TomTom GO 5100 World

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom GO 5100 World op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

huib34 11-09-2016

up to date

Geschreven voor: TomTom GO 5100 World

Ik ging met een paar vrienden naar Giethoorn maar er was een weg afgesloten vanwege werkzaamheden , vrienden met een normale Tom Tom stonden bij de afgesloten weg , gelukkig had ik nieuwe Tom Tom die dat al van tevoren zag.

Met vakantie door Duitsland , Oostenrijk , Italie en Frankrijk met de tent, de Tom Tom had de nieuwste wegen terwijl de Mio zonder update de weg soms kwijt was.
Ook wegwerkzaamheden en opstoppingen en tankstations worden van tevoren rechts in het scherm aangegeven met de afstand inclusief de flitspalen, erg handig.

Hij is goed aan de prijs maar geeft voor mij een zodanige waarde dat dat zeker waart is

Pluspunten

• flitspaal melding
  • gratis update kaart

Minpunten

• trage opstart

Lef 06-09-2016

Realtime info, functionaliteit matig

Geschreven voor: TomTom GO 5100 World

Omdat mijn vorige navigatiesysteem, de Becker 7928 eigenlijk gedateerd was, ben ik maar eens gaan zoeken naar iets nieuws en tenslotte uitgekomen op deze TomTom 5100. Belangrijkste reden om voor de TomTom te gaan was voor mij de ingebouwde sim kaart met realtime connectie met TomTom voor actuele reisinformatie (je hebt daarvoor geen afzonderlijk mobieltje nodig) en de gratis lifetime kaartupdates.

Eerste indruk bij het uitpakken; het apparaat ziet er gelikt uit, heel degelijk, niet te licht en een mooie vormgeving. Veel pluspunten, zoals de routelijn naast je navigatie. Verder is de reactietijd snel genoeg. Invoer adresgegevens prima. Ook de bevestiging aan het raam, zeker een verbetering ten opzichte van mijn oude toestel.

Maar er zijn ook mindere punten. Allereerst het glanzende scherm. Dat is vrij hinderlijk bij invallend zonlicht. Waarom geen matscherm denk je dan. Ook mis je een hardwarematige schakelaar om het geluid mee te regelen. Als je het volume wilt aanpassen moet je het menu in.

Verder is het irritant dat als je de stekker uit de 12V connector van de auto haalt om de TomTom los te koppelen, hij ineens met de opmerking komt dat het apparaat uitgeschakeld gaat worden. Je hebt tien seconden bedenktijd om te annuleren. Alsof iemand voor jou zit te bedenken dat je het apparaat uit zou willen doen op het moment dat je die stekker loskoppelt. Heel onlogisch.

Verder is het vervelend dat als je de bestemming hebt bereikt, hij meteen in de kaartweergave gaat en je meteen uit de 3d weergave bent. Mijn ervaring is dat je, ook al heb je de bestemming bereikt, niet altijd meteen op de plaats van bestemming kunt zijn, ook al ben je daar al aanbeland. Soms ben je gedwongen om door te rijden. Dan is het handig om nog even in de navigatiemodus te blijven.

Belangrijkste is natuurlijk de navigatie. Toch eens kijken hoe de TomTom zich zou verhouden tot de oude Becker. Dit heb ik uitgetest tijdens een rit vanuit het hoge noorden naar Amsterdan. Hierin viel de TomTom enigszins tegen. De TomTom ziet er leuker uit, maar de detaillering van de kaarten op de Becker is beter, duidelijker en het geheel werkt intuìtiever. Als je een afslag nadert met bijvoorbeeld meerdere rijstroken, dan heb je op de Becker ook eerder een overzicht van hoe de situtie er uit zal zien. TomTom is soms vrij laat in het aangeven daarvan. Dat kan veroorzaken dat je door drukte op de weg niet meer in de juiste rijbaan zal kunnen uitkomen en je om zal moeten rijden omdat je verkeerd zit. Ook mis je op de snelweg bij rijstrook advies de mooie blauwe verkeersborden in je navigatie, zodat je duidelijk kunt zien hoe je moet gaan rijden. TomTom geeft dan met knipperende pijlen aan welke rijstrook je moet hebben met één plaatsnaam daarboven. Bij Becker is dat veel duidelijker.

Zelf ben ik dan ook iets minder tevreden over dit apparaat. De kracht van deze TomTom ligt met name in de realtime info met de ingebouwde sim kaart. Voor het overige scoort het wat functionlaiteit betreft een matige voldoende.

Pluspunten

• Realtime info
  • Vormgeving
  • Duurzaamheid

Minpunten

• Navigatie
  • Glanzend scherm
  • Geen geluidschakelaar
  • Niet intuitief

Lef 01-10-2016

Bij deze een update op mijn eerdere review. In de review had ik het over de hinderlijke melding van de TomTom als je de stekker uit de 12V connecter van de auto haalt. Gelukkig kun je die via opties uitschakelen binnen het menu. Ik blijf het echter vreemd vinden dat die optie aanwezig is en zo ja, dat het apparaat deze dan ook als standaard heeft dat je een actie moet uitvoeren om te voorkomen dat hij uitgaat. Als je hem uit wilt doe je dat toch zelf gewoon eenvoudig via de uitschakelaar op het moment dat je het zelf wilt?

