Navigon 8110, Europa

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 47 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Navigon 8110, Europa op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Norris 26-06-2013
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

ben na reparatieduur van 8 weken (accu) over gestapt naar TomTom (GO LIVE 1005)
wat een verschil razend snel altijd gratis kaart update verkeer info elke twee minuten wordt deze vernieuw werkelijk een prachtig apparaat (4mnd in gebruik)

Norris 19-04-2013
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

mijn 8310 is nu 2mnd in Duitsland voor een nieuwe accu,nog steeds niet terug!!!!!!!!
heb inmiddels maar een TomTom gekocht 1005 Live wat een prachtig toestel(grafisch) niet zo mooi maar werkt perfect en razend snel voor mij geen Navigon meer!!!!

Norris 08-03-2013
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

mooi toestel,maar slechte accu werd na een jaar al veel minder,nu op gestuurd voor reparatie.
is al vijf weken weg moet €53 betalen voor een Accu van €12.
hoe ik moet betalen,en aan wie weet ik na twee weken ook nog steeds niet.
zeer slechte service voor mij geen `navigon meer!!!
ga TomTom kopen Nederlands product (hoop ik)

fons 10-03-2013

Navigon is al een tijdje geleden overgenomen door TOM TOM dus of je daar zo blij mee moet zijn ???

Ik zou nu voor een Garmin gaan

Fons

fons2004 13-10-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Ik heb dit model nu een klein half jaar en vind dit model beter dan de TOMTOM GO die ik hiervoor had

Toch wel 2 nadelen die soms wel erg lastig zijn.

- het vastlopen als het in de auto te warm is, dit is al een paar maal gebeurd en heel lastig als je aan het rijden bent
De 1e keer dat dit voorkwam was de navi helemaal niet meer aan de gang te krijgen en is deze teruggestuurd naar de importeur.

- de batterij is wel erg snel leeg en het duurt dan even om dan het apparaat weer aan de gang te krijgen

De software update om de 8110 te upgraden naar 8310 heb ik nog niet uitgevoerd.

Groet

Fons

jvd17 19-09-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Ik heb de Navigon inmiddels zo'n driekwart jaar in bezit. Ik kan deze niet vergelijken met andere merken, omdat dit mijn eerste navigatiesysteem ('auto-truus') is.

Het grote scherm, de duidelijke beelden en de gebruiksvriendelijkheid waren voor mij reden om deze Navigon aan te schaffen. Dit is me niet tegengevallen.

Zoals meer mensen hier hebben geschreven, is het updaten af en toe ff lastig, maar je komt er altijd wel uit. Wel heb ik, zodra ik de Navigon had gekocht en wilde gebruiken, een kopie van de kaart gemaakt (op de PC gezet); want je weet maar nooit.

De Navigon brengt me overal waar ik moet zijn, al is het niet altijd de meest logische route (dat valt op als je de omgeving een klein beetje kent). De stem is vriendelijk. Je gaat wel onherroepelijk terugpraten als je het met een beslissing niet eens bent. Hier keren alstublieft... Neeheee! :)

Het enige twee punten waar ik minder over te spreken ben is dat, omdat ik de navigatie maar af en toe nodig heb (zeg zo'n 1 keer per week), dat ik hem elke keer voor gebruik moet opladen omdat het anders 10 minuten duurt voordat ie uberhaupt sjoege geeft of dat ie erg lang moet 'denken' over de te geven route, afhankelijk van hoe leeg de accu is. Maar dit punt zal misschien gelijk zijn bij andere navigatiesystemen; zoals gezegd heb ik geen vergelijkingsmateriaal.

Het tweede punt is dat hij achterloopt op de route en/of dat sommige symbolen te laat op het scherm komen. Als je een last-minute beslissing wilt nemen om op de snelweg af te slaan, omdat je ergens wilt eten, dan is de afslag al voorbij. Maar ook dat is misschien bij alle navigatiesystemen hetzelfde.

