Navman S90

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Navman S90 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

Johan49 11-08-2009
Geschreven voor: Navman S90

Een tegenvaller. Nadat mijn Mio gestolen is (een apparaat waar mijn vrouw niet mee overweg kon) heb ik na enig surfen voor de Navman S90 gekozen. Ik zou graag weer terug naar de Mio willen.

Het meest vervelende vind ik de beeldkwaliteit bij zonnig weer. Het ding is niet af te lezen. Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd maar niets hielp. Verder wil het na een tunnel standaard eerst omdraaien voor het de weg weer gevonden heeft.

Bij de historie (die heet hier Recent) zie je niet om welke plaatsnamen het gaat, je ziet een stukje van de straatnaam, niet erg handig dus.

Bij de MIO gebruikte ik de 2d zicht, maar die is bij de Navman niet te gebruiken, er wordt een te klein gedeelte getoond. De 3d blik is wel ok.

Goed aan dit apparaat: mijn vrouw kan er mee overweg! Daarnaast vind ik hem wel snel (i.t.t. andere reviews).

Ik hem hem onderweg op vaknatie uitgebreid kunnen testen, toen kwamen we meer nadelen tegen, die ik inmiddels alweer vergeten ben.

Mijn overall conclusie is dat ik spijt van deze aankoop heb.

Tmaxwell 18-08-2008
Geschreven voor: Navman S90

Vooral het grote beeldscherm heeft veel voordelen. mijn vrouw heeft er een met een klein beeldscherm en dan wordt het wel turen, vooral 's avonds. Hij is ook razendsnel met het zoeken van een alternatieve route als een weg bv afgesloten is. Prima apperaat!

Jim2008 15-05-2008
Geschreven voor: Navman S90

Laden en opstarten duurt lang, behalve vanuit standby. Beeldscherm dag en nacht en indeling prima. Menu soms omslachtig, geen idee waar je soms bent. Eenvoudig terug naar de kaartview lukt mij niet altijd. Goede kaarten, straatnamen bij spraak is heel handig op plaatsen met veel afslagmogelijkheden, echt een toevoeging alleen jammer dat de dame soms hapert in de uitspraak. Tijdberekeningen redelijk goed. TMC zonder antenne prima ontvangst (in de Randstad) anders ff antenne inpluggen. Bluetooth gebruik ik niet, NAVPIX is ideaal i.c.m. NAVDESK, je kunt de GEOcoordinaten hiermee aan een plaatje plakken! Fotomogelijkheid redelijk, mits goed licht.

superduper 21-03-2008

Deze recentie is gebaseerd op de S90i met SP1

Geluid:
Helder maar in de laagste stand al veel te hard, in de hoogste stand ook in een TANK te gebruiken.
Beltoon voor Bluetooth Handsfree is veel te hard, niet veranderbaar, niet uitschakelbaar
Stemmen beperkt maar OK, licht splaakgeblek.
Opnoemen van straatnamen is zeer handig voor onervaren rijders.

Menustructuur is omslachtig en onlogisch, maar er valt voor de dagelijkse dingen aardig mee te werken op een uizondering na:
Als je eerst een stad zoekt, en daarna een straat, laat de Navman eerst alle straten zien waar je ooit ben geweest!
Dit kan dus resulteren dat je je kunt vergissen omdat je al een keer in dezelfde straat bent geweest in een andere stad, en dus per ongeluk naar een andere stad kan rijden.
(ik vind het trouwens ook niet zo fijn om iedere keer aan te geven dat ik een stad in nederland zoek)

Scherm:
Goed afleesbaar, gaat automatisch licht -donker met dag-nachtkaart, geen nachtkaart een tunnel dus kan dan nogal fel zijn.
+/- 1.5 updates per seconde maakt niet uit of het 2d-3d is, straatnamen goed leesbaar (niet op de weg geplakt)
Hoge resolutie wordt aardig gebruikt vor details in de weg, soms de verkeerde logos voor tankstations.
Met de Navman is het niet mogelijk om ongemerkt langs de McDonalds te komen zonder dat de kinderen het merken!

Routeberekening:
Traag: 3 maal zo lang als TT
Navman gaat er er vanuit dat je een haakse bocht ook met 80 kunt nemen en dat je niet hoeft te wachten om af te slaan.
Houd geen rekening met wachttijd voor stoplicht
Bovenstaande houd in dat je NOOIT binnen de geplande tijd de afstand kunt afleggen.
Een route plannen met de Navpix optie is alleen mogenlijk als de foto VANAF DE OPENBARE WEG IS GENOMEN
Een route naar een van de ingebouwde POI is vaak niet mogenlijk omdat grote aantallen POI niet direct aan de openbare weg bevinden.
Het is niet mogenlijk om een route te plannen naar een straat die voetgangersgebied is, andere systemen brengen je teminste in de buurt bij deze is het totaal niet mogenlijk om een route te plannen er zit dan niets anders op om je afspraak te bellen of hij de dichtsbijzijnde toegankelijke straat wil noemen.
De functie te vermijden gebied heb ik nog niet werkend gekregen.
Geen fiets, wandel, vrachtwagen(80Km) stand.
Geen directe invoer coordinaten (geocaching)

