Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G - Reviews

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

k***************@g******** 10-12-2022

Top lens voor portretfotografie

Mooie lens, perfect voor portretfotografie. Het snelle maximale diafragma van f1.8 is ideaal wanneer je te maken hebt met weinig licht of wanneer een kleine scherptediepte gewenst is. Persoonlijk vind ik dat het het geld waard is. Echt top prijskwaliteitverhouding, hierdoor vind ik het een uitstekend objectief die zeer geschikt is voor prijsbewuste fotografen.

Pluspunten

• Prijs
  • Kwaliteit
  • Snel scherpstellen

Elise 12-04-2020

Geweldige lens!

De lens is wat ik ervan verwacht had. Een geweldige aanwinst! Het geeft een mooi wazige achtergrond aan foto's!

Pluspunten

• Klein
  • Mooie scherptediepte

johnwalr 01-02-2019

prima len

Mooie lens, super foto's juist bij weinig licht. Erg tevreden. een aanrader. Makkelijk in de fototas op te bergen.

Fred 16-01-2019

betaalbare kwaliteitslens

Een prima lens voor een betaalbare prijs. Licht in gewicht. En makkelijk te bedienen.
Echt een aanrader!!

Chantal de Vries 22-11-2018

Mooi beeld, licht objectief

Een mooi objectief! Heel licht om vast te houden en het geeft een fantastisch bokeh effect als je foto's maakt! Ideaal dat het automatisch scherpstelt, maar dat je het ook handmatig kan doen is ook top.

Pluspunten

• licht
  • mooi om te zien

Minpunten

• geen

Flow 05-02-2018
  • Product gekregen

Musthave

Dit objectief behoort elke fotograaf te hebben en te gebruiken. Ik gebruik hem op een D610 (full frame) en dat is werkelijk fantastisch. Zo enorm scherp en lichtsterk. Goeie Bokeh ook. Voor het geld kun je hem zeker niet laten liggen. Ik heb uiteindelijk mijn Nikon 28-300mm VR zoom verkocht omdat de prestaties daarvan zoveel minder waren. VR mis ik niet op een 50mm.

Pluspunten

• Scherp!
  • Snel
  • Goedkoop

Desiree 24-01-2018

Goede lens voor binnen, waar je bv geen flits wil gebruiken!

Deze lens is een musthave voor fotografen las ik op internet. Ik heb hem inmiddels zelf uitgeprobeerd en ik ben het er helemaal mee eens! Het geeft binnen hele mooie foto's zelfs zonder flits. Hij stelt snel scherp en het licht is heel mooi op de foto's. Ik heb hem nog niet buiten uitgeprobeerd, maar alleen voor binnen vind ik het al waard om deze lens aan te schaffen!!

Pluspunten

• foto's binnen lukken goed
  • snelle scherpstelling

Minpunten

• ik heb er geen gevonden

Martin van Vugt 14-12-2017

Mooie portretlens.

Mooie scherpe lens, zeer geschikt voor portretfotografie. Maar ook voor andere doeleinden waarbij lichtomstandigheden of geringe scherptediepte gewenst is. Ik gebruik hem op een fullframe camera en de f/1.8 lichtsterkte geeft een schitterend zachte bokeh. Voor deze prijs een mooie aanwinst. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Prijs kwaliteit verhouding
  • Lichtsterk en mooi zacht bokeh

R.S. de Jager 03-02-2017

Zeer fijne lens met een prachtige bokeh als achtergrond!

Een bijzonder objectie met een groot maximaal diafragma van f/1.8. Een helder zoekerbeeld en een prachtig onscherpe achtergrond. Tevens bevindt zich in dit objectief de Nikon's Silent Wave Motor (SWM). Dit voor een snelle, stillen en perfecte scherpstelling.

Deze lens is bijzonder geschikt voor fotograferen in donkere ruimten of ruimten met weinig licht.

Zeer goede lenskwaliteit en een stille autofocus.

Echte aanrader en voor het geld wat je betaald krijg je een lens met dubbele waarde!

Pluspunten

• weersbestendige buitenkant
  • licht in gewicht

Tinne 05-12-2016

Must-have lens!

Ik heb deze lens na lang twijfelen onlangs gekocht en ik vraag me nu af waarom ik zo lang getwijfeld heb... Een echte must-have lens voor elke fotograaf. Ik fotografeer er honden en personen mee en dat gaat perfect, hij is enorm lichtsterk dus ook tijdens een concert kon ik er zonder problemen mee fotograferen. Hij staat nu standaard op mijn camera en dat zal zeker niet snel veranderen!

Pluspunten

• Lichtsterk
  • Mooie bokeh
  • Prijs/Kwaliteit
  • Geweldige lens

joop savaneta 06-10-2016

Super prime lens

Gebruik de Nikon 50 mm 1.8 lens hoofdzakelijk als portretlens op de Nikon D5200 naast de uitmuntende Sigma 30 mm 1.4 art lens. Heb redelijk veel portretfoto's gemaakt met verschillende diafragma's en alleen al voor dat doel levert deze lens prachtige scherpe foto's. Deze lens is zijn prijs dubbel en dwars waard.

