TomTom GO 500

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom GO 500 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

netnas67 04-05-2015

Hallo,
Dit is mijn derde Tom Tom en ik vindt dat ze steeds beter en sneller worden.de plaatsing met de magneet is ook perfect.al met al is dit voor mij een geweldig apparaat.

martijn75 09-11-2014
Geschreven voor: TomTom GO 500

Erg blij met deze TomTom Go 500s! Het apparaat ziet er erg mooi uit en voelt degelijk aan. Direct even de nieuwste kaarten gedownload en voor de zekerheid een microSd kaartje geplaatst. Er zit een zeer stevige houder bij deze TomTom welke eenvoudig bevestigd kan worden. De TomTom plaats je vervolgens met een simpele beweging en je pakt hem er ook eenvoudig weer af. Zit verder muurvast! Goed doordacht systeem.

Apparaat start snel op en vindt ook snel satellieten. Het instellen van de Traffic mogelijkheden was eenvoudig gedaan met mijn Android telefoon. Het scherm ziet er erg fraai uit en bij de 500s zijn de kleuren zeer goed. Geen klachten. De spraakherkenning is een uitkomst en werkt goed. Je kunt vrijwel alle functies bedienen met spraak en dat scheelt veel onhandig voorover bukken!

Ik kan je deze TomTom Go 500S dan ook van harte aanbevelen!

dj1403 04-12-2014

Mag ik vragen waar een micro SD kaartje voor dient?

RfjRinse 15-10-2014
Geschreven voor: TomTom GO 500

Ik heb in eerste instantie de TomTom Go 6000 gekocht en binnen een week weer teruggebracht, hierna de Go 500S aangeschaft. Ik ben zeer ontevreden over deze generatie. POI's die niet te converteren, laat staan apart in te voeren zijn. Zeer slechte spraak herkenning, met overbodige bevestiging als je weer naar huis wilt. Er zit 8 GB Ramgeheugen in, welke na het "updaten" nog maar 800 Mb overhoudt, zodat je bij de volgende kaart Update een nieuwe SDHC er in moet stoppen. Mij onbekend hoeveel de TomTom maximaal ondersteund. Dit staat nergens genoemd. Je Smartphone heeft maar 1x Bluethooth, waarbij je moet switchen. Als je dit doet dan duurt het lang voordat je de Trafficinfo krijgt. Het kan zijn dat je al in de file zit, en dan niet meer kunt omkeren. De kans is groot dat je het handsfree bellen die je moet onderbreken. Bij de TomTom Go 6000 is dit beter geregeld maar met zeer beperkte software. Kortom een zeer ondoordacht product. Deze serie is al sinds vorig jaar op de markt, slechte Up-date's die meer op het (verre) Oosten zijn gebaseerd, de scherm info is nog steeds slecht. Je kunt de benzinepompen niet van het rechter zij scherm weghalen. Ik rijdt LPG, zodat ik niet zit te springen om elke benzinepomp op het scherm. De benzinepompen van een bepaald bedrijf is niet te selecteren via POI. Het scherm is zo glanzend dat deze weerspiegeld 's nachts in het ruit van de auto. In het felle zonlicht weerspiegelt je hand dermate dat de dit het invoeren belemmerd. Spraakherkenning is slecht, de zoekfunctie ook en werkt niet als je niet de eerste drie letters goed in tikt, waarbij de TomTom je alle opties in heel Europa geeft, of louter zegt dat hij het niet kan vinden. De Update van de POI's o.a. politiebureaus, ziekenhuizen loopt meer dan een jaar achter, en zijn door mij bij de TomTom Helpdesk gemeld maar niet geupdate. Je eigen aanwijzingen voor Mapshare worden waarschijnlijk voor de nieuw betalende klant ge-update, maar niet in de reguliere update's die Lifetime die belooft worden. Life time is alleen gedurende de overlevingstijd van het apparaat. Gerelateerd aan de prijs is dit extra duur. De accu gaat niet lang mee als je hem ontkoppeld van de stroom (minder dan 1 uur) komt door BlueThooth. Als je al aan het bellen bent dan gaat het fout met de "handshaking" met de TomTom, en moet je hem later opnieuw opstarten. Dit duurt lang, helemaal als dan de Traffic info ook moet worden opgehaald. Het apparaat is moeilijk van de houder af te halen, je moet de TomTom steeds opnieuw positioneren. Je moet het opzetstuk aan het raam laten zitten, incl. stekker, de stekker moet van te voren worden geplaatst. Als het opzet stuk op het raam zit, kun je de stekker niet eraf halen.
Het zou mogelijk moeten zijn een marktleider als TomTom aan te klagen met zo'n ondeugdelijke productie serie. Dit alles onder het mom van slimme marketing.

