Nokia 500 Auto Navigation

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia 500 Auto Navigation op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,4

AVeenstra 24-11-2009
Geschreven voor: Nokia 500 Auto Navigation

Goed systeem al meer dan 1 jaar in mijn bezit.
Echter geen ondersteuning van Nokia, nooit een map update gehad echt schandalig.
Ook via Navteq is er geen update aan te schaffen.
Zo durf ik ook een levenslange licentie af te geven als je hem toch niet ondersteund.
Nokia kiest er voor om niet te reageren op diverse mails en op het Nokia forum waar deze topic ruimschoots word besproken.
Jammer het is een goed systeem en zou prima kunnen concureren met andere gevestigde namen.
Rest mij helaas niets anders dan hem maar te unlocken zoals zelfs op het Nokia forum word aanbevolen.

Baan 22-05-2008
Geschreven voor: Nokia 500 Auto Navigation

Ik heb de N500 nu een maand in bezit en ben redelijk te spreken over de prestaties. Allereerst is het een compleet navigatiesysteem. TMC standaard ingebouwd, carkit en nog wat functies voor foto en video. Maar goed, een navigatiestysteem zal toch het meeste worden gebruikt voor navigeren. Het vinden van sattalieten gaat snel. Ook de (her)berekening van routes gaat vlot.
Tijdens het navigeren doet de N500 soms rare dingen. Een aantal keren kreeg ik de boodschap sherpe bocht naar rechts terwijl de bocht naar links ging. Daarnaast moest ik een paar keer afslaan waar dit was verboden. Op het platteland in Drenthe probeerde de N500 mij voortdurend doodlopende bospaden in te sturen (blijkbaar op de kaart wel een doorgaande en begaanbare weg). Ook blijft de N500 herhaaldelijk aangeven welke kant moet worden aangehouden op de snelweg. Bijvoorbeeld rechts aanhouden of links aanhouden. Soms komt deze boodschap te laat, maar veel vaker is hij zinloos.
Omkeren is een weinig gehoorde boodschap. Althans in mijn ervaring dan. De N500 berekend direct een andere route. Ook al moet je dan een stukje omrijden, omkeren lijkt hij te vermijden. Ik heb dit ook getest door 2 keer dezelfde route vanaf een bepaald punt te laten berekenen, maar dan allebei in een andere richting. Scheelde zomaar 10 minuten reistijd en een aantal kilometers (was wel ver buiten de bebouwde kom, want in de bebouwde kom wordt je bijvoorbeeld gewoon 3x links-/rechtsaf gestuurd).
De ingebouwde FM zender schakeld zich op basis van oude wetgeving na 1 minuut inactiviteit weer uit. Het zal Nokia goed staan een update uit te brengen waarin dit is veranderd. Het is nu namelijk wel toegestaan om een actieve FM zender in de auto te gebruiken. Ook zouden ze dan direct het versturen en ontvangen van SMS'jes kunnen toevoegen.
De positieve kanten. Allereerst vind ik de mogelijkheden voor de soort route (gebruiker: langzaam, voetganger, vrachtwagen e.d.) erg handig. Met de caravan rekend hij nu een juiste aankomsttijd en houdt hij (naar mijn idee) rekening met de soorten wegen. Ook de stem is helder en duidelijk. De snelheid wordt aangegeven, de eindtijd, de weg waar je op rijdt en de naam van de weg waar je straks in moet.
Het invoeren van postcodes heeft geen enkele zin. Alleen de 4 cijfers pakt hij op. Dan heb je dus één plaats of een gedeelte van een grote plaats. Je zult dus altijd een straatnaam moeten hebben. Straatnamen moeten exact worden ingegeven zoals ze worden geschreven. Bijvoorbeeld PC Hooftstraat moet worden ingegeven als P.C. enz... (beginnen bij Hooftstraat kan overigens ook). De toevoeging van een huisnummer werkt niet altijd. Hij heeft nu al geregeld aangegeven dat het huisnummer onbekend zou zijn. Dit komt denk ik door de vage grenzen die het kaartmateriaal geeft aan de straten. Buiten de bebouwde kom vallen sommige straten bijvoorbeeld onder een andere plaats (een nabij dorp) dan het adres wat door ons wordt gehanteerd.
Toch kun je redelijk goed je bestemming bereiken. De prijs kwaliteit verhouding vind ik dan ook prima. De carkit functie werkt goed. De TMC doet zijn werk. Wanneer je weet waar je soms rekening mee moet houden is kom je waar je wezen moet.