TMC in combinatie met routeplanning:
Goede ontvangst met bijgeleverde externe antenne, zonder bijna niet mogenlijk
Routeplanning met TMC is echt een lachertje, vooral als je voorgestelde route automatisch accepteerd.
Er is namelijk niet uitgerekend hoeveel vertraging een file oplevert en op die basis verder gewerkt, nee deze routeplanning heeft niet als doel de KORTSTE reistijd maar een route ZONDER files.
Resultaat:
Zodra er een zeer kleine file is (2KM) met een wachttijd van enkele minuten wordt dit niet opgeteld bij de verwachtte reistijd, nee er wordt een nieuwe route gepland waarbij je tot 80 km mag omrijden.
Hoe gaat dit in zijn werk, een praktijkvoorbeeld:
Ik rijd in een lichte avondspits van den bosch naar hoofddorp, er wordt een file van 2 km geconstateerd net voorbij amstelveen, route wordt opnieuw berekend, hee daar staat ook een kleine file, route wordt opnieuw berekend, hee daar staat ook een file, route is +/- 60 maal opnieuw berekend voordat ik thuis was (natuurlijk heb ik alleen de file van 2km genomen omdat de enige filevrije route van dat moment over hilversum en almere ging.
Aangezien dit mijn eerste navigatiesysteem met TMC is weet ik niet of de TMC zender er voor verantwoordelijk is om de verwachte vertraging mee te sturen, in de display staat deze altijd op 0
Ook zou het natuurlijk handig zijn om tijdens het berekenen van een route al direct rekening te houden met alle files die via TMC gemeldt zijn.

Kaartmateriaal is goed en up to date.

Telefoonfuncties via Bluetooth werken pas goed na de servicepack.
Telefoonfuncties zijn goed maar beperkt Bellen SMS lezen, nummer opzoeken is vaak handiger op de telefoon als op de Navman

Fotofuncties
Traag maar niet slecht met wat licht
Vreemd: je kun niet direct kiezen om naar SDCard te fotograferen en het is niet mogenlijk om 1 enkele foto vanuit het interne geheugen naar de SD kaart te kopieren dus dit kan een behoorlijk langdurige actie worden als alle foto´s inclusief vooraf ingestelde NavPix worden gekopieerd.

Apparaat is fors maar niet heel erg lomp, accuduur in redelijk maar niet van belang vanwegen de missende fiets-wandel stand.

Natuurlijk ga ik al deze punten melden bij de Helpdesk van Navman, maar ik moest het even kwijt.

josdegoeie 28-02-2008
Geschreven voor: Navman S90

Ik ben ook in het bezit van de S90i. Ik had diverse problemen, zoals traag opstarten en geen lokatie kunnen vinden. In een enkel geval een vastloper, maar de balangrijkste is toch het BlueTooth probleem. Als de S90i uit de stand-by kwam, was de BlueTooth verbinding weg. Meestal moest de S90i helemaal uitgezet worden, dus en harware reset. Dan was verbinding weer mogelijk. Ik heb eeb Motorola L6, die altijd in de auto is. De S90i is ter reparatie naar CSN gegaan en ze hebben het moederbord vervangen. Na terugkomst bleek het probleem met de wegvallende BT verbinding nog steeds te bestaan. Inmiddels de Navman helpdesk het probleem per email voorgelegd. Jammer van de BT, voor de rest mooi apparaat.

dirk2 14-12-2007
Geschreven voor: Navman S90

Minder gelukkig met deze plastic navigator.
Eerste crash door bluetooth: bluetooth aanzetten en dan de navigator met usb aan de pc hangen: crash.
Woon werkverkeer is een rit van zo'n 35 km, doch hierin crashed de navigator gemiddeld 5 keer.
Kontact gezocht met help desk: slecht bereikbaar, doch email wordt beantwoord in een week.
Kortom niets zo gelukkig hopelijk kan ik hem omruilen voor een TomTom of Gsrmin

Gerhard1952 13-12-2007
Geschreven voor: Navman S90

S90i nu bijna een week in bezit.Ging eigenlijk voor de S70 maar die was uitverkocht.Ik kon de S90i meenemen incl.thuislader en 2 jaar garantie.Wat een vreselijk goed en mooi toestel.Alle functies zonder handleiding kunnen vinden.
Het grote 4,3 scherm is werkelijk een verademing.Heel mooi in 3d en echt heel scherp.Flitspalen en snelheidscamera worden tijdig aangegeven .De adresgegevens invoeren is een fluitje van een cent.Zelfs navigeren op foto behoort tot de mogelijkheden en tevens het vermelden van de straatnaam bij elke afslag is een bijzonder fijne optie.
Ik snap dus werkelijk niet dat iedereen achter de TT aanholt. Deze navman S90i heeft het navigeren echt naar een hoger plan gebracht. Over de duurzaamheid valt na een paar dagen nog niet veel te zeggen,maar ik heb het volste vertrouwen in deze S90i.

vrancken.p 16-11-2007
Geschreven voor: Navman S90

90i sinds enkele weken in bezit.
heeft nieuwe tele atlas kaarten van 2008.
schitterend toestel,prima afwerking,beeld-geluids kwaliteit zijn top!geen min punten kunnen vinden.