martijn75 08-11-2014

"Het apparaat is moeilijk van de houder af te halen, je moet de TomTom steeds opnieuw positioneren"

Beetje overdreven allemaal. En dat verhaal over het stekkertje klopt ook niet. Heb je wel de 500s of de 500? Bij mijn 500s kan het stekkertje gewoon losgekoppeld worden en de bevestiging vind ik juist helemaal super! Ding zit super stevig en wordt extra ondersteund door een magneet. Met een eenvoudige handeling pak je de TomTom zo van de houder af. Opnieuw positioneren hoef ik ook echt nooit te doen.

En over het geheugen enzo, 8Gb is ruim voldoende en voor de zekerheid druk je er een extra 8Gb microSD in voor 10 euro. Wat is het probleem?

Spraakherkenning werkt prima bij mij. Gewoon super handig!! Nooit meer lastig naar voren om route te wijzigen of andere instellingen aan te passen.

Zoekfunctie werkt meer dan prima bij mij. en tik je een verkeerde letter in, natuurlijk krijg je dan ook verkeerde resultaten te zien. Logisch. Even verkeerde letter aanpassen in 1 seconde lijkt me niet zo moeilijk. Persoonlijk spreek ik het adres gewoon in, werkt goed.

Mapshare wijzigingen krijg ik gewoon binnnen. Na de gewone kaartupdate even opnieuw koppelen en de mapshare wijzigingen zijn beschikbaar.

Hoezo zijn de Lifetime kaarten duur? Stel dat apparaat slechts 5 jaar meegaat, dan heb je toch 20 keer nieuwe kaarten gehad. Reken maar eens uit wat die los zouden kosten.

selim 08-03-2017

ruim 10 jaar al als tomtom gebruiker vind ik deze apparaat prima al 3 jaar in mijn bezit nooit problemen d'r mee gehad. en dat is een van de eersten vlaggeschip van de moderne tomtoms makkelijk in gebruik, pak start en go.

netnas67 04-05-2015

Gewoon weer overgaan op papieren kaarten.of gebruikershandleiding goed lezen.met het apparaat is niets mis.

Lex 07-01-2016

Vind je de kleur nog wel goed of is dat ook al niet in orde?

Er zijn mensen die ook echt overal wat over te zeiken hebben ....... Je zou zelf bijvoorbeeld eens iets aan je taalfouten kunnen doen....

rolandaelen 27-06-2014

Hallo,

Ik heb net een paar dagen deze prachtige TomTom GO 500S eu45 in mijn bezit.
Eerste indruk is dat het een schitterend apparaat is om te zien, erg overzichtelijk en handig in gebruik. Duidelijke kaart, stem, snelle reactie, eenvoudig te bedienen, duidelijke en doorgaans tijdig gegeven route informatie, etc. Lof hiervoor
Wordt geleverd met 1 handige kabel, die zowel voor opladen als computerkoppeling te gebruiken is.

Bij mij overweging tot aanschaf rees bij mij al gauw de vraag:
Wat is het verschil tussen de GO 500 (2013) en de GO 500-S (2014) versie?

