Apple Mac mini MGEM2FN/A 2014

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Apple Mac mini MGEM2FN/A 2014 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,1

iggy 18-09-2017

Snelle Mac in combinatie met externe SSD opstartschijf

Na ruim 26 jaar Mac ervaring is dit waarschijnlijk de laatste Apple Macintosh die ik aanschaf. Ik ga overstappen op Ubuntu, want dat is net zo snel en betrouwbaar, maar hardware en software is veel goedkoper. Bovendien zit ik niet zit te wachten op dingen als gezichtsherkenning, stemherkenning en facetime. In de afgelopen jaren ben ik al geswitched naar opensource pakketten als OpenOffice, Scribus (InDesign/xPress), Gimp (photoshop) en Inkscape (Illustrator) Maar om de definitieve switch te maken heb ik toch nog een Apple-tje onder het bureau nodig om oude programma's en bestanden op te kunnen openen.
Aan de hand van andere reviews heb ik lang getwijfeld of ik niet voor een model met ‘Fusion Drive’ (een gecombineerde HD/SSD opslagschijf) had moeten kiezen. Dit is het goedkoopste model uit de reeks, heeft slechts 4G geheugen en heeft een (trage) harde schijf. Maar ja, een model met FusionDrive is zomaar 450 euro duurder!
Als je het bij de trage harde schijf laat raad ik ten stelligste af deze computer te kopen. Hij is dan extreem traag. Zeker als je (de standaard geïnstalleerde) osSierra 10.12.6 erop laat draaien.
Maar dan komt het: Je kunt deze computer extreem veel sneller maken door je OS op een externe SSD schijf te zetten. Hoe je dat doet kan je vinden op internet. Zoek op het artikel ‘Blaas je oude Mac nieuw leven in met een externe SSD’ en volg het stappenplan.
Ik heb als SSD gekozen voor de Samsung externe SSD MU-PT250B/EU 250GB verkrijgbaar bij BCC voor 119,00. (er is ook een 500GB verkrijgbaar) Deze schijf zit gewoon op de USB3.0 aansluiting (waar deze computer er 4 van heeft).
Deze externe schijf zorgt ervoor dat de computer bijna een minuut sneller opstart (43 seconden, ipv 1.34 minuten.) Maar ook bij taken waar veel virtueel geheugen gebruikt wordt (beeldbewerking bijvoorbeeld) wordt de computer met deze SSD extreem veel sneller. Ik heb zelfs de indruk dat deze computer nu sneller is dan mijn AirBook met dezelfde 1.4gHz i5 processor.
Nog een tip: gebruik de interne 500Gb schijf voor TimeMachine; mocht je per ongeluk storing krijgen met je SSD (bijvoorbeeld omdat je het USB plugje er per ongeluk uit trekt), dan kan je in no-time je computer opnieuw installeren.
Een externe schijf heeft natuurlijk nadelen. Maar ook een groot voordeel: timemachine laat ik de data geencript wegschrijven en dat kleine SSD-tje stop ik (bij de buren) in de brandkast als ik op vakantie ga. Zo is de kans op dataverlies bij brand of diefstal minimaal!
Deze Mac heeft ook een Ethernet connector. Op de MacAir ontbreekt deze en het is een heel gedoe om daarvoor een goed alternatief te vinden (veel adapters geven storing op de Wifi). Ik heb na jaren draadloos maar weer eens een kabeltje van mijn router naar mijn computer getrokken. En wat blijkt: mijn low-budget 20/1Mbps Telfort ADSL heeft opeens een super korte reactie tijd.

Pluspunten

• lage prijs voor een Mac
  • veel connectoren (USB3, SD, Audio uit)
  • snel als je er een SSD aan hangt
  • ethernet aansluiting

Minpunten

• alle aansluitingen aan de achterzijde
  • super traag als je interne HDD gebruikt
  • hoge prijs voor een PC
  • veel ‘features’ die je niet wilt hebben

Mac-Mini 06-10-2015

Voor een ieder die overweegt de Mac mini te kopen.
Neem er een met een SSD-schijf of laat deze er achteraf snel inzetten.
Ik heb onlangs de 2.6 Ghz 8GB uitvoering gekocht en hij is traag, heel traag..
De harde schijf blijft bij sommige applicaties maar ratelen en t houd niet op.
Ik gebruik Netflix voor het streamen van films maar dit werkt niet netjes. Zowel beeld als geluid loopt niet synchroon en als je een filmliefhebber bent zorgt dit voor irritaties.
Na lang zoeken op internet blijkt dat Apple oude opgekochte hardware gebruikt.
Ergens ook logisch omdat ze anders de I-mac niet meer aan de man krijgen omdat iedereen vanwege de prijs een mini aanschaft.

Ik had te hoge verwachtingen!