AMD A series A6-6400K

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AMD A series A6-6400K op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

KeepingItCool4You 17-05-2015
Geschreven voor: AMD A series A6-6400K

Heb een multimedia en retro gaming pc door mycom laten samenstellen voor een tv beneden. Word dus niet alleen door mij gebruikt.
De pc bevat de AMD A6-6400K processor met ingebouwde graphics.

Componenten van de pc:
- Cooler Master Elite 343
- Samsung DVD Brander, DVR DL 24X, SATA
- Seagate Desktop HDD, 1TB, 3.5"
- Corsair XMS3 1600-8GB (2x4GB)
- AMD A6-6400K (met geintegreerde APU graphics)
- Cooler Master B500 V2
- MSI A88XM-E35,sFM2+
- Cooler Master Hyper TX3 EVO

Totale prijs was 350 euro (zonder besturingssyteem, die heb ik zelf) en met assemblage werd het 420 euro.
Maar nog steeds goedkoper dan een merk pc uit een winkel en zowat even duur als een ps4. (zonder mycom assemblage zou het natuurlijk goedkoper zijn dan x-one en ps4)
Dit is al mijn derde assemblage pc bij mycom Leeuwarden en deze was het snelst klaar.
Deze derde pc is ook nog stiller en stabieler dan mijn vorige mycom assemblage pc's.
a6 6400k + A88XM-E35 moederbord en evo koeler gaan in ieder geval goed samen.
De Cooler Master Elite 343 is gelukkig niet extreem groot en dat was ook de bedoeling.
AMD A6-6400K heeft geintegreerde graphics (net zoals met een ps4 en x-one) die zelfs bepaalde nieuwere games in 720p met medium tot laag settings kan draaien.
Titanfall Deluxe Edition met alle dlc (die ik bij origin voor 13 euro in de aanbieding had aangeschaft) kan zelfs in 1080p met laag tot medium settings gespeeld worden, zolang je maar aardige 8GB (2x4GB) ram geheugen in combinatie gebruikt.
Door middel van een programma genaamd jetboost kon ik er verder ook een flinke boost uithalen.

Heb zelf windows 7 ultimate 64-bit met alle updates en systeem drivers geinstalleerd.
Heb ook win8, maar win7 ultimate 64-bit kan zowat alles draaien.
Qua puur retro gaming kon ik ook voor "Lakka - The DIY retro emulation console" linux OS gaan.
Maar ben toch maar voor win7 gegaan aangezien ik hem ook als mediaspeler gebruik en aangezien al mijn windows spul op externe harde schijven staan.
Gebruikte verder RocketDock en ASuite voor het creeren van een MacOS achtige look.
Internet is niet nodig aangezien ik mijn externe harde schijven gebruik en verder niet ga browsen.
Dus een antivirus is ook niet nodig, al heb ik er wel avast free opgezet met aangepaste instellingen en in stille/gaming modus.
Verder heb ik er scummvm en maximus arcade met al mijn emulators en roms opstaan. Crash Bandicoot serie loopt ook prima in hoge settings via epsxe emulator.
Was maar goed dat ik nog een xbox 360 controller for windows in mijn kast had liggen voor het spelen van emulator games.

Verder een hama muismat voor een tientje aangeschaft en een Rapoo 9060 Draadloze Muis+Toetsenbord Combinatie voor 30 euro. (accessoires niet bij mycom aangeschaft)
Gemakkelijk te gebruiken in combinatie met de pc die op onze 32-inch tv is aangesloten.
Alleen jammer dat tv beneden (blijkbaar hd-ready ook) vrij oud is en niet goed is qua pc's.
Maar door middel van overscan functie via amd catalyst driver had ik het beeldformaat wat aangepast. Lang leve de AMD graphics en drivers.

