De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony SEL1635Z op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

JHDB 13-04-2021

Bijna eng, zo scherp

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Ongelofelijk scherp deze Sony lens. Ik heb specifiek gekozen v d 16-35 als aanvulling op mijn 24-70mm. Hierdoor heb ik een overlap qua bereik. Je hoeft dus niet meteen je lens te wisselen bij 24mm. Uiteraard is deze lens voor landschap en architectuur maar kan dus ook voor streetphotografy of zelf portrait. Deze lens is gestabiliseerd waardoor je dus ook met grotere sluitertijden kunt werken. Zeker handig en compenseert een paar stops voor de f/4, Topper! One-to-have

Pluspunten

• Bereik
  • Scherpte
  • Formaat
  • Gestabiliseerd
  • Sonylens op Sony camera

D. de Nijs 01-09-2019

Super wide-angle lens voor de Sony mirrorless camera's

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Deze lens gekocht voor het filmen met de DJI Ronin SC maar ook voor landschapsfotografie. Voor beide is deze geweldig en is het niet echt een probleem dat het een f/4 lens is. De beeldstabilisatie in de lens + de IBIS in de A7ii(i) is een hele goeie combi. Ook op de Ronin SC helpt de OSS bij lopen en rennen voor nog stabielere beelden. Pluspunten: Zeiss!, metaal en een super beeldkwaliteit. (Oke, op 35mm is ie iets softer, maar dat is te verhelpen in de nabewerking). Heel blij dat ik voor deze ben gegaan.

Pluspunten

• Zeiss
  • Bouwkwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • Beeldstabilisatie (OSS)

Minpunten

• Prijs

Harrie 12-12-2018

Erg scherp

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Ik had Sony FE 16-35mm f / 4 ZA OSS lens al eerder mogen lenen en was plezierig verrast door de kwaliteit en scherpte van deze lens in combinatie met mijn ‘oude’A7r2.
Mijn standaard lens FE 24-240, waar ik best tevreden over was, valt qua scherpte in het niet vergeleken bij deze FE 16-35 F4 en is zeker zo scherp als de FE 100-400 F4,5 GM OSS.
Zoals alle Sony FE lenzen is ook deze lens niet goedkoop maar je krijgt wel waar voor je geld.
Uiteindelijk toch maar naar FotodeVakman in Uden gegaan voor deze aanschaf.

Ik merk wel dat bij 35mm en maximaal diafragma van F /4 de scherpte wat minder lijkt. Bij een kleiner diafragma komt de scherpte weer terug. Ik ga de lens hoofdzakelijk voor landschappen/urbex gebruiken waarbij het gebruik van een nog kleiner diafragma wenselijk is en verwacht hier dan ook geen problemen van te ondervinden.

Deze compacte en lichtgewicht lens ziet er mooi en degelijk uit en heeft een mooi eenvoudig ontwerp met een metalen buitenkant.
Mooie bijkomstigheid is dat er ook een 72mm schroeffilter op kan voor b.v. een ND-filter wat bij de meeste groothoeklenzen niet mogelijk is.

Pluspunten

• scherpte
  • bouw
  • gewicht

Minpunten

• 35mm-F4

roeland 04-12-2018

Compacte Sony lens

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Lens gezocht voor mijn sony a7lll. De sony A7lll 16-35 F4 werd me aangeraden door Gustav Kiburg.
Ik zocht een lens voor straat/natuur fotografie.Deze lens was een schot in de roos.

Pluspunten

• compact
  • scherp

Patrick 24-11-2018

Zeer fijn Objectief voor o.a. landschapsfotografie

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Compacte Sony lens brandpunt 16/35 - f4. Met een soepel draaiende zoomring en scherpstelling.
Ideaal voor landschapsfotografie.

Pluspunten

• Soepele bediening
  • Lichtgevoelig

Arjen 23-11-2018

allround, prima om mee te starten lens

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Op advies direct voor een kwalitatief goede lens gegaan met instelmogelijkheden voor de gebruikte toepassing.

Pluspunten

• goede prijs kwaliteit

Leon Nijs 17-10-2018

Prima lens

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Lens aangekocht voor landschapsfotografie. Het is een zeer scherpe lens en geeft weinig vertekening! Ze is wel wat aan de zware kant, maar glas weegt nu éénmaal. Prijs kwaliteit denk ik wel dat het goed zit met de lens. Kan deze lens zeker aanbevelen

Pluspunten

• scherpte

Minpunten

• gewicht

J de Jong 12-10-2018

Prima all round lens voor landschap en stedentrips

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Voordat ik deze lens aanschafte natuurlijk veel nagedacht wat ik echt nodig had naast mijn bestaande zware spiegelreflex.
Dit is een lichte /praktische maar ook degelijk gebouwde allround lens voor landschap, stedentrips etc.
Met deze combinatie val je minder op dan met een professionele camera.
De gewichtsverhouding van systeemcamera en objectief is beter uitgebalanceerd dan bij de zwaardere f2.8 lenzen.
Wat voor mij belangrijk is dat er filters op passen.
Dit is ook een handige lens voor mij om er bij te hebben voor op vakantie.

