Onkyo TX-RZ900

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Onkyo TX-RZ900 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

marcel1234 23-12-2015
Geschreven voor: Onkyo TX-RZ900

Zeer goede, krachtige, transparante heldere warme klank. Makkelijke bediening. Hiervoor had ik de overigens prima presterende Onkyo AV-Receiver TX-NR609. Deze RZ900 is nu mijn 3e Onkyo.
Ivm 4K (UHD doorschakeling), en mogelijk ATMOS aansturing, en verdere uitbreiding op netwerk connectiviteit (WLAN/Bluetooth) ben ik overstag gegaan.
Deze versterker klingt veel beter dan mijn vorige Onkyo. Ook bij lage volumes komt het geluid zeer goed uit mijn Kef Q11 speakers (Fronts). De reden hiervoor is dat in deze versterker gebruik gemaakt wordt van de Push/Pull Techniek voor de zgn eindtrap. Bij de allerduurste modellen van Onkyo van AV receivers of Stereo versterkers gebruikt men deze techniek ook. Daarmee wijkt deze versterker dus af van de andere AV receivers (incl de RZ800) waar ik vermoed, dat alle eindtrappen hetzelfde zijn. Daarnaast zit in de voorversterken nu ook een andere DAC. Dat kan misschien ook schelen. Het opgegeven vermogen van deze versterker is heel erg veel (lijkt onnodig), en de verdere specs zijn goed. Maar toch al dit soort zaken geven nog steeds geen indicatie of de versterker goed geluid produceert is mijn ervaring (na vele stereo versterkers gehad te hebben in mijn ruim 50 jarige bestaan). In ieder geval zit je bij de RZ900 goed (stereo).
Connectiviteit van Spotify via je mobiel vind ik erg handig. Je spotify App ziet je Receiver in een lijst, je selecteert de Receiver, en hij speelt je play list meteen af.
Wat ik een beetje jammer vind is dat de grafische interface op de TV er nogal pixelachtig uitziet. Het apparaat kan UHD/4K schakelen, maar deze resolutie is helaas SD. Allemaal niet echt belangrijk. Je gebruikt dit alleen om de Receiver in te stellen, of eventueel voor Spotify (plaatjes).
Verder vind het aluminium front heel erg mooi (chique) , het ingebouwde display is OK maar is niet bijzonder gegeven de ONKYO range.
Daarnaast heb ik wel gemerkt dat je direct de nieuwste firmware erop moet zetten (sept 2015). Dit was bij mij niet het geval, en resulteerde dat er op een gegeven moment geen netwerk (en USB) connectiviteit meer was. Ik kon ook de update niet meer uitvoeren!! Na een factory reset wel... Maar dat duurde even voordat ik dat doorhad. Wel waren alle instelling weer weg.
Ik heb nog geen ervaring met ATMOS. Dat moet ik nog uitproberen zodra ik content en de juiste speakers heb aangesloten.
Deze versterker kan je goedkoper kopen bij bepaalde winkels waar je eerst een offerte moet vragen. Ga je voor (ook) een goede stereo geluids kwaliteit, dan deze versterker een prima keuze.