Ondanks een tweetal keer vastlopen bij te hoge temperaturen in de auto, vind ik het voor de rest een topding!

Oh ja, voor degenen die hem nog niet hebben gevonden: er zit een pennetje verstopt aan de bovenkant

Prieter 18-09-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Ook tijd voor mij om een review te geven. ruim een half jaar geleden besloot ik mijn tomtom go, die ik een aantal jaren met veel plezier heb gebruikt te vervangen. Niet omdat ie het neit meer deed, maar omdat ik verwachtte dat de standaard (en uiteraard het kaartmateriaal) inmiddels wel zou zijn gegroeid. Na een Tomtom 630 te hebben aangeschaft belandde deze binnen enkele dagen weer terug in de winkel, wat stelde je me telleur tomtom! geluidskwaliteit vele malen minder dan de go 300, stroomhuishouding ook al niet doordacht. na een uurtje gebruiken op eigen accu begint de stem te kraken.

Vervolgens heb ik op internet (hier dus) gezocht naar een goed alternatief en ben zodoende nu al een half jaar in het bezit van deze 8110.

En ik ben er blij mee! Aanvankelijk nog getwijfeld door de vele berichten hier over slechte service van de helpdesk maar dat valt reuze mee. Het updaten van het kaartmateriaal gaat inderdaad niet altijd vloeiend en in 1 keer, maar nu ik dat weet gun ik het wat de tijd en uiteindelijk lukt het altijd toch weer, ook de helpdesk heb ik een aantal keren bereikt en daar werd ik vriendelijk geholpen met resultaat.

Grafisch gezien scoort de 8110 erg hoog, alles ziet er vele malen mooier uit op je scherm dan bij de tomtom en navigeren zelf gaat net zo prima op de 8110 dan op een tomtom. Het zicht is meer vanuit vogelperspectief waardoor je meer overzicht hebt over de te rijden route.

De structuur van de menu's is even wennen, bij tomtom erg gebruikersvriendelijk als bij een iphone, maar ik zeg bewust wennen want na een tijdje gebruik is alles erg logisch en overzichtelijk.

De TMC werkt uitstekend, ik ben al een flink aantal keren prachtig om de files geleid.

Bij aanschaf heb ik ook gratis kaartmateriaal voor 2 jaar erbij gekregen en inmiddels al de derde update van dit jaar eropstaan, super! Rond utrecht klopt alles weer inmiddels.

De 8110 heeft weinig keuze in stemmen integenstelling tot de tomtom, dus hier geen instructies van bert en ernie maar van Wendy. Wendy klinkt wel aangenaam vind ik. Ik heb inmiddels ook een update aangeschaft naar de 8130 software en ook daar ben ik heel erg blij mee.

De 8130 zoomt automatisch in en uit afhankelijk van je snelheid, super! en als ik nu een poi icoontje zie op de kaart, dan kan ik er met een klik naar toe navigeren. De Texttospeech valt weer erg tegen, de uitspraak klopt slecht, en de stem hapert waardoor ik regelmatig aanwijzingen te laat krijg. Deze heb ik dus ook weer op Wendy gezet.

Ik heb wel een aantal malen een oververhitte navigon gehad, waar vervolgens de software vastloopt. Dit gebeurde me op hele zonnige dagen waarbij ik lang in de auto zit. Conclusie, hang je de navigon vlak boven een zwart dashboard in een auto zonder airco, dan word ie gewoon te warm. Even een raampje opendraaien en een minuutje in de rijwind laten koelen :-) Je kunt m natuurlijk ook op een plek bevestigen waar de zon er niet bij kan. Tja, mijn tomtom liep ook wel eens vast...

