Yamaha RX-A850

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Yamaha RX-A850 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

Dick 16-06-2016

Fantastisch

Geschreven voor: Yamaha RX-A850

Sinds een week in bezit van deze receiver.

Gekocht ter vervanging van mijn denon x2000 omdat ik de prestaties in combinatie met mijn teufel ultima 40 surround set tegen vond vallen.
Ik had verwacht dat het voller zou moeten kunnen klinken maar had niet durven hopen dat het zo'n wereld van verschil was. Wat klinkt dit fantastisch!
Het detail in het geluid is ongelofelijk.
Zowel het kijken van films als het luisteren van muziek is een genot.

Top apparaat!

Oduberrp 29-07-2015
Geschreven voor: Yamaha RX-A850

Geluidskwaliteit: De Yamaha RX-A850 is niet te vergelijken met voorgaande receivers, gezien versterkers in basis het geluid enkel versterken en niet (mogen) kleuren. DSP's doen dit natuurlijk wel, echter gebruiken verschillende merken, eigen DSP's en is dit 'appels' met 'peren' vergelijken. Ook mijn speakerset is veranderd (Monitor Audio Radius HD serie) waardoor een vergelijking meer zegt over mijn speakers dan over de receiver. Uiteraard kan ik wel de geluidskwaliteit op zichzelf beoordelen en deze is fenomenaal te noemen! Zowel bij het bekijken (en beluisteren!) van films, als het genieten van 2CH stereo muziek, is het genieten geblazen. Geluiden worden erg gedetailleerd en gebalanceerd weergegeven. Zelfs de kleinste (achtergrond)geluiden vallen op, terwijl je moeiteloos van de grootse opzwepende klanken en muziek kunt genieten.

Mogelijkheden: Qua mogelijkheden is de Yamaha RX-A850 één van de eerste receivers op de markt die voorzien is van alle nieuwe trends op het gebied van Home Cinema, zoals Dolby Atmos, 4K ondersteuning, incl. HDCP 2.2. Dit betekent dat de receiver niet alleen kan upscalen, maar ook overweg kan met copyright protected content. I.p.v. een score '10', geef ik de RX-A850 een score '9', omdat Yamaha ervoor gekozen heeft om DTS:X vanaf de Yamaha RX-A1050 en hogere modellen te voeren, hetgeen voor mij geen optie was gezien deze modellen ook direct een stuk dieper zijn en daarmee niet meer te plaatsen zijn in mijn tv-meubel en menig andere woonkamerinrichtingen. DTS:X betreft enkel een softwarematige decoder, dus wie weet wordt deze nog aangeboden met een firmware update.

Gebruiksgemak: Het gebruiksgemak is fantastisch. Zonder de handleiding te hoeven lezen, scroll ik door de menu-instellingen alsof ik de receiver al jaren thuis heb staan. Dit kan middels de netjes weggewerkte knoppen op de receiver, de afstandsbediening, een SMART phone of tablet én via een pc/laptop (web control). Ook het connecteren van de receiver op het thuisnetwerk (bedraad/draadloos) is kinderspel.

Voor het automatisch configureren van de speakerinstellingen, wordt de RX-A850 standaard geleverd met een bijbehorende microfoon. Middels YPAO is de speakeropstelling thuis automatisch in te stellen. Enig minpunt hierbij is dat YPAO bekend staat om soms met onterechte 'fouten' te komen en dit was ook bij mij het geval. Na het controleren van één van de speakerkabels, blijft de receiver één van mijn boxen met een foutmelding weer te geven. Dit heeft geen gevolgen voor de kwaliteit van het geluid en de box werkt prima. Het is alleen slordig wanneer een dergelijke setup onterecht je aansluiting aanmerkt als 'foutief'.

Vormgeving: Prachtig vormgegeven! Van alle receivers vind ik de Yamaha Aventage serie het mooist vormgegeven. De volume- en modi-knoppen zorgen voor een mooi symmetrische vormgeving, waar het 'glanzend' doorgetrokken display versus de matte afwerking van de receiver een luxueus contrast geeft aan de receiver. De aansluitingen achterop de receiver zijn overzichtelijk ingedeeld, waar een 5e voetstuk zorgt voor voldoende ondersteuning en stijfheid in het frame om ongewenste trillingen te voorkomen. In vergelijking met o.a. Onkyo en Denon, heeft de Yamaha m.i. meer degelijkheid.

Duurzaamheid: De actuele duurzaamheid kan ik (nog) niet beoordelen en zal zich moeten uitwijzen. De te verwachten duurzaamheid is echter hoog. Yamaha heeft als één van de weinige, zo niet het enige merk een onaangetaste reputatie als het gaat om duurzaamheid en kwaliteit. Alle knoppen voelen degelijker aan dan de meeste receivers. Daarnaast staat - ondanks de RX-A850 sinds deze maand beschikbaar is - de eerste firmware update al klaar.