Onkyo TX-8050

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Onkyo TX-8050 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Atema 12-10-2015
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Gekocht als vervanging van een 2.1 blu-ray systeem van Philips dat er na 3jr mee ophield.
Ik gebruik hem i.c.m. een Raspberry Pi, Synology, glasvezel decoder en een Apple TV 1.

- Netwerkmogelijkheden
Perfect, zoeken op je netwerk maar muziek (via apparaat of app). Het is ook mogelijk om via de DS Audio app van Synology audio af te spelen op de Onkyo. Internetradio zoals last.fm, vtuner, spotify is ook mogelijk. Ik maak hier echter geen gebruik van.

- Aansluitingen
Helaas maar één USB aansluiting. Deze zit aan de voorkant, dit komt het design niet ten goede. Vooral niet als je er standaard een iPod, HDD, WiFi adapter of flashdrive aan hebt hangen.
Verder zitten er voor mij voldoende aansluitingen op. De toegevoegde waarde van de video aansluitingen zie ik niet.

- Bediening
De eerste setup gaat super. Kind kan de was doen. Ik heb de handleiding alleen gebruikt om wat specifieke zaken uit te zoeken. Voor het koppelen met je netwerk/NAS is het inpluggen van de UTP-stekker.

- Minpunten
Zoals eerder aangegeven zit de enige USB-aansluiting aan de voorkant. Tevens mis een power outlet voor een eventuele subwoofer.

- Geluid
Het is moeilijk om hier wat van te zeggen. Het is zeer afhankelijk van de speakers die je gebruikt en uiteraard je persoonlijke smaak, gehoor en muziek/film keuze.
Ik heb hem tot nu toe gebruikt met de speakers van mijn oude 2.1 set van Philips incl. een actieve Sony subwoofer. Dit was niet zo'n succes. Het geluid was veel helderder dat met de Philips maar bleef op sommige momenten wat blikkerig. Nu staat hij opgesteld met twee Sony zuilen zonder losse subwoofer. Al een hele verbetering maar de zuilen zijn voorzien van te lichte subwoofers. Voor nu prima maar ik ga opzoek naar een mooi paar betaalbare zuilen. Iemand tips?

Al met al een prima apparaat met voldoende aansluit- en instelmogelijkheden.

fri67nl 17-08-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Sinds een paar dagen in bezit van de TX8050 receiver met de DS-A5B docking station in combinatie met de Onkyo Blu Ray BD-SP809. Als je op zoek bent naar een echte stereo receiver met netwerkmogelijkheden en voldoende digitale aansluitingen zijn alleen deze Onkyo en de Yamaha RN 500 serieuze opties in deze prijsklasse. Anders ga je voor de surround receivers eigenlijk betalen voor opties die ik in een pure stereo opstelling niet nodig heb. Ondanks dat de Onkyo geen ingebouwde Airplay heeft (gaat via het optionele dock) gekozen voor de klank van de TX8050 en daar heb ik geen spijt van. De vormgeving is strak en functioneel; het geluid krachtig en overtuigend via mijn Wharfedale Diamonds en de aansluitmogelijkheden zijn legio. Met de ingebouwde internettuner en Spotify gebruik ik eigenlijk de Airplay niet eens. Wel maak ik gebruik van de Iryoku app uit de Appstore die veel meer functionaliteit heeft dan de Onkyo app zelf. Dan gebruik je de afstandsbediening die ik wat goedkoop vind ogen nauwelijks meer. Een prachtige receiver voor een scherpe prijs als je even goed zoekt op internet. Het enige storende is, dat je af en toe de receiver moet resetten bij weergave van internetradio. Dat heb ik overigens ook wel met andere apparaten gemerkt. Wel even tijd steken in het doorlezen van de manual voor alle instellingen. De IR functie in combinatie met de Blu Ray heb ik nog niet werkend bijvoorbeeld. Wat mij betreft een aanrader!

ronaldh 15-08-2015

Beste Fri67nl
Heb je de versterker ook aangesloten op je TV/Blue rayspeler?
Ik ben benieuwd of ivm het ontbreken van HDMI aansluitingen
het geluid v/d dvd wel goed synchroon loopt met het beeld en of dit ook goed gaat met 3d blue ray.
Alvast bedankt voor je reactie!

fri67nl 29-08-2014

Een korte aanvulling op de review; het probleem met de IR verbinding is nog niet opgelost. Wat ik ook regelmatig bemerk is, dat het toestel de internetverbinding bij luisteren naar internetradio schijnt kwijt te raken en dan soms gereset moet worden. Dat is jammer, want dat heb ik nauwelijks met bijv. de Denon Cocoon die ook een internetradio tuner heeft.
Onkyo (Europe) benaderd, maar dat gaat moeizaam; in Nederland is er geen echte service organisatie die je kunt aanspreken, dat is dus wel een duidelijk minpunt van Onkyo wat mij betreft!