Ogenschijnlijk niets. En voor een paar tientjes minder (in de aanbieding) zou je dezelfde functionaliteit met de 500 hebben als de 500S.
Zoeken op internet leverde niet veel resultaten en ook op de website van TomTom werd ik niet veel wijzer. Hoewel, TomTom spreekt op haar eigen website over de 500, maar omschrijven de 500S.
Over de "oude" 500 wordt blijkbaar niet meer gesproken en is het dus gissen naar de verschillen. Kieskeurig is blijkbaar ook nog niet in staat geweest om alle specificaties over de 500S op te voeren, zodat een vergelijk ook moeilijk te maken is. Ook in winkels kon men er mij weinig tot niets over vertellen.
Ook hoe je beide apparaten (500 & 500S) uit elkaar kunt houden is wat lastig. Bij 1 winkel stond het op de doos (TomTom GO 500S Eu45) bij de ander niet (TomTom GO 500). Toch zou het bij beiden om de 500S gaan. Mij lijkt het eenvoudiger om dit gewoon duidelijk op de doos te vermelden. Dan is er geen verwarring. Ook zou het, bij een opgestart apparaat, in de "info" van het toestel moeten staan (500 of 500S). Niet dus. Via deze website van Kieskeurig ben ik er echter achter gekomen hoe je beide apparaten uit elkaar kunt houden. Hier bij Kieskeurig kun je namelijk de "EAN-code" checken. (dank je Kieskeurig)
De nieuwe TomTom GO 500S EU45 heeft als EAN-code: 0636926062862
De "oude" TomTom GO 500 EU45 heeft als EAN-code: 0636926062800
(laatste 2 cijfers verschillen dus)

Wat is het verschil?
- De 500S beschikt als extra over de mogelijkheid, "Stembesturing" (navraag TomTom)
Hiermee kun je je TomTom door jou gesproken (vaste) instructies geven.
Zoals "zoom in", "zoom uit", "3D", "2D", "volume uit/aan/hoger/lager/70%", etc.
Maar ook navigatie zoals "Ga naar adres", "Ga naar huis", "Toon mijn plaatsen",
"Ga naar/via benzinestation/parkeerplaats", etc.

Verder zijn er, volgens de TomTom medewerker geen verschillen. Heb je het nodig, stembesturing? Het kan handig zijn! De prijs van de GO 500S is hetzelfde als de GO 500. Al bieden sommige leveranciers de GO 500 momenteel voor 10-20 euro minder aan om van de "oude voorraad" af te komen. Dit kan een aardig voordeeltje zijn wanneer je niets om stembesturing geeft.

Dan de rest van het toestel. Tja, de plus- en min-punten uit reviews bij de GO 500 zullen ook hier van toepassing zijn, verwacht ik. Ik heb niet zoveel ervaring met TomTom (behalve een tijdens vakantie van een vriend geleend verouderd model) omdat ik altijd over een vast in de auto gebouwde navigatie beschikte. Een aantal plus- en minpunten uit de reviews van de GO 500 herken ik ook in de GO 500S.

Wat viel mij, met m'n ruime navigatie ervaring met inbouwsystemen, doch karige TomTom ervaring, op aan dit systeem? In aanvulling op de reviews over de GO 500, niet zoveel.

