Pioneer VSX-LX303

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Pioneer VSX-LX303 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

dalek69 16-03-2019

Prachtige atmos en dts-x weergave

Geschreven voor: Pioneer VSX-LX303

Het is een top 9.2 kanaals dolby atmos en dts-x enabled home theater av receiver. Ik heb deze gekocht specifiek om de atmos en dts-x object based audio en de mogelijkheden van ingebouwde internet radio en streaming muziek diensten afspelen als spotify.

Ik gebruik deze set in een 7.1.2 opstelling, dus 7.1 kanalen plus 2 zgn. Height speakers voor het atmos effect. Voor het beste resultaat moet je dan ook bronmateriaal hebben met atmos audio track, zoals recente films op bv bluray disc.
Die heb ik in huis. Voor het afspelen van Atmos of Dts-x audio heb je geen nieuwe specifieke atmos bluray speler nodig, alle recente spelers sturen het atmos signaal zo door naar een atmos receiver zoals deze Pioneer.

Als atmos test draaide ik de film Mission Impossible Fallout (2018), met vooral de helicopters scene tegen het eind v d film. Deze atmos effecten zijn werkelijk fenomenaal. Ik kan zeggen, test geslaagd. De helicoptergeluiden zijn echt van boven te horen, mits dus height speakers aangesloten.

Deze set heeft veel flexibiliteit qua aansluiten van speakers op de 9.2 kanalen. De .2 zijn twee mogelijke subwoofers voor bas geluid.
Op de 9.2 kanalen kun je dus bv 7.2.2 aansluiten voor atmos of 5.2.4 met 4 atmos height speakers , voor nog beter effect, of je kunt minder surround kanalen aansluiten en de extra kanalen instellen als bi amp speakers, waarbij sommige speakers dubbele versterker gebruiken, bij gebruik van daartoe geschikte dure grote speakers.
Of je kunt de extra kanalen gebruiken om 1 of 2 extra zones aan te sluiten, bv een 2e of 3e kamer van bedrade audio te voorzien, die apart via de receiver is aan te sturen, dwz apart volumeregeling en aparte bronkeuze t o v de hoofdkamer weergave.
Wat dat betreft heeft deze avr ook nog een voorversterker stereo analoog out (tulp aansluiting) waarbij d m v een extra externe versterker apparaat, naast de 9.2 channel van de pioneer, nog twee boxen aangestuurd kunnen worden als zone2. Handig voor audio in bv. De keuken (bedraad) die apart aanstuurbaar is bij stereo bron. Ik heb deze opstelling ook werkend.

Verder werkt de internet weergave van deze pioneer prima. Hij heeft een bedrade ethernet poort of kan wifi (n) gebruiken. Ook kun je zo de firmware upgraden, maar dat kan ook via een usb stick. Er is in begin 2019 nog nieuwe firmware uitgekomen.

Ik kan nu ook spotify premium streamen naar dit apparaat via een smartphone of tablet met de spotify app.
Ook zit dus ingebouwd een internetradio speler, Tunein, met duizenden radiozenders.
Naast spotify en Tunein, zitten er nog meer muziek streaming diensten op. Bv Deezer en amazon music. (Afhankelijk van je land, regio). Dit zijn vaak betaalde abonnementsdiensten. Internetradio tunein is gratis.

Wat betreft de afstandsbediening, deze is vrij minimalistisch, maar je kunt er alles wel mee. Jammer is dat er een hdmi preset aansluiting op het toestel is voor streaming box (mediaspeler) (hdmi 4) maar dat daar geen 4e knop voor op de afst.bed is. Wel is er een knop voor bd/dvd, cable-settopbox en gameconsole. (Ik heb maar 3 devices aangesloten en heb mn mediaplayer op de 'game' hdmi aangesloten zodat ik die met game knop op afst.bed kan aanzetten. Uiteraard zijn er wel input source plus en minnknoppen, zodat je ook naar hdmi4 tm 6 en andere aansluitingen kunt bladeren. Ook zijn er knoppen voor tuner, cdspeler, tv, netwekfunctie en bluetooth devices. Ja, deze receiver heeft ook ingebouwde bluetooth connector, voor koppelen van bv een smartphone. Tevens ingebouwde google chromecast audio. (Dus geen chromecast video.).
Verder kun je via een pc muziek streamen naar dit apparaat en ook apple airplay is voorzien, alsmede diverse multiroom draadloze speaker normen ondersteund. Wil je zo n speaker gebruiken , check dan de specificaties voor welke connectienormen er wel en niet opzitten. Daar ik dit niet gebruik, niets nu hierover!

Verder kun je deze receiver met een gratis android of apple app bedienen via smartphone of tablet, wat oa voor multizone en meer, heel handig is. Ook voor netwerkfuncties is dit ideaal. De app opent nl automatisch ook andere mobiele apps zoals spotify. Let op, er zijn twee pioneer apps downloadbaar in de appstore, maar slechts een werkt met dit apparaat. De pioneer remote control app werkt dan. Daar hoort een driehoekig logo bij.

Al met al een zeer complete receiver, met heël veel mooie netwerk en andere functies, gemakkelijk te bedienen, prachtig geluid. Veel audio voorkeuzes en surround weergaven mogelijk. Heel flexibel in te stellen qua boxen setup keuzes. Ook heeft de set vele digitale en analoge audio en video aansluit mogelijkheden, w.o. ook optisch en coaxiaal digitaal.
Voor atmos moet je echter hdmi gebruiken. (hdmi hdcp 2.2 norm op alle hdmi's ).
Ondersteunt ook 4k @ 60hz en hdr en 10bit color en dolby visionplus1000. (Maar ik heb een 1080p tv dus niet getest).

Ik ben hier met een kleine week in bezit, heeeeel tevreden over. Ik kan de set zeker aanraden.

Pluspunten

• 9.2ch +preamp stereo zone2
  • Flexibel speaker mogelijkheden setups
  • Veel netwerkfuncties
  • Bediening via mobiele app

Minpunten

• Geen rc knop voor streaming box