Yamaha RX-V473

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Yamaha RX-V473 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Nick Wekking 06-01-2014
Geschreven voor: Yamaha RX-V473

Eindelijk een home cinemaset gekocht van een fatsoenlijk merk
geluidskwaliteit is subliem en de 4 hdmi ingangen zijn ook handig aangezien ik maar 1 hdmi ingang op mijn tv heb.
Deze receiver heb ik in een bd pack gekocht en is nu alleen maar los te koop.
Deze receiver is hetzelfde als de HTR 4065.
Voor dit geld geen betere te koop, probeer ook eens de equalizer die handmatig in te stellen is, werkt super.

evnoort 24-11-2013
Geschreven voor: Yamaha RX-V473

Perfecte versterker. Vooral de hdmi pass through optie is ideaal. De hdmi output was wel na 1 week al kapot, maar werkt nu na reparatie al maanden prima. Inclusief internet radio.

herbert-jan 17-10-2012
Geschreven voor: Yamaha RX-V473

Ik zocht een nieuwe receiver met als hoofdreden meer bedieningsgemak. Ik luister eigenlijk alleen nog maar naar internet radio en mp3 of flac files.
Bediening via een ipad leek me ideaal omdat de tv dan niet aan hoeft te staan om te zien waar je mee bezig bent.
Aansluiten van het apparaat is makkelijk omdat eigelijk elk aangesloten apparaat met enkel en allleen een hdmi kabel zit aangesloten.
ls eerste de calibratie microfoon aangeloten op op mijn favoriete luisterplek geinstalleerd. met een druk op de knop wordt het hele systeem geluidstechnischingeregeld.
na de ipad app te hebben geinstalleerd en het ip nummer van de receiver te hebben ingevoerd direct kontakt met de receiver. Airplay van de Ipad en internet radio werken direct. yamaha verwijst naar een website waar je je favorite radiostations kan invoeren als bookmarks. Dit even gedaan omdat er wel erg veel zenders onder de knop zitten en je al snel dembomen door het bos niet meer ziet.
mijn muziek collectie staat geinstalleerd op mijn NAS. Hierop heb ik op advies van Yamaha het NDLA protocol aangezet. Hierna kon ik ook direct van mij Nas alle muziek streamen.
Conclusie: Apparaat voldoet aan alle verwachtingen, is zeer gebruiks vriendelijk. De geluidskwaliteit vindt ik voor een versterker van deze prijs klasse zeker niet tegenvallen.

Haa-kaa 14-07-2012
Geschreven voor: Yamaha RX-V473

Pluspunten: heel veel mogelijkheden; gebruikersvriendelijk.
Minpunten: matige alternatieven voor de afstandsbediening; programmeren voorkeuzestations internetradio en gewone radio onhandig.

Ik zocht een receiver met netwerkmogelijkheden, die ik kon koppelen aan andere stereoapparatuur en die zowel met traditioneel 2-kanaals stereo als 5.1 surround om kon gaan; ik heb namelijk twee goede luidsprekers, maar wil de mogelijkheid hebben om uit te breiden naar 5.1. Die heb ik hierin gevonden en ik ben er erg tevreden over.

Geluidskwaliteit: een receiver/versterker moet het geluid ongekleurd versterken en wat dat betreft denk ik dat er niet zoveel verschil is tussen de verschillende merken en modellen. Hij heeft in elk geval genoeg vermogen voor een normale huiskamer en ik hoor geen noemenswaardige ruis of bromtonen.

Mogelijkheden: eigenlijk teveel om op te noemen, maar ik noem er een paar waar ik blij mee ben:
* internetradio,
* muziek afspelen vanaf een fileserver thuis,
* ondersteuning voor Ogg Vorbis bestanden (dit staat niet in de handleiding, en ik had me er al bij neergelegd dat ik mijn duizenden muziekbestanden naar MP3 moest gaan converteren om ze hier te kunnen afspelen),
* dynamic range control (zachte passages in klassieke muziek versterken wanneer je wat achtergrondmuziek wilt hebben),
* via hdmi-kabel wordt het dvd-geluid intelligent via de receiver afgespeeld terwijl het beeld wordt doorgestuurd naar de tv, met het geluid en beeld mooi synchroon. Als de receiver uit staat, krijg je gewoon geluid via de tv.
* de afstandsbediening kan ook de basisfuncties van de tv bedienen; helaas is dat niet gelukt met de dvd-speler (Akai) en tv-decoder (Humax).