De stroomhuishouding van de 8110 is ook niet ideaal. Het apparaat gaat 2 uur mee op zijn eigen accu, en dat is wel kort. In de praktijk gebruik je dus altijd het laadsnoer (waar overigens ook de antenne van de TMC in verwerkt zit) . Schakel je het apparaat uit, dan schakel je m stiekem in standby. Het voordeel hiervan is, dat als je m weer aanzet dat ie meteen weer paraat staat, het nadeel dat de accu compleet leegloopt als je m 2 dagen niet gebruikt, dus mocht je m niet dagelijks gebtuiken dan is het verstandig m thuis aan de lader te leggen.

Eindconclusie:

Voor de twijfelaars, ik zeg direkt doen! De Navigon is een compleet en volwaardig navigatiesysteem die je een boel meer plezier geeft dan een tomtom.

06Von 04-09-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Na nu bijna een jaar (nog 2 mnd))onze Navigon 8110 te hebben gebruikt kan ik wel een revieuw geven. Onze Gon heeft ons nu meerdere malen netjes naar de goede plek gebracht zowel in Nederland als in België, Duitsland en Frankrijk. Met name in Frankrijk was ik blij met het 3D overzicht toen ik in de bergen al ruim van te voren de haarspeldbochten aan zag komen. Ik heb toen maar gekozen voor de vrachwagen optie maar ook dan ga je (net als Franse vrachtwagens trouwens) nog over behoorlijk smalle wegen. Ook het wisselen van baan op de snelweg is een makkie geworden. Soms is het wel zo dat in de bebouwde kom, een afslag wel eens geblokkeerd is met een bijv. fietspaaltje of dat het ineens éénrichtingverkeer is geworden (vooral bij alle veranderingen bij ons in de binnenstad) en kun je niet verder maar de herberekening gaat supersnel.
Al met al was het afgelopen jaar lekker relaxed rijden en zijn we zeer tevreden met Gon.

hanshcjmeyer 24-08-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Na jaren lang fervent gebruiker te zijn geweest van TomTom navigatie software (Navigator 3, 4 en 5 op mijn PDA) en vervolgens gebruiker van TomTom GO 710, vorig jaar besloten om te gaan voor de Navigon 8110.

Het gebrek aan kwaliteit (meerdere raparaties en zelfs complete vervanging) bij TomTom en het ontbreken van een klantgerichte houding bij de klantenservice hebben na bijna 7 jaar weggejaagd bij TomTom.

Tot op de dag van vandaag heb ik eigenlijk uitsluitend positieve ervaringen met de Navigon 8110. Toegegeven: de gebruikersinterface was wennen na 7 jaar TomTom. Maar na enige tijd was die net zo logisch als die van TomTom, maar dan anders.

Ook ik had probelemen met de update van 2008 Q4 karten a.g.v. een te kleinSD kaartje. Sinds begin dit jaar een 4Gb kaartje: geen enkel probleem meer gehad.

Sinds bijna een jaar gebruik ik de Navigon 8110 dagelijks. De problemen in die periode met sat ontvangst, tijd mismatch, etc. zijn op één hand te tellen.

Plus:
1. grote functionaliteit in een compacte verpakking
2. goed, groot, duidelijk afleesbaar display.
3. betrouwbare en flexibele deur tot deur navigatie door nagenoeg heel Europa.
Min:
1. levering met een te klein SD kaartje.
2. wennen aan gebruikersinterface na langdurig TomTom gebruik.

