Kieskeurig.nl voorspelt schaarste door lockdown en introduceert filters voor product voorraad en levertijd

Niet-voorradige producten verdwijnen uit overzicht

Haarlem, 16 december – De afgekondigde lockdown is van grote invloed op online aankopen en zal volgens vergelijkingssite Kieskeurig.nl snel leiden tot beperkte voorraden bij aanbieders. Vanwege de sluiting van fysieke winkels kiest onafhankelijke vergelijkingssite Kieskeurig.nl er daarom voor alléén producten prominent te tonen die bij online retailers op voorraad zijn. Naast inzicht in beschikbaarheid informeert de vergelijkingssite consumenten vanaf nu ook over actuele levertijden.

Al sinds de coronamaatregelen in maart van kracht werden, zien retailers een grote verschuiving naar online winkelen. Kieskeurig.nl zag dit direct terug aan het zoekverkeer binnen bepaalde productgroepen. Zo steeg de populariteit van bijvoorbeeld tablets. “Nu zien we dezelfde trend opnieuw, maar vanwege de totale verschuiving naar online verwachten we dat tijdens deze lockdown voorraden niet toereikend zijn, waardoor schaarste zal ontstaan. Dit wordt extra versterkt door de extra drukte die wordt verwacht tijdens deze feestmaand. Deze signalen horen we ook uit de markt en daar anticiperen we op. Om teleurstelling onder consumenten te voorkomen, tonen we daarom uitverkochte producten niet meer bovenaan op onze overzichtspagina’s. Ook al zijn ze populair. Op deze manier geven we de consument een volledig overzicht van wat er nog wel beschikbaar is in de markt,” aldus Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager Reshift.

Filteren op levertijd

Met een nieuw geïntegreerde functionaliteit maakt Kieskeurig.nl het mogelijk om binnen een productcategorie te filteren op de levertijd. Kuiper: “We staan in nauw contact met klanten en bezorgdiensten. Deze geven aan dat ze nu al grote moeite hebben om levertijden te halen. De verwachting is dat levertijden langer dan 14 dagen kunnen worden. Met het nieuwe filter kan de consument nog beter een keuze maken voor de webshop die het best aansluit bij zijn of haar wensen.”

'Afhaalbutton'

Door de sluiting van de winkels is het op dit moment niet mogelijk om een online besteld product op te halen bij een door de consument uitgekozen fysieke vestiging. Daarom verwijdert Kieskeurig.nl alle afhaalprijzen bij de aangesloten webshops. “Wanneer het juridisch wel weer mogelijk is een product bij een afhaalpunt van de retailer op te halen, tonen wij een ‘afhaalbutton’ op Kieskeurig.nl bij het betreffende product”, aldus Kuiper.

Populair op Kieskeurig.nl

Tijdens de eerste lockdown in maart steeg de populariteit van bijvoorbeeld tablets (+32%) en laptops (+20%) vanwege het vele thuiswerken. Ook in de categorie tondeuses (+203%) was er vanwege de sluiting van kapperszaken een enorme toename in verkeer te zien. Kuiper: “Vanwege de sluiting van fysieke winkels verwachten wij dat deze stijging in veel meer productgroepen te zien zal zijn. Daarom is het zo belangrijk dat de consument op ons platform altijd uit kan gaan van de juiste en actuele informatie.”

Over Kieskeurig.nl

Kieskeurig.nl, onderdeel van Reshift, is in 1999 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete vergelijkingswebsite. Het doel van Kieskeurig.nl is om de consument betrouwbare, onafhankelijke informatie te verschaffen over diverse producten. Dagelijks bezoeken ruim 170.000 consumenten Kieskeurig.nl. Zij vergelijken hier producten, prijzen en winkels, beschrijven hun ervaringen met producten en lezen de reviews van andere consumenten.

Noot voor de redactie:

Neem voor meer informatie, beeldmateriaal en/of interview aanvragen contact op met: Wendy Kuiper, Consumer Strategy Manager bij Kieskeurig.nl via +31 (0) 6- 15363654 of wendy.kuiper@kieskeurig.nl. Ook kunt u contact opnemen met Paul Smeele van Pressrecord PR via +31 (0)6- 24875484 of paul@pressrecord.nl. Voor meer informatie bezoekt u www.kieskeurig.nl. Facebook: facebook.com/Kieskeurig.nl Twitter: @kieskeurig_nl