Het glanzende scherm is en blijft hinderlijk bij invallend zonlicht. Verder gaf ik aan dat de kracht van deze TomTom met name ligt in de realtime info. Helaas gaat dat deels op. TomTom blijft afhankelijk van informatie van derden en de info daarop dan ook. Zo wordt niet altijd getoond waar wegversperringen zijn en soms zelfs verkeerd. Op de kaarten stond er bijvoorbeeld bij Zuidhorn een versperring aan de zuidzijde van het kanaal, terwijl deze in werkelijkheid aan de noordzijde zat. Deze stond daardoor niet in de routebar aangegeven. Mede doordat ik de gele borden met de info had gemist en teveel op de TomTom afging, reed ik op de versperring af en moest terugwaarts keren. Totaal 10 minuten tijd verloren en 8 km teveel gereden. De realtime info zou een verbetering moeten zijn ten opzichte van de TMC, maar ik had hier toch wel iets meer van verwacht.

Als ik nu weer voor de keuze zou staan om een navigatie apparaat te moeten aanschaffen, zou ik eerder de keuze laten vallen op een goedkopere TomTom of nog eerder een apparaat met de Navteq kaarten, zoals de Beckers. Helaas hebben die, voorzover ik weet, ook niet meer de uitwendige geluidschakelaar.

tangasierra 08-08-2016

fijne tomtom

Geschreven voor: TomTom GO 5100 World

deze tomtom gekocht omdat me vorige tomtom one xl de weg soms niet goed kon vinden en stuurde me nog als eens verkeer maar ja die was al meer als 8 jaar oud de nieuwe tomtom gekocht bij de ING met rentepunten
1 geluids kwaliteit is prima goed hard en duidelijke stemmen
2 Beeld is ook prima veel scherper en vooral de rijbaan aanduiding is erg handig bij de one xl pakte ik nog wel eens de verkeerde afslag.
3 mogelijk heden zij ook rijkelijk aanwezig en je kan van alles in stellen.
4 ook makkelijk in gebruik
5 vormgeving is ook okee en bij het ING pakket zit er meer bij als uit de winkel
6 duurzaamheid als ik uitga van de vorige tomtom zal dat ook wel goed zitten.
erg blij met deze nieuwe tomtom en aan te bevelen

eaz 25-10-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5100 World

Vergeleken bij mijn voorgaande 950, toch weer een enorme vooruitgang in zowel bedieningsgemak, snelheid, functies en installatie. Zeer tevreden over de duidelijkheid van de interface, de link van verkeersinformatie en wegopbrekingen en de levenslange update van kaarten. Al met al weer een echte tomtom, een product waar we in Nederland trots op mogen zijn.

Wilco2015 22-03-2016

Ik lees iets anders dan jou Jaap, met levensduur wordt de technische levensduur van jouw apparaat bedoeld. Gaat jouw tomtom na 3 jaar stuk? Das pech, maar als ie na 10 jaar nog steeds werkt, heb je nog steeds alle gratis updates.

Jaap5012 28-11-2015

De update is niet levenslang maar de levensduur van je TomTom. Dit houd in dat de update stop zodra TomTom geen ondersteuning meer geeft aan het product. Dit kan 2 jaar zijn maar ook 10 jaar maar zeker niet levenslang, dat geven zij ook niet aan, er staat duidelijk LEVENSDUUR de uitleg hierover kun je vinden ergens anders op de TomTom site.

bakker1919 12-04-2016

Letterlijke tekst van TomTom
Lifetime: dit is de levensduur van het navigatiesysteem, oftewel de periode waarin TomTom ondersteuning voor je navigatiesysteem biedt in de vorm van software-updates, services, content of accessoires. De levensduur van een apparaat is beëindigd wanneer geen van de bovengenoemde onderdelen meer beschikbaar is.
Jaap5012 zit er het dichtste bij maar ondersteuning
had hij wel iets preciezer kunnen formuleren.

Sefheemels 06-08-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5100 World

Zoekfunctie is erg traag, apparaat loopt vast, raakt in de war als je de route veranderd: stuurt je dan doodlopende weg in bijv. Houdt geen rekening met 'zona traffico limitado'. Wie google maps gewend is zal dit een grotevteleurstelling vinden: het apparaat is zijn geld niet waard. Waarom de software omgegooid moest is mij niet duidelijk: veel functies en mogrlijkheden zijn verdwenen; routes maken met mydrive is niet echt handig. Je kunt zoeken naar benzinestation, masr waarom dan niet gelijk prijzen erbij, en waarom allemaal gaan zoeken tussen bijv. Munchen en thuis? Ik wil nu tanken! Heb nu zelf eerder gevonden dan tomtom.

Sefheemels 25-11-2015

Afgelopen maandag na updates nieuwste kaarten apparaat gaf apparaat aan "geen kaarten geladen". Moest opnieuw opstarten om op te lossen. Reageert veel te laat op files.