Pagode 28-06-2009

---------- update review 28-06-2009 ----------
Heb gelijk toen hij uitkwam ge-upgrade naar de software van de 8310. Héél fijn van Navigon, want tot nu toe kocht ik elk jaar een nieuwe en dat kan ik nu tegen betaling van de 50,- (met kortingscoupon) een tijdje uitstellen. Had hoge verwachtingen van het text-to-speech. Maar wat blijkt: ze hebben die prachtige bestaande stem geen nieuwe woordjes geleerd, maar een vreselijke vlaamse stem uit de kast getrokken! En dan nog eentje die hakkelt ook. Om aan te sluiten bij een andere review: die Engelse dame spreekt Gipskruid beter uit dan zij...
Erg jammer vind ik de spuuglelijke menu-ikonen die nieuw zijn voor Navigon. Volgens mij zijn het dezelfde als die van MIO.
De bediening met je eigen stem is erg wennen. Hij gaat wel héén het menu in, maar terug moet gewoon via knoppen en je moet ook altijd eerst een knop indrukken voor je hem kunt gaan gebruiken. De algehele bediening vind ik door de vele nieuwe mogelijkheden wat lastiger geworden trouwens.
Wat ik als cabriorijder erg mis is dat de snelheidsafhankelijke volumeregeling is gesneuveld tijdens de ontwikkeling van de nieuwe software. Nu staat ie steeds óf te hard, óf te zacht.
Maar natuurlijk is er nog steeds heel veel erg goed aan de Navigon! Hij blijft prachtig om te zien, reageert lekker snel en de meeste nieuwe functionaliteiten zijn erg prettig. Vooral de kwaliteit van de TMC is heel erg verbeterd. Je krijgt nu ook een indicatie van de vertraging, zowel met een kleurenbalkje als het aantal minuten! De optie om tijdens het navigeren wijzigen in het kaartmateriaal vast te leggen is handig en vooral gebruiksvriendelijk. Ik ben benieuwd of bij de volgende update eindelijk die flitspalen hier om de hoek van de kaart zijn gehaald die er al drie jaar niet meer staan.
De suggesties van MyRoute komen logisch over, al is het soms even puzzelen om de verschillen in een oogopslag te zien.
Verder is het kaartmateriaal nóg mooier geworden, vooral in de 3d weergave bij hogere snelheid, worden dorpjes niet meer als een vlek getoond, maar op straatniveau. Ook de nachtweergave is verbeterd.
De City-view heb ik nog kunnen proberen.
Samenvattend: Als je de nieuwe stem 'Antje (TTS) weer heel snel vervangt door de vertrouwde 'Wendy', dan krijg je heel veel waar voor je upgradegeld.

PS: ik weet zeker dat Wendy heel anders heet. Bekende stem, maar wie weet welke radiopresentatrice het ook alweer is?

---------- oude review 22-05-2008 ----------
Ben ondertussen aan mijn 4e versie/apparaat van Navigion en het is ongelooflijk wat er in anderhalf jaar alweer verbeterd is! Mijn vorige was een 7000Te en die was al erg goed. Deze voegt daar o.a. een veel beter leesbaar en gevoeliger scherm aan toe. Verder is het kaartmateriaal nóg mooier en goed te zien in de zon. Ook de aanwijzingen worden net even groter gepresenteerd en de rijstrookassistent Pro is een giga vooruitgang.
De TMC in de stroomkabel werkt perfect, zelfs beter dan het aparte kastje dat ik voorheen via de autorantenne op de 7000 had aangesloten.
De sd-kaart heb ik direct vervangen voor een 8 gb SDHC exemplaar, dan kun je ook nog wat muziek meenemen. En ook de weergave daarvan via de radio werkt prima. Wel is het lastig de juiste balans te vinden tussen de stem en MP3.
Minpunt vind ik de actieve houder. Die was gelijk stuk, maar binnen 15 minuten na bellen (!) werd hij al opgehaald door UPS. Heel apart dat via tracking/tracing dat ding dan via Keulen naar Bangkok, naar Sjanghai, terg naar Keulen (?) en dan naar Mombay blijkt te gaan. Ben benieuwd of ze hem onderweg ook repareren. Niet dat ik hem ga gebruiken, want zo'n ding wil ik niet op mijn voorruit. Hoop dat er snel een 4-gaats adapter komt zodat hij op het ventilatierooster past. Ondertussen heb ik de houder van de 7000 een beetje verbouwd en dat is acceptabel.
Tweede minpuntje is, dat ik heel af en toe de indruk krijg dat de weergave een paar seconden achterloopt bij je echte positie. Daar had de 7000 echter in het begin ook last van, dus ik neem aan dat dat bij de eerste update wordt verholpen. En misschien kunnen ze dan ook iets bedenken om alle files uit het geheugen te wissen, zodat je nieuwe rit met een schone lei begint.

