Nikon Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 32 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon Zoom-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Sluissie 24-01-2010

Ik had eerst een Sigma 18-200 lens. Qua scherpte en kleur een prima lens. Betaalbare lens maar het gewicht viel me tegen. De combinatie camera/lens was moeilijk in balans te houden.
Nu heb ik de Nikon 18-200 VRII lens. Perfecte lens die goed in balans is met mijn camera (D60). Heel erg blij met de aankoop. Kwaliteit van de foto's is uitstekend.

gaprz 14-09-2009

Fijne lens die je in staat stelt goede foto's te maken. Stelt snel scherp en ook werkt de beeld stabilisatie goed. Sportfoto's gaan goed en zijn in combinatie met de juiste sluitertijd prima en ook macro opnamen kun je uitstekend maken. Relatief weinig vertekening.
Ik gebruik de lens in combinatie met een Nikon d5000. Had eerst een Sigma 18-200, wat ook een zeer fijne lens is. Die lens maakte op mij een degelijkere indruk. Maar de Sigma was echt veel te zwaar en als dan de kwaliteit van de foto's niet voor elkaar onder doet .... blijft de keuze lastig maar kies ik vooral vanwege het gewicht voor de Nikon.

Victor1990 07-04-2009

Ik fotografeer sinds 2 jaar met een Nikon D40. Na deze twee jaar was ik uit de kitlenzen gegroeid en toe aan iets beters. Deze lens bleek de ideale oplossing!

- Relatief compact formaat, dus geen zware fototas.
- Niet meer wisselen in alledaagse situaties. Vroeger had ik de neiging foto's vaak te laten omdat ik anders ''weet moet wisselen''. Nu niet meer!
- Op 200mm moet je minimaal ongeveer 30cm afstand houden, bij mijn oude 55-200 was dit 1,3 meter!
- Handmatig scherpstellen met aparte ring, zonder je knopje om te hoeve zetten naar manual
- VR werkt ontzettend goed! Als het licht in de avond minder wordt, krijg je dankzij de VR alsnog scherpe foto's.

En tot slot de kwaliteit. Die is uitstekend. Ik heb nog niet heel veel gefotografeerd met de lens, maar de kwaliteit is uiteraard een heel stuk beter dan die van de kitlenzen. Dus zoek je iets beters dan je kitlenzen, wil je niet meer wisselen en van nog veel meer voordelen genieten? Dan is deze lens geen slechte keus.

janvannoort 15-03-2009

Een uitstekende lens met een prima werkende stabilizer.
van 18 tot 200 prima foto's.
Niet alleen op de stand P foto's maken maar ook eens de
andere voorkeuren uitproberen.

Ik lees in de reviews de cijfers 3 en 4, 5 voor scherpte, degelijkheid etc.
Dit kan nooit en deze review's moet men dan ook niet serieus nemen. Dit betreft waarschijnlijk gebruikers met 0 ervaring en zijn niet capabel om zo'n lens op waarde te beoordelen.

Dit geeft een verkeerd beeld van een uitstekende lens.
Je moet de lens alleen niet in handen geven van een Nit-wit.Dit soort gebruikers zet het diafragma op 20 en de sl. snelheid op bv. 1200 en zeggen dan foto's zien er wat donker en flets uit, hahahaha.
Gewoon negeren deze foute gebruikers.

susanne81 02-03-2009

Sinds een aantal dagen in het bezit en ben erg tevreden over de kwaliteit. maakt erg mooie foto's en het niet meer hoeven wisselen van lenzen is het een ideaal objectief

