Sigma APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma APO 50-500mm F4.5-6.3 DG OS HSM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

Jede 26-11-2014

Door het zeer grote zoombereik en de mogelijkheid behoorlijk dichtbij scherp te stellen (macrofactor 1:3) bijzonder praktische lens voor natuurfotografie. Wel zwaar, maar ondanks dat gebruik ik hem veel. Scherpte is goed. DIchtbij scherpgesteld is hij zeer scherp, ook op 500 mm stand heb ik dan uitstekende resultaten. Op grote afstand wordt de scherpte wat minder.
Mijn lens was afkomstig uit een batch die nogal eens problemen met de scherpstelmotor gaf. Na 3 jaar ging de scherpstelmotor bij mij stuk, net na het verlopen van de garantie. Motor is echter gratis gerepareerd, waarbij tevens de bajonet is vervangen door een exemplaar dat beter past. De reparatie duurde overigens wel lang (7 weken).
Gebruikte hem vooral op een Nikon D300S, nu vooral op een D3200.

Jede 08-08-2014

Zie de reactie op mijn vorige review. In aanvulling op die review kan ik nog opmerken dat de bajonet van deze lens iets speling heeft. Wat overigens ook voor mijn andere Sigma lens geldt. Mijn Nikon lenzen en ook een Tokina lens hebben daar geen last van. Soms verloopt het contact tussen de lens en de body daardoor niet helemaal goed. De D3200 heeft daar meer last van dan de D300S en de D70S

Jede 02-06-2011

Zocht een betaalbare telelens (400 à 500 mm), met een goede scherpte, beeldstabilisatie en een snelle autofocus. Na twijfelen tussen deze en de veel goedkopere 150-500, toch gekozen voor deze, omdat hij uit twee testen nog wat scherper kwam, zelfs scherper dan de legendarische 100-400 van Canon. Volgens de testers omdat het geteste Sigma-exemplaar beter dan gemiddeld zou zijn en de Canon slechter dan gemiddeld. Geen idee hoe ze dat zo zeker weten.
De lens voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Hij is zwaar, maar goed uit de hand te hanteren (heb de statiefvoet er meestal niet op). De lens is scherp, vanaf 50 tot 500 mm. Scherpstellen gaat zeer snel (het snelste van al mijn lenzen) Wel is de scherptediepte zo klein dat scherpstellen bijzonder nauw steekt. De mogelijkheid om met de hand bij te stellen is dan ook onontbeerlijk. Het is even wennen dat de zoomring en scherpstelring andersom zitten dan normaal. Ook draait de scherpstelring andersom dan bij Nikon-objectieven. De kleurweergave is wat warm. De beeldstabilisatie werkt goed, maar niet meer dan twee à drie stops (geen vier, zoals Sigma stelt). De mogelijkheid om close-up te fotograferen is handig, maar om 1:3,1 te halen, zit je onderwerp bijna in de lens. Heb echter goede foto's kunnen maken van libellen en zweefvliegen in vlucht (dan wel met handsherpstelling).
Om als 50 mm lens te gebruiken is hij natuurlijk idioot lang, zwaar en weinig lichtsterk. Maar het is wel handig om snel even uit te kunnen zoomen.
Tot slot: het is echte een mooiweerlens. De lens is weinig lichtsterk. Beeldstabilisatie zet je onderwerp niet stil. Zoek je een lichtsterkere niet te dure telezoom, kijk dan naar de nieuwe Sigma 120-300 mm 2.8 EX met OS. Als ik deze niet net had gekocht, had ik die misschien aangeschaft. Wel weer 1000 € duurder.

Jede 08-08-2014

Inmiddels ligt de lens al vijf weken bij Sigma, wegens een kapotte scherpstelmotor. Deze ging stuk, twee maanden nadat de garantie was verlopen (zou er een timer inzitten...) Ben benieuwd hoe Sigma hier mee omgaat en vooral ook wanneer ik de lens terugkrijg. Het defect schijnt bij 18% van de lenzen voor te komen, volgens lensrentals.com een grote lenzenverhuurder. De beoordeling van de degelijkheid mag dus wel naar een 5.
Het kan overigens nog erger, de Sigma 150-500 voeren ze niet meer in hun assortiment vanwege de onbetrouwbaarheid.
Gebruik nu weer mijn ouwe Sigma 100-300 F4, die geen OS heeft, maar wel waanzinnig scherp is.