FredA 06-06-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Ik heb de 8110 nu 2 weken, dwz ik heb het apparaat na 1 dag teruggestuurd toen bleek dat hij ineens niet meer opstartte. Achteraf mijn eigen schuld, maar ook van de instructie: Meteen een backup maken, en een groter kaartje kopen (plus een kaartlezer), vooral als je muziek wilt weergeven via de radio.
Mijn fout kwam voort uit mijn wens om eenander programma te willen proberen, n.l. PocketFMS. Dit is een heel mooi GPS gebaseerd navigatie-programma (moving map) voor de kleineluchtvaart. Wat ik wilde doen, kon niet goed gaan met een te klein kaartje, waarop ook nog de opstartfiles werden beschadigd. Nu werkt PFMS inmiddels wel op een geheel vrij kaartje.
Intussen heb ik de 8110 terugontvangen met de gecorrigeerde software, en dit werkt prima. Ook Nederlandse uitspraak, want je wilt niet weten wat de Engelse dame maakt van 'Gipskruidweg'. (Wel lachen hoor). Dank aan de Nederlandse leverancier voor de service. Ik ben inmiddels heel tevreden met beide toepassingen op aparte kaartjes. Alleen updaten van de Navigon Routedata werkt niet op mijn computer, wel op een andere machine.

henk0987 18-03-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Op 24-02 een Navigon 8110 gekocht. Vanaf dag 1 geen gps signaal. Resetten e.d. hielp niets. Dus direct gemeld; na veel gedoe het ding kunnen opsturen, twee weken later retour gekregen, maar nog steeds: geen gps signaal. Op papier zal het wel een geweldig apparaat zijn, maar in de praktijk heb ik nu een maand een navigatie-apparaat zonder navigatie. En tot overmaat van ramp kreeg ik na drie weken een mail, waarin stond vermeld dat ik geen nieuwe hoef te verwachten, aangezien dit exemplaar al ouder is dan twee weken (ik heb het apparaat al 3 dagen na aanschaf opgestuurd!).

voetbalplaatje 26-02-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Wat een perfect navigatie systeem !! Helemaal compleet, gratis 2 jaar de nieuwste kaarten. Kunnen andere merken nog iets van leren. Mooi groot scherm, tikkeltje zwaar.

ericm1970 25-02-2009

hallo
sinds enkele dagen heb ik dan eindelijk mijn 8110.
ben er erg blij mee gezien mijn mio moov 370 die erg waardeloos is hij is ook beter als de tomtom.
heb werkelijk nergens geen problemen mee.
het downloaden van de kaarten q4 ging moeiteloos via de navigon wat sommige niet echt voor elkaar kregen.ook de batterij zou volgens iemand niet lang mee gaan wederom geen problemen mee 4 dagen niet gebruikt en hij is nog zo goed als vol.
dus in 1 woord een zeer goede navigatie. kan hem aan iedereen aanbevelen .

Michel Westhovens 20-01-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Navigatie werkt goed, in ieder geval in Duitsland waar ik werk, aankomsttijd klopt altijd. Laatst in Hongarije geweest erg goede begleiding.
De steun voor het apparaar vind ik minder, te onflexibel.
Bij de FM transmitter is de zender te zwak,regelmatig komt er ruis (ook op een andere frequentie. Het geluid van een mp3 is gewoon slecht door de zwakke uitzending. Daarnaast kan er geen nachtinstelling gedaan worden bij de telefoonfunctie en audio dit is zeer storend.
Het is wel de eerste navigatie die ik ken waar alle drie functie's samenwerken, erg goed.
Mijn conclusie navigatie zeer goed, vergeet de rest.

