Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S DX NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Hifi999999 12-08-2013

Ik heb de lens in 2009 gekocht en alleen tijdens vakantie gebruikt (een week of 8 in totaal). Vanaf 2011 had de lens regelmatig problemen met scherpstellen, met name op voorwerpen veraf. Afgelopen maand deed de lens helemaal niets meer en is deze ter reparatie opgestuurd naar Nikon. De reparatiekosten blijken 370 euro te zijn, dus dat is hij niet meer waard. In het begin een prima lens met goed bereik, maar scherpstellen en degelijkheid een grote min.

Lesley vab Almkerk 13-10-2011

Deze lens enige tijd geleden aangeschaft. Hij is zeer scherp.

De lens is zeer scherp en geeft contrasten mooi weer.
Ook de kleuren worden natuurgetrouw en erg mooi weergegeven.

Daarnaast is de lens stevig en voelt deze degelijk aan.

De nadelen zijn de lage lichtsterkte en misschien het gebrek aan tele, maar je kan niet alles hebben.

Absoluut een echte aanrader, wel een flinke aanschafprijs.

henkvanhoek 30-07-2010

Deze NIKON lens
Nikon AF-S 16-85 f/3.5-5.6G ED VR DX
aangeschaft nadat ik eerst ben gegaan voor een SIGMA 17-70 lens. Fraaie looks en degelijk.
De body van Nikon D90 had ik inmiddels een kleine 9 maanden in gebruik met de Sigma lens. Voor mijn werk als makelaar in 's-Hertogenbosch e.o. maak ik veel foto's van woningen en appartementen die wij als viermakelaars verkopen. Zowel foto's van buiten als foto's van binnen in het pand. Wat mij direct opviel is het verschil in contrast. De foto's geschoten met de Nikon lens zijn scherper en echter van kleur. De Sigma was wel iets lichtsterker, maar daardoor werden, ook in de M stand de foto's altijd iets fletser.
Voor mijn gevoel is de combinatie D90 en deze nieuwe allround Nikon lens nu compleet. Heb voor mijn werk al heel wat camera's gebruikt, maar ben momenteel zeer content met de D90. De lens is redelijk compact maar maakt een zeer degelijke indruk. Als de zonnekap achterstevoren is geplaatst is de ring voor zoom moeilijk bedienbaar, maar ja, je kunt hem, natuurlijk altijd goed zetten. De zoom ring werkt ook best zwaar, maar dat zie ik niet echt als een nadeel.

nl21458 11-06-2010

Al weer een maand of 5 in mijn bezit.
Ben erg blij met deze lens. Het bereik is over het algemeen genomen precies wat ik nodig heb. Soms wil je wel eens wat meer zoom maar daar schaf ik nog eens een 70-300 lens voor aan.
De zoomring gaat inderdaad wat minder soepel dan wat ik gewend was maar is zoals men eerder aangegeven door andere wel precies.
Hij is snel en maakt mooie scherpe foto's met goed contrast.
Ik zie geen vertekening.
Wat ik een klein beetje jammer vindt is dat de lichtsterke niet echt super is. Maar voor binnen gebruik ik mijn 35mm Nikon 1.8 lens voor.

In ieder geval ben ik erg blij met deze lens en hoop er nog veel plezier van te hebben.
p.s. Ik gebruik hem in combinatie met een D90

J-P-H 27-08-2009

Gebruik deze lens in combinatie met D90.
Een degelijke lens. Wel ff net meer toeter dan de standaard kitlensjes. De zoomring gaat wat mij betreft ietsje te zwaar, maar is wel zeer precies.
De scherpte is erg goed. Ook qua vertekening is alles binnen de perken. Dat zie je goed terug in portretten. Prachtig resultaat.
Dus een aanrader voor iedere serieuze amateur die een veelzijdige zoomlens wil gebruiken voor bv. vakantiefoto's en portretfotografie. Alleen met primelenzen is er een beter resultaat te behalen, maar dan heb je een tas vol met glas.

Ramon1973 17-01-2009

In Juni 2008 deze lens gekocht vanwege tegenvallende foto's met de kitlens (18-70 op Nikon D80).
Lens valt op door het grote bereik, contrastweergave, bokeh en gebruiksgemak.
Na een half jaar begint de lens steeds meer problemen te geven met de scherpstelling en is nu terug naar de leverancier.
Het probleem kenmerkt zich door het blokkeren van de autofocus. Deze kan weliswaar met de MF ring weer vlot getrokken worden, maar na 10-15 opnamen blokkeert de scherpstelling weer.
Er is nog niet bekend wat met het probleem gedaan gaat worden. Lens is nu bijna 2 weken weg.

