Canon EF 70-300 4 5-5 6 DO IS USM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 3 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF 70-300 4 5-5 6 DO IS USM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Gabi71 24-08-2010

Ik was niet meteen van plan om mijn oude, eigenlijk veel te basics voor mijn willen en kunnen, Tamron 70-300 weg te doen, maar heb deze toplens uitgebreid bekeken en op gespecialiseerde sites beoordeeld, en kon uiteindelijk de verleiding niet weerstaan toen ik de lens voor een inruilprijs van €700 in de winkel vond (met de volledige 2-jaar garantie!)
En wat een lens zeg! Ze heeft een "mollige" uiterlijk vanwege de ongelofelijk beperkte lengte (nét geen 10 cm!), dit dankzij de DO lensconstructie (Difractive Optics, gekenmerkt door de groene streep) en dat is écht uniek voor zo'n sterke telelens.
Ondanks de enigszins teleurstellende lichtsterkte, krijg je moeiteloos portretten met een prachtig bokeh (onscherpe achtergrond), en de sterke tele en precieze scherpstelling brengen de verste voorwerpen mooi en gedetailleerd dichtbij. Alleen bij weinig licht of erg weinig contrast heeft het overigens supersnelle en bijna geruisloos USM mechanisme moeite met scherpstellen. Voordeel van USM is dat je handmatig kan corrigeren zonder de motor te beschadigen. Tot dus ver heb ik heel weinig optische aberraties kunnen ontdekken: gewoon hele degelijke Canon optiek!
Door het bijzondere DO element is de lens echter gevoelig voor softening (foto's krijgen een soort sluier) bij schuine lichtinval. Een zonnekap is bijna vereist.
Soms irritant is de neiging van de lens om uit of in te schuiven als je de camera laat hangen of omhoog richt. Het is mogelijk om de lens vast te zetten (alleen volledig ingezoomd), dus geen groot issue… tenzij je later vergeet om de lens te deblokkeren en je daardoor die éne mooie foto mist.
Ik gebruik ze i.c.m. een EOS 500D, en schiet vnl. uit de hand, waar de IS (2 modi) geweldig helpt om trilling tegen te gaan (2 stops winst, geen 3 zoals Canon claimt) Hoewel je een vergelijkbaar (of beter) resultaat zou kunnen krijgen met een snellere L-telelens (F2.8), is deze lomp, kost bijna 2× zo veel, en moet je 2× zo veel gewicht meeslepen. Dat maakt deze lens uitmuntend voor wie mooie sportplaatjes of in de natuur wil schieten, een betere lens wenst, maar niet de hoofdprijs wil betalen en ook niet te veel wil sjouwen. De constructie is degelijker dan een doorsnee lens, maar niet zo oersterk als die van een L.
Ook een voordeel is dat als je overweegt om over te stappen naar (of heb je al) een full-frame camera, dan gaat deze lens lekker mee.
Een andere sterke concurrent is de Canon IS USM 70-300, die maar de helft kost (had ik overwogen), maar alweer 2× zo lang is en een iets mindere optiek heeft. Alleen de zon gaat voor niets op, helaas.
Al in al geen seconde spijt van mijn aankoop gehad, en heel veel mooie plaatjes gemaakt. Een diepgaand technisch review van de lens is te vinden op www.luminous-landscape.com (in het Engels)

marjolijn1957 08-06-2012

Hallo Gabi71, ik zou graag met je in contact komen ivm met jou uitgebreide review over deze lens. Ik denk er nl over om deze aan te schaffen. Ik kan hier echter geen emailadres op zetten. Wordt door Kieskeurig geweigerd. Kijken of sit lukt. Mijn naam om te mailen is denhartogmarjolijn en ik ben bij yahoo.com

charley wijers 14-12-2008

Ik heb deze lens nu een jaar ben heel erg enthousiast. Eerder had ik een 70-300 is usm en heb deze ingeruild omdat ik niet tevreden was met de kwaliteit van de lens en hem erg gebruikers onvriendelijk vond. Met name door de lengte.
Ik heb geen moment spijt gehad. Ik gebruik de lens vooral voor 'stiekeme' portretten en heb er fantastische resultaten mee. De IS werkt perfect.
Enige nadeel dat ik kan noemen is de lichtgevoeligheid. Bij schemering heeft de lens wat moeite om de kleuren mooi weer te geven.

Rich_Br 16-08-2007

Iedereen kan met deze lens mooie teleopnamen maken. De stabilisator werkt super!. Ik heb hem o.a. gekocht omdat hij in vergelijking met andere tele's bijzonder compact is. Past in een gewone fototas. Mijn vrouw (geen ervaring met fotograferen) heeft prachige teleopnamen in Afrika gemaakt onder zware omstandigheden (stof,schokken,nat etc.)
Door de bijzondere DO construktie (speciale lenzen) is het wel oppassen geblazen wanneer je de zon schuin in de lens in beeld hebt. Het beeld kan dan een lichte sluier vertonen (softening). Als je hier rekening mee houd is er weinig aan de hand. De condtruktie is erg degelijk.Ik ben kortom zeer tevreden. PS: Ik heb de lens 2,5 jaar in bezit.