PietP 07-01-2009
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Ik ging op weg voor een TomTom en kwam uiteindelijk thuis met deze Navigon.
Ik heb er geen spijt van. Ben er de afgelopen weken mee naar Oostenrijk geweest en hij wees me prima de weg. ook een lange file van 8km werd prachtig door hem omzeild. Ik reed met een caravan en moest s'avonds wel ineens wat binnenweggetjes volgen, maar hij zette me kort na de file weer netjes op de snelweg.
Werkte tot voor kort met een ingebouwd navigatiesysteem van VW (inbouw) maar deze is aanzienlijk sneller. Heel fijn met de caravan is de rijstrookinformatie. De montagebeugel aan het raam ziet er wat vreemd uit, maar als je hem aanbrengt dan merk je pas hoe robuust deze is en hij zit als een huis.
Het enige wat ik niet helemaal snap, is dat hij hier in Nederland uitstekende TMC ontvangst heeft en ook in het noorden van Duitsland, maar in het zuiden was hij de verbinding af en toe kwijt?

hooft125 26-12-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Perfecte aankoop. De (Q4 kaart) update was een drama, maar met hulp van de helpdesk (supersnel, binnen 1,5min aan de lijn) toch goed kunnen uitvoeren.
Wel iets ruis op de FM ontvangst. Zeer makkelijk om mp3'tjes er op te zetten.
Route berekenen zeer snel.

klaasvaak 13-12-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Hallo, ook ik wil even mijn ervaringen met u delen, het App. gekocht Juni 08 in Juli opgestuurt naar duitsland ivm met een gehele uitval door het verbinden van mijn telefoon met het app.8110.Na ca 3 weken terug gekregen en heeft mij verder niet in de steek gelaten, de telefoon mogelijkheden heb ik voor alle zekerheid niet meer gebruikt.Nadat ik afgelopen Wo. Q4 op mijn kaartje had gezet ging het weer fout.Wat er fout is gegaan weet ik niet het updaten incl. backuppen heeft mij ca 4 uren gekost. Tot mijn verbazing herkende het app.mijn kaartje niet meer en reageerde na het invoeren van de code niet meer op navigeren!! Ook resetten had geen resultaat dus geprobeerd de backup er op te zetten maar dat lukte dus niet, want ook navigonfresh herkende de kaart niet meer.Na een telef.
onderhoud het app. opnieuw naar Duitsland gestuurt.Nu maar wachten en hopen dat de volgende backup wel goed verloopt ik heb er geen goed gevoel meer bij,ook moet ik toegeven dat hij mij niet altijd de juiste weg wijst (korste/snelste) maar tot mijn verbazing ben ik wel nog altijd op het eindpunt gekomen.

Jan Sigaar 25-11-2008

Beste mensen
Uitgegaan (ik had beter kunnen weten) van de zeer lovende reviews, heb ik een paar maanden geleden een 8110 aangeschaft.
Ik zou een ieder willen verzoeken eerst het ding goed uit te testen alvorens u commentaar gaat leveren, want twee of drie dagen in gebruik en dan allemaal 10én geven is van de gekke.
Ik zal het kort houden, de drie maanden dat ik hem gebruik is hij drie weken weg geweest voor controle, bij de fabriek in Duitsland daar zijn beschadigingen aangebracht waar niets aan gedaan wordt!
Twee keer moeten resetten want af en toe loopt hij vast, bij Almere Haven op de dijk stuurt hij mij er af (in het donker dus je weet niet waar je terecht komt) om mij vervolgens weer omhoog te sturen zodat ik mijn weg kan volgen, in Duitsland tijdens de vakantie verkeerd gereden om vervolgens het bos in gestuurd te worden met verboden toegang voor alle verkeer, het was overigens een soort ruiterpad!
De weg van Slagharen naar de A28 is al dertig jaar 100km/h
maar het app. geeft steeds een signaal dat het daar 80 km/h is, de rondweg om slagharen is al twee jaar klaar maar staat er niet op, iedere keer moet ik met handbediening onderweg het app. op nacht zetten om niet in een fel lichtscherm te kijken, maar soms schakelt hij aut. om, bij het veranderen van een programma moet zeer sterk op betreffende icoon worden gedrukt of herhaald anders krijg ik de gegevens niet weg op het display.
Zo kan ik nog even doorgaan, ik ben van mening dat het app. zijn relatief hoge aanschafprijs beslist niet waard is en ben dan ook al weken aan het uittesten van een app. van een beter merk.
Als laatste meld dat ik hem voor de helft van de netto prijs op marktplaats ga aanbieden!
Maar voor diegenen die er toch na twee dagen een 10 voor geven, wens ik veel succes, hoogachtend Jan S

