Olympus Zuiko ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD Pro Lense

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus Zuiko ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD Pro Lense op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,8

dirkje1961 02-12-2013

Na 2 jaar gefotografeerd te hebben met de Olympus E520 met kitlenzen Nu de Olympus 12-60mm tweedehands gekocht.
Een super lens hij stelt ontzettend snel scherp. Gewoon een zééér goed objectief. Een aanrader. Ook als zijn de meningen verdeeld of je nog in 4/3 lenzen moet investeren. Ik ben er super blij mee.

MavaO 28-11-2012

Gekocht als vervanging van de kitlenzen. Gebruik deze op de E-500 of de E-520. Ideale standaardlens met een ruim bereik. Hoge prestaties. Perfect om bv in een stad gebouwen te fotograferen, ook de interieurs. Dank zij de razendsnelle scherpstelling ook heel geschikt voor aktiefoto's. Samen met de al eerder aangeschafte 70-300 heb ik nu een groot bereik. Ben zonder meer tevreden over dit objectief.

MavaO 27-11-2012

Gekocht als vervanging van de kitlenzen. Gebruik deze op de E-500 of de E-520. Ideale standaardlens met een ruim bereik. Hoge prestaties. Perfect om bv in een stad gebouwen te fotograferen, ook de interieurs. Samen met de al eerder aangeschafte 70-300 kan ik nu een groot bereik aan. Ben zonder meer tevreden over dit objectief.

Vliegvisser 24-08-2009

18 maanden in bezit doet hem nooit meer weg. Perfectie ten top voor die prijs. Kan de rest van de merken nog niet aan tippen.

M vd Nieuwenhof 08-05-2009

Na lang twijfelen dit
objectief aangeschaft,
De prijs is een beetje au,'
Maar als je er een paar dagen
mee gewerkt hebt , dubbel'
en dwars zijn prijs waard!!
Zeer snel , mooi tekenend,
ook bij weinig licht geen
twijfelende autofocus.
En echte aanrader,blijf erbij
dat Zuiko , olympus ,de beste
objectieven maakt wat er zijn.

viewfinder 08-05-2009

Zonder twijfel de beste standaardzoom op de markt. Prachtig bereik en gecombineerd met de E-3 (maar ook andere Oly's) supersnel. Ook bij groot diafragma haarscherp, en zelfs op groothoek-brandpunt (12mm is 24 in 35mm-termen) weinig vervorming! De kitlenzen van Olympus zijn erg goed, voor deze betaal je flink meer, maar dan krijg je ook perfectie!

Hassebassie 05-05-2009

Ik ben het volledig met Kameleon eens. Ook ik gebruik deze lens op de e510, ook in combinatie met de de 50-200 SWD. Met deze twee lenzen kan ik prima vooruit.
De 12-60 bestrijkt een flink gebied (de 11-22 is eigenlijk overbodig geworden), en is ragscherp. Volgens sommige reviewers de beste standaardzoom ter wereld. Ten opzichte van de kitlenzen is deze lens flink wat zwaarder, mar behoorlijk in balans met de e510. De kitlenzen bewaar ik als ik een lichte uitrusting wil meenemen!

kameleon 02-05-2009

Dit objectief gekocht als aanvulling op de 50-200swd, die nu dus gezamenlijk de twee kitlenzen van m'n E-510 hebben vervangen. Waarschijnlijk haal ik het meeste uit deze twee pro-objectieven met een betere body, dus de 510 wordt tzt nog wel vervangen door een E-30 of diens opvolger. En misschien wel door de opvolger van de E-3, die eraan zit te komen. Maar voorlopig kan ik even vooruit...

De 12-60swd is net als de 50-200 een bijzonder objectief. Voor een zoomlens vertoont 'ie amper 'fouten', hij is ontzettend scherp, supersnel en vertekent niet veel. Z'n ruime bereik, van redelijk groothoek tot redelijk tele (5x), maakt 'm tot de ultieme standaard-zoom, zeer breed inzetbaar!

Oh ja, op de E-510 blijkt 'ie opvallend goed in balans, dat had ik vooraf niet verwacht. Natuurlijk is 't een stevig objectief vergeleken met de kitlenzen, maar nog steeds prima handelbaar.

motormuisdl650 24-02-2009

Na een drietal maanden deze lens gebruikt te hebben, kan ik alleen maar positieve dingen bedenken. De scherpte en het oplossend vermogen is top en wordt al bereikt bij F5,6 en het scherpstellen is perfect.

Eelco1988 05-08-2008

Olympus is goed bezig!
Hoewel de 14-54 geen slechte lens is had ik er nooit echt veel mee.
Deze lens maakt dat weer recht!
Snel stil en scherp.
De SWD zorgt er voor dat je niet meer bij een anders hoeft te kijken voor snelheid.
Is dus niet voor niets een van de beste in zijn klasse.

Marleen Popijus 08-07-2008

Voordat ik op vakantie ging dit objectief aangeschaft ter aanvulling van mijn 18-180 mm. lens.Voordeel van de laatste is, dat ik lekker kan inzoomen natuurlijk, Prima lens hoor! De praktijk leerde echter, dat ik toch die nieuwe ED 12-60 het meest gebruikt heb, omdat hij supersnel is en fantastische scherpe foto's maakt. voordeel van de lichtgevoeligheid is natuurlijk de snellere sluitertijd als het al niet zo licht meer is.Heel blij dat ik deze heb aangeschaft. Zal er nog lang plezier van hebben.
Wordt gebruikt op de Olympus E-510.Kost wel wat, maar daar heb je dan wel wat voor.
Hij is wel wat zwaarder dan de kitlenzen.Die kan ik dan nog gebruiken als ik wat minder gewicht mee wil sjouwen. Maar ja, voor kwaliteitsverschil moet je wat over hebben.

dongstra 30-12-2007

Na bijna een jaar met de kitlenzen te hebben gefotografeerd werd het tijd voor een upgrade naar een echte lens, deze nieuwe 12-60 mm voldoet aan 95% van mijn fotografiebehoefte en is een uitstekende lens. Een enorm verschil met de kitlenzen.
De focussing is snel, de lens is robuust en levert zoals al eerder opgemerkt beduidend betere foto's op terwijl de kitlenzen niet eens zo slecht zijn.
Het kost wat maar zie het als een langere termijn investering; de lens is een blijvertje, de body kun je periodiek nieuw kopen.