Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G - Reviews

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Duncan 18-06-2021

Fijn 35mm prime-lensje voor een mooie prijs!

Ik miste in mijn lenzencollectie nog een kleine prime. Ik heb een 50mm f/1.8, maar soms zit ik met mijn aps-c camera daarmee toch te dichtbij. Dus op zoek naar een Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, omdat in het algemeen voor een Nikon DX die lens voor de prijs als beste uit de vergelijking komt, en bij CameraNu.nl stond er een als occasion voor een zacht prijsje. Een mazzeltje! De lens is op tijd geleverd, en in prima conditie. Me very happy!

Pluspunten

• Klein en licht
  • Scherp bij alle diagragma-openingen
  • Mooie bokeh

Minpunten

• Geen!

Wim 20-12-2017

Perfecte lens voor straat- en portretfotografie.

Deze lens is boven alle verwachtingen. Ik heb deze lens gekocht omdat ik benieuwd was hoe deze 35mm vaste lens met f/1.8 zich verhoudt met de kitlens van 18-55mm F/3.5-5.6 die bij de camera (Nikon D3300) werd geleverd. Ik had natuurlijk al gehoord dat dit een veel betere lens is dan de kitlens. Toen ik deze kocht kon ik hem in de winkel gelijk op mijn eigen camera uitproberen. En wat een scherp en helder beeld geeft deze lens! Met een prachtige bokeh. Dit is echt een aanrader voor een ieder die een Nikoncamera wil gaan kopen: vergeet de kitlens en koop een body met deze 35mm f/1.8 lens. Kost iets meer maar ik verzeker u: ik gebruik mijn kitlens niet meer!

Pluspunten

• Zeer scherp beeld, mooie bokeh
  • Stille, snelle autofocus met eigen motor
  • Licht in gewicht
  • Wordt geleverd met zonnekap
  • Prijs/prestatieverhouding

Minpunten

• Nog geen minpunten tegen gekomen

Corine69 27-09-2017

Autofocus defect binnen 2 jaar

Ik heb deze lens in 2015 aangeschaft als US Model, omdat wij enige tijd in het buitenland woonden. Ik sluit mij aan bij de reviews van deze pagina, dat het een fantastische lens is om mee te werken, met prachtige resultaten. Helaas is, binnen 2 jaar (met bedroevend weinig foto's op de teller) de Autofocus defect. Terug na de winkelier kan ik niet, aangezien die op 9 uur vliegen woont. Na contact met Nikon blijkt dat ik mijn verlies moet nemen en alle kosten voor onderzoek en reparatie voor eigen rekening zijn. Gezien de aanschafprijs geen optie. Als tevreden klant van Nikon vwb overige producten, ben ik toch teleurgesteld in deze aankoop.

Bart 13-08-2016

klein maar fijn

een "must have" voor alle hobby foto-enthousiastelingen. lichtsterk, scherp, snel, klein. Kortom een prima lens.

Pluspunten

• klein
  • licht
  • lichtsterk
  • scherp
  • stil

Mark 12-06-2016

Portret lens en landschapsfotografie

Bij het aanschaffen van mijn nieuwe camera, wilde ik ook een prime objectief. Een objectief om mooie portretfoto's mee te maken. Daarbij twijfelde ik tussen de 35 mm en de 50 mm. Uiteindelijk is mijn keuze op de 35 mm gevallen gezien je met deze lens ook prachtige landschapsfoto's kan maken.

Piet 11-06-2016

Prima lens

Ik ben blij met deze lens die me instaat stelt om ook als er niet zo veel licht is toch heldere foto's te maken...

joop savaneta 03-04-2015

Ook ik ben in het bezit van zowel de Sigma 30 mm art lens als de Nikon 35 mm 1.8 lens en heb met mijn Nikon D3200 verschillende foto's gemaakt met beide lenzen waarbij ik moet vaststellen dat de goedkopere Nikon net iets beter presteert dat de Sigma lens die overigens van een zeer goede bouwkwaliteit is.

haand069 27-02-2015

dit is voor het geld een super lens als je hier geen scherpe foto,s mee kan maken heb je de verkeerde camera of doe je iets niet goed.
Deze vooral lichtsterke lens met een diafragma van f 1.8 geef je mogelijkheden om met weinig licht zonder flits prachtige opname te maken. Verder geef de lens super scherpe foto,s. Deze lens in een must voor iedere Nikon DX crop camera bezitter, tevens weinig gewicht. Gewoon doen.