zoeff 17-01-2009

Heb de 18-200 zo'n twee jaar in bezit, samen gekocht met een D80. Een ideaal objektief speciaal voor op reis en vakantie. Neem ook altijd een verrekijker mee en samen met de D80 en 18-200 is dit al meer genoeg om mee te slepen. Met VR is dit een heel veelzijdig objektief. Scherpte en kleur is prima, bij 18mm wel enig scherpteverlies in de hoeken. Ook vertekening in de hoeken bij 18mm; valt alleen op als je rechte lijen (gebouwen) fotografeert. Weing last van kleurschifting.
VR werkt uitstekend. Objektief is optisch vergelijkbaar met de konkurrentie, mechanisch echter veel beter. Degelijke kunstof behuizing, metaal zie je bijna niet meer (Tokina grote uitzondering). Objektief ziet er ook goed (luxe) uit. Klein nadeel is ontbreken van zoomlock bij
transport; lens kruipt soms langzaam naar 200 stand. Heb kamera met objektief vrijwel altijd in tas om transport schade te voorkomen. Las hier ook ergens advies Niet Kopen; vind ik onbegrijpelijk. Verkeerde verwachtingen gehad denk ik. Dit soort grote zoomobjektieven zijn
altijd een kompromis; de anderen hebben er ook allemaal last van. Zolang je geen vloermatjes maakt van je foto's ziet alles er uitstekend uit. Bovendien is er een klein, simpel en zeer
goedkoop programmaatje PTlens dat al dit soort fouten heel simpel korrigeert. Ik ben helemaal geen PC Photoshop man, maar PTlens gebruik ik regelmatig. Vertekening wordt automatisch gekorrigeerd, vignettering, kleurschifting en rechtzetten kun je handmatig doen; kind kan de was doen. PTlens wordt regelmatig geupdate met de laatste objektief profielen. Programma herkent kamera en objektief automatisch.
Kon ook Tamron 18-250 proberen, ook prima resultaten. Nikon voelt mechanisch wel beter aan, maar kleine verschillen. Zonder VR wel eenpootstatief nodig bij 200-250mm.
Let niet meer zo op megapixels (Nikon ook niet), testgrafieken enz. In een bepaalde prijsklasse zijn de verschillen tussen de merken meer geneuzel achter de komma; alle bekende merken zijn wel goed, kleine verschillen zie je vrijwel niet in de praktijk. Bovendien kun je vaak niet
vergelijken omdat je de objektieven niet hebt.
Voor het serieuzere werk heb ik ook een aantal lichtsterkere objektieven 12-24, 2.8/16-50, 2.8/50-135 en 80-400, alle Tokina. Vergelijkbare Nikon's veel duurder, misschien ook (iets) beter maar het moet ook betaalbaar blijven. Echt goedkoop is het toch niet meer. Heb ook altijd gebruikt en gebruik nog steeds een eenpootstatief. Alles met elkaar niet echt geschikt voor op reis, veel zwaarder, groter. Betere kwaliteit maar geen eerlijke vergelijking met de 18-200 als je de prijzen optelt...
Moeilijk om puntenwaardering te geven omdat ik niet echt kan vergelijken. Zeer tevreden over de 18-200, wat mij betreft een aanrader.

VRM Crutzen 26-11-2008

Ik heb deze lens vanaf juli 2008. Ik ben er zeer tevreden over, hoewel het wel wennen was, maar die tijd moet je er even insteken. Hij maakt prachtige foto's zowel veraf als kortbij.
Alleen nogmaals je moet er aan wennen. foto's maken ermee volgens het boekje levert soms een slecht resultaat op, over of onderbelicht. Het is een lens waar je je gevoel in moet steken en zo hoort het ook. Mensen die er niet mee overweg kunnen, hebben hun Nikon niet goed ingesteld. Overigens ik heb hem zitten op de Nikon D300.

R Wagenaar 20-11-2008

ik gebruik deze lens al ruim een jaar regelmatig op mijn
d200 als alrondlens en ben onder de indruk voor wat hij presteerd op vakantie neem ik alleen deze lens mee en kom met mooie plaatjes thuis .
de vr werkt goed scherpe foto's op 200mm uit de hand
natuurlijk zijn de 17-55 2.8 en de 70-200 2.8 veel beter maar
voor dit geld vind je geen betere alrounder die een mooi bereik en ook nog vr heeft.
dus wie echt een goede alrond
of vakantie lens voor zn nikon zoekt kan gewoon niet om deze lens heen.

Lodewijk61 21-10-2008

Prima inzetbaar als allrounder. Kwalitatief zijn geld meer dan waard.
Nadeeltje is wel dat het objectief uitzakt als het hangt. Had voorkomen kunnen worden door er een extra lock op te plaatsen.
Verder komt de standaard ingebouwde flits niet over de lens heen in de 18 mm stand.
Kan wel verholpen worden door een A4 tje voor de flitser te plaatsen.
Met opzetflitser absoluut geen probleem.

