moet nl gelijmd worden met siliconenkit en vooral niet met secondenlijm of bisonkit, dat tast je apparaat en het rubber aan.
Er staat een Amerikaans filmpje op YouTube en dat heb ik gedaan.
Rubber rand voorzichtig verwijderen, niet uitrekken. Toestel en rand reinigen met wasbenzine, rand naspoelen in een afwassopje. Goed afdrogen, vooral bij de knopjes. Laat drogen en neem een tubetje aquarium/glas siliconenkit van 6 euro, bij meeste DHZ zaken verkrijgbaar.
Siliconenkit zorgvuldig aanbrengen op rand toestel, op de waterdichte folie. Knopjes ontzien.
Rand erom, op plaats drukken, checken of knopjes goed zitten. Overtollige kit goed verwijderen met stokje. Een of twee strakke elastieken om de rand en toestel als een mummie strak inpakken met bv rekverband. Een dag en een nacht laten liggen, verband eraf, nog een halve dag laten verdampen en je Etrex heeft nooit meer het lijmprobleem!

Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

Een prima ding. Heel veel mogelijkheden, gebruik hem al jaren voor fietsen en wandelen, nooit meer verdwalen. Tracks van internet of eigengemaakte tracks, zet ze er op en volg ze. Loop je fout, zie je binnen enkele meters al op het scherm als je je tracklog aanzet.
Maar: je moet eerst wel wat studietijd investeren. De eerste weken zijn wennen en ontdekken.
Bedenk vooral dat je zonder een micro sd kaartje met b.v. Fiets-wandelkaart Benelux helemaal niets aan het apparaat hebt. Niet duur gaan kopen, maar van internet halen. Jammer genoeg vereist dat ook weer veel specifieke kennis en ben je beter af als iemand dat even voor je wil doen. Micro sd kost 10 euro. Probleem met de rubber rand: mocht dit zich voordoen, rand er helemaal af, apparaat en rand reinigen met wasbenzine, daarna weer vastplakken met aquarium siliconenkit. Geen bisonkit of ander spul gebruiken, dar tast de siliconen rubber rand aan en verpoedert weer.
Ook niet voor garantie terugsturen, dan is het na een jaar weer mis.

Maybach42 23-12-2013

Ook bij mij laat het rubber los en is vies. Ik zal bovenstaand advies volgen om het rubber te repareren.

Maybach42 04-09-2013
Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

n van de bedroevendste aanschaffen ooit. Wat een baggerding! Zeer zeer gebruiksonvriendelijke slechte software. Je kunt er rustig een dag voor uittrekken om topo kaarten te downloaden duurt uren. Voor mij nooit meer een product van Garmin. Bah.

postmam 15-11-2013

Heb je al andere gps geprobeerd?
Het is niet alleen bij deze een enorme studie, maar hele gps gebeuren is erg complex.
Vandaar dat op Marktplaats zoveel splinternieuwe gps en te koop staan ......
Mensen kopen en weten niet waar ze aan beginnen. Eigenlijk beste om iemand in de buurt te hebben die je op weg helpt en je daarbij ook even van een kant en klaar sd kaartje voorziet.... Dan is het zo gepiept en ben je enthousiast op weg !
Jammer voor je, het had zo mooi kunnen zijn, ik heb dit model al 3 jaar in gebruik en ga nu overstappen op een veel duurdere, met de in de loop der tijd verkregen kennis durf ik nu te investeren.

A. de Cock 04-09-2012

In één woord: PRIMA.
Gebruik hem in grote steden. Kan gemakkelijk mijn weg vinden en dat loopt een stuk ontspannender. Tijdens het wandelen kan je informatie oproepen van de omgeving. Echt prettig.
Lange duur van de batterij. Voordat ik hem aanschafte heb ik bij diverse zaken de prijs vergeleken. Je kan daar veel geld bij besparen.

zwerver2010 13-12-2011
Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

Met deze GPS van west naar oost door de Pyreneen getrokken, 800 km en 40.000 hoogte meters over de HRP.
Ik heb hem echt ruig gebruikt en bewonder de duurzaamheid. Batterijduur is uitstekend: 2 wandeldagen op 2 AAtjes.
Een aanrader!

SOSv2 01-02-2010
Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

Dit is een prachtig toestel waar we nu een klein jaar veel plezier van hebben (vooral geocaching, occasioneel ook voor met de fiets). De batterijduur is formidabel, het scherm heel goed af te lezen en de bediening, eenmaal wat ervaring, heel eenvoudig.