De AMD A6-6400K processor kan Win7 ultimate 64-bit gemakkelijk draaien dankzij 2x4GB Ram geheugen en de vrij sterke APU graphics.
Via bios of een speciaal windows msi tool kunt u auto turbo boost aan of uitzetten. Voor handmatig overclocken moet u dit wel uitzetten!

Qua drivers heb ik meest recente A88XM-E35 moederbord driver pakket via MSI website gedownload en geinstalleerd. Via Rapoo website de muis+keyboard driver.
Daarnaast de meest recente APU Beta driver (met support voor AMD Radeon HD 8000D Series, dus ook 8470D die in de a6 6400k zit) via AMD website gedownload en geïnstalleerd.
Bios firmware update is mogelijk door middel van usb flashen via bios of via een bepaalde tool. Maar de a6 6400k is al direct compatibel met genoemde moederbord en standaard bios.
Een aftermarket cpu koeler zoals de TX3 EVO is wel aanbevolen aangezien de standaard Stock Cooler (vooral met amd processoren is dit vaak het geval) vrij zwak is.

Qua prijs/kwaliteit verhouding is het in ieder geval een geweldige processor, Bang for the Buck!
Ongeveer 50 euro voor een dual core processor van in de 4,1GHz (in turbo modus) met aardig goede inbegrepen graphics.
Vanaf 100-110 euro budget is er de fx-6300 (hexa-core) en vanaf 70-75 euro budget is er de AMD X4-860K (quad core), maar geen van beiden hebben geintegreerde graphics zoals de AMD A6-6400K.
Het is misschien wel waar dat de Intel G1840 en Intel G3220 processoren (intel processoren zijn nou eenmaal sterker) een betere optie zouden zijn als u opzoek bent naar een dual core processor.
Maar de intel processoren hebben extreem zwakke geïntegreerde graphics en komen op dat gebied lang niet in de buurt bij de amd low budget processoren.
De AMD A6-6400K is dus de prima oplossing als u op zoek bent naar een goedkoop graphics en cpu duo.
Maar voor compressies (inpakken en uitpakken) en meerdere taken tegelijk uitvoeren is er wel echt een amd hexa-core, amd 8-core of intel quad core cpu nodig.
Voor retro gaming, internetbrowsen en multimedia (videobestanden bekijken en muziek maken of beluisteren) etc. is de a6 6400k een meer dan prima processor.

Daarnaast viel het me ook op dat een dual core processor zoals de a6 6400k veel minder last heeft van micro-stuttering.
Mijn andere pc met de fx-6300 processor (hexa-core) heeft soms namelijk wat last van micro-stuttering zoals ze dat noemen.
Het lijkt alsof 4+ cores (dus meer dan 4 cores) wat instabieler zijn qua gamen.
Met 4 cores of meer heb je vaak ook hyper threading, al is het door middel van process lasso prima op te lossen per process/exe bestand.
Met 6-core of 8-core processoren is het waarschijnlijk ook veel beter om parking control uit te schakelen. Maar ik gebruik dan ook een programma genaamd Process Lasso Pro.
Met een dual core processor zoals de a6 6400k is dit gelukkig niet nodig, al zou process lasso pro misschien ook voor iets meer stabiliteit zorgen.

Excuses voor de ietswat overbodige informatie, maar het geeft in ieder geval aan met welke componenten en software het gebruikt is.
De nieuwe pc met a6 6400k processor werkte in ieder geval meer dan prima in de 12 uren dat ik hem had uitgetest.

A.A.Meijer 25-09-2014
Geschreven voor: AMD A series A6-6400K

Deze CPU is echt top incl. ASUS 88X en 2133MHZ Geheugen plus Saphire ati 4gb nieuwe chipset en ssd Samsung incl 1terrabyte opslag en windows 8.1 met een super kooler draait op 4x4700 mhz kan wel hoger maar dan wordt het moederbord te heet super met toren nieuw incl.
alles voor 730 euro zie daar maar tegen op te kunnen met een Pentium wel sneller maar alleen je cpu is dan 1000 euro