Nikon AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Michel B 23-07-2019

Mooie reislens

Aangekocht om minder lenzen ( minder kg) mee te nemen tijdens citytrip .
Is misschien minder lichtsterk , even optrekken met iso.

Frits Flow 31-01-2018

Objectief met consessies

Het grote voordeel van deze lens is natuurlijk het enorme bereik van 28 naar 300mm. Ook nog eens samen met een relatief laag gewicht. Wat dat betreft een lens die je altijd op je camera kan laten zitten.
Voordelen:
1 bereik
2 gewicht

Er kleven echter ook wel een aantal nadelen aan deze lens die ik nu ongeveer 4 jaar heb.
1 De lens overtuigt niet in scherpte (Als je de 70-200mm vergelijkt zie je wat je mist)
2 Behoorlijk wat vertekening, vooral in groothoekstand
3 Bokeh valt wat tegen
4 Lichtsterkte. Je kunt 'm als snel niet meer goed inzetten.
5 Prijs

Ik vind het voor de resultaten een nogal duur objectief. Eigenlijk komt het er op neer dat dit objectief je DSLR degradeert tot een goede compactcamera qua prestaties: zoombereik belangrijker dan beeldkwaiteit. En dan kun je voor het geld wat deze lens kost een hele goede compact kopen..

Pluspunten

• bereik
  • gewicht
  • afmetingen

Minpunten

• beeldkwaliteit
  • lichtsterkte
  • vervorming
  • bokeh
  • prijs voor wat het is.

w.wellens 12-08-2013

Na het lezen van diverse testen heb ik enige dagen geleden deze multifunctinele lens aangeschaft en op mijn Nikon D600 geklikt. De eerste resultaten overtreffen mijn verwachtingen en denk dat ik deze voorlopig maar op mijn Nikon laat zitten. Een perfecte walkaround lens voor een schappelijke prijs.

lambertwm 03-01-2011

Ik gebruik deze lens op een D700, full-frame dus.

Uiteraard is het grote pluspunt van deze lens de flexibiliteit dankzij de fantastische zoomrange.

Ondanks het feit dat bij het ontwerp van deze lens natuurlijk allerlei compromissen gesloten zijn, ben ik prima te spreken over de beeldkwaliteit

- Scherpte is prima. VR doet zijn werk en is nuttig, maar bij 300mm moet je natuurlijk wel goed stilstaan anders is er geen redden aan. Enige minpuntje van de VR is het feit dat de batterij sneller leeg raakt.

- Optische vervorming is geen enkel issue. Bovendien makkelijk te corrigeren (bijv. in Lightroom3 gaat dit, indien gewenst, geheel automatisch op basis van het herkennen van de lens)

- Vignetting, zeker aanwezig. Maar voor mij geen probleem. Ik vind het wel charmant, en waar nodig makkelijk te corrigeren (zeker in LR3).

- Kleuren en algemene beeldkwaliteit, valt mij behoorlijk mee. Zeker op grote afstand kun je nog een heel aardig portret schieten. De bokeh is niet de allermooiste ter wereld, maar zeker acceptabel.

Enige echte minpunt is natuurlijk de lichtsterkte (ik heb ook een Nikon 24-70mm F/2.8 en ben dus verwend wat dat betreft) Maar goed, dankzij de prima kwaliteit van hogere ISO waarden op de D700 kom je toch nog een heel eind met de 28-300mm (al zou ik 'm niet gebruiken voor sfeerfoto's bij alleen kaarslicht, neem dan de 50mm F/1.4)

Conclusie: superhandige walk-around lens die goed beeld blijft leveren (bij gebruik op D700) in bijna alle omstandigheden.

PS: Er staan op Flickr al veel foto's die zijn genomen met deze lens.

T. de Wit 17-10-2010

Ben nu een paar weken in het bezit van deze lens in combinatie met een D700 (fullframe).
Hiervoor had ik een Canon Eos 50 met 3 L-lensen (2.8).
Als ik weg was geweest, had ik bijna een fysiotherapeut nodig vanwege het gewicht.
Het resultaat met Nikon body en lens mag er zijn. Ben net een weekje in Vlaanderen geweest.
Fantastische foto's kunnen maken. Geen spijt van de inruil.De lens is een complete allrounder.
Daarnaast een duidelijke Nederlandse handleiding.
Heb er nog wel een externe flitser bij gekocht.
Zie voorgaande review.
Kan hier verder absoluut niets aan toevoegen.

fvdveen 09-10-2010

Deze lens is geschikt voor zowel DX (=APS-C) als FX (full-frame) formaat, en werkt dus ook prima met de full-frame Nikons (D3.., D700s).

Zelf gebruik ik hem op een D90 en dat is werkelijk fantastisch! Door de crop-factor van 1.5 wordt deze lens dus effectief een 42-450 zoom lens. Veel meer dus dan slechts een all-round lens!

Door gebruik op een DX formaat camera (bijv. D90), wordt effectief alleen het beste gedeelte van de lens (het midden) gebruikt, zodat de gebruikelijke lensafwijkingen (aberraties, vignettering, etc.) niet in het zichtbare gedeelte van de foto voorkomen. Bij gebruik later op een full-frame camera gaat dit natuurlijk niet op.

De lens is wel veel zwaarder dan de gebruikelijke zoomlenzen. Ook de 77 mm filtermaat geeft aan dat de lenspakketten een grotere diameter hebben (vergelijk: de 18-200 DX lens heeft een filtermaat van 72 mm).

Al gelijk de eerste tests blijken verbluffend. Het is zeer goed mogelijk om een objekt los te maken van zijn achtergrond. De textuur van de achtergrond ("bokeh") is zeer gelijkmatig en veel mooier dan de bovengenoemde DX lens.

Erg handig is de zoom-lock, waardoor de lens in de ruststand vergrendelt wordt. Hierdoor kan de lens niet uitzakken door eigen gewicht, een veel voorkomend probleem bij grotere zoomlenzen.

Hoewel de lens door Nikon bedoeld is voor gebruik op full-frame cameras, kan ik de lens ook aanraden voor APC-S formaat cameras (Nikon DX formaat). Zijn huidige prijs (gekocht bij KameraExpress) weliswaar fors, maar niet zoveel hoger dan de 18-200 DX, en de lens biedt veel meer (groter bereik, optisch beter, op alle formaten te gebruiken). De lens zal dus zijn waarde beter weten te houden.