Jammer genoeg komt de rubber (die alles waterdicht houdt en ook noodzakelijk is om de knoppen te kunnen gebruiken) helemaal los. De lijm wordt een plakkerig boeltje en onaangenaam om hem met de blote hand vast te nemen. Bij opzoeken op internet blijkt een massa Garmin eTrexs daar problemen mee te hebben. Jammer :-(

caysan 28-09-2009
Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

Ik heb de legend HCX nu een aantal maanden in gebruik en bevalt mij erg goed. Bij de aanschaf twijfelde ik tussen dit model en de gpsmap 60. Ik heb uiteindelijk voor dit toestel gekozen omdat de prijs een stuk lager was en het toestel hetzelfde kan.

Ik gebruik het toestel voor geocaching, mountainbiken en als navigatie in de auto. Hiervoor gebruik ik de navigator kaart.
Kaart materiaal is overal te krijgen. Ook is er gratis kaartmateriaal verkrijgbaar. (openstreetmaps). hierop zijn ook fietspaden te zien.

EA75 06-07-2009
Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

Mooie gps voor buitengebruik. Inmiddels gebruiken we de gps bijna een jaar en zijn zeer tevreden.
Op de mtb, in de auto of tijdens geocachen laat 'ie ons niet in de steek.
Het scherm is ook in zonlicht goed af te lezen, zeker vergeleken met een garmin nüvi.

gemiddeld gaan de baterijen zo'n 25 uur mee.

Één nadeel die de etrex serie heeft is het loslaten van de rubber band om het toestel. Garmin schijnt dit euvel altijd te repareren, maar dan ben je de gps wel een tijdje kwijt...én dat willen we eigenlijk niet.

Rene_P 05-11-2008
Geschreven voor: Garmin eTrex Legend HCx

Ik ben een doorgewinterde gebruiker van GPS-apparatuur sinds mei 2002 met de StreetPilot 3 voor op de motor en in de auto.

De eTrex Legend HCx heb ik aangeschaft om als fietscomputer te gebruiken (goede draadloze èchte fietscomputers kosten bijna net zoveel als de eTrex). Echter, na het lezen van de handleiding werd mij temeer duidelijk dat dit handzame GPS-je nog veel méér in z'n mars heeft.
Zelfs in de auto, ondanks het kleine scherm (doch van zeer goede kwaliteit), bevalt 'ie mij uitstekend. Ik hoefde alleen een originele voertuighouder te kopen en nu klik ik 'm net zo makkelijk op de fietsstuur- als in de autosteun. Super!

Het is een echte Garmin dus topkwaliteit. Natuurlijk is Garmin over de hele linie een stukje duurder, maar dat extra beetje geld zie je duidelijk terug in de mooie en sterke kwaliteit van de kast, knopjes en interne componenten: hij kan tegen een stootje, is volledig waterdicht, trillingbestendig en is ergonomisch ook goed doordacht.

De knopjes (zijkanten) zijn van de stuggere variant zodat je duidelijk wat meer kracht moet zetten. De joystick boven het scherm werkt heerlijk. De snelheid van de processor is ruim voldoende zodat de auto-routingfunctionaliteit ook bij routes over grotere afstanden, relatief snel worden berekend. Hoewel ze natuurlijk achterblijven bij de op de automobielnavigatiesystemen (o.a. de TomTom), maar dáármee kun je weer niet het veld in...

Verder is het ongelimiteerde geheugen een uitkomst (micro-SD). T/m 2GB werkt gegarandeerd perfect. Gebruik wel de standaard micro-SD-kaartjes want de snellere varianten kunnen soms wel problemen geven.

Qua kaartsoftware maak ik gebruik van City Navigator Europe v8 (gebruikte ik al in de StreetPilot) en van Topo Nederland. Hiervoor kun je instellen welke kaarten je wilt verbergen en welke je wilt tonen. Kaartsoftware wat je alleen in speciale situaties gebruikt, kun je het beste verbergen, wat de processor minder belast wat weer een snellere schermverversing/responstijd geeft. Daarnaast beschik je uiteraard ook nog over de ingebakken basiskaart (Europa, N-Afrika, Midden-Oosten) die niet verborgen kan worden.

Het batterijverbruik is prima in orde. Met een setje penlites (NiMH 2700mA) haal je makkelijk 15 uur met de backlight op 25%. Zonder backlight zou je zomaar de fabrieksopgave van 25 uur kunnen halen.

Al met al een aankoop geweest waarvan ik zeker geen spijt kan krijgen.