Pluspunten

• scherpte
  • prijs
  • prijs

Minpunten

• geen

anke.d 22-08-2016

Prachtige lens voor iedere fotograaf

Betere prijs-kwaliteit verhouding lijkt me moeilijk te vinden.
Dit is een echte basis lens die zowel amateur als professioneel fotograaf in zijn fototas moet hebben.
Ondanks het vaste brandpunt is deze heel gemakkelijk in omgang. 50mm komt overeen met wat we zien waardoor dit ook telkens mooi op beeld staat. Het kunnen zoomen heb ik hier nog niet gemist.
het diafragma van 1.8 zorgt ook telkens voor een mooie scherptediepte, zelf in donkerdere omstandigheden !
Lichte en compacte lens die heel aangenaam werkt!

Pluspunten

• licht gewicht
  • compacte lens
  • komt overeen gezichtsveld
  • prijs - kwaliteit
  • mooie scherptediepte

Marcel 27-07-2016

Fijne lens

Ik heb deźe lens aangeschaft voor mijn d5100. Mooie lichtsterke lens. Incl. Zonnekap. Met deze lens krijg je een hele mooie scherptediepte en kleuren zijn ook erg goed. De scherpstelmotor is ook erg snel en precies en ook stukken stiller dan de kitlens. Al met al zeker een aanrader.

Colette 02-06-2016

Fantastische Lens!

Deze lens heeft elke fotograaf nodig! Ik start binnenkort met de opleiding in Apeldoorn aan de Fotovakschool en deze lens moet je gewoon in huis hebben. hij maakt onwijs scherpe foto's, scherpte en diepte verschil is top!!

Anoniem 28-05-2013

Deze lens is erg goed en ik ben er erg tevreden mee. De scherpte en scherpstelling is goed, mits de fotograaf zelf wel goed stil blijft staan. Een (niet al te grote) teleurstelling was dat dit objectief geen ingebouwde stabilisator, waarbij het soms lastig is om scherpe foto's te krijgen bij sluitersnelheden van 1/30 en lager, maar zeker niet onmogelijk.

Ik had deze lens vooral uitgekozen om te gebruiken wanneer het donker was, en het feit dat hij helemaal open kan tot 1.8f is erg behulpzaam.

JW172 29-05-2013

Een stabilisator op een primelens gaat niet snel komen denk ik... Dan de ISO omhoog gooien!

arsr 17-06-2015

voor het digitale tijdperk zat op geen enkel toestel een stabilisator.

Fausto Coppi 19-02-2013

Ik heb dit objectief gekocht naast mijn Nikon 18-105mm en Sigma 50-150mm f2.8. Helaas niet meer in het bezit van de 35mm (zie ook mijn review bij de 35mm die op een D5000 niet goed scherp stelt). Het is best wel een leuk objectief maar bij volle lensopening (1.8) is de scherpte aanzienlijk minder dan mijn andere objectieven bij volle lensopening bij gelijke brandpuntafstand (vanaf statief exact gelijke beelden geschoten). Getest op een D7000 waarbij ik eerst de back- en frontfocus van de objectieven weggeregeld heb (blijkt ook afstandsafhankelijk te zijn dus is dat een compromis). Vanaf 2.8 is het goed maar verbazingwekkend genoeg niet of nauwelijks beter dan mijn Sigma zoom objectief op gelijk diafragma. Mijn Sigma op 50mm 2.8 presteert aanzienlijk beter dan de Nikon op 50mm 1.8 als het op scherpte en contrast aan komt. Dit was voor mij een tegenvaller maar mogelijk had ik er te veel van verwacht. Je kunt het ook anders zien natuurlijk, de Sigma fungeert verbazingwekkend goed en dat voor een vreemd merk, zoomlens en oudere generatie (2e hands gekocht).

Fausto Coppi 09-06-2013

Ik heb het objectief via marktplaats verkocht nadat ik na vele testen tot de conclusie gekomen was dat mijn Sigma 50-150mm beter presteert. Ongelooflijk maar waar. Als ik dit objectief vanwege zijn lage prestaties vol open minimaal op 2.8 moet gebruiken en dan de sigma nog beter is op 2.8 zie ik het nut niet in van deze lens. Ik heb tot op heden weinig geluk met zowel de 35 als 50mm Nikon objectieven. Heb ik toevallig steeds pech of wordt er in z'n algemeenheid veel te positief geoordeeld? Ik durf bijna geen objectief meer te kopen.

axemc 03-05-2014

Voor een objectief van maar 169 euro vind ik de Nikon verrassend goed presteren.
De originele prijs van de Sigma 50-150mm f2.8 zal vele malen meer zijn geweest dan 169 euro en het is dan ook meer dan logisch dat de zoomlens beter presteert.

Sigma is niet bepaald een vreemd merk: het draait al heel wat jaren mee in de fotografie. Ik zelf heb van Sigma het 105mm f/2.8 EX DG macro objectief.

Herb 03-12-2011

Mooie lens met waanzinnig mooie kleuren en contrast. Een mooie bijna ronde bokeh. Enige minpuntje is dat ik af en toe merk dat het scherpstelpunt iets achter het punt ligt waarop ik scherpstel. Met een iets hoger diafragma Haal je het wel weg maar gaat dan weer tenkoste van lichtopbrengst. Lens is plastic maar stevig. Wel gevoelig omdat er géén VR in zit.

Fausto Coppi 28-01-2013

Dag Herb,

Zou je aan kunnen geven met welke camera je deze lens gebruikt? Mogelijk werkt de camera/objectief combinatie niet goed (zie mijn review bij de 35mm lens).

mrHeinz 21-10-2011

Lens ziet en voelt heel erg plastic. Kwaliteit van de afs en beeldkwaliteit is gewoon heel goed. Minpuntje: geen VR, verder iedere Euro waard.