Garmin Etrex 20

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Garmin Etrex 20 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Tri_J 28-09-2013
Geschreven voor: Garmin Etrex 20

Ik heb deze etrex 20 nu een half jaar in gebruik. Ik gebruik hem voor te geocachen. En dat gaat prima met dit ding.
Hij heeft een 'joy-stickje' en geen touchscreen. En dat is echt een voordeel. Voorheen cachte ik met een touchscreen, maar dat was ellendig met 2 handen werken. Deze kun je gewoon met 1 hand bedienen.

Het paperless geocachen is eigenlijk een lachertje als je multi's loopt. Maar bij een regular is het wel te doen. Vooral hints en de logs lezen, als je niets vindt.... :-)

De basiskaart die er op zit, is er eentje van voor 1994, want de snelweg die destijds hier is aangelegd, staat er niet op. Ik heb een (gratis) OSM-kaart erop gezet, en die doet het werkelijk prima. Gewoon erop kopiëren en hij doet het.

Hij vindt in no-time z'n satellieten, en bij een bladerdek gaat het verrassend vaak wel goed (niet altijd, maar dan nog weinig afwijking).

De kompas is niet elektronisch, dus je moet in beweging blijven om de juiste richting te bepalen. 1 a 2 passen is al genoeg. Ik heb dat nog niet echt erg gevonden.

Ook vindt ik de 'profielen' een prè. Vaak heb je voor de auto, fiets of te voet andere instellingen nodig. Da's met profielen makkelijk te regelen, zonder je Garmin telkens te herprogrammeren.

Al met al, een winnertje, voor die prijs.

Mnhhd 24-07-2014

Hallo,

Ik heb onlangs deze gps gekocht om te gaan geocachen. Werkt prima, niks op aan te merken, maar: kunt u me misschien vertellen hoe ik caches uit het apparaat kan verwijderen als ik ze gevonden heb? Ik vind nergens een mogelijjkheid, ook niet als hem aansluit op mijn computer.
Ik heb gpx bestanden gedownload via opencaching.com en loc- bestanden via geocaching.com. Beide kan ik niet verwijderen.
Softwareversie 3.90 is geinstalleerd.

stancemm 05-08-2013
Geschreven voor: Garmin Etrex 20

Na jarenlang tevreden gebruik van de vorige generatie Etrex, ben ik sinds kort overgestapt op het nieuwste model. Het scherm is wat kleine maar scherp afleesbaar, veel beter dan de GPS-en met een aanraakscherm. De ontvangst is goed zelfs bij hoge gebouwen of onder bladerdek, en op internet zijn talloze tips en trucs te vinden die je helpen bij het ontdekken van de vele mogelijkheden van dit apparaat. Je wandelt al snel met gemak door de menus, dat dit met knoppen gaat heeft evenveel voor- als nadelen. Een kleine reus waar ik nog heel veel plezier van ga hebben!

rfnreynders 10-06-2013

Schitterend apparaatje !

Makkelijk te hanteren. Ik heb de handleiding niet eens gelezen.
Mooi beeld en hij is erg snel in het vinden van de satelieten.
Zoals gezegd heel makkelijk en intuitief te bedienen.

Een kind kan de etrex 20 doen..
Was aan het twijfelen over de etrex 30 maar na veel te lezen over het voordeel/nadeel van het 3 assen compas op de 30 voor de 20 gekozen. Het compas op de 20 is gewoon heel goed. ook al is dit GPS gestuurd. Doordat de 20 zo snel is, werkt het compas super.

Ik ben er heel blij mee !

Elze.Elzes 22-09-2012
Geschreven voor: Garmin Etrex 20

Voldoet helemaal aan de verwachtingen. Ligt lekker in de hand. De tuimeltoets functioneert goed (voor linkshandigen misschien iets minder handig, maar dat is persoonlijk). Wel direct de kaarten van openstreetmap downloaden als onderlaag. Heb er al vele wandelingen mee gemaakt.
Kreeg na 1 week te maken met een dead pixel. Ingeleverd bij leverancier Coolblue en kreeg direct een nieuwe mee (garantie van garmin). Het feit dat je naast het kompas een routeerbare kaart hebt is een pre. Kan het apparaat dus van harte aanbevelen.