Wel wat over de stroomvoorziening.
- Na ca. 2 uur is de ingebouwde Lithiium-ion accu leeg. Ook al heb je het, na bv een
half uurtje gebruik, in "slaapstand" weggelegd, bij terugkomst bleek de accu leeg.
Aangesloten op "stopcontact" van de auto, was navigatie weer direct mogelijk.
- Er is geen batterij-indicatie hoeveel energie er nog over is.
Niet alleen is het onmogelijk om te constateren of de accu voldoende is opgeladen
(thuis of in de auto), zodat je het kunt afkoppelen. Hoelang je de TomTom moet
opladen staat ook nergens vermeld.
Maar ook wanneer je, bv tijdens vakantie, lange ritten maakt. Door batterij-indicatie
kun je besluiten de TomTom tijdelijk even "uit" te zetten wanneer je toch langere tijd
op 1 recht stuk weg zit zodat er voldoende energie is wanneer je bv in/om een
vreemde stad zit.
Natuurlijk kun je de TomTom aansluiten op energie in de auto, mits deze werkt.
Dat is ons vorig jaar met een geleende TomTom midden in een vreemde buitenlandse
stad gebeurd, toen beleg dat het "stopcontact" in de huurauto gewoon niet werkte
(snoeren etc. werkten allemaal wel, zo bleek uit latere test)
@ TomTom, wellicht handig om batterij-indicatie in een
volgende software-update mee te nemen.
- TomTom levert alleen een autolader mee van (output) 1200 mA bij 5 volt, met
een enkele USB-aansluiting (daardoor is hetzelfde kabeltje voor opladen en
computeraansluiting te gebruiken) De GO 500(S) maakt voor haar Live-updates
van Traffic-informatie echter onlosmakelijk gebruik van internet via een smartphone
Niets mis mee op zich, gebruik databundel zou minimaal zijn etc.
Echter, bij langere ritten raakt ook de accu van een smartphone uitgeput (en ook
sneller vanwege noodzakelijke "hotspot/bluetooth" gebruik) en dient deze op het
stopcontact van de auto aangesloten te worden. Dit is echter al bezet door de
TomTom. Je kunt uiteraard met een meervoudige stekkerdoos waarin je alle opladers
kunt steken gaan werken.
Zelf lijkt mij een dergelijke "toren" niet echt optimaal. Kunt er eenvoudig tegenaan
stoten en ziet er ook niet uit. Zelf heb ik het opgelost door een nieuwe kleine auto-
oplader te kopen (bij de Action voor 2,59 euro) met 2 USB-aansluitingen (capaciteit
dient wel wat groter te zijn, bv 2100 mA, omdat er 2 toestellen aangesloten worden
met ieder een benodigde capaciteit van ca. 1000 mA) Hierdoor heb ik slechts 1
kleine oplader in de auto i.p.v. 2 opladers en een stekkerdoos.
@ TomTom, wellicht handig om voortaan een duo-USB-oplader te leveren
Op de website van TomTom biedt men een dergelijke lader wel aan voor 24,95 euro
(bijna 10x te duur lijkt me) terwijl men de bijgeleverde mono-USB-oplader voor
14,95 euro aanbiedt. Levering van een duo-USB-oplader bij de GO 500(S) zie ik niet
als "extra" aangezien smartphone-gebruik ook geen extraatje is, maar noodzakelijk
voor gebruik van de GO 500(S) bij Traffic-informatie. (het GO 5000 type haalt
zelfstandig Traffic-informatie op en zou een duo-USB-oplader voor bv smartphone
gebruik dus wel extra zijn)
- Jammer dat er geen thuislader wordt meegeleverd.

Dat zover de (inmiddels) breedvoerige uitwijding over de energievoorziening.

Dan het gebruik:
Veel plussen en minnen uit eerdere reviews over de "oudere" GO 500 (model 2013) zijn herkenbaar en zou ik bij aanschaf van deze "nieuwere" GO 500S (model 2014, en wordt ook GO 500 genoemd) ook zeker eerst even lezen. Specificaties zijn, op de "spreek-functie" na, verder gelijk.
Het is maar net welke plussen en minnen voor u al dan niet meer of minder "zwaar" wegen.

Zoals; informatiebalk bovenin scherm (i.p.v. onderin bij andere modellen) tijdens navigatie die "vooruitblik" (in 3D) zou beperken. Ja, klopt inderdaad. Het informatiebalkje is echter "semi-transparant" en je kunt er dus wel enigszins "doorheen" kijken en de rest van de route nog steeds, zij het ietwat vager, zien. Persoonlijk stoor ik me er niet aan.

