Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Edwinwege 21-06-2014

Een goeie betaalbare en veelzijdige lens voor een beginner zoals mij. Ik heb er ook een Polaroid Filer Kit en een zonnekap ET-60 bij besteld. Mogelijk is dit ook iets om aan te denken als je op vakantie gaat of een dagje uit omdat je dan je lens kunt aanpassen op de omstandigheden en later er niet hoeft achter te komen dat er ongewenste effecten op je foto's voor komen.

Scherstellen gaat snel en rustig. Ik heb tot nu toe alleen op de automatische stand van mijn camera(Canon EOS 550D)mijn plaatjes gemaakt. Het maakt niet uit of ik volledig inzoom of helemaal niet. Alles is haarscherp en zonder vervormingen.

Kortom voor beginners en amateurs die geen groot budget hebben is dit een prima lens.

Over de degelijkheid kan ik niet oordelen omdat ik de lens nog maar een maand in bezit heb maar dat is denk ik bij Canon wel in orde.

glaperdrix 11-05-2014

goedkoop, niet zwaar, snel en stil. Maar... ik was teleurgesteld met mijn foto's van een reis in Afrika. Je ziet iets ver, je zoomt, houd je stil of steunt ergens tegen, en je klikt.

Zet ik thuis een fotoboek in elkaar, kom ik er achter dat foto's op A4 onscherp zijn. Niet allemaal maar toch veel teveel.
Ik heb een Canon 70D en met de lens 18-55mm is alles even scherp. Heel erg scherp.
Ik was nu bezig met koolmezen te fotograferen, op een statief, op 6 meter afstand en onmogelijk scherp te stellen boven 200 mm. 250mm is gewoon niet te gebruiken. Op M stand, zonder autofocus en gebruikmakend van de fijn afstelling d.m.v digitale zoom, kreeg ik het beeld niet scherp.

Als je foto's neemt ga je vaak tot het maximum bereik, je moet niet hoeven denken: ho, pas op, niet boven 200!

dus, verwacht er niet teveel van en gebruik niet het hele bereik want je zou er spijt van hebben. Waarschijnlijk.

ik ga nu op zoek naar een betere en waarschijnlijk duurder lens.

erikd_o 12-05-2014

Toevoeging t.o.v. mijn eerdere reactie (die ik niet kan wijzigen).

De lens heeft ook goede reviews elders, zie http://www.dpreview.com/products/canon/lenses/canon_55-250_4-5p6_is_ii/user-reviews

evermpl 06-06-2014

Jee, wat zonde!
Ik heb al eerder een positieve review afgegeven over deze lens en dat blijft bij mij ook zo.
Ik heb geen verschil in scherpte als ik heb maximaal zoom of half. Ik heb echt heel scherpe foto's.
Ik ben bang dat je een maandagochtend-exemplaar hebt. Jouw probleem herken ik in ieder geval niet.

glaperdrix 13-05-2014

Beste Erikd, ik had juist de lens wegens de goede reviews gekocht. En dus niet uitgebreid getest voor mijn vakantie, want het was toch zo goed. Misschien was het een slecht exemplaar maar het is toch vervelend.

erikd_o 12-05-2014

Wat jammer dat je niet voor je reis naar Afrika al wat opnamen hebt gemaakt en kritisch bekeken.
Ik raad je aan een beroep te doen op de garantie. Deze lens moet gewoon scherpe beelden maken.
Ik heb deze zelf ook en heb hele andere ervaringen. Je kunt de scherpte ook voor de opname zelf beoordelen in de Live preview met 10x vergroting.

evermpl 09-01-2014

Heb deze lens 2 weken in bezit, afgelopen week uitgeprobeerd in de dierentuin en ben heel tevreden.
Ik kwam tekort met de standaardlens en was op zoek naar betaalbare telezoomlens en ben op deze uitgekomen.
In de kerstperiode gekocht met nog een extra korting voor in totaal 137 euri, dus de keus was snel gemaakt.
Aanrader voor beginnende fotografen die niet gelijk honderden guldens op zak hebben.
Ik combineer het objectief met een Canon EOS 450D.

evermpl 27-03-2014

Even een update: na enkele maanden nog steeds zeer tevreden! Ik gebruik hem inmiddels als mijn standaardlens, in huis iets onhandig, maar op het strand met de honden erg leuk. Ik maak er echt prima foto's mee!!

gbastiaan 03-07-2012

Naast mijn kit lens was ik opzoek naar een telezoom lens. Na wat lezen van reviews heb ik besloten om voor een canon te kiezen.

