VDO Dayton PN 4000 TSN Europe

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de VDO Dayton PN 4000 TSN Europe op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

lilschuller 21-05-2009

deze VDO Dayton PN 4000.

os ckerz waar voor zijn geld!!

binnen een min gelijk 8 sats gevonden

ben van den bosch naar maastricht geweest hij gaf alles duidelijk aan asl je te hard rijd geeft hij 2 x een geluidje dat je te hardrijd dan niet meer gelukkig.

geluid is duidelijk heb hem op 80 procent staan dan klikt het nog netzo mooie.

digitale tv doet het ook goed duidelijk beeld en geluid super.

top aan koop tot nou toe

Wicky77 13-03-2009

Ben sinds september 2008 in bezit van de PN4000. Ben er erg tevreden over. Heb meteen na aanschaf de software ge-update. Doet het nog steeds goed. Alleen het afsluiten en opstarten duurt wat langer dan bijvoorbeeld een TomTom One. Verder geen problemen hiermee.

Na de update is er een soort van routeplanner erbij gekomen. Handig als je meerdere lokaties wil aandoen. Heb het zelf nog nooit gebruikt, omdat een nieuw adres intypen soms zo snel gaat met dit apparaat dat een routeplanning bijna niet nodig is. De GPS techniek hierachter bij VDO-Dayton is echt ongekend snel!! Heb bijna overal en bijna altijd 8 of meer GPS satellieten. Dus ontvangst is erg goed, wat herberekeningen snel maakt op dit apparaat.

Verder zijn er voldoende opties om je route op te slaan en of in te stellen. De 'slimme' invoer van plaatsnamen en straten is erg handig als je aan het rijden bent. Uiteraard zo veel mogelijk niet zelf instellen als je aan het rijden bent, maar laat het bijvoorbeeld door de bijrijder doen. Ik vind de automatische belichting van het beeldscherm een fantastische gadget op de PN4000. Nooit meer dag -en nachtverlichting in het menu zoeken, gewoon alles automatisch laten ingaan. Wanneer je een tunnel ingaat, dimt de verlichting vanzelf. En als je de tunnel weer uitrijdt, dan gaat de verlcihting weer feller schijnen.

Heb in september 2008 ook meteen een TMC houder bijbesteld. De zogenaamde Active Cradle. Ik heb de versie besteld zonder Bluetooth. Helaas bijna overal uitverkocht. Mediamarkt, Saturn, www.misco.nl, etc.. Nergens was dit opzetstuk om verkeerinfo te ontvangen meer te bestellen / te koop. Uiteindelijk via E-bay Duitsland nog 1 exemplaar weten te bemachtigen. Dat is jammer van VDO-Dayton. Maar gelukkig na meer dan 5 maanden heb ik de TMC Active Cradle in mijn bezit. Heb nu op de weg altijd actuele filenieuws en of politiecontroles in de smiezen. Erg handig als je per maand meer dan 3.900 km rijdt voor je werk.

De digitale Tv is ook een hele leuke gadget op de PN4000. Ik wist niet wat ik zag toen ik voor het eerst de tv optie bekeek. Je hebt gewoon Nederland 1, 2 en 3 + (afhankelijk waar je op dat moment bent in Nederland of buitenland) de plaatselijke zenders. Beeldkwaliteit is super en alleen de 1ste keer heb ik beide (meegeleverde) antennes moeten gebruiken om de zenders te peilen. Wanneer dit 1 keer is gebeurd, kan de tv de volgende keer af met 1 klein antennetje. Handig!!

Het beeld van de navigatiescherm is ook goed te noemen. Alleen de route wat jemoet rijden is wat te dun aangegeven. Systemen van bijvoorbeeld TomTom gebruiken hiervoor een bredere lijn waardoor de route op het schemr wat beter te volgen is. Voordeel van de PN4000 navigatiescherm is dat je de route wat beter kunt inschatten doordat de scherm meer laat zien van de route. Over de navigatiestemmen niets meer dan lof!! Wat een fijne routeomschrijving. Duidelijke aanwijzingen volgens de nieuwe generatie routeomschrijvingen. Niet alleen vertelt de stem wanneer je ergens af of op moet, maar ook de snelweg aanduiding. Erg handig als je even neit op het scherm kunt kijken tijdens het rijden.

De overige opties zoals; mp3 speler, spelletjes, bluetooth gebruik ik niet, maar snap wel dat mensen het soms handig vinden om erbij te hebben. Ik beschouw dit alleen als extra functies, maar gebruik het nooit.

Al met al een mooi apparaat voor weinig geld. Kan zeker goed meeconcureren met de TomToms en de Garmin's.

