Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

Rick Kamphuis 06-08-2021

Canon EF's 18 - 200mm

Uitgezocht online en volgende dag thuis.

Doordat het omhulsel van plastic is voelt ie wat goedkoop aan maar werkt prima.
Ik heb de lens gekocht omdat ik ermee film voor mijn youtube kanaal en had daarom een groothoeklens nodig.

Dat doet ie goed, qua belichting is ie overdag perfect maar in de schemer worden de beelden erg donker.
Lampje erop en opgelost.

Tijdens mijn vakantie komende week wil ik fotografie gaan proberen van mooie landschappen.

Prijs kwaliteit verhouding is prima 👌🏼
Makkelijk mee te nemen omdat ie erg licht is.
Moest wel een mouth erbij kopen omdat ik een eos aansluiting had en me had vergist, absolute beginner, maar zeker geen spijt van mijn nieuwe aankoop en een aanrader voor filmers.

Pluspunten

• Mooie groothoek
  • Licht gewicht

Minpunten

• Plastic behuizing

Anita 28-01-2020

canon 18-200 objectief

Stevige behuizing tov van een ander merk objectief. Zoomt makkelijk en soepel. Goede prijs kwaliteit verhouding

Pluspunten

• Stevig

Minpunten

• Best duur

Rob 06-01-2019

Prachtige lens

Mooie en degelijke lens, die makkelijk te bedienen is. Mooie scherpe foto’s. Groot zoombereik. Had hiervoor een standaard lens, maar het extra gewicht is geen enkel probleem.

Pluspunten

• Degelijk product
  • Makkelijk te bedienen

Chantie 05-01-2019

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

Mooie degelijke veelzijdig objectief met hoog zoombereik. Paar dagen geleden gekocht bij kamera expres... prettige winkel en snel uit voorraad geleverd. Tot nu toe tevreden.

Pluspunten

• Niet hoeven wisselen van objectieven
  • Voelt massief aan

Minpunten

• Zwaar
  • Lens schuift uitzicht zelf uit.

Corrie 26-11-2018

Prima kwaliteit lens

Na het vergelijken met de merken Sigma en Tamron heb ik voor de Canon 18-200 mm IS gekozen. Ik vind dit een prima keuze, omdat alles naar verwachting is. Goede prijs-kwaliteitsverhouding en bovendien een prachtige, veilige en snelle levering.

Pluspunten

• Goede behuizing
  • Beeldstabilisatie
  • Groot zoombereik

LeonieKostman 23-11-2018

Hele fijne allround lens!

Hele fijne lens. Zeer makkelijk in gebruik en als je een beetje van foto's maken houdt maar niet veel wilt wisselen tussen lensen, bij bijvoorbeeld een uitje/vakantie, dan is deze ideaal. Tot nu toe heb ik er hele mooie fotos mee kunnen maken! Enige kleine minpuntje is dat, als de lens niet op lock staat, hij vanzelf uitschuift en hij makkelijker zou kunnen stoten.

Pluspunten

• Allround
  • Mooie kleuren
  • Lock

Minpunten

• Schuift vanzelf uit

Baris 03-09-2017

Grote All-round travel lens, Zeer scherp op 200mm.

Ik heb deze lens ongeveer een maand geleden aangeschaft algemeen ben ik er erg heel blij mee. Bouwkwaliteit erg goed, stil snel en nauwkeurig AutoFocus.

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • Snelle Focus
  • Beeldstabilisatie

Minpunten

• geen
  • geen

Jacobine 12-06-2017

Lens van goede kwaliteit, zoomt soepel, heeft groot bereik

Fijne lens met groot bereik. De zoom werkt soepel en hij maakt haarscherpe foto's. Degelijke lens die wel iets zwaarder is dan de concurrent, maar ik vind dat juist wel fijn. Hij is zeker niet te zwaar.
Een aanrader!

Inners 19-11-2014

Mijn vorige 18-200 lens (ook een Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS, maar een ouder model) heeft helaas mijn laatste reis niet overleefd. Vanaf +/- 2 meter hoogte vallen overleven weinig lenzen denk ik.
Omdat ik vrij veel reis en niet altijd zin heb een hele set aan lenzen mee te nemen heb ik opnieuw een Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS aangeschaft. Heerlijke lens, groot bereik, makkelijk in gebruik. Voor de mensen die klagen dat de lens uitschuift als hij naar beneden hangt; er zit een 'slotje' op waardoor hij niet meer uitschuift.
Aanrader!