Jede 22-11-2014

Op zich uitstekende lichtsterke standaardlens, met een goede scherpte. Ik gebruik hem op een D3200. Onder zeer donkere omstandigheden gaat het scherpstellen traag en vaak niet accuraat. Het AF-hulplicht helpt wel iets, maar dat verstoort te veel. Ik ben dan dus aangewezen op met de hand scherpstellen. Dat is met deze lens bijna onmogelijk, omdat hij geen afstandschaal heeft. Door de zoeker is in het donker niet te beoordelen of de fofo scherp wordt en de afstandmeter in de camera werkt onder deze omstandigheden ook nauwelijks. Moet dus helaas toch uitkijken naar iets anders.

Thomaz520 26-04-2014

Ik heb niet veel te vertellen over deze lens, het enige is dat hij gewoon super is! Ik heb zelf een nikon d3200 en de combinatie is erg goed. Hiervoor heb ik de sigma 30mm 1.4 gehad maar deze was dof op 1,4 en op 1,8 na aanschaf van deze was het een wereld van verschil.

Fausto Coppi 10-01-2013

Afgaande op de positieve reviews heb ik dit objectief aangeschaft. Ik heb een Nikon D5000 met daarop het bekende 18-105mm objectief. Al met zo'n 10.000 foto's mee geschoten en ook vaak binnenshuis. Combinatie bevalt me erg goed en ik heb daar geen enkel probleem mee ondervonden. Het nadeel van het objectief is de matige lichtsterkte waardoor binnen fotograferen (ik flits in principe nooit) op iso 1600 soms niet goed mogelijk is. Vandaar mijn keuze voor de 35mm f1.8 om met een gering omgevingslicht nog wat langer de flitser uit te kunnen stellen. Ik wil dit objectief dan ook op f1.8 kunnen toepassen maar dan luistert vanwege de geringe scherptediepte de focussering wel nauw.

Helaas werkt de autofocus zeer slecht. Ik kan er werkelijk geen peil op trekken. Camera geeft altijd aan dat focussering geslaagd is maar als je vervolgens de opname's bekijkt op een computerscherm is het een lot uit de loterij wat scherpte betreft. Op een afstand van zeg 1 a 2 meter varieert het focus punt orde grootte 20cm (vanaf statief met exact gelijke opname standpunt). Met de zeer geringe scherptediepte levert dit vaak een totaal onbruikbaar plaatje op.

Ik heb het volgende gedaan om er achter te komen wat er speelt:
1. objectief geruild voor een ander exemplaar. Identiek probleem.
2. Tweede D5000 gebruikt van een kennis. Identiek probleem.

Daarnaast heb ik nog eens kritisch gekeken naar mijn 18-105mm objectief. Mogelijk heb ik het daar nooit opgemerkt vanwege de grotere scherptediepte vanwege het feit dat deze minder lichtsterk is. Deze ingesteld op 35mm/f4.5 en herhaaldelijk ook weer vanaf statief exact gelijke foto's geschoten. Daarna 35mm ook op f4.5 gezet een dezelfde plaatjes geschoten. De scherpte van de laatste is ook dan onbetrouwbaar terwijl de 18-105mm nagenoeg identieke, altijd scherpe, plaatjes oplevert.

Camera op live_view geeft wel constant goede plaatjes bij de 35mm/f1.8 maar dat komt door het andere scherpstel principe.

Heeft iemand gelijke ervaring of tips voor mij? Na vele testen ben ik ten einde raad. Binnenshuis onbruikbaar (50% scherp, 50% backfocus (meestal)). Dus daar waar ik het objectief voor gekocht heb kan ik hem niet toepassen vanwege de onbetrouwbaarheid.

