De Sparta M8b - Wat betekenen al die features eigenlijk?

Elektrische fietsen zoals de Sparta M8b zitten vol met technische snufjes. Ben je helemaal thuis in de wereld van elektrische fietsen, dan heb je waarschijnlijk wel een idee wat het allemaal inhoudt. Maar voor wie deze materie nieuw is, kunnen al die technische details behoorlijk overweldigend zijn. Daarom zetten we een paar dingen voor je op een rij.

Motoren

Wanneer je een elektrische fiets koopt, kun je grofweg kiezen uit drie soorten motoren, een voorwielmotor, een middenmotor en een achterwielmotor. Drie verschillende motoren met totaal verschillende eigenschappen. 

E-bike met voorwielmotor 

Zo zijn voorwielmotoren qua ontwerp doorgaans eenvoudig, robuust en zeer betaalbaar, hetgeen de fiets waarop de motor zit ook goedkoper maakt. Een voorwielmotor is te combineren met alle versnellingsystemen. Groot nadeel is dat het voorwiel niet eenvoudig te verwisselen is. 

E-bike met middenmotor 

Een middenmotor werkt iets anders. Bij dit soort motoren is de aandrijving verbonden met de trapas. Dankzij deze positie van de motor ligt het zwaartepunt laag en heeft de fiets een evenwichtigere gewichtsverdeling dan fietsen met een voor- of achterwielmotor. Een elektrische fiets met motor bij de trapas is vaak wat duurder in de aanschaf, maar ligt wel stabieler op de weg. 

E-bike met achterwielmotor 

Achterwielmotoren hebben als belangrijke eigenschap dat ze heel stil en behoorlijk slijtvast zijn. Een nadeel is dat achterwielmotoren vaak gekoppeld zijn aan een derailleurversnelling, die sneller slijten. Maar Sparta heeft daar een oplossing op gevonden met de R5e; de eerste e-bike met achterwielmotor en versnellingsnaaf.

Tot slot is het rendement van een achterwielmotor lager dan die van een middenmotor, kortom, je komt met dezelfde accu een stuk minder ver. De Sparta M8b is uitgerust met een krachtige Bosch Active Line Plus middenmotor met 50Nm koppel, en daarmee zeer geschikt voor gebruik in druk verkeer. Nm staat overigens voor Newton-meter (Nm). Hoe hoger de Nm-waarde, hoe groter de kracht van de motor.

Sensoren

Elektrische fietsen zijn uitgerust met verschillende sensoren die je helpen je fietsprestaties te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is een rotatiesensor en een trapkrachtsensor. Maar wat is eigenlijk het verschil tussen de twee? Een rotatiesensor is een sensor met één belangrijke taak: meten hoe lang het duurt voordat je pedalen een volledige ronde hebben gemaakt. Op basis van die informatie kan de trapfrequentie per minuut worden berekend. Die gegevens zijn belangrijk, want elke elektrische fiets is geconfigureerd met een ideale trapfrequentie voor een bepaald gebied. Ligt jouw trapfrequentie lager dan dit getal, dan denkt je fiets dat je hulp nodig hebt, en je met behulp van de motor alsnog helpen om die ideale trapfrequentie te bereiken.

De rotatiefrequentie zegt iets over hoe snel je fietst, maar niet over hoeveel kracht je daarvoor op de pedalen moet zetten. Wanneer je tegen de wind in fietst bijvoorbeeld, kost het je veel meer moeite om dezelfde rotatiefrequentie te bereiken. Dat is waar de trapkrachtsensor om de hoek komt kijken. Wanneer het motorbeheer van je fiets in de gaten krijgt dat je veel kracht op je pedalen aan het zetten bent, dan geeft de motor je iets meer ondersteuning, om het je wat gemakkelijker te maken. Het belangrijke verschil met een rotatiesensor, is dat een rotatiesensor één à twee omwentelingen nodig heeft om in te gaten te hebben wat je snelheid, en daardoor met vertraging reageert. Een trapkrachtsensor reageert meteen, en is daarmee dus ook een stukje veiliger, immers, als jij geen kracht meer geeft op je pedalen, stopt de motor direct met extra vermogen geven. De Sparta M8b is uitgerust met een trapkrachtsensor, snelheidsensor én een rotatiesensor, waardoor je zeker bent van het feit dat de motor precies start én stopt op de momenten dat dat nodig (én veilig) is).

Verlicht logo

En veilig ben je op deze fiets zeker, dag én nacht, bijvoorbeeld dankzij de speciale dagrijverlichting in de vorm van een verlicht logo in de voorvork van de fiets. De geïntegreerde koplamp heeft daarnaast een dag- en nachtstand, voor extra veiligheid. Is er tóch iets aan de hand en moet je plotseling remmen, dan profiteer je van de Magura HS11 hydraulische velgremmen. Net als bij gewone velgremmen wordt voor dit systeem de velg van de fiets gebruikt om af te remmen, maar dankzij het hydraulische systeem kan dat veel beter gedoseerd worden. Daarnaast zijn hydraulische velgremmen veel onderhoudsvriendelijker dan gewone velgremmen en zul je ze minder vaak hoeven vervangen.

Intuvia display
Een fiets die vol zit met zoveel technische snufjes heeft natuurlijk wel profijt van een methode om de functies van die snufjes uit te kunnen lezen en aan te kunnen sturen. Om die reden is de Sparta M8b uitgerust met een luxe afneembaar Intuvia-display. Op dit display kun je precies zien hoe snel je gaat, hoeveel kilometer je al gefietst hebt, hoe lang de accu nog meegaat en in welke ondersteuningmodus de motor werkt. Het display heeft een zeer uitgebreid menu, en is te bedienen via stuurbediening, zodat je je ogen op de weg kunt houden.

Hoe kies ik de juiste framemaat bij de Sparta M8b?

Bij de aankoop van een elektrische fiets, wordt vaak gekeken naar alle technische snufjes, maar wordt het belangrijkste onderdeel vaak vergeten: de framemaat. Dat is zonde, want het kiezen van de juiste framemaat is essentieel voor een prettige fietservaring. Sterker nog, een onjuiste framemaat kan zorgen voor allerlei lichamelijke ongemakken. Gelukkig is het kiezen van de juiste framemaat heel eenvoudig, het enige dat je daarvoor hoeft te weten is je binnenbeenlengte. Op internet zijn verschillende tabellen te vinden, maar je zult al snel merken dat deze allemaal verschillen. Welke framemaat je (volgens de fabrikant) het beste kunt kiezen, kun je dan ook het beste opzoeken bij de fabrikant zelf.

Afstellen

Wanneer je je Sparta M8b of andere e-bike hebt gekocht, dan kun je er in theorie zo op wegfietsen. In de praktijk is het echter verstandig om de fiets af te stellen op de voor jou ideale hoogte. Hoe je deze ideale hoogte bepaald, legt fietsexpert Bianca uit in deze video.