Ik had hierbij een paar voorwaarden:
Image stabilizer
Groot bereik
betaalbaar

deze lens sluit perefect aan op mijn kit lens. Omdat ik een amateur ben is het diafragma van F4-F5.6 geen probleem. Tuurlijk is 2.8 beter maar ook flink duurder. Ik merk dat de kwaliteit van de plaatjes erg mooi en kleur echt is. Zowel in de AF als MF stand gaat scherp stellen prefect.

Kortom een ideale lens voor de hobby/amateur/beginnende fotograaf.

Er zijn betere lenzen, maar ook duurder. Dus zoek je iets in deze prijsklasse en vind je een plastic maar wel goede behuizing en geen vast diafragma geen probleem? dan is dit een aanrader.

mature 25-01-2011

Al vanaf mei 2009 in bezit, meer voor vakantie kiekjes en wat uitprobeersels, met name natuur en steden komt deze lens goed tot zijn recht.
Voor groepsfoto's dichtbij is niet te doen!

Als leek kan ik zeggen.. TOP!!
Zeker met een zonnekap erop lijkt het wel een RPG!
Nu ben ik overgegaan op een zoomlens, hopen dat de scherpte het kan evenaren.

nijmegen42 20-11-2011

Nu ben ik overgegaan op een zoomlens,is de canon 55-250mm dan geen zoom lens

mancer 27-12-2010

Na circa 150 foto's genomen te hebben met deze lens heb ik gemengde resultaten. De ene keer zijn de foto's rag-scherp de andere keer vallen ze wat tegen qua scherpte. Met name met de I.S. aan op 200mm en 250mm zie ik vaak onscherpte. Als ik de I.S. uitzet met een korte sluitertijd en / of op een statief zijn de resultaten meestal wel goed. Soms heeft de camera (450D) wat moeite met het vinden van het scherpstelpunt, met name binnenshuis of bij schemering buiten. Het contrast is naar mijn beoordeling matig vooral aan de telezoom zijde (250 mm). De constructie van de lens vind ik behoorlijk goed. Zowel de zoomring als focusring voelen stevig aan. De binnenste lensbuis vertoont geen speling. Groot voordeel is het lage gewicht. De balans met camera is exact goed. Al met al een redelijk goede lens maar qua scherpte had ik iets betere resultaten verwacht.

GoM 24-09-2010

Heb de lens vanaf zijn introductie in bezit. Kreeg gelijk goede reviews. Ben er dan ook tevreden over zeker gezien zijn prijs. Scherpte is vaak goed, contrast/kleurweergave mogen beter. Scherpstelling werkt goed en snel, evenals de IS. Degelijkheid is iets beter dan de 18-55mm versie, maar niet geweldig. Geeft over het algemeen betere resultaten dan de 18-55mm versie. Overigens is het belachelijk dat je bij beiden kitlenzen plastic zonnekappen los moet aanschaffen.

sprinter311cdi 28-06-2010

Ik heb enkele weken geleden de Canon Eos 550d gekocht als kit met de 18-55is lens,echter wilde ik toch nog graag een lens met meer zoombereik,na de goede bevindingen van deze lens op kieskeurig heb ik vanmiddag deze lens gekocht en heb er net enkele foto's mee gemaakt zowel binnen als buiten,ik kan nu al vertellen dat de foto's met deze lens een stuk scherper zijn dan met de 18-55is lens.wordt vervolgd.

--Daniel-- 22-12-2009

Ik heb deze lens nu een paar maanden en hij bevalt prima. hij heeft een hele mooie scherpte - diepte. alleen gisteren haperde de auto-focus(door de kou??(rond vriespunt)).

Canon 09-06-2009

Ik twijfelde bij aankoop tussen de Canon en de Tamron. Ik heb verschillende modellen van beide merken, in de prijsklasse tot € 400,- getest, maar de Canon ef s 55-250mm f/4-5.6 IS kwam er als beste uit. De tamron lenzen zijn vaak onscherp. Deze Canon lens stelt snel scherp en geeft betere foto's. In deze prijsklasse de beste keus en een dikke tien!

coinoperator 20-02-2009

Deze lens krijgt een dikke tien van me....
Er zijn uiteraard betere, nog veel betere lenzen zelfs.
MAAR NIET VOOR DEZE PRIJS.