Gebruiksgemak: ondanks de veelheid aan mogelijkheden kun je een en ander met de afstandsbediening en het display redelijk makkelijk instellen. Minpunten hier zijn:
* de netwerkmogelijkheden (fileserver, internetradio, Apple Airplay) zitten samen onder een knop.
* Bij afspelen op de fileserver werken fast-forward/back/pause niet.
* Internetradio: om favorieten vast te leggen moet je inloggen op een speciale website en dat kun je alleen terugvinden in de handleiding van 109 pagina's.
* Gewone radio: je kunt de voorkeuzestations geen naam geven (die zou hij eigenlijk zelf uit RDS-text moeten kunnen halen), dus je zult de voorkeuzenummers van alle stations uit je hoofd moeten leren of op een kaartje schrijven.
* Bediening via smartphone: je kunt een Android-app gebruiken om de receiver te bedienen, maar daarmee kun je niet alles wat je met de afstandsbediening kunt. Bovendien zit de app erg onlogisch in elkaar.
* Bediening via web browser: je kunt via een browser op je lokale netwerk de receiver "bedienen", maar veel meer dan een firmware-update kun je daar niet doen. Gemiste kans.

Energieverbruik als hij aan staat (geen geluid of laag volume): 27 watt; dit is een redelijke tot lage waarde voor een receiver, maar als je hem dag en nacht aan laat staan, tikt het wel aan (€50 per jaar). Op standby zetten dus.

Largamelion 04-01-2013

Vooreerst bedankt voor deze uitgebreide review, hier heb ik zeker wat aan.

Ik sta op het punt om deze te bestellen. Was eerst van plan om de Sony STR-DH520 te kopen, maar die laat niet toe om een maximum volume in te stellen (er loopt namelijk een kindje in huis dat graag aan alle knopjes draait). Mijn boxen zijn ook maar 60W dus dit is uiterst belangrijk of ik kan me een nieuwe set boxen gaan kopen. Mijn keuze ging dus naar de goedkopere Yamaha RX-V373 gaan, maar deze ondersteunt helaas geen standby HDMI pass-through en dat lijkt me nu net zeer handig. Zo kwam ik dus terecht bij deze receiver, die helaas 80€ meer kost voor een heleboel features die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken.

Heb de handleiding ondertussen volledig doorgenomen, maar had nog één vraag waar jij me mss mee kan helpen:

Ik heb een laptop zonder HDMI connector, maar werk via een DVI to HDMI overgangstuk waardoor ik dus wel beeld kan sturen naar m'n tv, maar geen geluid. Het geluid zou ik dus via de hoofdtelefoon uitgang van de laptop naar de receiver sturen (wat perfect gaat volgens de handleiding), echter vraag ik mij dan af wat er met het geluid gebeurd. Dit zal dus analoog en enkel in stereo binnenkomen in de receiver. Mijn vraag is dus of de receiver dit om kan zetten naar dolby (soort simulatie) of dit gewoon uit alle boxen hetzelfde zal klinken.

Alvast bedankt.

Largamelion 07-01-2013

Reactie op Haa-kaa.

Bedankt voor het antwoord. Dat hij standby HDMI pass-through had wist ik, daarom koop ik net dit model en niet de goedkopere RX-V373, toch bedankt om dit even te bevestigen :).

Ik heb ondertussen gezien dat mijn docking station een S/PDIF uitgang heeft wat in principe ook digitaal geluid kan doorsturen (Dolby DTS). Ik zal dus zien hoe het klinkt via de hoofdtelefoon uitgang en anders koop ik me wel een optisch/coaxial kabeltje.

Haa-kaa 05-01-2013

Reactie op reactie van Largamelion.

Deze receiver heeft wel HDMI passthrough (ik kan een DVD via HDMI bekijken terwijl de receiver uitgeschakeld is).

Wat betreft surround met een analoog ingangssignaal: op de afstandsbediening zit een knopje "Surround Decode" waarmee je een stereosignaal kunt weergeven als Dolby ProLogic of Prologic II. Alternatief kun je nagalmeffecten genereren ("concert hall" etc.). Of je de helicopters in een actiefilm ook daadwerkelijk van achter hoort aankomen, weet ik niet, want ik heb geen surroundspeakers.

Hjtel 08-10-2012

Dank Haa-kaa voor deze uitgebreide review. Is erg nuttig voor mijn aankoopbeslissing! Wordt vandaag aangeboden via iBood á EUR 269,-!!

0078787878 04-07-2012
Geschreven voor: Yamaha RX-V473

2 dagen geleden gekocht. prima apparaat met veel mogelijkheden. heb 'm voornamelijk ook gekocht voor de airplay maar die krijg ik maar niet aan de gang. het vreemde is dat ik gewoon internetradio heb en dat ik via een yamaha app wel draadloos muziek kan afspelen. de mogelijkheid om streaming radio, foto's of filmpjes kan kijken op de tv via airplay blijft daarmee uit.
ben bang dat ik hem weer terug ga brengen...:-(

molukker87 29-07-2012

Daar is Airplay niet voor gemaakt, tenzij je beschikt over een AppleTv. Alleen dan kan je meer dan geluid streamen.