Jacques 23-12-2015

Zo, alweer wat geleerd. Waar zit dat slotje? Jacques Huinck

Bedankt voor reactie, van wie dan ook!

Iwan70 12-03-2014

Het gemak van het niet hoeven verwisselen van lenzen. Heel makkelijk scherp te stellen handmatig. Met autofocus heeft ie wat moeite soms. Kleuren zijn goed. Nog niks te klagen

jf vrolijk 15-12-2012

dat de lens moeite heeft met scherpstellen kan ik niet bevestigen tenzij het erg donker is, maar daar hebben alle lenzen moeite mee en met het hulplicht van de camera gaat het prima.de lens is loeischerp in het midden, in de hoeken en de uiterste randen wat minder maar het stoort niet omdat het belanrijkste wat je scherp wil hebben zich toch in het midden bevind, de degelijkheid moet de praktijk nog uitwijzen.het contrast vind ik best goed. ik vind hem wel vrij prijzig maar dat is canon eigen als je al ziet wat een eenvoudige lensdop kost, belachelijk duur voor een stuk plastic.

inesb 13-11-2012

Het objectief heeft zeer veel moeite met de autofocus. Ondanks dat ik veel let op mijn instellingen krijg ik onzettend veel bewogen foto's. Ook met manueel scherp stellen is dit het geval.
De lens is relatief groot en zwaar.

Erwin20061 26-08-2012

Voor de canon lens gekozen omdat ik het idee had dat de kwaliteit (scherpte kontrast en bouw) van deze lens beter was dan die van een Sigma of Tamron.

De foto's die ik met deze lens heb gemaakt zijn prima van kwaliteit, het bereik 18-200 voldoet voor mij prima.

Wat ik echter als zeer vervelend ervaar is dat de lens uitschuift als ik de lens naar beneden houd, of als hij om mijn nek hangt. Uit de reviews van kieskeurig blijkt ook dat er meer mensen last van hebben, en dat er lenzen zijn die niet uitzakken. Sommige lenzen zijn omgeruild voor exemplaren die niet uitzakken.

Na kontakt hierover met canon waar de sevicemedewerker aangaf dat dit een bekend probleem is, is de lens van 4 weken oud ter reparatie aangeboden.
De lens weer ontvangen, het probleem was niet opgelost, weer opgestuurd, de lens weer ontvangen...... probleem niet opgelost.
Vervolgens kontakt gehad met canon waarbij ik afgescheept werd op een manier die ik als 'ONBESCHOFT AFPOEIEREN' heb ervaren.
Dat uitschuiven doen ze volgens canon allemaal. Ik heb aangegeven dat er op internet (o.a. kieskeurig) mensen zijn die er wel, en mensen zijn die er geen last van hebben. Maar Canon heeft MET KIESKEURIG NIKS TE MAKEN want daar staat veel onzin op.... het is zoals zij zeggen, deze lenzen zakken uit als je ze naar beneden houdt.
Ik ben echt tevreden met mijn canon camera's maar ik heb besloten geen canon-produkten meer aan te schaffen.

dazh 03-09-2010

Super lens.

voor mij is dit een super lens, iedereen heeft wel eigen mening natuurlijk. Aanrader voor beginners met SRL camera.

bas1973 03-06-2010

Heerlijke lens.

Begrijp dan ook sommige van onderstaande reactie niet. Wellicht doordat ik amateurfotograaf ben en geen pro. In vergelijking met de 18-55 kitlens is dit echt de hemel op aarde. Véél meer scherpte en diepte in de foto's, uiteraard een veel grotere zoom en minder licht nodig voor een mooi resultaat.

Het uitschuiven van de lens waar sommigen over spreken, heb ik geen last van.

Wat mij betreft een absolute aanrader als je geen + 1000 euro aan een objectief wilt besteden!