De EF-S 55-250 IS heeft aan beeldstabilisator en een behoorlijk laag gewicht.
Dit laatste doordat de behuizing van plastic is wat dan meteen ook het enige zwakke punt is maar in deze prijsklasse vindt je nergens zo'n ontzettend goede lens.
De IS zorgt ervoor dat je ruim 2 stops snellere sluitertijden kunt gebruiken en de vertekening van de lens is minimaal.
Aanrader voor iedere beginner, super vakantielens voor kasteeltjes bovenop de berg ver weg maar ook voor mams en de blagen die tegen de zoveelste brugleuning op de foto moeten.

Een dikke tien voor deze lens, zeker gezien de prijs mag hij niet ontbreken in je fototas.

AmsterdamSebas 29-06-2008

Ik ben in het bezit van een EOS400D en heb deze lens recentelijk aangeschaft en moet zeggen dat ik bijzonder tevreden ben.

Ik heb getwijfeld tussen deze lens naast mijn 18-55mm kitlens of een Tamron 18-200mm ter als een alles-in-één lens. Meteen vielen de volgende zaken op toen ik de 2 lenzen testte.
-Deze Canon lens stelt veel sneller scherp. Het is weliswaar geen USM gestuurde lens, maar voor het meeste gebruik bijzonder geschikt. Veel sneller dan de Tamron 18-200.
-Ik nam vergelijkende fotos in een donkere omgeving (in winkel) alle foto's die met de Tamron mislukten, Waren met deze Canon zonder moeite meteen haarscherp.

Ook foto's die onder bewolkte of duistere omstandigheden gemaakt worden, lukken veel vaker dankzij de Image Stabilizer. Ook de automatische omschakeling van de IM van stilstaande naar bewegende objecten (dieren die ineens wegrennen) werkt moeiteloos..

De lens heeft over het gehele bereik zeer weinig optische afwijking. Alles ziet er mooi recht en natuurlijk uit.

Hoewel de lens van kunststof gemaakt is, voelt het geheel degelijk aan.

Een groot bereik objectief zoals de Tamron 18-200mm heeft als voordeel dat je maar één lens mee hoeft te slepen en relatief compact is. Maar dit voordeel weegt totaal niet op tegen de voordelen van de Canon EF-S 55-250mm IS als het op fotokwaliteit en gebruiksgemak aankomt.

Hoewel critici mijn cijfers misschien te hoog zouden vinden, beschouw ik de beoordeling als iets relatiefs. De lens zal uiteraard niet opkunnen tegen een L-lens met 3 tot 4 nullen in de prijs. Maar voor het geld dat je aan deze lens uitgeeft heb je een bijzonder mooie lens in huis.

Al met al ben ik zeer tevreden.

plompie 29-05-2008

prima instaplens voor de hobbyist en om te oefenen.
goeie scherpte en bokeh, practisch geen vervormingen.
jammer dat je hem niet kan vastzetten tijdens vervoer.
voor de prijs een zeer goeie kwaliteitsverhouding.
ga de 18-55 iS er ook bij nemen, die is ook zeer goed te betalen.

Hans Moolhuizen 14-05-2008

Ik heb dit objectief 4 maanden in mijn bezit en ben erg erg tevreden. Hij vormt samen met mijn Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS en de Canon EOS 40D een prima team voor een zeer respectabele prijs.
Dit objectief heeft ook zojuist, en in mijn ogen ook volkomen terecht, een TIPA prijs gewonnen.

Ik heb bij geen van beide objectieven punten van kritiek. Kortom absolute aanraders.

DWE 07-04-2008

Voor het geld zeker geen slecht objectief. Scherpte is goed en Image Stabilisation (IS) is niet overbodig bij deze brandpuntafstanden.
Minpunten: binnen wordt het wel allemaal wat minder omwille van weinig lichtsterkte. Ook vrij trage focus.
Is uiteraard wat plastiekerig maar kan moeilijk anders voor dit bedrag.
Ideaal voor beginnende fotgraaf die nog geen 1000 euro aan een objectief wil/kan spenderen.

renault38 05-02-2008

prima lens zit alles in van portret tot zoom.
de foto,s zijn lekker scherp.
zeer goed over tevreden.
canon heeft weer een goede lens op de markt gebracht.