Panasonic LEICA DG SUMMILUX 25mm - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic LEICA DG SUMMILUX 25mm op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,6

Jan 1957 13-10-2012

Dit objectief is een juweeltje. Aan de optische kwaliteit valt weinig op te merken. Helemaal open (diafragma f/1.4) is de scherpte in het centrum al acceptabel en vanaf diafragma f/2 is het beeld daar haarscherp. In combinatie met een micro 4/3 camera met ingebouwde beeldstabilisatie biedt dit mogelijkheden om ook te kunnen fotograferen bij weinig licht, zonder al teveel kwaliteitsverlies. Het objectief biedt de klassieke en veelzijdige beeldhoek van een 50mm objectief.

De uiterste randen van het beeld zijn een ander verhaal. Die worden nooit echt helemaal haarscherp, ook niet als je het diafragma dichtzet naar bijvoorbeeld f/5.6. Hoewel het een hartstikke goed objectief is, heeft het dus wat dat betreft wel een specifiek karakter waar je rekening mee moet houden. Het lijkt me een minder geschikt objectief als je graag vlakke voorwerpen fotografeert en van hoek tot hoek scherpte nodig hebt.

Op het moment van schrijven, is het beste alternatief voor dit objectief de Panasonic 20mm f/1.7, maar eigenlijk is dat al een ander soort objectief. Dit komt vooral door de andere beeldhoek. Het is naar mijn idee toch al een lichte groothoek, terwijl de 25mm de klassieke beeldhoek van een 50mm geeft. In de praktijk geven beide objectieven echt een goed merkbaar verschillend beeld.

Verder is het 'karakter' van het beeld anders. De 20mm lijkt wat harder te tekenen en de onscherpte is wat minder snel zacht. Qua scherpte is de 25mm net even wat beter, maar erg groot is het verschil niet. Een teleurstelling van de 20mm is voor mij de trage scherpstelling, maar als je dat niet erg vindt en de voorkeur geeft aan iets meer groothoek, dan is de 20mm een prima alternatief. Bovendien is de 20mm een stuk compacter en de helft lichter dan de al lichtgewicht 25mm.

De 20mm wordt echter niet geleverd met een zonnekap, terwijl bij de 25mm een fraaie stevige kunststof zonnekap zit. De bouw van de 25mm is ook wat degelijker, de afwerking is mooier en in tegenstelling tot de 20mm beweegt alles bij het scherpstellen intern.

De 25mm stel lekker vlot en relatief stil scherp. Je hoort soms wel de onderdelen wat 'schuiven' en 'tikken' en in situaties met een hoog contrast door veel licht, ratelt het diafragma. Daar is op internet al veel over geschreven, maar dergelijke kleinigheden wegen voor mij niet op tegen de prachtige beeldkwaliteit, de vlotte scherpstelling en de veelzijdigheid van de 50mm beeldhoek. mijn keuze is dan ook de 25mm f/1.4.

viewfinder 13-08-2012

Toplens! Nu een paar maanden in gebruik, gecombineerd met de Olympus OM-D E-M5. Enige puntje van kritiek betreft enige zichtbare 'chromatic aberration' (paarse rand) bij volledig geopend diafragma en groot contrastverschil.

Verder niets dan lof, is z'n prijs méér dan waard!