marc353 12-07-2014

Gewoon dik tevreden !
zelfs bi-amping ! (geen bi-wiring) geeft een mooi goed hoorbaar verschil, wel niet vergeten om de instellingen voor speakers even aan te passen.
Nogmaals zeer tevreden over de tx-8050, een aanrader voor de stereo liefhebber.
Duurzaamheid geef ik toch een 9 omdat alles degelijk aanvoelt.

fri67nl 24-08-2014

Als je het hebt over bi-amping; wat voor versterker heb je dan als 2e in gebruik? Is het resultaat de extra investering waard?

malon1 05-05-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Subwoofer heb ik er niet op aangesloten , maar zit er zeker op, zie deze demo
Tv of digibox aansluiten : geen probleem ;
Ben na een half jaar nog zeer tevreden over aankoop
Malon1

malon1 03-02-2014
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Na me goed geinformeerd te hebben heb ik me deze Onkyo TX8050 aangeschaft samen met de A Acoustics 2050 I luidsprekers en ben er zeer tevreden over , vooral de netwerkmogelijkheden zijn geweldig. Ik gebruik de Onkyo remote-app op mijn androit-smartphone als afstandsbedieninhg , dit werkt voortreffelijk, al mijn muziek kan ik streamen vanaf pc, Ipod, smartphone met het gebruiksvriendelijk onkyo-remote-menu op mijn smartphone. Ook internet radio en spotify makkelijk bereikbaar.Het menu op de Onkyo zelf vind ik minder makkelijk vooral omdat je vanuit je zetel de kleine groene lettertjes moeilijk kan zien.
Kortom zeer tevreden over de aankoop en vooral ook van de 2050i luidsprekers die een zeer warme en volle dynamisch klank geven

1963bb 06-05-2014

het is een normale cinch output/line out voor je subwoofer, dus je moet wel een actieve sub hebben, maar daar ga ik wel van uit.
Ik heb zelf mijn panasonic TV via de optische uitgang op de receiver aangesloten, werkt prima !!Je kunt zelf op de onkyo selecteren op welke ingang je de optische input wilt hebben !!Dus in mijn geval heb ik die gekoppelt aan de TV input !!
Gr, Bennie

marc353 04-05-2014

hallo, ik ben ook van plan om de TX-8050 aan te schaffen al valt er mij iets op, ik lees nergens iets terug over de subwoofer aansluiting die erop zit (LFE ?) of werkt die aansluiting niet of zo?
En is het mogelijk om de TV aan te sluiten ( optisch digitaal) zodat ik alles van mijn TV over de speakers stereo kan beluisteren ?
Graag een antwoordt hierop en dankjewel alvast :)
Marc

Gewoonhans 01-08-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Na het "overlijden" van mijn 25 jaar oude versterker die ik gebruikte icm Sonos moest ik op zoek naar een vervanger.
Bij Correct in Rotterdam kwam ik deze receiver tegen. De eenvoud van het apparaat sprak mij aan. Geen 5.1 of nog hogere surround-toestanden waar ik geen behoefte aan heb (als ik een bioscoopervaring wil ga ik lekker naar de bioscoop).
Het aansluiten en laten werken ging vlot. Toen de Onkyo-app geïnstalleerd op mijn iPhone. Met die app was het installeren van mijn Spotify abonnement een fluitje van een cent.
De Sonos elementen heb ik goed kunnen verkopen. Nu heb ik maar 1 apparaat nodig waar ik tot voor kort 3 apparaten voor nodig had. Ik ben er blij mee!

JozB 28-02-2013
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Het geluid is prima, maar ik heb deze Receiver toch ook gekocht voor de netwerkmogelijkheden. Ook dat werkt (Spotify, DLNA, vTuner, Internet Radio) maar helaas lijkt de software nog ietwat 'buggy'. Soms moet de stekker er even uit om hem te resetten.

Verder tevreden: volop aansluitingen (inclusief USB voor iPod of harde schijf!) en een zuiver geluid, ook bij meer vermogen.

jaap l. 08-03-2013

Beste JozB. Kun je in de usb-poort aan de voorkant ook een bluetooth adapter steken zodat je van je tablet wireless muziek. Kan spelen?

JozB 13-07-2014

Update: na een firmware update lijken de software problemen verholpen.

1963bb 31-12-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Uitstekend versterker gedeelte,ooimk bij moeilijke luidsprekers genoeg vermogen en een zeer gedetailleerd geluid over het hele bereik. ook bij de laagste frequenties genoeg power !!
Makkelijk in te stellen al is de manual soms wat te beknopt.
Netwerkfunctie is zeer handig, ik gebruik nu de URL streams van radio 1,2,3 om te luisteren omdat die beter klinkt dan de de analoge ontvangst. Je kunt er maximaal 40 in opslaan. IK heb hem bij foka besteld voor 349 en dat is echt een spotje voor deze versterker, want die is qua versterker gedeelte echt high end !!

