Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 46 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Rene 10-05-2017

Helaas....

Helaas heeft de lens het bij ons nu ook begeven. Hij heeft het ongeveer 5 jaar gedaan. De communicatiefout is niet meer te verhelpen.

Dodo 24-01-2017

DEFECTE error 99 LENS - samen actie ondernemen ?

Wat erg dat er enorme hoeveelheden mensen het zelfde defect hebben bij deze lens !!!
Al jaren lang !
Is het geen tijd dat we samen actie ondernemen tegen Canon (zij blijven hardnekkig ontkennen dat dit een massaal en product fout is)
Wellicht staan we samen sterker ??

Pluspunten

• Ooit mooi resultaten

Minpunten

• error 99
  • Productie fout!
  • Massaal bedrogen kopers

Anton Noniem 27-04-2016

Nog een kapotte....

Ook mijn canon EF-S17-85 mmf/4-5.6 is usm-exemplaar is kapot; AF blijft heen en weer springen en is onbruikbaar geworden. Heb deze lens zeker niet veel gebruikt.
Na zoveel vergelijkbare defect-meldingen kan Canon toch niet blijven volharden dat het niet aan hun ontwerp kan liggen?
Afrader dus!

nvhees 23-02-2016

Ook die van mij is er mee opgehouden. Ik schat na 3000 foto's. De AF doet het niet meer en blijft maar heen en weer wieberen. Heeft iemand een tip welke lens (een betere!) ik als vervanging kan nemen?

JanDungen 27-03-2016

Hoi,

Ik heb via marktplaats een
Sigma 17-70 mm f/2.8-4 Macro HSM OS CANON met 2 filters gekocht voor 200,- euro, een jaar geleden. Mooie en goede foto's mee gemaakt. Ik heb er veel plezier van, nooit gehad met de Canon lens. Stelt goed scherp op het onderwerp, wat de Canon lens vaak niet deed. Het blijft schandalig hoe Canon omgaat met de after sales van dit product, denk daar goed aan voordat je dit weer een product van dit merk kiest.

Hendri 20-11-2015

Mooie lens echter hoorde ik meerdere mensen al klagen over communicatie fout, nu is dat ook het geval bij mijn lens.
Uitraad geen garantie en Cannon blijkt het probleem niet te erkennen volgens de winkel. Raar dat ik 4 mensen in mijn directe omgeving ken met het zelfde probleem mijn lens was de laatste!

Folke 19-12-2015

Op youtube is de reparatie terug te vinden.
Het is zelf te doen (met geduld)
De flexkabel kost maar enkele euro's.
De moeite waard.
Zoek op flex cable canon 17-85

Hendri 26-01-2016

Hallo

Heb de flexkabel binnen gekregen dit koste via Ali-expres (Japanse marktplaats) $ 8,60 inclusief het zwartje plaatje (dan hoef je niet te solderen)
Via You_Tube gedemonteerd en gemonteerd.
Had teveel gedemonteerd waardoor ik langer bezig was dan verwacht schatting +/+5 uur. wel helemaal weer in elkaar gekregen.
Helaas heb ik nu dat de lens en de camera niet meer communiceren.
dus $ 8,60 en € 7,95 (schroevendraaier)
kwijt!

Hendri 04-01-2016

ik ga het zeker proberen, bedankt voor de tip!

timverheyen 28-05-2015

Geachte heer Verheyen,

Naar aanleiding van uw email van dinsdag 26 mei 2015.

Wat u aangeeft betreft uw objectief is inderdaad en bekend probleem met dit objectief.

Helaas repareert Canon dit niet onder garantie en zal de klant zelf voor deze kosten opdraaien.

U kan het objectief bij ons indienen wij zullen deze doorsturen naar het repair centre waar het objectief wordt gecontroleerd.

U ontvangt vervolgens een prijsopgave van hen en kan beslissen of u tot reparatie wilt over gaan.