Pluspunten

• Gewicht
  • Degelijk gebouwd
  • Compact
  • Algehele beeldkwaliteit
  • Filters zijn mogelijk

Minpunten

• Prijs

Dirk 04-05-2018

Comfortabel in gebruik en sprankelend beeld

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Ik heb bewust voor de Sony SEL1635Z groothoeklens gekozen vanwege de uitmuntende kwaliteit. Ik heb meerdere groothoeklenzen in de fotovakshop vergeleken, maar deze lens geeft echt de beste prijs/kwaliteit verhouding. Lichtgewicht, dus goed in balans met mijn Sony A7II camera. Ben heel blij met deze aankoop!!!

Pluspunten

• Uitmuntende beeldkwaliteit
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Kompleet met stevige hoes en zonnekap

Minpunten

• geen

Robert 23-04-2018

Niet helemaal overtuigd

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Hiervoor werkte ik met Canon en heb onlangs de overstap gemaakt naar de Sony A7RII. Mijn andere objectieven zijn van de Zeiss Batis lijn maar ik wilde graag mijn 17-40 Canon vervangen zodat ik niet meer met adapters hoefde te werken.

Na paar maanden testen kan ik concluderen dat de Canon 17-40L F4 op bijna alle fronten beter is. Ik heb meer "missers" in mijn foto's qua scherpte dan met de Canon. Focus punten lijken niet accuraat te zijn. Ook lijkt deze lens vaak te "hunten" bij minder goede lichtomstandigheden.

Als je aan het twijfelen bent om je Canon lens te vervangen door dit Sony objectief dan adviseer ik je grondig deze lens eerst te testen of te blijven bij je Canon lens.

Pluspunten

• degelijke bouw, voelt als een tank

Minpunten

• Canon 17-40L lens betere combi met mijn Sony A7RII

Janine 01-03-2018

Fijne lens!

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Degelijk gebouwd, goede scherpte, snelle autofocus. Ligt lekker in de hand, prima bereik, en net lichtsterk genoeg.

Mario Brussé 03-01-2018

Sony SEL 16-35 Z

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Eind vorig jaar deze zoom aangeschaft om in landschapfotografie te gaan gebruiken. Focus ring voelt prettig aan.
Verbluffende scherpte in de F11 - F16 range. Bij maximale opening minimale vertekening in de hoeken. Uitermate
tevreden met de prestaties van deze aankoop.

jos 30-12-2017

STEVIG OBJECTIEF

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Zeer stevig en toch relatief licht objectief. Scherpe beelden, ook in de hoeken bij diafragma 8 tot 11.
(camera Sony a7RII)

Pluspunten

• stevig
  • scherp
  • relatief compact en licht

Minpunten

• geen

WillemW 26-12-2017

Degelijke en goede groothoekzoom

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Degelijk gebouwde, goed presterende groothoekzoom. Vergeleken met bv de Canon 16-35/4 is deze lens toch wat kleiner en lichter, zoals ook wenselijk bij een mirrorless systeem. Scherpte tot 30 mm is zeer goed, ook buiten het centrum. Bij de langere brandpunten neemt de scherpte wel wat af, maar is nog steeds goed. Uiteraard zijn de hoeken overal wat minder, 1 tot 2 stops diafragmeren helpt goed. Tonvormige vertekening bij de korte brandpunten, kussenvormig vanaf 28 mm. Meestal goed bestand tegen tegenlicht, soms opeens teveel 'ghosts' maar een paar centimer naar links/rechts en dat is weer verdwenen. Relatief weinig chromatische aberratie voor zo'n lens, al is de 16-35/2.8 GM in dat opzicht nog een stuk beter. Goede autofocus, en prima stabilisatie. Helaas geen afzonderlijk stabilisatieschakelaar op de lens (bv nuttig bij stafiefgebruik), daarvoor moet je het menu in duiken. Al met al een prima lens met voor mij onmisbare brandpunten.

Pluspunten

• scherpte
  • zoombereik
  • stabilisatie
  • degelijkheid
  • autofocus

Minpunten

• soms iets teveel ghosts/flare
  • in de hoeken blijft beeldkwaliteit wat achter

Aad Bennis 27-11-2017

Echt een mooie degelijke lens om te zien ,voelt goed

Geschreven voor: Sony SEL1635Z

Dit is een goede lens voor bv landschappen , en hij voldoet aan de verwachting.Hij is scherp in het hele bereik zoals gezegd is .