Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Deve 13-10-2012

Zit op een Nikon D3100.
Maak met deze lens goede foto's, word veel gebruikt voor vliegtuig spotten en vogelspotten.
Voor vliegtuig en vogelspotten is hij ideaal, steld snel scherp en de kwaliteit is ook redelijk goed.
Nadelen van deze lens vind ik: het gewicht, trillingen van je eigen hand worden goed gecompenseerd door de ingebouwde OS.
ander nadeel is als er dikke bewolking hangt je niet kan inzoomen tot 350mm en verder, de foto's worden dan echt te donker.

canonmen 23-09-2011

Zeer goede lens wat prijs kwaliteit verhouding betreft,
Lens stelt snel scherp en het OS systeem is nagenoeg geruisloos .Hij is wel wat zwaar maar is goed te hanteren .Wie veel zoom bereik wil en er niet teveel voor uit wil en kan geven is dit een aanrader .

BDC 28-05-2009

Deze lens gekocht i.c.m. de Nikon D90 (i.v.m. de lichtgevoelige chip). Zeer tevreden over! Tot 400mm zeer scherpe foto's, tot 500mm ook goed mee te werken alleen worden de plaatjes dan iets minder scherp. Wel gebruiken bij veel daglicht! Het OS werkt erg goed, kan tot 500mm gewoon uit de losse hand fotograferen, hier moet je overigens wel een strakke hand voor hebben. Lens is zwaar maar goed te hanteren, laatst een hele dag op Schiphol gestaan, zonder problemen. Lens gebruikt zeer weinig stroom. Snelle autofocus tot en met 500mm. Met 1.4 tc ben je je autofocus kwijt en worden de beelden echt onscherp. (voorbeelden: Flickr – TopGun2010)

dushi 19-02-2009

Deze lens heb ik nu enkele weken in bezit. Niet echt een lichtgewicht, maar uiteindelijk valt het toch mee. laatst urenlang mee rondgelopen zonder problemen. Liever niet gebruiken op de grootste diafragma-opening, maar met een stopje terug vallen er uitstekende foto's mee te maken op een afstand die verbazing blijft wekken. In de praktijk blijft de 18-200mm steeds meer thuis om plaats te maken voor deze geweldige lens. Voor wildlife, maar ook bijvoorbeeld straatfotografie zeer aan te bevelen.

warp speed 12-09-2008

Ik zocht een groot telebereik vanaf 400mm als aanvulling op mijn bestaande lenzen en heb na veel wikken en wegen gekozen voor de Sigma 150-500. Ik gebruik zelf een Canon 40D.

Bij mijn keuze heb ik de volgende opties overwogen:
- Canon 400mm f/5.6
- Canon 300mm f/4 + 1,4 extender
- Canon 100-400mm
- Sigma 150-500mm
- Canon 70-200 f2.8 + 2.0 extender

De Canon 400mm viel af vanwege het gebrek aan stabilisatie en berpekte bruikbaarheid. Ik heb hem wel getest, degelijk en licht van gewicht tegelijk, super scherp, een toplens!

De Canon 300mm + 1,4 extender is op zich ook een mooie combinatie maar prijs/prestatie verhouding niet helemaal oké wat mij betreft.

De Canon 70-200 f2.8 (reeds in mijn bezit) in combinatie met een 2.0 extender is een drama. Een ongelofelijk verlies aan scherpte en contrast. Ik snap niet dat ze die 2.0 extenders nog verkopen, rotzooi en misschien alleen in noodgevallen bruikbaar!

De Canon 100-400 is ruim 400 euro duurder dan de Sigma 150-500. Ik wilde dus uitgebreid testen of de meerprijs van de Canon de extra investering waard was. De Canon 100-400mm is een toplens, dat is een punt wat zeker is, super scherp en makkelijk hanteerbaar.

De Sigma 150-500 was tot mijn verbazing uiterst goed hanteerbaar ondanks het gewicht van bijna 2 kilo. De autofocus werkt snel en goed, de stabilisatie is wat lawaaierig. Hij voelt degelijk aan, erg handig is ook de lock-functie waardoor de lens niet uitzakt als je hem aan je schouder hebt hangen. Ik heb meerdere dezelfde foto's gemaakt met de Canon en de Sigma. Qua scherpte vind ik dat de Sigma nauwelijks onder doet voor de Canon, als je de foto's echt opblaast, is de Canon ietsepietsie scherper. Wat wel opvalt is het verschil in kleurtoon. De Canon geeft het beeld natuurgetrouwer weer, de Sigma is wat meer verzadigd. Maar da's allemaal te corrigeren op de computer.

Ik heb dus besloten te kiezen voor de Sigma omdat ik de verschillen te klein vond in relatie tot het prijsverschil. Ik realiseer me dat de Canon een L-lens is, een fantastische lens die waardevast is. De Sigma is een klasse minder maar dat merk je dan ook in de prijs. Voor die prijs krijg je echter een lens die op gepaste afstand prima kan meekomen met de Canon.