Canon EF 50mm f/1.8 II

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF 50mm f/1.8 II op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

vliegersplein 16-09-2014
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Ik ben wat verbaasd over sommige negatieve reacties. De 50 mm prime F1.8 is een heel goedkoop maar tevens heel mooi lensje. Vanaf f2.8 is de lens haarscherp. Waar sommigen zich waarschijnlijk op verkijken is dat je met dit lichtsterke lensje binnen heel goed met kunstlicht kunt fotograferen maar dat je niet mag verwachten dat bij dat weinige licht de autofocus snel en feilloos werkt. Dat lukt ook bij duurdere lenzen niet. Bij weinig licht gewoon handmatig scherpstellen. Dat hebben fotografen anderhalve eeuw gedaan. Al met al is het een geweldige lens

Ed0150 23-03-2014
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Ik kocht deze lens om er mee te gaan "spelen" op mijn 70D. Hij in feite dan een 80 mm lens. Gebruikt kost hij weinig. Het is een fijne lens om er bij te hebben. Maakt mooie foto's, is goed scherp vanaf ongeveer /2.5 /2.8 De scherpte-diepte is erg goed. Bij licht direct in de lens vind ik hem minder. Een foto van de maan met een volle opening geeft twee manen. Fysiek: hij natuurlijk van plastic, maar voor dat geld moet je ook niet zeuren. Scherpstellen met de hand vind ik ook niet zo. Een ring op de lens is handiger, zoals bij de oude. Ongetwijfeld zijn er betere lenzen, als je maar goed in de buidel tast.

thuismail 14-03-2014
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Een fijne lens, mooie foto,s. Ideaal voor portretten. Goede bokeh. Soms zou ik iets meer contrast willen, maar dat ik een kwestie van instellen of een beetje bijwerken. Lekker voordelig. Weet iemand waarom deze zo voordelig is? Nog meer mensen ervaring met een extender ertussen?

Michel72NL 15-03-2014

De lens is zo goedkoop omdat er ook andere versies van bestaan.

Een 1.4 en 1.2L

Hij maakt tevens wat lawaai bij scherpstellen en heeft de neiging te front focussen. Echt scherp is de lens rond f2.5.

Michel72NL 15-03-2014

Nog een dingetje. Met weinig licht hunt de lens vaker dan de concurrentie.

Chrisvans 11-01-2014
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Lens is erg goed en ook nog goedkoop. Goede prijs-kwaliteit verhouding. Je merkt wel dat de kwaliteit en dus de houdbaarheid van de lens niet heel groot is. Voorzichtig mee omgaan dus.

mabi93 26-09-2013
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Een heerlijke supergoedkope lichtsterke lens. Met de eerste pogingen al mooie portretten van mijn hond en kat gemaakt. Scherpstellen is met een grote diafragma opening wel ff een dingetje en kan je dan ook beter handmatig doen. Boven de F2.2 doet de automaat weer feilloos en supersnel het werk voor je. De degelijkheid zal op zich wel meevallen denk ik. Je moet tenslotte geen enkel objectief op de stenen laten stuiteren.

Chrisvans 20-08-2013
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Prijs-kwaliteit verhouding is erg goed. Lens is goedkoop, maar voelt ook goedkoop en breekbaar. Echter foto-kwaliteit is erg mooi! Zeker een aanrader!!

Wamse 05-03-2013
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Prijs kwaliteit van dit objectief vind ik erg goed. Kost niet te veel, maar je mag ook niet de kwaliteit verwachten van een duur objectief. Erg leuk om op deze manier kennis te maken met fotograferen met een laag diafragma. Als portretlens heb ik er leuke resultaten mee behaald. Goede aanvulling voor iemand die al wel wat degelijke objectieven heeft.

Canon_gebruiker 07-12-2012
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Deze lens aangeschaft na het lezen van de vele goede reviews en omdat hij zo lekker goedkoop is.
Wat een teleurstelling! Het enige positieve aan deze lens is inderdaad de prijs. Naar mijn idee ook de belangrijkste reden dat deze lens erg geliefd is en ook erg veel wordt verkocht.
In vergelijking met de kit lens (18-55mm) van mijn 600D zijn de foto's onscherp. Ik heb het eerder gelezen (maar niet serieus genomen) pas vanaf een diafragma kleiner dan F6 is de foto scherp. Resultaat 9 van de 10 foto's zijn onscherp.
Deze lens zou erg bruikbaar zijn als portretlens, maar ook wat dit betreft geef ik nog de voorkeur aan mijn kit lens. De foto's zijn even goed en je hebt nog wat meer vrijheid wat betreft de compositie.
Af en toe lees ik, constateer ik achteraf, meer kritische noten over deze lens en ik sluit mij daar bij aan.
Wat mij betreft dus geen aanrader.