MM3 18-09-2008

Prima all-round objectief. Scherpte, contrast en kleurweergave zijn prima. kwaliteit is natuurlijk niet te vergelijken met professionele objectieven.
Natuurlijk is er wel vervorming op 18mm, maar bij 20mm is dit alweer bijna weg. VR werkt ook goed.
Scherpstelling werkt snel. De lens voelt ook degelijk aan.

Mr Willemsen 05-08-2008

Perfecte allround objectief, met uitstekende prijs, kwaliteit verhouding. Onverwacht uitschuiven van het objectief is geen sprake zoals eerder geschreven. Kwaliteit van de foto's zijn duidelijk beter dan bij een standaard objectief van 18-55 mm van Nikon.
Voor mensen die geen objectieven willen wisselen tijdens het gebruik is dit een aanrader.

Raytje73 25-05-2008

Ik hou me nu een paar jaar met fotografie bezig – op hobby niveau. Allerlei lenzen en camera's wel eens van vrienden etc in de hand gehad van persfotograafspul tot en met s602 Fuji. En als ik een vergelijk mag maken – 100% fotoplezier met deze lens. Van stedentrip tot actiefoto! Ik heb (af)geleerd me niet te veel bezig te houden met pixels tellen en contrasten onder een microscoop te houden. Natuurlijk ben ik wel kritisch (scherpte / contrast / kleur) en ook kan niet anders concluderen dat de lens voor 18 – 200 helemaal top is! Op pad – in de natuur lach ik iedereen vanwege het gemak uit. Behalve de gasten die met ingehouden adem een wielewaal spotten op 200 meter met een 600mm.

De nieuwe 16-85 is vlees nog vis. 16 of 18 betekent een tegeltje meer of minder aan de wand. Zoek maar eens op Ken Rockwell die schrijft ijzer sterke recensies. (Als je meer info nodig hebt of nog geen keuze kent maken wat het beste bij je past.)

De kwaliteitsfijnproevers die de zijkanten niet scherp kunnen krijgen hebben inderdaad een verkeerde lens in handen. Een AF-S VR 200mm f/2G IF-ED zou een mooi alternatief zijn - afgezien van de prijs.

Bij een vriend heb ik er een 18-250 Tamron opgedraaid en binnen bij schemer een plafonnière op 17 meter afstand geschoten. Zelfde met de Nikon. De Nikon is veel beter (zelfs met VR op off). A. qua scherpte B. qua kleurhelderheid. C. Veel snellere focus. D. Stiller

Kortom: Van nog geen enkele Euro spijt. Natuurlijk geen objectief voor de persfotograaf. Een super handig bereik en mooie kwaliteitsfoto's! (en uh net als bij wielrennen – het gaat om de beentjes!) Hou je van fotograferen op vakantie / stedentrip / natuur dan is deze Nikon alles wat je je kunt wensen. Zit je de hele dag achter interner en vergroot je foto's nog op een 42 inch scherm uit (of de scherpte diepte verhouding in de hoeken wel in orde is) dan moet je lang doorsparen en op vakantie een hele grote zware tas meesjouwen (zonder garantie dat je met mooiere foto thuis komt). Dus aanrader!

Robert53 03-05-2008

Ik heb me laten leiden door alle commentaren en heb besloten om i.p.v. de 18/200 een 18/135 mm lens te kopen. Afgelopen week iets van 400 foto´s gemaakt en ik ben zeer tevreden. Daarnaast heb ik een 70/300 VR lens die eveneens prachtige resultaten geeft. In principe heb ik geen andere lensen nodig. In overweging heb ik nog wel een 17-18/55-70 mm lens voor portretten.

Patrick Smithuis 25-04-2008

Ik ben van mening dat je beter je best kunt doen om tweedehands een goede lens te kopen (desnoods met de nodige butsen en gebruiksschade) dan dit soort halve werk. Een kritische fotograaf zal zich alleen maar ergeren. Behoorlijk scherp is de lens alleen bij +8 diafragma in het midden van het zoombereik. De uitersten van de zoom zijn alleen scherp als het voorwerp niet verder dan 20-25 meter verderop zit/staat. Vooral wat foto's van objecten verder weg (waar koop je immers een zoomlens voor) zijn bijna nooit scherp. Een landschap proberen te pakken in het hogere zoombereik - en dan moet het plaatje scherp zijn van links naar rechts - is een hopeloze zaak. Gebruik zelf de lens met een D300 en heb alle controls al aangepast. Geef het op. Mocht je vooral het bereik van 100 en verder interesseren, koop dan (voor nog een redelijke prijs) de 80-400mm. Beetje zwaar en niet heeeel snel, maar gewoon een kraakheldere lens voor de enthousiaste amateur. Voor alles wat daaronder zit een 16-85. Verder niets meer nodig.