Fausto Coppi 20-01-2013

De reactie van Nikon vind ik ook correct. Ik heb dit destijds dan ook precies zo gedaan. Ik heb zowel de camera als het objectief bij een grote dealer in het oosten des lands aangeschaft. Ik heb daar het probleem voorgelegd via een email voorzien van de foto's genomen vanaf statief waarop duidelijk de wisselende focussering bleek. Geadviseerd werd langs te komen wat ik vervolgens gedaan heb. Ik had een usb stick meegenomen met nog vele experimenten maar ik trof een verkoper die daar niet naar wilde kijken. Mijn camera werd geprobeerd en een d7000 met de 35mm lens en nog een 2e 35mm werd er bij gehaald. Volgens hun had de lens een beetje backfocus (geprobeerd door een ander verkoper). De verkoper zij me dat ik de combinatie kon opsturen om dat weg te corrigeren maar op mijn opmerking dat ik niet klaag over een kleine back focus (1 a 2cm) maar over wisselende focus resultaten kreeg ik te horen dat ik te kritisch was, dat zou de D4 ook hebben werd me toegeworpen. Onzin natuurlijk maar hij had zijn dag niet volgens mij en toen ik aandrong om de meegenomen usb stick te bekijken wilde hij het niet. Hij gaf mij 2 opties: 1. mee leren leven, 2. 35mm retour. De 2e verkoper hielp me later en heeft het probleem wel geconstateerd. Tja, niets aan te doen, dus kiezen voor optie 1 of 2. Optie 2 heb ik een week, na nog vele experimenten, gedaan. Ik heb vervolgens ergens anders de 35mm besteld omdat ik nog steeds graag dit objectief wilde en kwam op gelijke teleurstellende resultaten. Ik heb inmiddels reviews gevonden dat ook de D90 deze problemen kent met de 35mm dus mogelijk is er iets mis met de combinatie van het meetsysteem en de 35mm. Het heeft me veel tijd gekost en uiteindelijk heb ik mijn doel niet bereikt, nl. beter bij lage lichtomstandigheden fotograferen. Overigens waren de wel scherpe foto's prima, dus als de focus goed werkt lijkt mij het een prima aankoop.

JaapV43 19-01-2013

Buiten de volkomen juiste reactie van Nikon NL kan ik u ook het forum van Nikon Club Nederland sterk aanraden: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/

Officiele reactie van Nikon Nederland 18-01-2013

Geachte meneer Coppi,

Indien u niet tevreden bent met een product kunt u dit bespreken met uw dealer. Hij of zij kan uw probleem rechtstreeks met Nikon Nederland bespreken en eventueel met een paar voorbeeld foto's naar Nikon sturen. Deze foto's dienen onbewerkt en rechtstreeks uit de camera te zijn. Het liefst in het NEF-formaat. Nikon kan kijken of uw probleem/klacht terecht is en gepaste actie ondernemen.

Theo_quick 09-08-2013

Als je problemen tegenkomt met apparatuur van Nikon ga naar de winkel waar je het hebt gekocht of ga naar Nikon toe.
Ikzelf koop via website's en bij problemen breng ik het toestel/apparatuur naar Nikon (geen import)en tot nu toe zonder problemen. Via de website je klacht invullen op een formulier en apparatuur inleveren. Service 100%.

Quertyabc 03-07-2012

Onlangs de Nikon D5100 gekocht. De kitlens (18-55mm) die erbij zat is op zich prima, maar met deze 35mm-lens erbij wordt het helemaal een topcamera! Eerste ervaringen met deze lens zijn fantastisch. Prachtig scherp beeld, heldere kleuren en zeer goede scherptediepte. Lens focust snel en voelt redelijk degelijk aan. Een hele goede aankoop dus, en de lage prijs maakt het alleen nog maar beter.

Prog4Ever 23-02-2012

Ik was gewend geraakt om een zoomlens als standaardlens te gebruiken - in mijn geval een 18-105mm Nikon kitlens. Een prima objectief, maar niet lichtsterk genoeg als je binnen zonder flits en statief wilt werken. En ik heb een ernstige hekel aan flitsfotografie. Na de goede reviews op DPreview en van Ken Rockwell te hebben gelezen, dit prime lensje gekocht. Ideaal! Klein en licht, en met het werken met kleine diafragma's krijg je die geringe scherptediepte die voor portretten zo mooi is. In combinatie met de D90, waar je makkelijk met ISO 1600 kunt fotograferen zonder ruis, heb je niet snel te weinig licht. En buiten kun je opeens met 1/2000 sec of een 1/4000 sec fotograferen, wat ook weer z'n voordelen heeft (sport etc). Het objectief is erg scherp; scherper dan de diverse Nikon zoomobjectieven. De camera zou alleen wat minder scoren op het gebied van chromatische aberratie, maar ik heb er weinig last van.
Je moet wat meer lopen voor het goede camerastandpunt, maar het werken met een prime lens is onverwacht inspirerend. Voor 165 euri's is dit een no-brainer.

Anton311 28-10-2011

Mooie lens voor een vriendelijke prijs. Veel mogelijkheden, omdat het een lichtsterke lens is. Dus voor sport, avondopnamen, optredens ook ideaal. Close ups zijn fantastisch vanwege weinig scherptediepte. Ook leuk voor nachtfotografie.

In zonnige omstandigheden is de lichtsterkte wel even wennen, vanwege hoge sluitertijden; eindelijk eens die 1/4000e seconde gebruiken.

