TomTom GO 5000

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 103 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom GO 5000 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

chris 26-02-2020

de hut van oom tomtom

Geschreven voor: TomTom GO 5000

Tomtom lijkt een bedrijf uit lang vevlogen tijden. Niet alleen is de respons supertraag vergeleken met ieder ander interactief scherm, de updates komen te laat en zijn nauwelijks te installeren, bij schade kan je het ding weggooien, de online interactie is iets tussen kluitje en het riet, en direct contact met ze is onmogelijk. Kortom.. KOOP HET NIET, KOOP NOOIT MEER IETS van TOMTOM!!!! Blokkeer die handel.

lukas 11-02-2018

goede routekeuzes maar errrg traag apparaat..

Geschreven voor: TomTom GO 5000

Ik kocht dit apparaat omdat er lifetime map-updates bij worden geleverd. Dat is op zich mooi - alhoewel de traffic updates en de camera updates zijn nogal prijzig. qua gebruiksgemak scoort het een onvoldoende, zowel omdat het menu niet intuïtief is en omdat het apparaat zo traag is dat je minuten moet wachten voordat je weg kunt rijden omdat je Tomtom nog aan het opstarten is. een ander minpunt is dat het apparaat niet oplaad in de auto. De autolader houdt de batterij in het kastje op peil maar laadt niet verder op. daarom moet je m regelmatig naar binnen nemen en via een usb charger opladen, erg onhandig.
Mijn advies is de app WAZE, die is 'gratis' - dwz je betaalt met je gedrag en gegevens - en werkt extreem snel. Daarin zijn de services zoals traffic en flitsers ook gewoon gratis!

Pluspunten

• lifetime map-updates

Minpunten

• tttrrraaaaggg gaap
  • bedieningsgemak
  • batterij
  • dure services

MrBelloNLD 27-08-2017

tt go 5000 eu 45 goed

Geschreven voor: TomTom GO 5000

werkt goed in het verleden wel problemen gehad dat stemmen niet te horen waren, en soms moeite met updaten, maar zodra alles weer ingesteld, dan goed.
wat ik niet goed/stabiel/snel krijg is de synchronisatie met tomtom-cloud. maar zodra deze uitgezet is, dan ook goed.

Pluspunten

• scherm
  • gebruiksgemak

Minpunten

• soms duurt opstarten lang

Manon 1753 16-06-2017

Groot scherm, onbetrouwbaar

Geschreven voor: TomTom GO 5000

Herkent klant niet, langzaam bij het opladen (hele nacht), onbetrouwbare informatie betr kleinere wegen en snelheidsbeperkingen, en fouten kun je niet (meer?) doorgeven. Radar waarschuwing kan niet uitgezet worden voor Frankrijk. Slaat volledig op hol als het te warm wordt in de auto en gaat dan twee talen tegelijk spreken. Life time maps in feite na 18 maanden verlopen. Stembesturing heeft nooit gewerkt. Gesproken aanwijzingen zijn "niet in de door u gekozen taal beschikbaar" (maar waren dat wel!). "Contact" per internet: van kastje naar muur, geven niet-herkende e-addressen op. Je draait in een kringetje rond.
Een route "via" plannen heeft nooit gekund. En aangezien het systeem tolwegen niet van gewone snelwegen kan onderscheiden, kom je voor verbluffende suggesties te staan. Een paar dagen geleden heeft het systeem me weer 60 km laten oprijden (door tijdens de rit de route te veranderen zonder mij daarover in te lichten): resultaat: een uur vertraging en 12 euro in tol!
Een apparaat dat geen stembesturing biedt, is in feite levensgevaarlijk, want je moet de hele tijd je plek en de volgende afslag opzoeken op het scherm. Ik rijd toch echt liever met de blik op de weg!
Je bent beter af met een goede overzichtskaart en dan gedetailleerde Michelin kaarten. En een goed geheugen.

Pluspunten

• scherm
  • info betr verkeerssiutatie

Minpunten

• niet bestaande after sale service
  • lifetime maps = 18 maanden!!
  • apparaat slot op hol als de auto te warm wordt
  • zeer onbetrouwbare info kleinere wegen
  • herkent klant niet

Rob 11-05-2017

Geen computer planning van route met tussenstop

Geschreven voor: TomTom GO 5000

Je kan zelf routes maken op je computer. Echter importeren via MyDrive alleen als GPX bestand en weg zijn je tussenstops. Je komt er wel langs maar geen afstand indicatie. Ook koppeling met Tyre lukt niet. Met programma MyDriveConnect kan je niks. ITN bestand laden is onmogelijk.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Goede ontvangst
  • Wijze van synchroniseren is super

Minpunten

• Geen ITN te laden. Waardeloos toestel daardoor.