Wicky

tigebytige 09-02-2009

Sinds een aantal weken ben ik de trotse bezitter van de PN 4000. Was al een jaar gebruiker van de PN 2050. Was hier zo tevreden over dat ik de aanbieding van 150 euro niet kon weerstaan. Nu ik hem een aantal weken geprobeerd heb Kan ik maar 1 conclusie trekken :WAT EEN GEWELDIG APPARAAT VOOR DIT GELD!!!!!!!!!!!!!!

Hoe kan het dan dat er toch nog gebruikers zijn die niet tevreden zijn en zelf klagen dat het apparaat niet doet wat het beloofd. Waarschijnlijk komt dit doordat men zich niet de tijd gunt om de bijgeleverde documentatie te lezen en grondig te bestuderen. Negentig procent van de klachten en onjuiste beweringen die ik op deze site tegenkom had men kunnen voorkomen En doet dit apparaat dan ook geen recht.

Wat zijn mijn bevindingen:
Allereerst gekeken of mijn TMC cradle past en werkte. Feilloos en leverde geen enkel probleem. Wat meteen opviel een klacht die ik ook hier ben tegen gekomen, de menu‘s werkten werkelijk erg traag. (werkTEN)
Heb toen het advies welke ik in de beknopte documentatie tegenkwam opgevolgd. Op de site van vdodayton (adres in bijgeleverd documentatie ) kun je een uitgebreide handleiding in het nederlands vinden en eventueel uitprinten. Totaal 61 pagina‘s met tekst en duidelijke afbeeldingen bijna op ware grote. Zelf voor een leek moet dit te begrijpen zijn. Daarna gekeken welk versie ik van de besturing software gebruikte en vergeleken met de update die op deze site werd aangeboden. Dit is onder het menu systeem-id te vinden. Mijn versie was PSN_1.4.3.1 ; de update was versie PSN_1.7.3.2. Eerst de installatie žle gedownload. Deze was jammer genoeg in het engels en 1 a-viertje groot. Dat de aanwijzingen alleen maar in het engels zijn is dan ook een - puntje. Daar het heel belangrijk is dat deze procedure heel nauwkeurig volgens de aanwijzingen wordt uitgevoerd. Doe je dit niet zoals ik heb ervaren dan werkt het apparaat gewoon niet meer.

Gelukkig kun je de procedure zonder problemen herhalen. Is het gelukt dan heb je vele verbeteringen en zelf een aantal menu met ongekende mogelijkheden er bij. Zoals een route lijst. Een route plannen via meerdere punten met uitgebreide mogelijkheden. En de snelheid van de menu‘s was zo toegenomen dat je niet eens de tijd hebt om met je oogleden te knipperen. Nog een min puntje was ook dat nergens werd aangegeven dat bij de eerste keer gebruiken van de verschillende applicaties zoals TV dit wel 5 min kan duren doordat het programma zich de eerst keer installeert. Doordat het zolang duurt en er geen waarschuwing volgt denk je dat het apparaat is vast gelopen en het uit zet met het gevolg dat sommige dingen niet goed werken. Ik kreeg de foutmelding dat de Ÿashplayer niet was geinstalleerd. Door de hele procedure te herhalen en aan alles te denken ben je ongeveer 20 min kwijt. Maar dan heb ook waar voor je geld.

Verder kun je over layout en gebuikers vriendelijkheid wel een mening hebben. Dit is natuurlijk erg persoonlijk en voor een ieder weer anders. Vooral De werking van het intelligente toetsenbord ben ik op deze manier nog nergens tegen gekomen en springt voor mij ver boven de ander systemen uit. De vele mogelijkheden om een bestemming zelf in onherbergzaam gebied zoals mijn vakantieland in te voeren zijn onbegrensd. Ik noem coördinaten, met het dradenkruis kun je op de meter naukeurig plaats van bestemming aangeven of dit nou een eilandje in een meer of midden in het bos is. Je word er feilloos heen geleid. Later kom ik op het gebruik (2 weken gebruik is wat kort) terug met mijn bevindingen en eventueel handige tip. Het uiteindelijke gebruik van de vele mogelijk heden van de PN4000 word bepaald door je fantasie.

Nog 1 opmerking: De tv. Onvoorstelbaar hoe scherp en duidelijk het beeld is. Als ik op een parkeerplaats een tussen stop houd zet ik even het journaal op. Simpel en eenvoudig en heb nog niet meegemaakt dat ik geen ontvangst had.
Voor mij heeft deze optie dan ook een toegevoegde waarde.

Later meer Tigebytige

jeanhup 23-11-2008

Ik heb dit systeem nu een kleine 2 maanden. Gekocht op internet voor €220 met zowel de TMC/BT cradle als de backseat-TV cradle.
Het is een prachtig systeem met enkele flinke tekortkomingen.