Handsfree (m.b.v. Bluetooth) telefoneren zou, in tegenstelling tot andere TomTom-modellen, niet meer kunnen. Of dit komt doordat Bluetooth nu gebruikt wordt voor Traffic-informatie, weet ik niet. Aangezien ik in de auto over Parrot beschik t.b.v. handsfree telefoneren, maakt me dat niet zoveel uit.
Of echter het gebruik van "Hotspot/Bluetooth" door de GO 500, het gebruik van de handsfree mogelijkheid op m'n Parrot (ook Bluetooth) onmogelijk maakt, weet ik nog niet. Heb dit nog niet uitgeprobeerd. Ik ga er niet vanuit, mocht gebruik van de Parrot inderdaad geblokkeerd worden, dan zou ik dat wel een groot nadeel vinden. je dient (soms al rijdend) je "hotspot" op je telefoon steeds aan en uit te zetten wanneer je een telefoontje binnen krijgt.

Verder is het gebruik erg intuïtief. (lijkt een beetje op gebruik van een smartphone) Ook voor mij als onervaren TomTom-gebruiker, was het mogelijk zonder raadpleging van de (uitvoerige, online beschikbare) handleiding, direct routes uit te zetten, te navigeren, adressen vast te leggen, etc. Met 2 vingers in- of uitzoomen, verschuiven van de kaart en het aanwijzen van een punt waarnaar je wilt navigeren, is allemaal erg gemakkelijk (dat laatste is erg handig wanneer je "wel" weet waar je moet zijn, maar je bent niet op de hoogte van het exacte adres)
Je kunt een ander "vertrekpunt" aangeven, tussenstops plannen (ook tussentijds), etc.

De toevoeging van de functie voor het geven van stem-instructies lijkt ook erg handig.
Na activering van de stem-functie (via menu op scherm of door uitspreken van de zin: "Hallo TomTom") kun je via een gegeven opdracht een adres uitspreken die de GO 500 dan ook voor je uitzet. Uitspraken als "Ga naar huis" navigeert je ook naar huis.
Wanneer je echter naar 1 van de zelf opgeslagen adressen wilt navigeren, toont de GO 500 de eerste 4 adressen uit deze lijst en dien je te scrollen door "volgende" te roepen. Niet erg handig wanneer je er 10-tallen adressen in hebt staan en je 1 van de laatste adressen nodig hebt. Je kunt ook met je vingers scrollen, maar dat is dus weer net niet de bedoeling van de handsfree stem-functie. Bovendien moet je steeds de 4 adresregels lezen om te kijken of het beoogde adres er tussen staat. Iets dat je dus van het rijden af kan leiden.

Handiger zou zijn wanneer je bijvoorbeeld kunt zeggen "Ga naar Piet" en de GO 500 dan alle "Piet-en" laat zien, waarna je een keuze kunt maken. Of je direct naar de juiste Piet kunt gaan door bv te zeggen "Ga naar Piet Jansen". Dit zou ook handiger zijn wanneer je met spoed naar het Ziekenhuis zou moeten. "Ga naar ziekenhuis" is eenvoudiger als na veelvuldig te zeggen "volgende" uiteindelijk bij de "Z" van "Ziekenhuis" uit te komen. Net zoals in veel smartphones, zou het noemen van een "stukje" informatie uit de opgeslagen adressen, voldoende moeten kunnen zijn om alle gevonden adressen die aan dat zoekargument voldoen, te tonen, waarna een keuze gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld; "Ga naar Spoorstraat". Wanneer je 2 adressen hebt opgeslagen aan de Spoorstraat in bv 2 verschillende plaatsen (of zelfde) zouden beide getoond kunnen worden.
@ TomTom; wellicht is bovenstaande een aardig idee om in een
volgende update mee te nemen.
@ TomTom; Wat ook een handige functionaliteit voor toekomstige updates zou
kunnen zijn is het toevoegen van adressen (mijn plaatsen), afkomstig
uit de contactpersonen-lijst uit de smartphone en/of PC
(uit Gmail, Hotmail, Outlook, iCloud, etc)

KorTom-tom (woordgrapje), tot zover ben ik "zeer tevreden" met m'n nieuwe
TomTom GO 500S EU45 en hoop er in de toekomst nog lang plezier van te hebben.

