De Amslod Aston MTX-600

De Amslod Aston MTX-600 is dé e-bike voor recreatieve tochten. De fiets is uitgerust met een krachtige middenmotor en dito accu. Daarbij bieden het display en de sensoren slim gebruiksgemak, en zorgt de lage instap voor extra comfort. Met andere woorden: de Aston MTX-600 is een echte kilometervreter!


Stad of toertocht

De Amslod Aston MTX-600 is uitgerust met een zogenoemde middenmotor. Een middenmotor is een motor die bij de trapas is geplaats. Als gevolg daarvan ligt het zwaartepunt van de e-bike in het midden, waardoor de fiets goed in balans is en een stabiele wegligging heeft. Ook geeft dit type motor je volgens velen het meest natuurlijke fietsgevoel. Naast stabiliteit biedt de M400-motor van het merk Bafang een aandrijving van 80 Nm (newtonmeter). Ter vergelijking: veel e-bikes worden geleverd met een minder krachtige motor van 40 Nm of 60 Nm.

De motor van de Aston MTX-600 kent dus flink wat kracht. Hierdoor is de e-bike geschikt voor elke route door elk gebied; van een comfortabel ritje door de stad tot een toertocht door heuvelachtig gebied. 

Sterker nog: voor heuvelachtig gebied wordt sowieso een motor met minimaal 60 Nm aangeraden! Ondanks dat de motor van de Aston MTX-600 dus een krachtpatser is, hoef je je geen zorgen te maken over geluidshinder. Anders dan je wellicht zou denken, is de motor namelijk heel stil.


Een grote actieradius

Op papier klinkt het natuurlijk bijzonder fijn dat de Amslod Aston MTX-600 over een krachtige motor beschikt. Maar in de praktijk heb je niets aan een krachtige motor zonder een bijbehorende krachtige accu. De accu is namelijk bepalend voor je actieradius. De actieradius van een e-bike drukt uit hoeveel kilometer je kunt rijden op een volle accu. De accu van de Aston MTX-600 heeft een capaciteit van 600 wattuur. Vergeleken met een exemplaar van 300 wattuur kan het verschil in actieradius oplopen tot tientallen kilometers.

Als er over accu’s gesproken wordt, wordt er naast wattuur vaak ook gesproken over het voltage. Met voltage wordt de spanning van de accu uitgedrukt. Hoe hoger het voltage, hoe meer kracht de accu kan leveren. 

De Aston MTX-600 heeft een accu van 43 volt. Op dit moment leveren de meeste fabrikanten een accu van 36 volt. Naast extra kracht biedt het 43volt-systeem een tweede voordeel: evenwichtige ontlading van de accucellen. Concreet betekent dat minder warmteontwikkeling, minder energieverspilling én (wederom) een grotere actieradius.


Slimme sensoren

De Amslod Aston MTX-600 is uitgerust met een geavanceerd, maar gebruikersvriendelijk lcd-kleurendisplay. Op het display lees je alle belangrijke informatie over je fietsrit en met de controller schakel je tussen de verschillende ondersteuningsniveaus. Het is daarom belangrijk dat het display duidelijk afleesbaar is, zowel in direct zonlicht als in het donker. Hiervoor gebruikt de Aston MTX-600 slimme sensoren, die overigens ook automatisch je verlichting ontsteken als het schemerig wordt.

Een ander voorbeeld van de werking van deze slimme sensoren vinden we in het Amslod Dynamic-Drive-systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat de beste rijeigenschappen gegarandeerd worden. Hoe dat werkt? Het Dynamic-Drive-systeem van de Aston MTX-600 houdt de energiebehoefte van de motor op peil. 

Het past zich automatisch aan als de omstandigheden veranderen, zoals wanneer de wind plotseling toeneemt of het wegdek verslechtert. Dankzij dit systeem kom je dus ook na vele kilometers fietsen ontspannen op je bestemming aan.

Je hoeft je echter geen zorgen te maken dat je door de toevoeging van de slimme sensoren zelf geen inbreng meer hebt! Zo kun je bijvoorbeeld zelf schakelen tussen de ECO-stand en de SPORT-modus. De ECO-modus zorgt voor extra comfortabele rijeigenschappen en energiebesparing zodat je lekker lang door kunt fietsen. De SPORT-modus zorgt juist voor extra kracht bij veel weerstand, bijvoorbeeld wanneer je een steile heuvel probeert te beklimmen.


Veiligheid boven alles

De Amslod Aston MTX-600 beschikt over een lage instap. Daardoor is het gemakkelijker om lekker op de fiets te stappen; ook als je wat slechter ter been bent, een hoge instap lastig vindt of gewoon snel je voeten op de grond wilt kunnen zetten. En geen zorgen: een man kan ook prima voor een e-bike met lage instap kiezen. De hoge middenstang die kenmerkend is voor herenfietsen, stamt nog uit de 19e eeuw toen deze nog nodig was om het frame voldoende stijfheid te geven. Dat is tegenwoordig echter helemaal niet meer nodig: fietsen met een lage instap zijn net zo stevig.

Een bijkomend voordeel van een lage instap is de rechte zithouding. En dat is belangrijk: met het juiste model voorkom je namelijk onnodige belasting op spieren, pezen en zenuwen. Precies wat je nodig hebt tijdens het vreten van die kilometers op je Aston MTX-600!


Wil jij graag meer weten over fietsroutes in Nederland? Lees hier meer!
Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Amslod.