TOM2 20-12-2009

Een maand in bezit, gekocht voor een korte trip naar Egypte, samen met een Canon 500D en een 50mm/1.4 objectief. De 18-200mm blijkt een compromis, het gemak van het niet hoeven verwisselen van objectief tegenover het inleveren van scherpte en vooral levendigheid van de beelden. Best bruikbaar en zeker geen miskoop maar als ik hem vergelijk met de (ragscherpe) 50mm/1.4 is íe toch op alle punten net wat minder. De keuze moet gemaakt worden tussen gemak van een best wel aardige zoom met groot bereik óf een tas vol objectieven óf een veel duurdere lens uit de L- serie. Voor mij voldoet íe, voorlopig...

tampert1945 12-11-2012

Vergelijk nooit een zoomobjectief met een objectief met een vast brandpunt,dat valt vrijwel altijd in het nadeel uit voor het zoomobjectief

Jozeeke 16-12-2009

Heb het objectief ruim een week in gebruik en vind het een fijne lens.Wel een flinke jongen.Scherpstellen gaat super en blijft goed op zijn plaats met diafragma's en naar beneden houden.Geen nadelen tot nu toe.

Ernst van Erkelens 27-11-2009

Ik heb waarschijnlijk een maandag exemplaar want werkelijk alles gaat mis met deze lens.
Mijn lens had last van back-focus en dat is door Canon gerepareerd.
Bij het testen bleek ook dat de lens de 200mm lang niet haalt.
Hij kwam vergeleken met andere lenzen niet verder dan 120mm.
Dat is na de reparatie iets verbeterd maar ik heb nog steeds het gevoel dat hij de 200mm niet haalt.
Na de reparatie zakt de lens ook zelf naar telestand als de camera los hangt.
Op statief een scherpe foto maken (met flits) van mijn hond is ook erg moeilijk.
Ik heb nu een goedkope Sigma 18-125mm DC OS en die bevalt veel beter en de Canon lens mag weer een paar weekjes naar Canon.

vdk1 04-10-2009

Canon EF-S 18-200
Het uitschuiven van het objectief wanneer je dit naar voor helt, had ik ook, maar ik heb dit in de winkel geruild voor een ander exemplaar en die heeft dit euvel niet.
Globaal gezien ben ik tevreden, maar een dergelijk objectief met een zo groot bereik is toch een beetje een compromisoplossing met een aantal beperkingen die je erbij moet nemen.

manussie 19-03-2009

Ik heb de EF-S 18-200mm nu een paar maanden met mijn EOS-40D in gebruik en heb er, net als rjkuppeveld, gemengde gevoelens over.

Hij stelt prima scherp en kun je er mooie opnamen mee maken. Hij geeft de beste resultaten bij diafragma's tussen 5.6 en 11.

Maar wat mij HEEL ERG TEGENVALT (zeker van een merk als Canon) is dat als je de lens ook maar een beetje naar beneden richt, hij niet meer in de gekozen zoomstand blijft staan.Als je bijv. 50 mm instelt en je richt hem ca 45° naar beneden, zakt hij geheel vanzelf naar 135 mm.
Het lock-knopje doet het helaas alleen maar als hij helemaal is ingeschoven.

Mijn vorige lens, de EF-S 18-85mm had dit probleem niet.

Jan Willem1 24-08-2012

Toch heeft ook de 17-85 heeft veel kwaliteitsproblemen en laat bij veel mensen gemengde gevoelens achter. Ik sta op het punt iets dergelijks te kopen, de vaklui hebben mij aangeraden ook de 17-85 te laten voor wat de lens is en hem niet te kopen. Ik krijg het gevoel dat Canon, Jan Modaal een beetje in de steek laat, vooral bij veelvuldig gebruik. Alleen de duurdere lenzen zijn goed van Canon, de goedkopere lens is slecht van kwaliteit en gaan met regelmaat snel stuk. De 17-70 van Sigma is een stuk beter. Ook Tanron presteert beter in het goedkopere sigment.

rjkuppeveld 15-10-2008

Ik heb deze lens nu ongeveer 2 weken in bezit en heb een beetje gemengde gevoelens over de lens.
Het is heel makkelijk om maar 1 lens te hoeven mee nemen voor zowel een groothoek als ook een tele lens.

Het probleem is dat hij in de groot hoek 18mm, nog al een grote vervorming vertoond. Ik weet dat je dit wel weer kunt fixen met fotoshop. Maar mijn oude 17-85 had hier ook last van bij de groothoek stand.

Vanaf ongeveer 35 mm tot 200 is het een heel bruikbare lens. Zeer scherm in het midden en een beetje minder in de hoeken, maar niet echt storend tenzij je er echt op let.

Hij stelt vrij snel scherp ondanks dat hij geen UMS heeft.

In vergelijk met de Sigma 18-200 vind ik hem een mooier en scherper beeld produceren.