jme2008 05-05-2008
Geschreven voor: Nokia 500 Auto Navigation

Ruim een week in bezit en vijfdaagse tour door Duitsland gemaakt.
Vinden satellieten en eerste route en route her-berekening gaat snel. Vermijden snelwegen levert bij lange routes soms een error message op: te weinig systeembronnen voorhanden (4 GB SD kaartje geplaatst). Route keuzes: snel, langzaam, fiets, vrachtwagen, motor en voetganger alsmede snel of kortst. Vermeden kan worden: tolwegen, snelwegen en veerboot.anwijzingen zijn goed en meestal duidelijk, hoewel op landelijke (Landstrassen) soms wordt geroepen rechts aanhouden terwijl het kaartje rechdoor aangeeft en de weg slechts een flauwe bocht naar rechts maakt.
TMC werkt prima, in Duitsland worden de alternatieve routes snel uitgerekend en geadviseerd (anders dan NL waar je vrijwel geen alternatieve file vrije routes hebt.
Bijzondere berichten zoals omleiding via TMC of andere berichten zoals vermelden van afslagen worden op het scherm weergegeven maar zijn tijdens rijden slecht leesbaar. Het is wenselijk om tenminste een biep te horen wanner een bericht wordt weergegeven of het bericht (naar keuze) voor te lezen. Het wegenkaartje is op het scherm relatief klein omdat er links, onder en boven ruimte wordt ingenomen door informatie balken. Resultaat TMC berichten is alternatieve route, geen informatie wordt weergegeven over de reden, alleen een scherm aankondiging dat vanwege de verkeers situatie een alternatieve route wordt voorbereid. Geen informatie over de reden waarom (file, ongeluk etc.). Geen flitspaal waarschuwing. Alleen NL vrouwenstem voorhanden; prettige stem en goede verstaanbaarheid. FM zender, indien er geen MP3's worden afgespeeld wordt deze na 1 minuut uitgeschakeld (alleen de in Nederland verkochte versie?)! Autoradio afstemmen is lastig omdat een vrije FM frequentie gezocht moet wordenanders komt daar een storende omroepzender doorheen. Navi 500 kan op 5 verschillende FM zendkanalen (zelf te kiezen) worden ingesteld. TMC voorkeur radio station niet te kiezen. Functie FM zender levert weinig toegevoegde waarde omdat deze bij geen MP3 spelen na 1 minuut uitschakelt. Telefoon / carkit telefonie functies werken goed, echter contactenlijst downloaden vanuit compatible Nokia 6021, straat, postcode en plaatsnaam, land woren allemaal vermeld in vakje straat in Nokia 500, daardoor niet bruikbaar om als bestemmings adres te kiezen (Helpdesk Nokia onderzoekt oorzaak). Communicatie via Bluetooth met telefoon toestel goed (gelijktijdig met maar 1 toestel, mmer toestellen kunnen bekend zijn). POI's kunnen vanuit Navi 500 worden gebeld (uiteraard indien telefoonnummer wordt vermeld en Navi 500 via bleutooth in verbinding staat met mobiele telefoon). Geen SMS functies ondersteund. Map en POI updates: onbekend! Limburgse A73 Venlo-Echt ontbreekt (datum Navteq kaart Oct. 2007)! POI's aanpassen/toevoegen lijkt niet mogelijk. SD geheugenkaartje werd niet meegeleverd (alleen in NL?): extra kosten SD circa 20 Euro. West-Europa kaart neemt ongeveer 1.5 Gbyte (SD 4 GB kaart is mogelijk). Handleiding (boekje): matig. Nokia Support: matig (geen reactie op email, telefonische helpdesk is wel behulpzaam, het wachten is op de oplossing voor telefooncontacten download probleem. Nauwelijks of in feite geen Nokia website support of informatie voorhanden. Bij inschakelen vanuit de slaapstand is het soms noodzakelijk om taalkeuze en klok (en zomertijd) opnieuw in te stellen en da's lastig (default Czech en Dublin tijd). Conclusie: navigatie zonder toeters en bellen, carkit functie goed, gemakkelijk te bedienen.

King Frits 28-04-2008
Geschreven voor: Nokia 500 Auto Navigation

Aanvankelijk wilde ik een TomTom of Navigon kopen. Toevallig tegen deze Nokia 500 aangelopen. Navigeren (Europa standaard megeleverd) gaat prima. Net als bij de andere merken. Herberekenen routes gaat razend snel. Blue Tooth carkit werkt ook perfect.
Groot voordeel vond ik de ingebouwde TMC en de eveneens ingebouwde antenne daarvoor. Bij Tom Tom moet je er extra voor betalen en moet je een antennedraadje over het dashbord leggen. En dat vind ik niks.
daar blinkt de Nokia dus in uit. Ook de houder is prima. Beetje groot maar wel heel solide. Beter dan de slappe zwengeltjes die je vaak ziet.