Pieter 08-12-2016

Vooralsnog tevreden met de Go 5000

Geschreven voor: TomTom GO 5000

Voorheen Mio, Navigon en Garmin gehad. Overschakeling naar TomTom is dan weer even wennen. Voornaamste reden van de laatste switch naar TT was de betrouwbaarheid der kaarten. Ik heb de TT pas een paar weken, maar hij ziet in elk geval het verschil tussen een fietspad en een rijweg. Ook volgt hij tot nu toe "normale" routes, in tegenstelling tot de Garmin, die je vaak via landweggetjes om het dorp heen leidt (om de dorpskern te ontlasten!). Cartografie van de TT is vrij simpel, een gekleurde lijn met een pijl (=auto) in dezelfde kleur vormt de route. Maar het is wel duidelijk. De rijbaanbegeleiding is redelijk, maar enigszins tweeslachtig. Bij complexe splitsingen (maar wanneer is iets complex?) wordt het beeld zodanig gedeeld dat alle rijbanen, zowel rechtdoor als afsplitsend getoond worden. Bij "eenvoudigere" wordt boven in beeld met een paar korte lijnen (= rijbanen) aangegeven wat de rijrichting is. De stembegeleiding geeft dan wel ondersteuning, maar is (zeker met het drukke verkeer van tegenwoordig, en de vaak best lange uitvoegstroken) soms wat laat met de advisering, waardoor je de kans loopt de afslag te missen, of de verkeerde te nemen. Er is maar 1 (mannen-)stem beschikbaar die de wegnummer en straatnaambegeleiding doet, maar deze stem is rustig en best duidelijk. Andere stemmen zijn ook te gebruiken doch die beperken zich tot richting-aanwijzingen.
Dan nog iets over het apparaat: het interne geheugen is in feite te klein voor de kaarten in 3D. Doe je er geen extra (micro-)SD in dan loop je bij de eerste update al vast. Of je moet een subset van de kaarten kiezen. Ik had er eerst 16 GB ingedaan. De eerste kwartaal update ging goed. Echter de tweede update liep vast na 50 %. 16 GB zou goed genoeg moeten zijn; toch maar een ander merk genomen, nu van 32 GB. En deze liep wel vlot door. Wellicht niet elk merk compatible? Want van de 32 GB was meer dan de helft NIET gebruikt, dus 16 GB zou voldoende moeten zijn.
De opstartprocedure vanuit afgesloten TomTom duurt een minuutje of twee. Vanuit Stand-By echter is de GPS-fix direct correct. Maar de stand-by functie consumeert stroom(dus batterij). Indien je de TT niet dagelijks gebruikt, waardoor de accu niet wordt bijgeladen, loop je plots tegen een lege batterij op. Dus dan maar liever uitzetten.
De traffic-info (ook deze functie is "life-time" , hoewel nergens duidelijk hoe lang dat is) werkt heel goed. Veel beter dan de tmc van Garmin.
Tot slot de commerciële kant van de TT. De Go-5000 heeft een ingebouwde E-sim kaart, waardoor traffic info zonder smartphone kosten wordt ontvangen. Kaart-updates zijn "life-time" gratis. Echter flits-info gaat via abonnement op jaarbasis. Nieuwere modellen hebben die inmiddels OOK gratis. M.a.w. koop je een uitloopmodel (zoals mijn Go 5000) tegen een lagere prijs, dan verspeel je dit voordeel weer via je flits-abonnement. TT biedt geen "afkoop"-optie, dus heb je gewoon pech.

Pluspunten

• Snelle GPS-fix
  • Vooraf routes op PC te maken
  • Scherminfo: benzinestatoins, files, aankomsttijd
  • Trajectcontrole meting

Minpunten

• Afslaginfo soms aan de late kant
  • Flits-abo bijbetalen
  • Te weinig intern geheugen

xxxToppertje 29-10-2016

Mooi product met te beperkte levensduur

Geschreven voor: TomTom GO 5000

Helaas na 3 jaar een tomtom die niet meer werkt omdat de batterij het vermogen niet meer kan doorgeven. valt dus elke keer uit. Reactie tomtom? gebeurd soms en 20% korting op een nieuwe. Maar alleen in eigen webshop waar de prijs al 30% hoger ligt. Tja heb je niks aan . Zeer slechte zaak. Zal ongetwijfeld ook gelden voor tomtom 5100 en andere series