willem de beer 08-03-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

De Onkyo is een solide gebouwde receiver met een warm, gedetaileerd en gebalanceerd geluid. In eerste instantie had ik op basis van reviews en specs een Yamaha receiver gekocht, echter dat geluid kon me geenszins bekoren. De Yamaha was schel en ongebalanceerd, het geluid leek uit elkaar getrokken te worden, zonder dat het meer een éénheid vormt. Gelukkig was de Hificorner zo vriendelijk om de receiver probleemloos om te ruilen. Goede service!
Als liefhebber van klassieke muziek wil ik een natuurlijk klinkende versterker zonder toeters en bellen zoals surroundsound, loudness, extra bass . Dit soort opties maakt het geluid in de regel slechter. Met de treble en bass kun je het geluid voldoende regelen.
De Onkyo voldoet goed aan mijn verwachtingen. Het geluidsbeeld is rustig en gedetaileerd. Extra kritisch vind ik vocale werken: stemmen moeten wel helder, maar niet schel worden weergegeven. De Onkyo slaagt met vlag en wimpel voor deze test. Deze Onkyo klinkt beter dan mijn vorige versterker: een veel duurdere Marantz!
Met zijn 130W is de Onkyo een 'zware' verrsterker. Het vermogen heb je niet zozeer nodig voor onaanvaardbare geluidsvolumes. Dit vermorgen zorgt er wel voor dat het geluid meer dan voldoende 'body' heeft. (een nadeel van lichte versterkers van 40W-60W.) De Onkyo heeft een 'volle' klank.
Prettig vind ik de mogelijkheid om via USB af te spelen. Ik heb nu 6 verschillende USB sticks en MP 3 spelers aagesloten en ze werken allemaal probleemloos. Een ander prettige feature is dat de versterker zich automatisch uitschakeld als er een tijd geen muzieksignaal meer wordt aangeboden (van cd-, dvdspeler ect.)
De bediening is simpel. De afstandsbediening had wat mij betreft met minder knoppen toegekunt maar smaken verschillen.
Kortom: Deze Onkyo bewijst dat goede HIFI echt niet altijd extreem duur hoeft te zijn. Deze Onkyo is een absolute aanrader.

DrnAbor 09-03-2012

Beste Willem, leuke review!
Ik heb een paar vragen.
Met welke Yamaha Receiver en Marantz versterker vergelijk je de Onkyo?
Welke luidsprekers gebruik je?

alvast bedankt, Daan

michel weening 21-01-2012
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

even iets over hi-fi corner zit all een tijd op onkyo 8030 zwart te wachten en op dertien jannuary gebeld en nog steeds niets heb voor het ongemak een 8030 zilver toegestuurd gekregen ben daar heel blij mee dat ik weer muziek kan beluisteren een week later weer gebeld en nee hoor geen 8030 zwart ik heb hi-fi corner gevraagd voor een oplossing b.v.de 8050 zwart en heb die toen besteld tegen 50 euro bij betaling wat ik heel erg aardig vindt daarom voor hi-fi corner dikke plus.

Gvli 03-09-2011
Geschreven voor: Onkyo TX-8050

Heb sinds 2 dagen deze versterker. Erg mooi afgewerkt. Geluid is goed, al is het misschien niet zo krachtig als ik had gehoopt als het volume wat verder open staat.
Ben wel een paar uur bezig geweest om het netwerk deel een beetje aan de praat te krijgen. Eerst geprobeerd met de dongle maar werkte niet goed (heb daarna een firmware update gedaan dus misschien werkt het nu wel, maar niet getest). Met een netwerk kabel werkte het wel. Toen firmware update. Internet radio werkt prima (vTuner). Wel duurt het bij aanzetten zo'n 30s voordat hij weer begint te spelen op laatst instelde zender.
Waar ik meest mee hebben zitten stoeien is om via een android app de versterker aan te kunnen sturen. Alhoewel de 8050 wel werd gezien door DLNA apps, keer ik meestal de foutmelding "705" dat het apparaat gelocked was voor afspelen. Uiteindelijk aan de praat gekregen met Twonky (de Onkyo app werkt ook, maar die kan alleen afspelen van de telefoon zelf, niet van een NAS server; misschien omdat dit nog maar een beta is). De volgorde is alsvolgt:
- zet de versterker aan
- start Twonky op en kies de 8050 als afspeel apparaat
- kies op de versterker de Twonkyserver als DLNA device
- nu kun je nummers kiezen in Twonky en de 8050 start het afspelen na enkelen sekonden.
Dit is dus nogal ingewikkeld, al werkt het wel goed na deze stappen. Als iemand een betere manier weet om met een android app aan te sturen houd ik mij aanbevolen. B.v. op mijn Samsung TV kan ik met Twonky een audio nummer starten met Twonky ongeacht waar mijn TV op staat.
p.s. Het is ook wel grappig dat je met de PC op de versterker kunt inloggen om je favorite radio kanalen te ordenen.

rvdw82 13-01-2012

Is het mogelijk om op de receiver te scrollen door de mappen op de NAS server? Dus dat je op het scherm van de receiver de albums ziet en een nummer kunt selecteren?