Dani 11-09-2012

Hoi Wouter,
Een paar dagen geleden ook de eTrex 20 aangeschaft. Het basis kaartmateriaal is inderdaad niet bijzonder. Daarom ook via openstreetmap van Garmin ander kaartmateriaal geïnstalleerd. Ik ben zelf niet zo handig met dat soort dingen, maar dankzij jouw duidelijke instructies in Jip en Janneketaal is het in één keer gelukt. Eea geïnstalleerd in het interne geheugen, want een microsd-kaart hebben we nog niet erbij gekocht.
Nog een vraag: Onder "Kaarten" stonden standaard al Worldwide DEM Basemap en Digital Globe geïnstalleerd. Nu staat er dus ook OSM (openstreetmap) generic bij. Moet ik nu die andere twee op "uitzetten" instellen en aleen de OSM op "aanzetten"?

wouter.ada 04-07-2012
Geschreven voor: Garmin Etrex 20

Vanavond een kennis geholpen met z'n nieuwe eTrex 20. Geweldig apparaat! De standaard (wereld)kaart is echt niks! We hebben de gratis zeer gedetailleerde kaarten van openstreetmap erop gezet (http://garmin.openstreetmap.nl/). Nederland was zo'n 360Mb en er zit standaard 1,7Gb geheugen in de GPS. Daarnaast kan er nog een microSD in geplaatst worden.

Ik denk dat ik er ook maar één op m'n verlanglijstje zet! Ik heb nu de eTrex H, ook een goede GPS, maar dan zonder USB en zonder kaart.

teun1111 21-05-2015

jullie zijn allemaal wandelaar gebruikers geloof ik, maar ik wil de garmin gebruiken op de fiets. iemand ervaring?

wouter.ada 06-08-2012

Hallo Ed en Gerda,

Ik probeer het met Jip&Janneke taal uit te leggen, hopelijk lukt het dan:

- Kies bij de selectie / vraagteken "Choose a predefined country:" onder de 3e pulldown "Europe" voor Netherlands (als je Nederland wilt hebben).
- Vervolgens bij de 5e selectie "Request your map or download it directly:" klik je op de link "Download map now!"
- in de pagina die dan verschijnt klik je op het bestand "osm_generic_gmapsupp.zip" en kies voor opslaan
- na downloaden kan je dit bestand openen met bijv. WINRAR (apart downloaden) en het bestand gmapsupp.img uitpakken op je computer (ik zou deze daarna hetnoemen naar NL.img)
- vervolgens moet dit bestand gekopieerd worden naar de GPS: GPS aansluiten op computer (de computer herkend deze als extra schijf) en het .IMG bestand kan gekopieerd worden naar de map Garmin
- Daarna moet volgens mij in de GPS de kaart nog "aangezet" worden via Stel in -> Kaart -> Kaartinformatie ????

Het is trouwens ook mogelijk om de .IMG op een microSD kaart te zetten, hier moet dan ook een map aangemaakt worden met de naam "Garmin".

teun1111 21-05-2015

is er ook iemand die met deze garmin fietst?

adenerna 21-07-2012

Hi Wouter, ik sluit mij helemaal bij Gerda aan.
De tip over OpenStreetMaps is prima, alleen krijg ik ze niet gedownload.
De melding verschijnt dat er 135 requests zijn met een wachttijd van 13,5 uur.
Kan dat ?
Als ik ze misscien gedownload kroijg ( op de laptop) hoe krijg ik ze dan op de GPS.
Ik heb overigens een Etrex 10, gekregen bij een wandelreis van SNP in october.
Maakt dat nog uit t.o.v. de Etrex 20?
Groeten van een nog moeizaam met GPS stoeiende AOW-er
Ad

gerda141260 11-07-2012

Ik wou dat ik zo'n kennis had die me kon helpen! Ik heb 'm gisteren gekregen en dacht dat ik 'm gewoon als een tomtom kon instellen, maar dat gaat volgens mij niet. Hoe zet je die gratis kaarten erop en hoe tover je die tevoorschijn? Ik heb eigenlijk al spijt van mijn aankoop, want ik ben helemaal niet handig in dt soort dingen :-(

wouter.ada 06-08-2012

Trouwens Ed, de eTrex 10 heeft geen kaartondersteuning, dus is alleen een basis GPS met een "pijl".

