TomTom GO 6100

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom GO 6100 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,9

nienke 20-09-2018

geen batterij indicatie

Geschreven voor: TomTom GO 6100

geen batterij indicatie wat zeer vervelend is. [als dit tomtom,s top model is]. ik gebruik hem ook wel eens los zonder snoertje op de motor. constant gedoe met het account dat het email adres niet klopt .

Pluspunten

• scherm
  • bevestiging

Minpunten

• batterij indicatie ontbreekt
  • veel onduidelijkheden in de beschrijving

J.A. de Rooij 08-06-2017

Batterij ronduit bagger

Geschreven voor: TomTom GO 6100

Op zich een prima apparaat, realtime verkeersinfo werkt prima. Nu recent ook met gesproken tekst. Dit werkt helaas niet altijd. Batterij is ronduit bagger. Na een aantal maanden begaf de batterij het. Apparaat teruggebracht (MediaMarkt). Nieuwe van TomTom gekregen, waar het abonnement niet op was overgezet. Week moeten wachten voordat ik de kaarten op het apparaat kon zetten. Nu is na een half jaar ook de batterij van TomTom nummertje twee overleden.

Pluspunten

• realtime verkeersinfo
  • grafische vormgeving

Minpunten

• batterij
  • kwaliteit apparaat

RH 20-01-2017

useless/missing poi's, no internet connection in the US

Geschreven voor: TomTom GO 6100

Points of interest are hidden in a search, poi categories hidden in search list, no internet connection in the US, hence no traffic nor internet poins in the US

Pluspunten

• large display

Minpunten

• poor points of interest
  • no internet connection in US
  • often strange routing, longer than necessary

Rob 25-12-2016

Tom Tom 6100, accu, beeldscherm,uptdate, en memory

Geschreven voor: TomTom GO 6100

Helaas bevalt deze Tom Tom mij slecht, de accu loopt leeg bij niet gebruik waardoor je de Tom Tom eerst onder lading moet zetten bij gegevens invoeren.
Hiervoor Tom Tom retour gezonden niets aan gedaan.
Beeldscherm bij zon licht is slecht.
Geheugen van Tom Tom is zeer beperkt 495 Mb.
Bij Update heb je een extra mini sd kaart nodig.
Update gaat slecht wil de huidige kaart die is geinstelleerd niet update wel de kaart van Europa.
Als update wil onderbreken kan dit niet, geen mogelijkheid hiervoor. Beeldscherm gaf aan kaart update 2,5 uur.
Als alles is afgesloten en opnieuw aansluit begint de update weer van 2,5 uur.
Software update werkt niet goed

Pluspunten

• Navigatie werkt goed

Minpunten

• Accu slecht
  • beeldscherm bij zon licht
  • Memory beperkt

ro.es 08-07-2016

De beste ondanks kleine tekortkomingen

Geschreven voor: TomTom GO 6100

Na 2 jaar met de GO6000 te hebben gereden overgegaan op de GO6100. Hoef nu niet meer de losse abbonementen te bestellen voor flits updates. Ingebouwde SIM is een waardevolle toevoeging. Voor reizen door Europa vindt ik de TOMTOM de beste oplossing. Altijd Up to date en de navigatie aanwijzingen zijn zeer duidelijk. Ook de Flits en file vermelding en alternative routes op reis is handig. Net als het vinden van een POI en er direct naar toe navigeren. Ik heb nog nooit een hotel in de EU hoeven te missen.

Wel ben ik van mening dat anno 2016 de hardware beter had gekund. Opstarten duurt zou sneller kunnen en soms hapert de software iets met het bedienen. Dit ligt puur aan de hardware. Alhoewel deze GO 6100 merkbaar iets beter presteert ten opzichte van zijn voorganger de GO6000. Wat ook een gemis is de batterij oplaad voortgang, wordt niet weergegeven. Mijn inziens voor een navigatie van €300 zou Tom Tom hier meer aandacht aan mogen besteden. Al is het om millieu verspilling te voorkomen. Vol is vol.

