Nikon AF-S DX NIKKOR 18–105 mm 1:3.5–5.6G ED VR

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S DX NIKKOR 18–105 mm 1:3.5–5.6G ED VR op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

anja0691 09-09-2015

Heb een aantal lenzen (revieuws) van andere merken (Tamron etc.) bekeken, maar daar was altijd ontevredenheid over de scherpte. Liever had ik een iets groter zoombereik en die is bij Tamron bijv. voor weinig geld beschikbaar (18-200), maar bij Nikon wordt dat erg duur. Ook de 18-140 kost overal 539 euro. Dan maar ietsje minder zoom. Wel perfecte lens. Ik heb hem duidelijk met de bedoeling om in een vakantie in een warm land maar een toestel / lens om mijn nek te hebben hangen.

Arjan Elmendorp 21-10-2013

Ik gebruik deze lens al enkele jaren, voornamelijk als reis lens.
Over deze lens zijn al heel wat reviews geschreven en te vinden op internet. De plastic bajonet is iets waar nogal wat mensen een probleem mee hebben. Ik beb geen probleem met deze plastic bajonet tot heden, de lens levert prachtige foto's, heeft een lekker ruim zoom berijk, wat fijn is als je op reis bent en is ook nog eens spotgoedkoop.
Over de aanschaf van deze lens hoef je niet lang wakker te liggen, veel fotoplezier voor erg weinig geld.

Arnold2812 14-11-2012

Heb deze lens al vervanging van de 18-55mm VR. Is een verbetering! Het is een ideale all-round lens, waarmee je goed uit de voeten kan! Voelt prima aan. De foto's zijn scherp, AF werkt goed (iets minder onder donkerdere omstandigheden, maar dat valt erg mee..). Één minpuntje: De vervorming is zeker op 18mm groot. Recht lijnen zijn écht niet meer recht, maar voor de rest is het een degelijk stukje Nikon!:)

Ed Stevenhagen 28-10-2011

De lens heeft een heel mooi zoom-bereik van groothoek naar tele. Ook in detail ben ik bijzonder tevreden over de scherpte van de lens. De manen van de planeet Jupiter waren zichtbaar uit te vergroten.

Toch een paar nadelen.
De geleverde zonnekap staat bij groothoekgebruik de flitser in de weg. Ofwel de schaduw veroorzaakt door de ingebouwde flitser in combinatie met de zonnekap is in het beeld zichtbaar.

Voor technisch gebruik, architectuur en reproductie van documenten, kan de vervorming afhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand, zowel tonvervorming als kussenvervorming, buiten het centrale beeldveld, als bijzonder storend worden ervaren. Bovendien is de vervorming niet overal in het beeldveld constant!
Voor deze kritische gebruiker aandacht om even bij stil te staan.

Ed Stevenhagen 15-02-2012

Een aanvulling.
Wanneer ik de lens naar beneden richt zakt de lens door de zwaartekracht omlaag zodat de tele-instelling veranderd!

photophiver 04-07-2011

Scherpte is voor gemiddeld gebruik uitstekend, contrast moet bij de foto's iets opgepoets worden. Op de meer technische foto's (b.v. gebouwen) geeft b.v. een 35mm prime aanzienlijk scherpere foto's.

De plastic bajonet is naar verloop van tijd gaan wijken: er kwam speling tussen de camera en de lens.

P. Muijzers 13-10-2009

Ik heb deze lens nu bijna een jaar in mijn bezit, i.c.m. met een D80, en ben er tot nu toe zeer tevreden over. De lens heeft een prima prijs-kwaliteitsverhouding, en ook het VR-systeem doet zijn werk goed. Ook het bereik is prima, en de VR gaf voor mij de doorslag om deze te nemen, ipv de 18-135.

Hij is in Februari dit jaar een keer van ongeveer een meter hoog (van een tafel, maar in een tasje) gevallen, met als resultaat een kapot diafragma. Hiermee wil ik niet de kwaliteit de grond in boren, want dat valt reuze mee.

@Alvin: Even een kleine correctie, vergeet niet dat je 18-105 door de cropfactor 27-157,5 wordt, dus dan heb je 450/27 = 16.67x zoom, ipv 25. ;-)

Alvin 18-04-2009

heb deze lens gisteren gekocht en hij is voor deze prijs werkelijk fantastisch. heb zelf een d60 en daarbij had ik een 18-55 zonder vr en een 55-200 met vr.ook leuk maar ik moest nog te veel wisselen van lens. ik ga nu nog voor de 70-300vr(105-450 op een dx)en dan heb ik z'on 25x optisch bereik.

TonEppenhof1 23-02-2009

Deze lens is zeker zijn geld waard en het VR systeem is ook bij deze lens weer echt super. Nu kan je tenminste de meeste foto's zonder statief maken en toch scherpe foto's houden.
Voor de meeste foto's die ik maak heeft deze lens het ideale bereik.
Enigste minpunt is de vervorming bij 18mm. Maar dat corrigeer je zeer gemakkelijk in Photoshop.
De kunststof bajonet lijkt totaal geen minpunt zeker al omdat deze lens weinig gewisselt zal worden. Ik ben blij dat ik geen 18-200 VR gepakt heb omdat die toch weer zwaarder is en zelfs 2,5 keer zo duur. Een fijne lens voor een gunstige prijs.

smitsie14 20-01-2009

Met mijn D60 echt zeer mooie foto's. Altijd scherp en net evens dat extra bereik die je op de 18-55 mist. Voor deze prijs kan je geen miskoop doen!

herbkk 10-10-2008

Lens met een prima prijs-prestatie verhouding. Het zoomvermogen en de bouwkwaliteit zijn niet geheel te vergelijken met de 18-200VR versie, maar deze kost dan ook minimaal het dubbele.
De foto's zijn van prima kwaliteit.