Naim Audio Uniti ATOM HDMI - Reviews

Geen reviews beschikbaar Schrijf een review
  • Alle reviews (0)
  • Consumenten reviews (0)
  • Overige reviews (0)
  • Expert reviews (0)

We hebben voor dit product nog geen reviews

Ron63 01-01-2021

Alleskunner.

Geschreven voor: Naim Audio Uniti ATOM HDMI

Algemeen:
Heb begin 2020 afstand van mijn losse componenten gedaan en gekozen voor deze Naim uniti Atom. Eerder was ik nooit een voorstander van All in One systeem, maar daar ben ik van teruggekomen. Wat een dijk van een systeem. Installatie is een fluitje van een cent, echter in het begin zaten nog wat kleine bugs in de software, maar is na updates opgelost.

Bediening:
De Uniti kan men benaderen op het apparaat zelf, via bijgeleverde afstandsbediening of via smartphone/tablet, mits men de Naim app installeert. (IOS of Android)
Je kunt met die fraai uitgevoerde volume knop bovenop het apparaat de geluidssterkte regelen
Het grote display geeft alle benodigde informatie weer, zoals bijvoorbeeld welke bron, artiest, album en titel op dat moment afgespeeld wordt.
Het is duidelijk, overzichtelijk en een plaatje om te zien.(Let wel: geen touchscreen, maar vindt dit zelf geen gemis)
Afstandsbediening is vrij overzichtelijk, verlicht en werkt middels het Zigbee principe, dus hoeft niet op het apparaat te richten.
Voor standaard bedieningsfuncties is de afstandsbediening prettig om de Uniti te bedienen, dus een welkome toevoeging.
Echter, wanneer men veel wilt scrollen door lijsten van Spotify, Qobuz, Tidal of jouw eigen verzameling op een NAS of stick en of afspeellijsten wil aanmaken is de Naim app toch wel erg handig.
Men kan door jou bepaalde uitgangen of diensten uitschakelen, althans niet zichtbaar in de App, zodat ze niet in de lijst voorkomen. Dat houd alles overzichtelijk.
Je kan diverse voorkeurs/afspeellijsten aanmaken in de App zelf, zodat je niet telkens weer een bepaalde andere app hiervoor moet openen.
Zelf maak ik gebruik van Qobuz Hi-res abonnement en mijn CD verzameling op mijn NAS, die ik naar FLAC geconverteerde heb. Vrij eenvoudig kun je de afspeel volgorde achteraf nog aanpassen, titels verwijderen of toevoegen.
Daarnaast kun je presets aanmaken, bijvoorbeeld voorkeurradio zenders of albums ectr.
De Uniti is Roon ready, dus men kan Roon ook nog integreren om jouw muziekverzameling nog overzichtelijker te kunnen maken. Voor Roon dient men wel een licentie te kopen of een jaarlijks abonnement af te sluiten.
Omdat de App van Naim op zich al erg gebruikersvriendelijk en overzichtelijk is, vind ik Roon voor mij althans overbodige luxe.
Kortom: bediening is gebruikersvriendelijk en dus dik in orde.

Mogelijkheden:
Er zijn mogelijkheden ter overvloede.
Deze Naim heeft o.a. Chromecast, Bluetooth, AirPlay 2, UPNP etc. aan boord, dus je kunt ‘m op allerlei manieren benaderen om muziek af te kunnen spelen.
Daarnaast heeft het een HDMI aansluiting om TV op aan te sluiten
En voor “audiofiele” muziekliefhebbers speelt het behalve MQA vrijwel alle codecs, zoals High-res bestanden af. (MQA ‘Tidal’, wordt wat ik gelezen heb in 2021 via een update wel ondersteund)

Geluidskwaliteit:
Heb de Uniti gecombineerd met Driade 33 luidsprekers, die al ruim 32jr. in mijn bezit zijn.
Deze luidsprekers heb ik eerder gecombineerd met versterkers, zoals Harman Kardon 665VXI en later Denon PMA1500AE i.c.m. Squeezebox en Arcam Dac.
Beide combinaties waren meer dan prima, echter niet te vergelijken met deze Naim.
Deze Naim geeft een mooie soundstage is gedetailleerd, mooi in balans en kunt uren naar luisteren zonder er moe van te worden. Klinkt namelijk zeer muzikaal, ongeacht welk genre.
Luister zelf graag naar o.a. Dire Straits, Pink floyd, maar ook Jazz of klassiek, net hoe mijn pet erbij staat op dat moment.
Volgens de specificaties heeft deze Naim 2x 40W klasse AB en lijkt voor velen weinig vermogen.
Niets is minder waar, deze 40W kan door ruim bemeten trafo en juiste componenten in mijn beleving zich makkelijk kan meten of zelfs dynamischer en muzikaler klinken dan bijvoorbeeld de NAD M10 die 2x 100W klasse D, die ongeveer in dezelfde prijsklasse zit.
Of je nu hard of op zacht volume draait, het zal niet gauw in de stress schieten.
Het geluidsbeeld blijft rustig, gecontroleerd en muzikaal.

Prijs/kwaliteit:
Het is best een aanzienlijk bedrag, wat je voor deze Naim Uniti Atom neer moet leggen.
Maar je krijgt er zeer veel voor terug en voor mij althans is de prijs zeer gerechtvaardigd.

Wanneer je nog een stel goede luidsprekers in bezit hebt is dit systeem misschien een beter alternatief dan bijvoorbeeld dure Soundbar of geheel digitale luidsprekerset.
Maar je zult zelf eerst even moeten proeven om overtuigd te zijn.

Kortom: Naim uniti Atom is een terechte aanrader.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Gebruikersvriendelijk
  • Compact & mooi design

Minpunten

• Nog geen MQA ‘Tidal’ ondersteuning. (2021?)