De verwachte reparatiekosten zullen ongeveer € 150.- bedragen ( onder voorbehoud van de exacte klacht )

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet / With kind regards / Mit freundlichen Grüßen / Meilleures Salutations / Distini saluti / Saludos cordiales,

Jessica Musters

Verzonden: dinsdag 26 mei 2015 19:49
Aan: Foto Konijnenberg België
Onderwerp: Canon lens 17-85

Beste heer/mevrouw

Ik heb een 2-tal jaar geleden de Canon lens EF 17-85 bij jullie gekocht? Nu stelt de lens zich niet meer scherp in AF. Na wat surfen op het internet blijkt dat dit probleem zeer veel voorkomt en dit eigenlijk een fabrieksfout is. Verschillende mensen hebben dit al voorgelegd bij Canon maar zij weerleggen dit.

Wat moet ik nu doen?

Mvg

Tim Verheyen

JanDungen 23-02-2015

Hier ook het bekende defect.
Camera schiet steeds in de error.
Dan doet hij het weer even in een bepaald bereik of met een andere focus instelling. Ook niet veel gebruikt. Schijnt een kabelbreuk in de lens te zijn of iets dergelijks. Slechte, goedkope materialen gebruikt. Waardeloos product. Ook nooit plezier van gehad. Vaak onscherpe foto's door slechte AF van de lens. Donkere kleuren. Een schande dat deze lens nog wordt aangeboden in fotozaken ed. Mijn advies niet kopen of je moet van gokken houden. Over de Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM daar in tegen ben ik wel tevreden, goede AF, mooie kleuren, heldere foto's.

morrisons 08-12-2014

Was tot vandaag zeer tevreden over deze lens totdat na bijna 5 jaar ook bij mij de beruchte foutmelding tevoorschijn kwam tijdens een vakantie. Dus lens niet meer te gebruiken.

Vind ik echt slecht nu ik zoveel dezelfde ervaringen lees op internet. Toch geen goedkope lens geweest en afschrijving voor dik 4 jaar is dus veel te hoog. Ik ga canon aanschrijven en zal de reactie via deze site delen en tevens gebruik maken van social media om de reactie van CANON te delen.

javalo48 23-12-2014

mijn zoomlens canon ef 17-85 kan niet meer uitzoomen.Lens is weinig gebruikt,hoogstens 1000 clicks.Heb enorm de pest in als ik lees dat canon niets voor ons wil betekenen.Canon heeft schijnbaar niet het fatsoen om ondeugdelijke spullen te repareren voor een normale prijs.Mijn advies : koop geen canon apparatuur meer.Heb zelf altijd canon gekocht,maar na deze ervaring houdt het voor mij op.

Jeroenl1975 23-01-2015

Als je contact opneemt met Canon. Mijn lens kan gratis worden gerepareerde of ik krijg korting op de aanschaf van een andere lens.

JansV 19-03-2014

Ook hier de beruchte foutcode! Hieronder de reactie van CANON:

Hartelijk dank voor uw email.

U geeft aan dat u Error 99 ondervond op uw camera bij het gebruik van de EF-S 17-88mm lens. Wij willen u er op attenderen dat dit niet direct een fabrieksfout is, maar dat dit ook veroorzaakt kan worden door andere factoren.
Er zijn momenteel geen veelvuldig voorkomende problemen bekend over deze lens, U kunt dus gerust het zelfde model opnieuw kopen.

Mocht u verder nog vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen door te antwoorden op dit bericht.

Canon Services & Support

JansV 28-03-2014

Overgestapt naar een 15-85, echt geen vertrouwen meer in een 17-85, als je even zoekt kom je veel te veel ERRORS tegen!

Was eerst zelfs CANON helemaal zat, dit na hun reactie hierboven. Maar na even zoeken een tweedehands 15-85 tegen gekomen. Een waar genot, de 15-85 is zeker duurder maar iedere cent waard! Qua foto's en bouwkwaliteit.