Luke 12-11-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Heel mooi toestel met nogal wat mogelijkheden. Echter, de FM transmitter vind ik niet echt kunnen. Dat is zoals velen hier melden nogal synoniem met gekraak en heel povere kwaliteit. Het volume is heel wat lager dan een radioprogramma. Indien je durft te zappen naar een radioprogramma of je CD efkes opzet, dan vliegen je boxen er bijna uit vanwege het verschil in luidsterkte.
Verder is het handig om blokkades in te geven tijdens een rit. Echter, het is me nog niet gelukt om blokkades die door de GPS zelf worden voorgeschoteld eruit te halen (of op te heffen). Dat kan heel vervelend zijn indien de blokkade al lang niet meer aanwezig is.
Verder weet ik niet of een autonmie van 1.5 uur een normale waarde is. Ik lees op verschillende sites dat enkele uren niks abnormaals is. Toch laat mijn 8110 het na een uur al afweten. Heeft iemand een idee of dit bij modellen van de concurrentie ook het geval is? Of is jullie 8110 ook onmiddelijk leeg als je hem niet in de lader zet?
Weet verder iemand hoelang het normaal duurt om een lock te krijgen op de GPS satellieten? Dat duurt hier soms wel tot een minuut (terwijl de ingebouwde GPS van mijn andere wagen altijd klaar staat ... maar daar zal wss wel een andere reden achter zitten).

Verder vind ik het wel een prima toestel waarbij die reality view en de lane assistant supertools zijn. Adresingave gaat supersnel, herberekenen bij veranderen van route gaat supersnel, prima beeldjes, ...

Tof dat er een 2 jaar gratis card update wordt eggeven, is toch ook een pak waard. Softwareupgrades gaan ook makkelijk via hun bijgeleverde Fresh-program.
TMC die eveneens gratis is...

Persoonlijk denk ik dat ik hiermee meer waar voor mijn geld heb dan bij TomTom.

ErikA 11-11-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Nou, dit apparaat ziet er mooi uit, maar dat is dan ook alles dat goed is. De navigatie (en daarvoor heb ik ´m toch gekocht) is ronduit slecht: het ding heeft geen besef van rechtdoor gaan op dezelfde (hoofdweg), stuurt mij over zijwegen waar nota bene een inrijverbod bord (al jaren) staat etc etc. Als klap op de vuurpijl kent hij mijn eigen adres niet eens, ach ja, het huis (net als 20 anderen in dezelfde straat) staat er ook nog maar sinds 1880! Nee, als ik voor mij huis sta zegt deze Navigon al 400 meter lang tegen me dat ik .. in een ander (naastgelegen) dorp ben aangekomen! Wat een miskoop, ik snap niet dat dit ding hier zo hoog scoort!

Hans Remmerswaal 03-11-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Het is prettig autorijden met de Navigon 8110. Routes worden snel berekend en instructies worden duidelijk gegeven.

Standaard is het beeld in panarama view (3D beeld van de weg en omgeving), en laat de rijstrookassistent duidelijk zien op welke baan je moet voorsorteren. Waar nodig wordt overgeschakeld op reality view (hoe de afslag eruit ziet inclusief de borden).