Photoart 24-03-2012
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Spotgoedkoop objectief, geeft een mooi wazige achtergrond. Heeft niet voor niets de bijnaam "Plastic fantastic" Ideaal voor portretfoto`s

bedin 01-12-2010
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Verschillende dingen uitgeprobeerd met deze lens van onder de honderd euro en ik moet zeggen dat hij het prima doet. Goed scherp en mooie kleuren, ook zonder flitsen met weinig licht.
Maakt ook mooie macro opnamen i.c.m. mijn 12 mm extender, maar met volle lensopening is het scherptegebied heel erg klein.
Over de degelijkheid kan ik niets zeggen maar hij zal niet zomaar uit elkaar vallen denk ik, de prijs/kwaliteit verhouding is natuurlijk enorm voor dit lensje.

MichelNL72 26-11-2010
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Dit is één van mijn favoriete lenzen.

Je kunt hem binnen,buiten met veel licht, weinig licht voor foto's en voor film gebruiken.

Voor rond de 100 euro krijg je een lens waar je tevens je creativiteit (macro achtige foto's) in kwijt kunt.

Een icoon.

koen1976 29-10-2010
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Toplens. Zeer lichtsterk met zeer scherpe foto's. Mooie kleurweergave. Vergelijkbare lenzen die maar ietjes lichtsterker zijn kosten het driedubbele of zeventiendubbele!!!

De lens is niet zo degelijk, zeker de ring waarmee hij aan de camera vastzit is ook van plastic. Dat maakt hem wel weer lekker licht.

pim47 27-09-2010
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

ik heb een eos 50d en deze lens deze combinatie is goud waard lens steld sherp dankzij micro adjustment
kan niet meer zonder ben verslaafd geraakt aan deze combinatie.

Erwin010 23-07-2010
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Een paar dagen deze lens eens aan het testen.
op een consumer 450.
Ik fotografeer al geruime tijd en zocht een prime 50mm lensje voor een leuke prijs.
De prijs is inderdaad leuk...voor de rest heb ik weinig positiefs over deze lens.
F1.8 is ronduit bijna niet te gebruiken, vanaf F2.8 word het allemaal wat beter maar de "Bokeh" blijft erg hard.
Eigenlijk vanaf F8 werden de foto's redelijk scherp.
zowel handmatig als van statief.

Even overklikken naar een geleende F1.4 versie (die helaas ook 3x zo duur is)..maar wat een verschil.
Alle diafragma's door en eigenlijk alle foto's naar wens en superscherp.

Of ik heb een "Maandagochtend model"...maar ik vind het dus helemaal niets.

Mijn advies:
Doorsparen, en dit lekker laten liggen.

Michel72NL 29-07-2012

Wanneer de lens vanaf f2.8 niet topscherp is dan klopt er iets niet.

Ik heb prachtige resultaten met f1.8 en crop.

Zelf heb ik de lens n.a.v. een review in een Engels fototijdschrijft gekocht, met voorbeelden van de 1.8 1.4 en 1.2, en de verschillen vanaf f2.8 zijn minimaal. Wel is het bokeh heel anders op de duurdere modellen omdat deze meer lamellen in het diafragma bezitten.

Jan_K 14-07-2010

Ik heb deze lens sinds oktober samen met mijn 450D

Ik kan deze lens zeer aanbevelen zeker gezien de prijs / kwaliteit verhouding.

Ik gebruik hem vooral in low light situaties en protretfoto's.

Beeldscherpte is zeer goed,

Kleur en contrast gewoon goed.

Auto focus gaat traag maar adequaat.

De bouwkwaliteit ach.. gewoon zuinig mee omgaan. Het is echt een speelgoed kwaliteit lens :)

Handmatige focus: een marteling!

Voor beginners: foto's maken op F1.8 lijkt leuk, maar je moet dan echt heel secuur scherpstellen.

bram73 09-02-2010
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Ik heb deze lens nu 2 jaar, en ben er zeer tevreden over. Natuurlijk zijn er betere objectieven, natuurlijk zijn er'wat meer " gecultiveerde objectieven..... Maar voor dit geld, zo'n beeldkwaliteit???. Dit is een lens die puur is, noem het "raw". Deze lens staat steeds meer op mijn 400D. Ik heb tot mijn eigen spijt al veel objectieven gekocht en verkocht 55-200, 28-135, 28mm 1.8, 85mm 1.8( ook een superlens)maar de 50mm staat steeds vaker op m'n 400d.

Natuurlijk heeft dit objectief ook z'n min punten, plastic body, geen usm dus de AF is erg zenuwachtig, scherpstellen kost tijd, de ruwe bokeh etc. Het zij hem vergeven.

