De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon 9518A007 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Gerard 23-12-2016

Canon EF-S 10-22

Geschreven voor: Canon 9518A007

Perfecte, stille en snelle lens. Gebruik hem op mijn Canon 7DmarkII. Maakt perfecte foto´s. Ben er heel erg tevreden over.

Pluspunten

• Stil - geruisloze motor

Theo 10-06-2016

Canon EFS 10-22 mm f/3.5-4.5 USM wide angle lens

Geschreven voor: Canon 9518A007

Zeer tevreden over deze lens. Had hem gebruikt om in een kleine ruimte een expositie van mijn schoondochter te fotograferen. Ze was zeer blij met het resultaat. Ook stadgezichten van Gouda kwamen mooi en artistiek uit deze lens rollen. En natuurlijk ook een landschapsfoto gemaakt: wat komt er toch veel op met zo'n groothoeklens. Deze lens was een aanvulling op mijn 17-85 mm zoomlens en 50 mm vaste lens van Cannon. Eeen welkome aanvulling. Overigens, met de vaste 50 mm lens maak ik prachtige portretfoto's van mijn kleinkinderen! Wat een mooie scherptediepte vij niet-automatisch fotograferen in stand Av met f/1.4 en dan meestal zonder flits,met name binnenshuis.

Kraan 26-01-2016
Geschreven voor: Canon 9518A007

Gekocht bij mijn "oude" 600D voor als ik de stad in moet en geen te dure spullen mee wil nemen. Uitstekende lens, voldoet aan mijn verwachtingen voor wat betreft groothoek (architectuur en fotografie binnen). Indien flitser noodzakelijk dan externe flitser aansluiten anders krijg je met de ingebouwde flitser onder in de foto een te hinderlijke donkere hoek / schaduw.
Voor deze prijs een prima lens.

hnugter 14-12-2012
Geschreven voor: Canon 9518A007

Ik zocht al een tijdje naar een aanvulling op mijn 17-55 mm en mijn 70-200 mm lenzen en mijn keuze. Is gevallen op de 10-22 mm can canon. Het bereik is fantastisch, zeer geschikt voor architectuur en landschapsfotografie. De scherpte is uitstekend en de kleurweergave bij een diafragma vanaf f4 meer dan uitstekend. Mogelijke sferische abberatie wordt in lightroom uitstekend gecorrigeerd maar het valt me op dat er weinig correctie nodig is. Het scherpstellen is snel en nauwkeurig, op ebay heb ik voor €2,60 een imitatie zonnekap gekocht. Met het voordeel van Foka in Rotterdam en de cashback actie van Canon betaalde ik € 584,00

robkin 15-02-2012
Geschreven voor: Canon 9518A007

Van een supergroothoek op APS-C verwacht je aanvaardbare hoehscherpte, maar op 10 mm en F8-11 zijn de hoeken nog steeds onbruikbaar, ook veroorzaakt door enorme hoeveelheid Chromatisch abberatie welke slechts gedeeltelijk valt te herstellen.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat Tokina 11-16, Tokina 12-24, Sigma 12-24 en vooral Nikon 12-24 veel betere hoekscherpte heeft. Een paar pluspunten van deze lens zijn weinig vertekening en flare resistance, maar een supergroothoek beoordeeld je in eerste instantie op hoekscherpte.

Ik heb de lens gebruikt op de Canon 60D en wellicht worden met een 19 mexapixel sensor fouten bloot gelegd neit zichtbaar op camera's met lagere resolutie.

Gezien het hoge prijskaartje kan ik echt niemand aanraden om deze lens te kopen want ook de service van Canon is beroerd!

Ton Mens 01-07-2011
Geschreven voor: Canon 9518A007

Na vele reviews gelezen te hebben, en door de 16mm van mijn zoon foto's te maken, besloten de 10-22mm van Canon aan te schaffen. Lens was nergens verkrijgbaar, maar na 1 dag stond deze op de webwinkel van Kamera expres. direct besteld, grappig was dat "het artikel niet op voorraad" was na mijn bestelling. volgende dag werd het keurig bezorgd en ik moet zeggen, perfecte scherpte en die wijde blik door de lens, wolkenluchten echt gaaf.
Tuin gefotografeerd van links tot rechts op één plaat.
Laagste prijs, snelste bezorging, klasse.
groet Ton.

Dance 13-04-2011
Geschreven voor: Canon 9518A007

Ik heb de lens nu een paar maanden in bezit (ik was degene die de vraag stelde - Dance) en ik kan er alleen maar met lof over spreken.

De reden dat ik de lens niet overal een 10 voor heb gegeven is meer vanwege het feit dat ik nog maar enkele lenzen in mijn bezit heb gehad en dus niet veel materiaal heb om een vergelijking te doen.