Als je fout rijdt, dan wordt zeer snel de route aangepast. Zo snel dat je dit vaak niet eens ziet.

De ingebouwde TMC is heerlijk; je hoort de route wordt aangepast aan de gewijzigde verkeerssituatie en je wordt langs de file geleid. Je kunt ook eenvoudig alle verkeersinformatie zien zoals files, ongelukken, werk aan de weg, snelheidscontroles; meer dan 100 meldingen zijn niet ongewoon! De relevante staan bovenaan de lijst.

De POI zijn ook prettig om mee te werken; tijdens het rijden kun je de POI op de route zien. De gewenste POI aanklikken en deze wordt automatisch als tussen stop gekozen.

Maar de bovenstaande mogelijkheden zitten ook in de goedkopere modelen van Navigon. Je koopt dit model voornamelijk vanwege het handsfree bellen, FM transmitter en MP3 speler.

De MP3 speler en handsfree optie zijn prima, maar zijn alleen fijn als je de FM transmitter gebruikt om het geluid via de autoradio te laten gaan. En daar zit het grote min punt voor mij; ik krijg geen storingsvrij geluid via de FM transmitter. Welke frequentie ik ook kies, altijd zit er wel ruis of andere geluiden doorheen. En dat is niet fijn als je naar een MP3 zit te luisteren...

Ik weet niet of de FM transmitter niet krachtig genoeg is, of dat het aan mijn auto / radio ligt. Ik zal het nog eens bij een andere auto uitproberen.

Robert Hindriks 01-10-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Enkele weken geleden een 8110 gekocht met name voor de bluetooth en FM Transmittor maar natuurlijk vanwege de navigatiefunktie. Blijkt dat de 8110 niet met een Nokia 6300compatible is en de transmittor werkt niet. Apparaat teruggestuurd, men kan niets voor mij doen. Wil het nu omruilen maar leverancier zegt dat de omruiltijd is verstreken, ja logisch als hij terug is geweest bij het servicecentrum van Navigon. Ook Navigon zelf wil niet bemiddelen. Navigatie is uitstekend, service is echt slecht, men wil gewoonweg niets en wijst enkel naar elkaar.

Babette24 26-09-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Mijn vriend en ik hebben deze Navigon nu ongeveer een maand en komen net terug van een rondreis door Italie. Zij heeft ons feilloos van stad naar stad geleid. Het was echt mooi om de bergen in 3D te zien op je scherm. Erg makkelijk zijn de borden die in het beeldscherm verschijnen zodat je altijd al van te voren weet welke baan je moet nemen.
Met de Parrot carkit krijg je bovendien elk gesprek over je speakers. En dat ben ik nog bij geen ander systeem tegengekomen.
Een kind kan de was doen met dit apparaat. Hij is echt heel gemakkelijk in gebruik.
Dus in een woord geweldig. Kan hem echt iedereen aanraden.

Marie-Louise 26-09-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Het navigatiesysteem Navigon 8110 is zeer gebruiksvriendelijk, duidelijk dus goed mee te werken zelfs voor ouderen. Had geen problemen met instellen, de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, kortom een zeer goed systeem.

GerardHMK 10-09-2008
Geschreven voor: Navigon 8110, Europa

Navigon 8110 enkele maanden in mijn bezit. Ben zeer tevreden over het systeem. Mooi design, realitie vieuw, lane assist en de FM transmitter maken het tot een bijzonder apparaat. Heb het navigatiesysteem in een aantal landen gebruikt en zeer content over de begeleiding. De software is geupdate naar versie 7.0.8 en de kaarten 2Q 2008. Heb alle kaarten en muziek op een 4 GB SDHC kaartje gezet wat tot nu toe geen enkel problemen heeft opgeleverd. Mogelijkheden te over om routes te plannen en te simuleren. Perfect.