Het belangrijkste pluspunt is de actualiteit van de kaarten dat door TomTom met "Lifetime kaartupdate" wordt opgelost.

Online "Traffic-informatie" (Lifetime) vind ik ook erg handig, aangezien ik voorheen altijd over TMC bij de ingebouwde systemen beschikte. Niet alleen files, wegwerkzaamheden, afsluitingen, etc op de grote wegen wordt aangegeven, maar ook op secundaire wegen en in steden. Tot zover heeft de GO 500 raakvlakken met de mij bekende ingebouwde systemen.
Melding van flitsers is 3 maanden gratis, daarna moet je ervoor betalen. (30 euro per jaar) Tja, die functie zat er bij eerdere systemen ook niet op en met "Flitsmeister" heb je die informatie altijd gratis. Of die flits-update voornamelijk betrekking heeft op de mobiele flitsers en de vaste flitsers na die 3 maanden nog in het systeem zitten weet ik niet.
Beetje vreemd alleen dat de GO 500 vanochtend een beetje vreemd opstartte. Ik kon niet naar het menu en ieder aanraking resulteert alleen in het tonen (in de kaart) van het eerste door mij opgeslagen adres. Daarna navigeren of het kiezen van andere opties ging niet. Heb het systeem even opnieuw opgestart (uit & aan gezet) daarna werkte het weer. Toch vreemd.

Het is een wat breedvoerige review geworden.
Toch hoop ik dat u er wat aan heeft.

Succes met uw keuze.

jullus 12-01-2015

Ik heb nu de tomtom 600s 4 maanden in bezit en deze werkt niet voor handsfree bellen (dus met bluetooth). Mijn oude Via 125 kon dat wel, maar eerlijk gezegd gebruikte ik dat zelden omdat het toch omslachtig was en de kwaliteit niet geweldig.
Overigens ben ik zeer tevreden met de 600s. Navigatie werkt vertrouwd en nauwkeurig. Tot mijn grote verrassing werkt de spraakherkenning erg goed en het touchscreen gebruik ik meer amper. Een adres of andere actie inspreken pakt-ie goed op - tot grote hilariteit en verbazing van mijn kinderen die dit dan natuurlijk ook snel gaan nadoen ;-)

jullus 24-08-2014

Super deze info en uitgebreide, gebalanceerde review! Vooral het verschil met de 's' was mij wel opgevallen, maar totaal niet duidelijk op te maken uit alle websites, waarbij ik ook erg teleurgesteld raakte in de bijzonder matige info van TomTom zelf. Het blijft een lastige keuze: de nieuwe Go serie van TT belooft veel maar roept bij de intensieve gebruiker soms zelfs woedende reacties op vanwege het gebrek aan functionaliteit - terwijl de minder eisende gebruikers juist het gebruiksgemak roemen. Ik heb eerlijk gezegd het vertrouwen in TT verloren. Niet alleen omdat mijn Via 125 al na 26 maanden is overleden maar ook blijkens de reacties op het TT-forum van zeer gefrustreerde klanten (die net als jij vele goede suggesties hebben gedaan voor verbeteringen). Maar anderzijds is de concurrentie ook niet alles en live traffic is echt een 'unique selling point'
Misschien moet ik het nog even afwachten en voorlopig navigeren met Sygic op mij Android smartphone. Ook niet vlekkeloos, maar wel kosteloos :-)

Coentje34 11-01-2015

Bedankt voor de uitvoerige beschrijving vh verschil tussen S en zonder S.
Ik begrijp alleen nog niet of de bleutooth (handsfree bellen) nu wél of niet werkt... Zou ik graag weten omdat ik geen Parrot oid gebruik.
ook ik altijd inbouw gehad en TMC en stuurbediening etc. Dus zoek ik naar een kundig toestel.
Overigens is de nieuwere 2014 S degene die 10 euro goedkoper is.. Lijkt er dan bij mij op dat er een addertje onder het gras zit en de nieuwe S iets uitgekleed is....
Wie weet t?????