Yamaha R-N500

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Yamaha R-N500 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Sander 30-09-2016

Goed geluid, veel mogenlijkheden

Geschreven voor: Yamaha R-N500

Voor het geld, een degelijk, veelzijdig aparaat, Strak/simpel vormgegeven en met een helder scherm. Pure-Direct schakeling, om alle toonregeling te omzeilen. Let op DRM op de Line out voor digitale media! Erg fijn is de goed klinkende phono-trap. De 80 watt is met goede speakers genoeg om je muziek keuze met je buren te delen, of ze willen of niet.

Pluspunten

• veelzijdig
  • prijs
  • kwaliteit

Minpunten

• DRM op line out

Henrik999 07-01-2016
Geschreven voor: Yamaha R-N500

Ik heb de RN-500 inmiddels bijna een jaar tot volle tevredenheid in gebruik, zie mijn eerste review hierover.
Alleen verscheen er altijd als ik het apparaat aanzette de boodschap "Acces Error" terwijl de documentatie mij geen duidelijkheid hierover gaf. Het apparaat gaf overigens verder geen problemen.

Totdat ik problemen met de bediening via Spotify Connect ondervond en ik op internet naar een oplossing zocht. Die heb ik gevonden:
-Maak verbinding met je apparaat IP dmv jouw
internet browser,
-Zet DHCP op OFF
-verander IP Addreas in het apparaat IP
-verander de default gateway in de juiste waarde,
die je kunt vinden door in een 'dos-box'
het commando "ipconfig" te typen
-verander de waarde DNS server (P) in: 8.8.8.8
-verander de waarde DNS server (S) in: 8.8.4.4

De boodschap "Access error" is verdwenen en Spotify Connect doet het ook weer zonder problemen.

Je kunt hem nalezen op de volgende URL:

Sjaak 20-10-2015
Geschreven voor: Yamaha R-N500

Nadat mijn Denon-receiver na ruim 15 jaar de geest had gegeven, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe receiver. Ik zocht iets eenvoudigs, Dolby surround had ik niet nodig. Maar netwerk-mogelijkheden waren welkom. Zo kwam ik uit op deze Yamaha. Eenvoudig, maar wel met uitgebreide netwerk-mogelijkheden. Ik heb 'm nu een maand of 4, en hij bevalt goed.
Hij heeft geen Wifi, maar aansluiting m.b.v. een netwerk-kabel was voor mij niet zo'n probleem, omdat mijn router naast mijn hifi-set staat.
Geluid bevalt me goed, vergelijkbaar met de Denon die ik hiervoor had.
Veel aansluit-mogelijkheden, maar geen HDMI.
De netwerk-mogelijkheden vind ik heel prettig. Ik kan nu op allerlei manieren audio van mijn iPhone of iPad afspelen. Via Airplay, of Spotify Connect (waarbij de versterker direct zelf een verbinding heeft met Spotify). En ik luister veel naar internet-radiostations.
Met de Yamaha-app kun je je smartphone als afstandsbediening gebruiken. Goede, simpele app.
Het instellen van je voorkeur netwerk-radiostations doe je via een website. Dat is tamelijk omslachtig. Maar heb je eenmaal die stations ingesteld, dan zijn ze makkelijk te selecteren m.b.v. de afstandsbediening of de Yamaha-app.
Minpuntje: het gebeurt wel eens (maar steeds minder vaak, lijkt het wel) dat ik de versterker uit- en aan moet zetten. De versterker is dan wel nog verbonden met het netwerk (je kunt via de app nog steeds wel de receiver bedienen), maar alle audio waar het netwerk voor nodig is, doet het niet meer (=doodse stilte). Tuner werkt dan nog wel. Niet helemaal zonder bugs, dus.

Henrik999 14-02-2015
Geschreven voor: Yamaha R-N500

Ik zocht een internet-receiver die 2 paar luidsprekeruitgangen (geen Surround) heeft, met Spotify Connect overweg kan en een draaitafelingang heeft. Dit ter vervanging van mijn oude receiver de Denon DRA-435R en kwam na lang zoeken uit op de R-N500.