Metalen aansluiting op de camera. Scherpstelring voelt niet zo solide aan, maar is goed genoeg. Dit is persoonlijk, ik had liever dat rubber solide gevoel gehad bij handmatig scherpstellen. Nu is dat wat plastic, maar dit gaat gewoon goed.

Je krijgt er een zonnekap bij, een lensdopje en een lenszakje.

Heb hem gekocht bij Foto de Vakman.

Tip: Een Hama UV filter 52mm bij bol.com kost maar 15 euro inclusief verzendkosten. Is gewoon goed.

JoSony 04-10-2010

Deze lens heb ik als lichtsterk prime lensje gekocht voor mijn D90. Voor de prijs is dit echt een erg goed lensje en licht van gewicht dus makkelijk om mee te nemen. Laatst avond opname van de kermis gemaakt en leuk om te doen met al lichtjes en ook met lange sluitertijden. Foto's waren erg scherp en mooi van contrast. Voor portretten en binnen is deze lens ook erg goed. Kortom voor de prijs een leuk lensje die altijd in mijn fototas mee gaat.

Mr. TimH 15-02-2010

De afgelopen tijd heb ik veel met mijn macro lens geschoten omdat die een lekkere lage diafragma waarde van 2.8 heeft. maar deze kwam op mijn D300s neer op 75mm en vooral voor binnen is dat toch wel erg lang.

Daarom heb ik er toch maar voor gekozen om deze lens aan te schaffen. voor zo'n 170 euro is het geen groot risico.

De lens bevalt me echt super goed!
Hij is licht sterk dus je kunt er binnen lekker op los schieten zonder te hoeven flitsen! Dit komt de sfeer op de foto's erg ten goede.
Daarnaast kun je ook erg leuk spelen met de diafragma waarde van 1.8 hiermee kun je erg leuk uitlichten wat JIJ belangrijk vindt in je foto's.

Een kleine slelectie uit mijn eerste trst foto's staat online:

Ook voor portretten is hij zeer geschikt omdat het omgevingslicht meestal voldoende is om iemand mooi te belichten! Hier heb ik ook voorbeelden van maar die zet ik liever niet online. Als iemand dar erg benieuwd naar is kunnen we er wel over mailen.

Dan nog een klein nadeel van de lens. Het is mij al in een paar foto's opgevallen dat hij in de onscherpe gebieden groene randjes langs voorwerpen zet. ik vind dit niet heel storend omdat ik geen perfectie verwacht van een lensje van 170 euro.

De scherpstelling kan ik in mijn camera nog fine tunen maar dit was bij deze lens amper nodig! (-6 op een schaal van -20 tot +20)
De degelijkheid zal nog moeten blijken maar komt wel betrouwbaar over. Veel beter al dan veel kit lensjes.....
Helaas krijg je voor dit geld geen metalen vatting.

GK 01-10-2009

Dit is een fantastische aanvulling voor gebruikers van een Nikon met DX sensor. Met dit soort lenzen leer je pas fotograferen, door de mooie lichtsterkte van 1.8, waardoor je leuk kunt spelen met scherptediepte. Overigens is de lens wel wat soft als het diafragma vol open staat. Begin zelf meestal bij 2.8. Verder moet je positie kiezen, wanneer de zoom ontbreekt. Zoomlenzen maken je lui!

Ik heb zeer veel gebruikgemaakt van de 50mm F/1.8, echter liep daar - vooral binnen - altijd aan tegen het feit dat dit in feite een 85mm wordt op een DX camera.

Een 35mm daarentegen is op een DX een standaardlens, die zeer veelzijdig is.

Als je dan kijkt naar de prijs-kwaliteit verhouding, is het een absoluut een aanrader. Ik heb ook de 17-50 2.8 van Tamron, maar die ligt nu alleen nog maar in de kast.

Let wel, in probeer eerlijk te cijferen, dus geef niet klakkeloos tienen, maar het mij een tien waard. Echter, de tienen moeten voorbehouden zijn aan de lenzen, die helaas 10 keer zo duur zijn.

Riho 25-09-2009

Heel toffe lichtsterke en toch betaalbare lens.
Door de lichtsterkte ideaal om met scherptediepte te spelen. Voor mij is het een ideale aanvulling van mijn 18-105mm kitlens. Het vraagt iets meer kennis van fotografie om er het maximum uit te halen en dat is dan natuurlijk de uitdaging.
Omdat de lens erg compact is, is ze ook erg praktisch.