IKwasTEVREDEN 03-01-2015

Beste canon, deze lens is werkelijk all over de world berucht om die flexkabelndie erin zit. Zeer matige kwaliteit. Ik ken al 3 mensen met hetzelfde probleem en ook naar mij waren jullie kortaf en bijna onbeschoft. Ik raad iedereen Nikon aan omsat op Canon niet vertrouwd kan worden. Erg jammer. Ik heb mijn overige 3 lenzen op marktplaats gezet en de body ook. Jammer van duizende euro's waar jullie aan verdiend hebben. Inmiddels tot volle tevredenheid een Nikon fullframe gekocht met dure lenzen ook. Zonde voor jullie, maar zo zou ik niet met klanten en eigen foute producten omgaan.

sedecimides 15-10-2013

Na 2 jaar wilde de lens niet meer in of uit zomen, het mechaniek zat zo vast als een huis, voor €80 was hij weer gerepareerd. Echter nu een paar maanden later error 01. Lens ter reparatie aangeboden, echter € 230 om te laten repareren. Terwijl de lens als voor €299 wordt aangeboden. Het is een bekend probleem, maar om het te repareren met een draadboom in de lens vervangen worden. Deze draadboom maar eens los besteld en ga zelf wel eens kijken. Kosten van de draadboom, US$ 5,-

morrisons 08-12-2014

hoe is dit afgelopen? Heb je het zelf kunnen repareren?

Brwe 10-09-2013

Ben inmiddels aan mijn tweede versie van deze lens. De eerste is na 3 jaar gebruik kapot gegaan, tussen de 17 en 35 mm gaf hij de foutmelding lensfout. Na 35 mm gaf hij geen problemen.

JanDungen 23-02-2015

Was bij mij ook het geval. Een paar maanden later errors over het hele bereik.

Leon0066 01-09-2013

Lens heeft een paar jaar prima gewerkt. Na 7000 klikken was het helaas over en uit. Foutcode 099. Weet nog niet wat ik met de lens ga doen. Reparatie loont zich niet echt. Valt erg tegen. Toch eens een Sigma of Tamron proberen.

Leon0066 16-10-2013

Uiteindelijk toch maar laten repareren bij Rofa Repair in Den Haag. Viel nog niet eens helemaal tegen. Was ff 130 euro kwijt inclusief reinigen camera. Heb je geen nieuwe lens voor.

doornec 31-07-2013

Helaas moet ik mij aansluiten bij de meeste reviewers, ook mijn lens heeft er de brui aangegeven. In oktober 2012 voor reparatie opgestuurd, 150 euro. Nu, amper 9 maanden later weer stuk, error 01 inderdaad. Bij de winkel werd gezegd dat dit een veel voorkomende klacht is, ik begrijp dus niet zo goed waarom de lens nog wordt verkocht. Canon wast zijn handen in onschuld.

iede 15-06-2013

Veel leuke foto's mee gemaakt en erg tevreden over de kwaliteit, na 4 jaar was deze objectief defect. De body (eos 600d) gaf een err01 melding. Van Foka begrepen dat dit een veelvoorkomende fout is. Reperatiekosten 275 euro. Toch maar overgestapt naar een andere lens.

IKwasTEVREDEN 12-06-2013

Ook ik ben slachtoffer geworden van deze lens. Op internet staan talloze meldingen met problemen en zelfs vele websites waarop foto voor foto te zien is hoe je de knullige contstructie in de lens zelf kan repareren in plaats van honderden euro's uit te geven aan dure reparatiecentra.

Nog schokkender is het feit dat Canon echt onbeschoft is. Ze lachen je ongeveer uit en geven aan dat er helemaal geen problemen bekend zijn met deze lens. Tsja, als je de klant niet meer serieus neemt, dan verdien je ze ook niet. Ik verkoop mijn 40D op marktplaats en de diffractieve zoomlens ook. De 17-85 zal ik bij hun kantoor persoonlijk langsbrengen .