Allereerst de pluspunten:
- zeer goede hardware-kwaliteit: uitgevoerd in zeer mooie, kwalitatief hoogwaardige materialen en voorzien van doordachte opties (b.v. uitschuifbaar voetje om het apparaat op een tafeltje te kunnen plaatsen bij het TV kijken)
- de TV-functie werkt uitstekend, goede ontvangst met prima beeld en geluid
- zeer goedkoop
- veel functies/opties mogelijk (navigatie, TV, picture/video viewer, MP3 speler, TMC, afstandsbediening)
- kaarten van heel Europa

Dan de nadelen:
- de bediening: apparaat reageert soms niet of heel langzaam op touches, de menu-opbouw is niet heel logisch. Valt op zich wel mee te leven.
- slechte gebruiksaanwijzing.
- het dockingstation is gruwelijk omslachtig. Je hebt 2 handen nodig om 'm eruit te krijgen en dan nog moet je zoveel kracht zetten dat de houder vaak van het raam af komt. Dit is het grootste nadeel omdat je er nooit aan went.
- de layout van het navigatievenster is niet heel duidelijk en de kaart verschuift/draait niet vloeiend. Positie van auto loopt 2 seconden achter op werkelijkheid (bij 50 km/uur). Dit went wel na een tijdje.
- bijgeleverde kaart is van eind 2007 (gekocht in oktober 2008!)
- de nederlandse begeleidingsstem klinkt voor geen meter. Het lijkt of de luidsprekers kraken - maar daar ligt het niet aan merk je als je muziek speelt of TV kijkt (dan is het geluid uitstekend: hard en helder).
- TMC werkt niet echt handig (je kunt niks instellen)
- Bluetooth handsfree werkt slecht (zeer beperkte functies en externe microfoon werkt bij mij niet).

Samenvattend is het een systeem met veel potentie maar met enkele zeer grote nadelen.
Als VDO-Dayton iets meer werk had gestoken in het doorontwikkelen van de navigatiesoftware, de menustructuur, TMC/BT én voor een ander dockingsysteem had gekozen was het volgens mij het beste, mooiste en meest complete systeem op de markt geweest.

Als je het systeem koopt: vergeet niet meteen de update te downloaden en te installeren. Dan werkt de schermopbouw al iets sneller dan in de eerste versie van de software.

Rauzer 15-08-2008

Perfect werkend. Ik heb jaren genavigeerd met een smartphone en tt. Met dit apparaat altijd direct verbinding, snelle route (her-)berekening. Ben er mee naar Italie geweest en heb daar ook prima rondgereden.

Ik begrijp alle commentaar op dit apparaat niet zo goed. Samen met tmc en b luetooth en dan ook nog een perfect werkende tv voor dit geld! Ik ben dik tevreden

bendewegkwijt 06-05-2008

tv doet het goed en dat is ook het enigste als navigatie is het een waardeloos systeem als je op een knopje drukt duurt het seconden voor er wat gebeurt , een autozoom die op en neer gaat , systeem is regelmatig de route kwijt , blauwe routelijn is veel te dun en dus niet goed zichtbaar dit is mijn laatste vdo die ik koop.

navimannetje 16-04-2008

VDO DAYTON PN4000EUBT:

Sinds een 6 dagen in bezit een NP4000EUBT, de 4000 met TMC en Bleutooth.
Een mooi en degelijk apparaat, 4.3 inch grootbeeldscherm en touchscreen bediening.
Goede zuignapbevestiging. Goed geluid. Mp3 en navigatie tegelijk mogelijk ! echter:

Het ontbreekt aan een routeplanner of route wijziging.
Voor de vakantieliefhebbers van Kroatie: geen dekking in de toeristische plaatsen zoals: Rovinj, Umag, Porec, kortom geheel Istrie !!!!
POI voor campeerplaatsen ontbreekt overal !!!

conclusie:
Voor de europeese wegen een prima toestel.
Voor vakantiedoeleinden absolute geen aanrader.

Peter6919 21-12-2007

Gekozen als opvolger van de Tom Tom 520. Eerst even wennen aan de Navteq kaarten, maar bevalt goed.
Zeer handig is de rijstrooknavigatie, waarmee de te volgen rijstrook (bijv. bij een afslag) groen zichtbaar wordt gemaakt via een apart icoontje. Navigatie is verder prima, nog geen grote fouten ontdekt. Nadeel t.o.v. TomTom is dat het gebruiksgemak toch iets minder is.

Leuk +punt is de digitale TV. Groot nadeel is echter dat je hiervoor 2 separate antennes moet aansluiten die minimaal een halve meter van elkaar moeten zijn. Bij voorkeur 1 op het dak van de auto....