Karel De Blick 19-04-2008

opgelet met deze lens / De 200 mm stand is duidelijk geen 200 mm maar ongeveer een 183 mm .
Getest met een 80-200 mm AF 2.8 en de 70-200 mm VR 2.8 op 200 mm .

FritsFoto 20-03-2008

Wat een domper is deze dure lens.
Ik had al wat gelezen over de vertekening die optreed in de gebieden waar je deze lens voor gaat gebruiken: 18mm en 200mm. Die vertekening is zo storend dat ik deze lens direct (via internet gekocht kun je je aanschaf binnen 7 dagen retour sturen) weer terug gestuurd heb.
Wil je toch wat zoombereik en ook nog een redelijke groothoek, dan is de 24-120 een goed alternatief.
Ook met VR (dit werkt echt fantastisch goed) en een snelle AF.
Mijn advies; NIET KOPEN die 18-200.

EduardZ 05-01-2008

Kleur, contrast, helderheid en scherpstellen zijn echt opmerkelijk beter dan sigma 18-200 (die lens heb ik eerder gehad).
VR werkt onthutsend goed; sluitertijden tot ca. 1/8 scherp uit de hand.
In combinatie met de zeer acceptabele ruis bij ISO 1600 op mijn D40, heb ik voor binnenfoto's zelden meer flits nodig!

Scherpte in hoeken, vignetering en vertekening zijn inderdaad zwakke punten. Maar het gemak, het stofvrij werken en de snelheid waarmee ik mijn camara voor elke situatie shietklaar heb, wegen daar ruimschoots tegen op.

Wat betreft degelijkheid: ik heb hem laten vallen op straat, vanaf ca. 1 meter hoogte. Geen enkel gevolg - alleen het UV filter was kapot.

J. Louwen 01-01-2008

Deze lens nu een paar weken in bezit in combinatie met een D200. Voorheen een D70s met 80-300mm ED lens gebruikt. Ik ben vooralsnog niet tevreden over het 18-200mm objectief...ik fotografeer voornamelijk luchtvaart en concludeer dat bij vrijwel alle opnames het midden scherp is maar de zijkanten blurry worden weergegeven, bovendien treedt er aan weerskanten vervorming op (lichte bolling naar binnen toe). Ik houd het voorlopig op een mankement aan de (nieuwe) lens en ga er binnenkort mee naar Nikon Beverwijk....De lens voelt verder goed en degelijk aan, kleuren en helderheid zijn mooi, in en uitzoomen gaat geleidelijk en beheerst.
Bij inzoomen naar 200mm treedt een behoorlijk lichtverlies op maar dat is logisch voor een dergelijk objectief. Mits een goede en gelijkmatige scherpte (!) zeker een aanrader..

Patrick Leijen 09-09-2007

Patrick Leijen ( Velserbroek )
Heb deze lens sinds juni 2007 in bezit, en werkt echt perfect op een paar minpuntjes na. De eerste minpunt is dat er op de lens geen lock knopje zit zodat de lens bij geen gebruik makkelijk kan uitschuiven wat op bepaald moment niet erg prettig werkt en soms irritant is of schade oplevert. Op vakantie heb ik de lens zeer veel gebruikt en uitgetest en wat mij opviel met standaard een uv-filter en daarop een polarisatiefilter bleek achteraf dat je veel vignetering ziet in de 4 hoeken ( zwarte vlekjes ), zonder het uv-filter en dan de polarisatiefilter op de lens geen probleem. Ik ben er voor de rest zeer te vreden over en de kleuren zijn echt geweldig.

grek 31-07-2007

Een zeer goede lens van nikon ,een zeer goede kleurweergave,hij staat supersnel scherp,contrast is perfect,en de VR functie doet zeer goed zijn werk
degenlijkheid kan ik nog niets over zeggen voelt wel degenlijk aan