Ik stap over op Nikon en kan dit iedereen adviseren!!

stee0584 25-01-2013

Goede snelle lens, alleen na ruim 2 jaar stuk.
Canon meerdere malen benaderd maar die zeggen gewoon, ja U heeft maar 2 jaar garantie. Die lens heeft mij dus ruim € 200
per jaar gekost.

John

Canon_gebruiker 25-01-2013

Dit is geen review maar een klacht. Gewoon pech gehad, slecht exemplaar. Er zijn tenslotte duizenden van verkocht. De meeste doen het na 2 jaar nog uitstekend.

Canon_gebruiker 27-02-2013

Helaas moet ik mijn vorige reactie herzien. Het is inderdaad een goede en snelle lens met een erg handig bereik. Ook ben ik nog steeds van mening (zie mijn review) dat het een betaalbare lens is en binnen het bereik van de meeste hobbyfotografen, maar het is wel een lens met gebreken. Dit is mij jammer genoeg ook duidelijk geworden.

Canon_gebruiker 23-01-2013

Ik schrijf de deze review hier op Kieskeurig met als voornaamste reden dat het “gemekker” over deze lens maar eens afgelopen moet zijn. Mijn lens (inmiddels 3 jaar oud) functioneert prima en geeft scherpe foto’s met mooie kleuren.
Deze lens, die nog steeds vaak als standaard lens bij de wat professionele camera’s geleverd wordt, kun je niet en mag je niet vergelijken met de veel duurdere L lenzen van Canon. Iemand maakte eens de opmerking “Je kunt net zo goed een Volkswagen vergelijken met een Mercedes” en daar ben ik het volledig mee eens! Uiteraard zijn de dure lenzen van Canon beter maar helaas voor 90% van de doorsnee Canon spiegelreflex gebruikers niet te betalen.
Bij lenzen in de fotografie is het net als bij verrekijkers (een andere hobby van mij), je krijgt wat je er voor betaald. Ook als je om financiële redenen of uit frustratie overstapt op een ander merk.
Deze 17-85mm lens van Canon heeft dan ook een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Hij is degelijk gebouwd, heeft een supersnelle USM, is universeel toepasbaar en ligt qua prijs binnen het bereik van de gemiddelde hobby fotograaf.
Wat mij betreft dus wel een aanrader.

morrisons 08-12-2014

Je lens zal helaas binnen nu en 1.5 jaar defect gaan. Na een hele fijne periode met deze lens en super goede ervaringen is mijn lens ook defect gegaan. Was vanmiddag in de winkel en het is een heel bekend probleem. Tussen de 4 a 5 jaar komen ze retour met de bekende foutcode (soms zelf al eerder) en is een reparatie minimaal 190 euro.

Uiteraard hoop ik voor u dat de lens goed mag blijven werken.
Maar het 'gemekker' van de mensen hier is dus wel degelijk gegrond. Een product, zeker van een gerenommeerd bedrijf als Canon behoort langer dan 4-5 jaar mee te gaan.

dominicus1 25-11-2012

Inferieur product van Canon. Buitengewoon slechte lens, en al na 2 jaar defect. Hoge reparatiekosten, dus ga nu over tot aanschaf Tamron lenzen. Voor mij geen Canon meer.

Joost de Meij 05-04-2012

matige lens,

foto's zijn niet echt scherm wanneer de IS aanstaat,
tevens vind ik dat de lens relatief veel vervorming geeft, vignetting (donkere hoeken op de foto), en heeft redelijk wat last van chromatic abberation (paarse randen langs objecten). De foto's komen wat flets over.

Overgestapt op L serie, stuk beter spul !