Voor deze prijs, en scherpte een toplens,....... tja bijna een 10!!! Bram

amber_ 08-12-2009
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Ik heb deze lens nu meer dan een jaar en ik ben zeer tevreden. Ideaal voor portretfotografie binnenshuis.

lucsm 17-06-2009
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Ik werk al 4 maand met de 50 1,8 II en het is mijn scherpste lens.Met tussenringen is het wel wat moeilijker om de juiste scherpstellingsafstand te vinden en moet ik wel wat zoeken Scherpte bij 1,8 valt wat tegen maar vanaf f4 en zeker f5,6 haarscherp . Bij andere merken ook zo .Ik gebruik een 50d .Gezien de korte afstand bij scherpstellen ga ik er toch geen vliegende bijen mee kunnen fotograferen.Bokeh is ook wat hard en zeskantig van het goedkope diafragma.Afwerking is ook goedkoop maar L-lenzen zijn mij te duur.Copfactor is bij mij 1,6 ,wat het dus een goede portretlens maakt, mischien wel te scherp.Deze lens geeft mij mijn beste fotos.

Gerardo 15-03-2009
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Voor niets gaat de zon op. Gezien de prijs heb je een fraaie objectief waar je veelal binnenhuis/studio leuke platen mee kunt schieten. Met het scherpstellen moet je soms geduld hebben. Niet erg geschikt voor actiefoto's.

In combinatie met een of meerdere tussenringen (en een statief) kun je een macrostand creëren, waarbij je als het ware met je neus op het te fotograferen onderwerp staat. Ideaal voor verzamelaars van kleine voorwerpen.

Apolic 27-01-2009
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Veel mensen zijn helemaal gek van deze lens en heb besloten hem ook maar eens te kopen en te proberen. Hij is traag en niet echt accuraat met scherpstellen. Op een cropfactor camera(getest met 40D) redelijk scherp bij F/2.8 of kleiner diafragma daaronder niet scherp. Op Full frame is de scherpte duidelijk minder en vertoont de lens aardig wat vignetering. Vervorming is uiteraard op een 50mm niet aanwezig dus voor portretten een mooi lensje. En de prijs kwaliteitsverhouding is gewoon erg goed, alleen komt hij op mijn 5D er alleen in extreme situaties nog op en ga ik hem waarschijnlijk inruilen voor een 50mm f/1.4 of 85 f/1.8.

Sander 30-12-2008
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Al een tijdje in bezit en zeker de moeite waard van het aanschaffen. Hij voelt inderdaad niet heel solide aan, maar misschien wel te verwachten gezien de prijs. Desalniettemin een tijd in bezit en hij werkt nog steeds onberispelijk dus ik denk dat het wel meevalt met degelijkheid.
Als portret en algemene binnenlens zeer geschikt. Voor binnen misschien iets te veel tele (i.c.m. cropfactor), maar moet zeggen dat me dat op zich nog meevalt. Het niet snel hoeven te flitsen als je binnen bent is zeker erg prettig.
Al met al een prima lens.

Jeroen Cornelisse 03-11-2008
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Voor elke serieuze fotograaf is zo'n 50mm prime een must. Lichtsterk en door het grote diafragma in staat een prachtig beperkte scherpte-diepte weer te geven. Super portret-lens door bovenstaande kenmerken en, zoals al gezegd in andere reviews, door de factor 1,6 is het het equivalent van een 80mm op full frame (of analoog) en daarmee de 'standaard' portret-lens. Persoonlijk had ik een kleinere minimale scherpstelafstand dan 45 cm erg op prijs gesteld, nu moet je noodgedwongen iets te veel afstand houden van kleinere onderwerpen waardoor je eerder je macro-lens moet grijpen.
Toplens voor een schijntje, niet over twijfelen, altijd doen!

jorgje 20-05-2008
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Ik heb hem nu een tijdje en dit is echt een geweldig lensje. Zeer lichtgevoelig, de eerste lens waarmee ik foto's heb kunnen maken van een aquarium. Perfect voor modelfotografie en om enorme scherpteondiepte me te maken.

Zeker voor de prijs van de lens een absolute aanrader. Scherpstellen zou iets sneller mogen, de degelijkheid is ook niet perfect, maar ook dat staat weer in een goed verhouding tot de prijs.

anco10 28-11-2006

Ik had al de efs 17-85 en de ef 70-300 is usm. Echt prima lenzen, maar niet al
te lichtsterk. Vorgige maand heb ik deze ef 50 mm 1.8 usm gekocht. Fijn en
snel lensje, die door zijn lichtsterkte en scherpstelsnelheid steeds vaker op
de camera zit. Ideaal voor binnen. Tja, en die prijs. Voor wat het weegt lijkt
ook negentig euro niet weinig, maar de prestaties zijn prima.... Echt een
aanrader!

Johnny1st 14-07-2006
Geschreven voor: Canon EF 50mm f/1.8 II

Must have, voor niet al te veel geld veel scherpte, en lekkere Bokeh
(achtergrond onscherpte) fijne portretlens.
Weegt niks en voelt niet degelijk aan. Valt waarschijnlijk uit elkaar als je
hem op stenen laat vallen. Maar ja, je moet ook een lens niet laten vallen, dit
kan zelfs voor de duurste lens nooit goed zijn.