Sigma 35mm F1.4 DG HSM

Bekijk 4 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma 35mm F1.4 DG HSM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

Mo 06-09-2021

Bevalt erg goed

Geschreven voor: Sigma 35mm F1.4 DG HSM

ik was op zoek naar een lens voor voornamelijk straatfotografie. Deze lens is hier perfect voor. Zeer scherp en een prachtige bokeh

Pluspunten

• zeer scherp
  • mooie Bokeh

vtl 09-06-2018

Perfecte lens

Geschreven voor: Sigma 35mm F1.4 DG HSM Art

De lens is van een zeer hoge kwaliteit. goede behuizing. Mooi glas en fotos zijn extreem scherp. Raad deze aan voor iedereen die bezig is met marco fotografie.

Auke Surtel 08-02-2013
Geschreven voor: Sigma 35mm F1.4 DG HSM

Het eerste nieuwe objectief van Sigma uit de "art" lijn, welke voldoet aan de hoogte kwaliteitseisen. Volgens vele reviews is dit objectief minimaal gelijkwaardig en soms zelfs beter dan de Nikon, Canon, Samyang en Zeiss-varianten. En dat voor een veel aantrekkelijkere prijs. Tijdens mijn eerste ervaringen met dit objectief (ik heb ook de Nikon AF-S 35mm f/1.4G gehad) kan ik de positieve reviews zeker onderschrijven, maar omdat geen enkel objectief perfect is, zijn er ook een paar (kleine) kritische kanttekeningen te plaatsen. Bij het kopen van het objectief viel direct op dat Sigma wel veel tijd heeft besteed aan de lens, maar niet aan de doos en de beschermkoker, die zijn zeker niet op "art"-nivo. Dan het objectief zelf. Omdat de Sigma 85mm 1.4 een snellere AF heeft dan de Nikon 85mm 1.4G viel het me tegen dat de Sigma 35mm niet sneller is dan de Nikon 35mm. Ik denk ongeveer even snel. Wat mij betreft snel genoeg, maar verwacht niet de snelheid van een AF-S 24-70mm of 70-200mm. Daarnaast balanceert de Nikon 35mm nét iets lekkerder op een D600 dan de Sigma variant. Op een D700 of D800 zal dit niet echt merkbaar zijn. De Sigma variant is namelijk een fractie langer en 65g zwaarder. Een vreemd nadeel is dat na plaatsing van een beschermfilter de standaard lensdop niet meer past (zelfs niet een beetje). Ook is de Sigma niet stof-waterdicht, de Nikon variant wel. Het materiaal van met name de zonnekap is vlek-vet gevoelig en zal dus af en toe schoongemaakt moeten worden, het materiaal van Nikon is prettiger. Het objectief zelf bestaat grotendeels uit rubber ringen, waardoor vlekken hierop niet te verwachten zijn. Wel zijn de rubber ringen veel fijnmaziger gemaakt waardoor het lastiger is deze op termijn schoon te houden/maken. Volgens de reviews heeft de Sigma last van vignettering bij volle opening en een matige hoekscherpte op FX bij volle opening. Op de eerste plaats hebben de "tegenspelers" dit ook, maar in mijn ogen zijn dit niet echt nadelen. Je gebruikt f/1.4 immers (heel vaak) alleen maar om juist een niet goede hoekscherpte te hebben. Vignettering en een mindere hoekscherpte zijn daarom juist vaak prettig. De kleine hierboven genoemde nadelen daargelaten is de Sigma zeker een zeer geslaagde poging om het de Nikon/Canon/Samyang/Zeiss-varianten lastig te maken. Ik kan de Sigma van harte aanbevelen. Let er wel op dat u het objectief vooraf test. Sigma heeft nog weleens last van een onbetrouwbare AF. Die van mij is echter spot-on. Al met al is de Sigma een prima alternatief voor de dure jongens.