Rob023 27-01-2012

Gebruik de 17-85mm lens op de EOS60D. Lens valt mij wat tegen vooral wat betreft de scherpte en de kleur. Bij inzoomen op personen worden de gezichten onscherp.

ruiter hd 09-09-2011

Dit is een hele fijne lens. Mee op vakantie gehad en er veel plezier aan gehad. Het zoombereik is ideaal, het is een wat stevige lens (een "echte" lens tov de standaard kitlens), mooie kwaliteit foto's, ook in het macrobereik, het scherpstellen is heel snel en hij heeft een prima stabilisator. Zelfs met 1/8 sec sluitertijd nog een behoorlijke foto. Veel waar voor je geld. Wel even getwijfeld, want hier en daar lees je over mindere resultaten, mn in de groothoek stand. Men fotografeert dan rasters en dan zie je wat verkrommingen en wat verkleuring. En dan volgt een vergelijking met lenzen van 600 to 900 euro. In de praktijk geeft ook de groothoekstand hele mooie resultaten.

Rally Fan 06-09-2011

Het was fijn objectief met een mooi zoombereik.
Minder geschikt om binnenshuis te fotograferen.
Maar 4 jaar met plezier gebruikt.
Helaas is de mijne dit weekend ook kapot gegaan.
Hij geeft error 99 in de body bij bepaalde diafragma waarden en bepaalde brandpuntafstanden.
Via internet kwam ik achter de oorzaak het probleem.
Door het in en uit zoomen raakt een inwendige flexibele "flatcable" beschadigd die de diafragma unit aanstuurd.
Door dit probleem zou ik niet weer dit objectief aanschaffen en voor reparatie moet het hele objectief uit elkaar gehaald worden.

jelle0805 03-05-2011

Ik had deze lens bij mijn canon eos 40D camera.Prima lens, mooi, stil, scherp, totdat er opeens een error 01 in het display van de camera verscheen...De autofocus van de lens werkte over een groot zoom bereik ook niet meer.Blijkt dat in de lens een flexibel kabeltje aan het diafragma zit dat na verloop van tijd door het draaien van de zoom ring de geest gaat geven.Er is op internet veel terug te vinden over dit probleem met deze lens.Best jammer, verder een prima lens, maar ik zou hem om dit probleem niet weer aanschaffen.

dick 42 23-11-2011

Hallo jelle
Ik heb precies hetzelfde probleem . na 3 jaar was het zover .volgens de verkoper in de winkel een veel voorkomend probleem met deze lens .
Mijn advies is daarom , neem liever een andere lens .

Lexter 13-02-2011

Ik heb deze lens naast de EFS 18-55MM IS kitlens aangeschaft. En wat dan meteen opvalt is de supersnelle (USM) autofocus, mijns inziens niet te vergelijken met de kitlens. Het zoombereik is voor allround gebruik voor mij voldoende, en de lens is iets minder lichtsterk dan de kitlens, dus de flits
activeren is eerder nodig. De lens is wat zwaarder, maar ligt lekker in de hand, en de beeldstabilisatie werkt erg goed.
De foto's genomen met deze lens zijn erg goed te noemen, met name buitenshuis is het een zeer goede aanwinst!
Ik heb hem tweedehands gekocht incl. diverse filters en zonnekap.
Nieuw vind ik de prijs t.o.v het verschil met de kitlens te groot. Maar het is een goede afweging om deze lens tweedehands aan te schaffen.

nieuwenaam-van-mij 30-05-2009

Na het lezen van de reviews met zowel erg goede maar ook iets mindere beoordelingen toch zo eigenwijs geweest dit objectief te kopen.
Voor mijn fotografie van landschappen e.d. kan ik niets anders zeggen dan dat het een geweldige lens is zeker in vergelijking met de standaard 18-55 die bij mijn Canon geleverd is.
Ideaal zoombereik en scherpe opnames, de lichtsterkte lijkt wat tegen te vallen maar is genoeg voor buitenopnamen. IS en USM werken prima.
In de zoomstand op 17 mm zijn de vertikale lijnen van objecten soms niet recht, meestal verdwijnt dit door de camera iets te bewegen in verticale richting.
Wat mij opviel is het bijna abnormale prijsverschil waarvoor deze lens wordt aangeboden, goed opletten bij aankoop dus.