At Honig 01-12-2008

Heb de lens nu twee maanden in bezit en veelvuldig gebruikt in combinatie met een D80.
Het bereik is mooi, zeker voor landschap. Contrast is uitstekend over de hele linie, scherpte goed.
Vertekening komt helaas niet verder dan goed. Voor wat betreft chromatische abberatie is de lens matig en ook de vignettering is fors bij 16mm. Maar ja, zelfs de 14-24 heeft last van chromatische abberatie. Misschien is het een idee om abberatie en vignettering mee te nemen als waarderingcijfer. Voor landschap minsten zo belangrijk als kleurweergave en scherpstelling.
Voor een lens die nu net geschikt is voor landschap vindt ik deze lens dus matig. Zeker als je bedenkt dat het bereik aan de onderkant (16mm) nu net de reden is om deze lens wel te kopen.
Je kunt abbaratie en vignettering behoorlijk wegwerken met software, maar dat kost het een en ander.
Mechanisch is de lens uitstekend, en het feit dat de scherpstelring loskoppelt als je hem met de hand verdraait vindt ik erg handig. De VR werkt zoals je mag verwachten.
Al met al valt de lens tegen, mijn advies: als je het kunt betalen, ga meteen fullframe en laat deze lens liggen.

wouter3 28-07-2008

Deze lens als upgrade van mijn kitlens gekocht. Deze is met name interessant, omdat het bereik net iets groter is, de kwaliteit iets beter zou zijn en hij degelijker aanvoelt. Scherpte en contrast zijn prima. Ik gebruik hem op een D50 waarvan de kitlens ook prima voldoet. Je moet dus niet verwachten dat met deze lens de foto's opeens stukken beter worden, dat ligt echt aan de manier van fotograferen. Het bereik is zoals genoemd erg prettig (voor mijn doeleinden) De VR werkt boven verwachting. Je hoort regelmatig mensen roepen dat vr bij deze brandpuntsafstanden niet nodig is. Op vakanties schiet ik regelmatig binnen in gebouwen en ik kan nu zelfs uit de hand op 1/2 seconde scherpe foto's op 16 mm schieten. Zonder vr lukt mij dat in ieder geval niet. de lens voelt verder prima aan, alleen is wel duidelijk zwaarder dan de kitlens. De tas wordt dus iets zwaarder.
Lichtsterkte valt tegen, daar moet je hem dus niet voor kopen. (vooral belangrijk als je bijvoorbeeld binnen bewegende dingen schiet)
Ik verwacht dat ik deze lens niet snel zat zal worden.

Jocus 09-05-2008

Ik was al in bezit van de Nikor 70-300VR. Een perfect afgewerkte lens. De 16-85mm is n.m.m. gewoon het kleinere broertje wat zoombereik betreft. Voor de rest: dezelfde kwaliteit. Gewoon geweldig!! De prijs zeker waard!!

Rudolph1 23-04-2008

Al jaren maak ik gebruik van de Nikon D70 met als standaardzoom de Nikkor 18-70 ED lens. Heb nu een paar dagen de Nikkor 16-85 ED VR lens in gebruik en was overdonderd door de kwaliteit dat deze lens heeft qua kontrast en scherpte. De VR funktie is een absoluut een genot om mee te fotograferen. Gelet op de prijs moet ik toegeven dat de lens dit absoluut waard is. Een absolute aanrader als standaard zoomlens waar je groothoekopnames en prachtige portretten mee kunt vastleggen.

Marcel.B 13-04-2008

Deze lens nu een paar weken in bezit in combinatie met een D40X. Een zeer goede DX-formaat zoom lens van Nikon en presteert qua beeldkwaliteit beter dan de 18-200.
Een zeer goede scherpte, kleur en contrast weergave. De autofocus werkt goed en de VR functie doet zeer goed zijn werk. De lens voelt goed en degelijk aan en in en uitzoomen gaat geleidelijk en beheerst. Kortom een lens die ik heel veel ga gebruiken. Wel 1 minpuntje: bij 16 mm van f/3.6 tot f/5.6 last van vignetting, dat is vooral te zien bij lichte achtergronden.

AdB 12-04-2008

Sinds een paar dagen in het bezit van deze degelijke kwaliteitslens i.c.m. mijn D80. Ik was al erg tevreden over de 70-300 VR en deze 16-85 VR maakt de verwachtingen helemaal waar. Lekker scherp (mede dankzij de VR) en gewoon goed qua kleur en contrast. Ben zeer tevreden en heb geen spijt van mijn aankoop!Aanrader dus!

_Frank_ 10-04-2008

Zeer goede zoom lens. Degelijk gebouwd, zeer scherp, mooie kleurweergave, weinig/amper vertekening, beeldstabilisatie werkt perfect. Ofwel nabewerken is niet of nauwelijks nog nodig. Mooi zoombereik ook. Volgens mij de beste nog lekker draagbare zoom nikon op dit moment verkrijgbaar. Absolute aanrader. Als je voor kwaliteit gaat koop dan dit model, en niet de 18-200 van nikon.

peter montu 26-03-2008

sinds gisteren op mijn D2oo. Een winnende combinatie, vergelijkbaar met nijn Vario-Sonnar 24-120 op mijn Sony R1. Maar met VR wat perfect werkt (vooral voor de oudere fotograaf) en een snelle stille scherpstelling. Alleen een plastic gevoel blijft als je de echte (metalen) nikons in je handen hebt gehad.

bachata 22-03-2008

Deze lens net in bezit en hiermee wat proefopname's gemaakt en mij eerste indruk is geweldig.Lens komt ook zeer degelijk over,het is alleen jammer dat hij niet iets verder komt dan de 85mm..VR werkt heel erg goed,en is een aanwinst!

Gijswijt 07-03-2008

Geweldige lens, doet inderdaad wat Nikon belooft.
Bij 1/4 seconde uit de hand nog een scherpe foto.
Voelt erg degelijk aan, zoom gaat wat zwaar maar verder geen aanmerkingen.
Een beetje prijzig maar wel waar voor het geld.