De PC software TomTom MyDrive is de laatste jaren enorm verbeterd. Updates installeren verloopt probleemloos en is een fluitje van een cent.

Qua navigatie en weg en rij informatie zijn naast de meeste standaard auto navigaties, de losse TOMTOM GO serie voor mij de beste. Dat al sinds jaren.

Jan_Sl 20-10-2015
Geschreven voor: TomTom GO 6100

Ik heb al jaren een TomTom Start 20. Voor een kaartupdate moet ik Eur 60,- betalen, en ik kon geen life traffic zien. Tijd dus voor een nieuwe.

Ik wilde lifetime Maps en lifetime Traffic zonder tussenkomst van een smartphone, dus dit model met ingebouwde SIM kaart spreekt mij wel aan. De verkeersinfo komt niet van het onbetrouwbare TMC systeem, maar via een overeenkomst met Vodafone krijgen de TomTom info door van de aanwezige Vodofone SIM-kaarten en de snelheid waarmee zij bewegen. Dit zorgt voor een duidelijk beeld van de verkeersituatie.

Toen ik voor het eerst de doos open maakte dacht ik "jeetje, wat een groot scherm". Toen ik de TomTom in de houder op het dashboard monteerde dacht ik er nog steeds zo over (dat ding is veel te groot). Eenmaal op de weg is het erg fijn dat je zo'n groot scherm hebt, want in 2D weergave zie je duidelijk hoe de route loopt en waar de verkeersopstoppingen zitten.
Het beeld is helder, het geluid goed (ik het de volume op 60% staan) en de houder is geniaal (click en go. Met magneetje zit'ie er erg strak op).

Ik heb 'm pas 1 dag gebruikt. Begon in de nachtstand. Dan blijkt dat de info als 'volgende aanwijzing, snelwegnummer, max snelheid enz' een beetje weg te vallen in de donkere achtergrond. In de dagstand ziet alles er overzichtelijk uit.

Het menu is zo opgebouwd dat alle icoontjes naast elkaar staan. Je MOET dus wel gaan scrollen. Beter was geweest het grote scherm volledig te benutten door alle opties tegelijk op het scherm te zetten.
Het apparaat sluit ik af in slaapstand, waardoor hij de volgende keer snel opstart. Het handige is ook, dat je 'favorieten' kunt overzetten vanuit een andere TomTom. Daarnaast heb ik een account op MyDrive. Hierop ben ik ingelogd vanaf een PC, the MyDrive App en ook de TomTom zelf. POI's en favorieten creeer je dus eenvoudig op 1 plaats en ze staan direct op de TomTom.
Het vooraf maken van een route moet ik nog uitproberen.

Deze TomTom bevat een 8Gb geheugen, maar hierop kan slechts 1 werelddeel staan. Gelukkig reis ik niet vaak naar Afrika, Azie of Amerika, dus dat lijkt me geen probleem. Het had TomTom gesierd door zo'n duur apparaat te voorzien van 32Gb, zodat alles erop pas.

Een andere gebruiker klaagde dat het upgraden erg lang duurt. Dat is inderdaad waar en was dit al gewend bij de Garmin van een familielid. Daar duurde het vroeger enkele uren om 2Gb te updaten.
Ik vind het wel meevallen. Het inloggen op MyDrive en de update starten ging bij mij direct goed. Het enige wat tijd kostte was om de nieuwe TomTom op een bestaand account te zetten dat al een TomTom gekoppeld had.

Grafisch ziet het er erg goed uit. De symbolen voor snelweg, wegnummers (een snelweg wordt met zowel A-nummer als E-nummer aangeduid), snelheidsborden zien er mooi uit en staan op een logische plaats. Stemaansturing werkt goed als je stilstaat, maar zodra je rijdt werkt het al niet meer.
Echter, het toetsenbord op een adres in te toetsen is lekker groot en de knoppen zitten los van elkaar, zodat je niet kan mistypen.