Het is een prachtig apparaat en er komt een mooi ‘warm’ geluid uit waarbij het volume per bron (internet-audio, tuner, CD speler etc.) kan worden aangepast zodat bij het overschakelen geen grote verschillen zijn.
Er is één minpuntje en dat is dat de ‘Loudness’ voorziening m.i. niets toevoegt bij het volume waarvoor ik het gebruik (bijna altijd een laag volume).

Het is wel een boel informatie om door te nemen, in over het algemeen duidelijke handleiding, maar ik kon hem na het aansluiten direct gebruiken en het apparaat werkt perfect.

Met een handige web applicatie vTuner kun je op de PC bookmarks aanmaken voor internet-radiostations.
Voor de FM-tuner kun je maar liefst 40 voorkeuze zenders aanmaken direct op de receiver.

Ik had een FM-zender om het geluid van mijn PC (hoofdzakelijk Spotify) over te zenden naar mijn Denon receiver, met als nadeel dat er nogal wat storing optrad. Dat behoort dankzij Spotify-connect in combinatie met de R-N500 nu tot het verleden. Ook geluidsbestanden die ik op mijn PC heb staan kan ik nu zonder problemen met de R-N500 afspelen.

Kortom een aanrader.

eaz 13-09-2014
Geschreven voor: Yamaha R-N500

De voorgaande receiver gaf de geest, dus op zoek naar een receiver met de volgende eisen op het kladpapiertje:
stereo (geen surround) A+B
netwerkaansluiting en airplay
Optische ingang om vanaf de dvd speler geluid naar de boxen te krijgen.

Feitelijk heb je dan de keuze tussen onkyo en yamaha, en ik heb voor deze R-N500 gekozen, het is een wat nieuwer model dan Onkyo heeft. Ik verwachte meer digitale mogelijkheden van een nieuwer model.
Installeren is in het begin even doorbijten, het schermpje is natuurlijk niet zo groot, en je moet best wat settings door. Ook de firmware update direct gedaan. Gelukkig kun je zodra hij aan het netwerk hangt, de zaken overnemen vanaf je ipad/android.
Ik ben absoluut tevreden. het geluid is nog beter dan de vorige yamaha, en de connectie met netwerk (muziek staat op Synology NAS) is prima. De Bonus is de ipad/andoid app! wat een pracht, je hebt geen afstandbediening meer nodig! Een nadeel van de app is wel dat je niet op naam kan zoeken, je kunt alleen bladeren. Hoop dat dat in een update nog eens opgepakt wordt. Als het te moeilijk is kun je altijd nog "andersom" werken en de muziek vanaf je ipad naar de N500 streamen met Airplay.
Vreemd is wel (maar ook wel weer handig) dat je de playlist van internet radio op een externe website moet opgeven. je ziet vervolgens je favo's weer verschijnen in de display, magisch! Vervelend wel dat je een aantal standaard zenders niet uit de playlist kan gooien, de 365 dagen cristmas zender mag er bijvoorbeeld wat mij betreft wel uit.

rloop 05-02-2014
Geschreven voor: Yamaha R-N500

Perfecte receiver, werkt goed op mijn netwerk, stream muziek van 2 seagate wireless plus hd, usb werkt perfect, airplay perfect de yamaha app op de ipad zeer gemakkelijke besturing al en al perfect apparaat en klinkt lekker op mijn oude mission 752 freedom speakertjes.

Joezoef 19-10-2013
Geschreven voor: Yamaha R-N500

Net de Reciever aangesloten en ben nu al zeer tevreden.
Ik zocht een STEREO-reciever met netwerkaansluiting en aansluiting voor 2 paar boxen(A en B)en kwam uit bij Yamaha.Echt een prachtig geluid, en dat was mijn eerste vereiste(daarom de stereo).De netwerk aansluiting is zeer uitgebreid en alles kun je vinden d.m.v.een eenvoudig menu.
De komende weken ga ik bekijken wat er allemaal mogelijk is binnen het netwerk, en genieten van het geluid.De duurzaam zal wel goed zitten.

S van Oort 30-10-2013

Hoi Joezoef.
kan je ook een externe schijf met muziek files aansluiten op de usb poort? Zo ja, moet je deze mzuiekfiles "los" er op zetten of kan je deze ook in mappen afspelen?

groet Sylvester