Henk1225 14-07-2007

De lens net een paar weken in mijn bezit.
Had hiervoor de Sigma 18-200 (1 jaar gehad) deze heb ik ingeruild voorde Nikor 18-200 (reactie onder sigma18-200 henk1225)
Als je de testen leest doen ze niet veel onder voor elkaar, maar ik vind er toch duidelijk een groot verschil tussen de lenzen. De Nikor is gewoon scherper, stelt sneller scherp dan de Sigma en de kleuren zijn mooier. Maar dat laatste is heel persoonlijk.
Voor mij was dan ook de reden om de Sigma in te ruilen omdat de foto's nooit helemaal scherp waren.
Verder heeft de Nikor en de Sigma had dat ook, wat je hier ook al leest, bij 18 mm wat last van vignetering, dat is vooral te zien bij blauwe luchten.
Dat is het nadeel van de kleine censor dat je 18 mm nodig heb voor een normale 27 mm bij klein beeld. Ook bij klein beeld heb je bij die 18mm vaak last van vignetering.
Verder bevalt hij mij een stuk beter dan de Sigma, hij doorstekend beter in de donkere gedeelten dan de Sigma.
Ben er verder ben ik heel positief over de lens. Natuurlijk zijn er betere, ik heb ook een Nikor, die stukken beter is dan deze van Nikon.
Maar het grote voordeel is toch dat je een lens mee kan nemen voor op reis. En niet zoals vroeger je meerdere lenzen mee moest nemen.

Spitty 01-06-2007

Ik heb een D200 en heb onlangs de 18-200 aangeschaft als reisobjectief naast mijn 80-200 f/2.8, 20 f/2.8, 35 f/2.0 en 60 f/2.8 Nikkor objectieven. Logisch dat deze lens niet 'beter' presteert dan mijn lichtsterkere objectieven, maar denk er eens over na hoe geavanceerd dit ding eigenlijk is: het enorme bereik en VR in zo'n kleine behuizing en daarmee toch een behoorlijk goede optische kwaliteit, ik vind het knap. De laatste tijd gebruik ik bijna uitsluitend nog dit objectief, vanwege het gemak. Als ik alles weg zou moeten doen en slechts 1 lens over zou mogen houden, zou dat mijn 18-200 zijn.

Rapsskater 05-05-2007

Vanwege de gewenste korte sluitertijden had ik voor mij D80 een 50-150mm f2.8 Sigma aangeschaft, maar die ligt dus weer in de etalage............ met de 18-200 VR van Nikon heb ik welliswaar wat langere sluitertijden (niet echt handig bij bewegende Dobermann's) maar de kwaliteit is vele malen beter...... De Sigma was icm de D80 een regelrechte miskoop, en de Nikon 18-200mm VR een aanwinst !!

Voor mij geen Sigma meer. Voor de snelheid koop ik er overigens nog wel een Nikon 70-200mm f2.8 VR bij, maar dan voor speciale momenten

FK 15-03-2007

Ik heb deze lens gekocht in Singapore. Scheelde toch veel geld in vergelijking met Nederland. Ik heb de vijf weken erna in Australie ongeveer 2500 opnamen gemaakt met deze lens. Werkt prima, snelle scherpstelling, goede werking van VR en prima foto's als resultaat. Voordeel is dat ik niet snel meer van Lens hoef te wisselen dus minder stof in de camera. De lens geeft ook een stukje stabiliteit aan de camera, hij wegt best wel wat maar werkt zeker niet nadelig bij het fotograveren.

JNJN 03-02-2007

Buitengewoon tevreden met deze lens. Qua contrast, kleurweergave, scherpte en AF-scherpstelling zijn mijn ervaringen positiever dan de 18-70 (en daar was ik al blij mee). Het percentage onscherpe foto's is bijna nihil, en daaraan draagt volgens mij de VR enorm aan bij.

Nadeel dat je bij een lens als deze kunt verwachten, is de vertekening. De 18-70 had daar ook wel last van op het bereik van 18 tot 24 mm (waardoor bijvoorbeeld een strakke horizon wat kromtrekt bij een foto van een zonsondergang boven zee), maar daarboven was er geen zichtbare vertekening.

De 18-200 heeft die vertekening eigenlijk wat sterker en ook over het hele bereik, al is die niet overal zichtbaar. Je ziet dat alleen bij foto's van rechte lijnen (horizon, flatgebouw, tegelmuur e.d.) en de vertekening is ook goed te verhelpen in Photoshop. Gebrek aan scherpte en slecht contrast is veel moeilijker achteraf te corrigeren.