Ik zal deze review updaten zodra ik 'm langer gebruikt heb.

sheldon03 17-09-2015
Geschreven voor: TomTom GO 6100

ze hebben de poi er uitgehaald, ik kon bij mijn oude via 125 zelf aangeven welke poi ik wilde zien onderweg. bij deze 6100 kan dat niet. ondanks dat dit de duurste versie is.

kuype 27-06-2015
Geschreven voor: TomTom GO 6100

De 6100 heeft bijna alles in zich om tot een goed navigatiesysteem te komen.
de routeberekening is redelijk snel, het beeldscherm is goed te noemen, de geluidskwaliteit is voldoende, maar zou wat harder mogen. Het geluidsniveau is iets wat al jaren gevraagd word, maar de fabrikanten van draagbare navigatie systemen luisteren niet echt goed naar hun klanten, daan is nog wel een helegrote stap te maken.

Het apparaat zelf werkt goed, snel en rekent goede routes uit.
de verkeersinfo en flitslocaties worden perfect doorgegeven en snel, waardoor je op tijd voor een andere route kunt kiezen.

Het enige waar ik kritiek op heb is de connectie met mydrive. Na de eerste keer aansluiten kreeg ik de melding dat er een update was. De update werd uitgevoerd, maar toen was ik de kaarten kwijt op het systeem. Ik heb deze wel tot 3 keer toe moeten aanzetten om deze er weer op te krijgen. Het laden van het geheugen gaat overigens via de usb aansluiting erg langzaam. 6gb laden kost ruim een uur. Dit zou in 5 minuten moeten kunnen, omdat de computer eerst de kaarten download en opslaat. Het hoeft alleen maar overgebracht te worden. Hier krijg je vaan een foutmelding. Dit is jammer en volgens mij helemaal niet nodig. Zo moelijk en uitgebreid is de solftware niet.

Bij het bellen naar Tomtom, had ik wel binnen een uur een mail terug met de oplossing er in. Dzt ging dan wel weer snel.
het geheugen van 8gb is voor een worldmaps systeem veel te weinig. Het apparaat had minstens 32gb moeten hebben en dan ook standaard alle kaarten er op.
Dit vind ik dan wel een misser voor zo'n duur apparaat.

kuype 28-06-2015

Nog een kleine aanvulling voor wat betreft de mogelijkheden...
De mogelijkheden ten opzichte van mijn oude Tomtom 940, zijn een flink stuk verminderd in plaats van uitgebreid.
De POI bestanden zijn niet meer aanwezig, d.w.z. deze staan nu in de cloud, maar als je een keer ergens geen verbinding hebt...is er niets te vinden natuurlijk.
Op de oude 940 kon je aangeven hoe laat je ergens moest zijn en deze gaf dan zelf aan als je moest vertrekken aan de hand van de kaart en de verkeers situatie, ook een zeer handige feature welke verdwenen is.
Bluetooth had er voor deze prijs zeer zeker op moeten zitten, in combinatie met een nog betere luidspreker, waar ik het al eerder over had.

Het muziekgedeelte mis ik niet, dat is een gadget wat in de praktijk toch niet gerbuikt wordt.

Verder is de route aanduiding erg goed te noemen, het anticiperen op het verkeer doet de 6100 ook erg goed en trajectcontroles worden op een andere manier angegeven dat een gewone flitser, deze is dus niet te missen en kan een flinke boete voorkomen.

Het scherm is met 6 inch heerlijk groot en goed af te lezen in de auto. In de volle zon had de backlight sterker mogen zijn.
Zelf poi's (Points of interests) toevoegen gaat heel gemakkelijk als deze eenmaal in een "OV2" bestand staan.
Hiervoor zijn op internet genoeg programmatjes te vinden. Je POI's worden dan mooi gegroepeerd in een soort hoofdstuk op je tomtom.

Voor het zakelijke deel, waarvoor deze dure versie eigenlijk ook bedoeld is, had er een mogelijkheid moeten zijn om de routes van de dag te exporteren via mydrive, zodat deze gebruikt kan worden voor declaratie.