Echter, de USM is ideaal, en de hoek is onwerkelijk groot. Ik gebruik een crop camera (500D) overigens. Zodra je de lens gebruikt moet je oppassen dat je niet te dicht bij voorwerpen komt, omdat het door de viewfinder nog vrij ver weg lijkt allemaal, maar voor je het weet loop je tegen je voorwerp aan.

Ik heb de lens voorlopig het meeste gebruikt voor landschapsfotografie, stedentripjes en dergelijke (je hoeft hier niet zo ver mee achteruit te lopen om alles op het plaatje te krijgen). Ik moet wel zeggen, maar dat was al bekend voor aankoop, dat de vervorming soms erg groot kan zijn naar de zijkanten toe, maar sommigen vinden dat wel iets hebben en als het je stoort dan vind je wel manieren om die vervorming te reduceren.

Goed, heel erg technisch was dit niet, maar hopelijk kunnen anderen hier iets mee. Nu nog sparen voor LEE filters en dan is de set compleet...

costyn 30-03-2010
Geschreven voor: Canon 9518A007

Heerlijke lens voor van allerlij toepassingen. Ik gebruik hem al een lange tijd als allerdaagse lens. Vooral voor binnen in van allerlij situaties is hij zeer geschikt.

Het kwaliteit van het glas is echt heel goed, het is bijzonder dat ze er geen L lens van gemaakt hebben.

Johnvand 19-12-2009
Geschreven voor: Canon 9518A007

Ik heb deze lens sinds een paar weken en bevalt me prima.
Mooie kleuren en echt scherp.
Lens is wel prijzig maar is de moeite zeker waard,ook in combinatie met de 400d of 450d.
Heb ook nog de 17-85mm maar daar miste ik echt de groothoek.

M. Van der Wal 12-12-2008
Geschreven voor: Canon 9518A007

Op dit moment mijn lievelingsobjectief die erg veel tijd op m`n body zit. Heerlijk om alles met m`n 10-22 te fotograferen vanwege z`n wijde blik (overigens minder geschikt om mensen op de gevoelige plaat te zetten met de 10mm stand ;-)).

Ik kan niet anders zeggen, de kleuren, het contrast, de bouwkwaliteit en de scherpte zijn allemaal top! Enig 2 nadelen vind/vond ik de redelijk hoge prijs (dan moet er nog een zonnekap en UV-filter bij) en bij eventuele overstap naar FF dat ie niet gebruikt kan worden.

Heb je het geld ervoor over en is zo`n objectief wel jouw ding, gewoon kopen. Het verschil tussen bijvoorbeeld 18mm (kitlens) en 10mm is echt enorm!

Enzo Dizono 02-12-2008
Geschreven voor: Canon 9518A007

Zo'n anderhalf jaar in bezit en gebruik hem nog altijd met veel plezier op mijn Canon 400D. Ik ben gek op architectuurfotografie en werk ook als fotograaf voor een makelaar. Mijn 10-22 laat mij daarbij nooit in de steek! De lens sluit ook lekker aan op mijn andere lens, een 24-105.

Overigens zal deze lens binnenkort toch het veld moeten ruimen wegens overstap op een Canon 5D. De 17-40 zal dan de vervanger worden.

plutone 12-10-2007
Geschreven voor: Canon 9518A007

Het is echt een heerlijke lens, deze 10-22. Hij is zo goed als vrij van vertekening, ondanks zijn wijde blik. Prachtige heldere foto's maak je ermee.
Daarbij is het een lens die erg degelijk van uitvoering is, hij lijkt als twee druppels water op de EF 17-40 L 1:4, een vergelijkbare lens voor full frame camera's. Waar tussen haakjes dezelfde zonnekap en filters op passen.

Klein beetje CA in de hoeken, dat wel. Geen vignettering van betekenis.

jkransen 31-07-2007
Geschreven voor: Canon 9518A007

Wat een fantastische lens! De kleuren, contrasten zijn fantastisch. Hij is ZO scherp, ik kan niet zeggen hoe scherp, omdat hij m'n 8megapixel sensor (30D) overtreft!

Drik 26-01-2007
Geschreven voor: Canon 9518A007

Ruim een 1/2 jaar deze lens in bezit, en het is een feest om hier mee te werken. Vergeleken met de 28-135 mm die ik ook heb geeft deze lens meer scherpte, contrast en een betere kleur. Voorts snelle AF.
De foto's zijn een lust voor het oog. Vorig jaar deze lens gekocht voor een vakantie naar de Azoren, en de wijdse vergezichten met veel oceaan en lucht zijn bijzonder fraai van kleur, contrast en scherpte, stukken beter als de 28-135 en de kitlens. Gebruik i.c.m. een 400D.