Weerchaser 20-01-2012
Geschreven voor: Garmin Etrex 20

Om altijd tijdens mijn wandelingen een overzicht te hebben van de (wandel)wegen heb ik dit apparaat gekocht samen met de TOPO Benelux.
Die kaarten kun je op een microSD kaartje installeren, in mijn geval iets van 560 mb op een 4GB Kingston kaartje.
De Etrex heeft een uitstekend ontvangst en werkt ook op de nieuwe Russische satellieten (Glonass), in bosgebieden en zelfs binnenshuis gewoon gps-ontvangst.
Ik had al eens een 18 km. lange wandeling gemaakt en nadien de afgelegde track via het menu "sporenbeheer" opgeslagen (gpx-bestand).
Thuis wilde ik de route uploaden naar de pc om hem bij Garmin connect en Google Earth nog eens te bekijken.
Helaas, ik kreeg nu herhaaldelijk meldingen van "geheugen vol" en de Etrex scrolde heel erg sloom door het menu heen.
Dan maar eens uit- en aanzetten, jammer dan, de Etrex starte nu helemaal niet meer op en is met geen mogelijkheid meer te resetten.
Nieuwe batterijen, geheugenkaartje eruit, aan de pc hangen, niets hielp meer.

Het toestel teruggestuurd naar de winkel en daar heb ik een ander exemplaar gekregen.
Verder via de webupdater van Garmin het toestel van de meeste actuele software laten voorzien, alles verliep prima.
Alleen moest ik bij Garmin België een nieuwe ontgrendelingscode aanvragen want de TOPO Benelux software werkt helaas maar op 1 specifiek toestel.
Een paar dagen verder kon ik dus mijn tweede exemplaar gaan gebruiken.
Eerst een kleine wandeling gedaan van 10 km, afgelegde track opgeslagen en geupload naar de pc, alles werkte prima.
Een week later een 20 km. lange wandeling gemaakt, de hele route prima overzicht van de padenstructuren, echt een must als je in grote natuurgebieden zit waar je makkelijk kunt verdwalen.
Op het einde de afgelegde route opgeslagen via het menu sporenbeheer.
Thuis dus weer de route bekijken, jammer, daar kwamen de meldingen "geheugen vol" weer in het display.
De Etrex dus nog maar eens opnieuw aangezet maar meer dan het Garmin logo verscheen er niet meer in, dus ook dit tweede toestel is dus weer helemaal onbruikbaar.
Kennelijk zit er een mega software / firmware bug in in het opslaan van je afgelegde route en crasht er iets intern in het geheugen zodat de Etrex onbruikbaar wordt.

De Nederlandse support van Garmin maar eens gemaild, althans na 4 dagen nog steeds geen reactie.
Dan maar eens bellen, na ruim 20 minuten in de wacht werd ik geholpen.
Er bleken tot nu toe maar 3 gevallen bekend te zijn met dit probleem volgens de medewerker van de helpdesk.
Ik zou een mail krijgen met de procedure om deze tweede Etrex rechtstreeks naar Garmin op te sturen, alleen deze mail wil maar niet binnenkomen, zucht....

Jullie begrijpen het vast wel, tot nu toe heb ik alleen maar ongemak van dit duur betaalde toestel.
Dus sla je afgelegde route niet op via het sporenbeheer, want dan is het toestel daarna rijp voor de prullenbak.

KRiZiS 12-07-2012

Dit probleem is ondertussen verholpen door een firmware update, versie 2.80: "Fixed issue that was causing some devices to display a 'memory full' message followed by bad device behavior ". Zie http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=5553.