Sander 22-04-2016

Update review

Nu 3 maanden in bezit.
Irritant is dat het opstarten van het apparaat soms heel lang duurt of helemaal niet opstart. Ik druk dan op de aan knop om het apparaat opnieuw op te starten (en soms opnieuw lang wachten) anders gebeurt er niets.
Dit opstartprobleem is er niet als ik het apparaat niet uitschakel, maar in de "slaapstand" laat staan.
Soms vind ik de GO5000 traag met kaartwisselingen of van 2D naar 3D beeld of vice versa wisselen.
Soms werkt Mydrive van de GO5000 niet meer omdat zomaar het wachtwoord uit het apparaat is verdwenen. Dit is hinderlijk als je via een PC of smartphone een adres of route hebt opgegeven en deze dus niet kan ontvangen.
Het gewicht van de GO5000 vind ik eigenlijk na zoveel maanden in gebruik veel te zwaar t.o.v. mijn oude Via 125. Zeker als je het apparaat in je jas meedraagt.
Het plaatsen op de glashouder is erg makkelijk, top!

Kees Moor 01-02-2016
Geschreven voor: TomTom GO 5000

ben TT gebruiker sinds 2005, ook als vrachtwagenchauffeur. vindt met name het gebruikersgemak bij de TT een vooruitgang. Wel is het even wennen bij afslagen van wegen, daar reed/rijdt ik soms voorbij omdat deze TT van zichzelf in- en uitzoomt.

ps 10-02-2016

overweeg ook een tt te kopen speciaal voor auto en caravan. kan het ook op deze tt.

aenjkortekaas 11-02-2016

Ook ik ben wel eens afslagen voorbijgereden vooral bij een dubbele afslag.

Sander 30-12-2015

Nu 3 weken in bezit.

Op zich een heel mooi product, vooral Live-Traffic werkt heel nauwkeurig en heel betrouwbaar tot op de minuut is je reis te plannen.
Echter soms het gevoel dat hij mijn instellingen zoals volume van geluid niet goed opslaat bij het uitschakelen van het apparaat.
Wel jammer dat de manier van adres zoeken is veranderd, Ik had hiervoor een Tomtom Via 125.
Soms kon ik het adres niet vinden en toen bleek dat een instelling voor zoeken alleen "in mijn omgeving" stond, in plaats van op de "hele kaart".
Het adres zoeken via de routeplanner MyDrive via de app op mijn android telefoon gaat niet nauwkeurig. Soms kent de app het adres niet of een ander huisnummer of als ik deze heb opgeslagen als Mijn Plaatsen heeft hij een nabij gelegen ander adres opgeslagen. Andersom als ik adressen bij Mijn Plaatsen heb toegevoegd via de GO 5000 en ik bekijk deze via mijn app MyDrive of via een browser MyDrive op de computer dan blijken deze adressen soms te zijn veranderd in een nabij gelegen ander adres.
Ik ga er vanuit dat Tomtom dit in de nabije toekomst zal verbeteren c.q. nauwkeuriger zal maken.
Ik ben er ook achter gekomen dat je een adres kunt zoeken met de GO 5000 online voor als het niet op het toestel staat.

De standaard stem Xander vindt ik bedompt klinken. De mannelijke stem van mijn oude Via 125 klonk helderder. Ik heb daarom de stem Eva geselecteerd. Wat wel is verbeterd is dat de stemmen (ook voor de standaard stem Xander met straatnamen) veel minder zijn te horen dan de Via 125, waardoor het veel relaxter rijdt.

Bij de update die ik na aankoop heb gedaan via Mydrive Connect blijkt al een te nieuwe kaart te zijn geïnstalleerd. De weg tussen Schipluiden en Den Hoorn (Afslag A4)is al aangepast aan een situatie die er nog helemaal niet is, compleet met nog te maken rotondes e.d. Dit had beter pas in een kaart-update kunnen gebeuren als dit werkelijk is uitgevoerd.

Ik ben in ieder geval best wel tevreden met de GO 5000 vooral door de Live-Traffic en de Live-Time Maps.
De Via 125 was heel goed, maar had geen Live-Time Maps, waardoor ik steeds kaarten moest kopen.
De Via 125 had ook een Bluetooth carkit aan boord die ik helaas bij de GO 5000 mis. Ik heb nu een simpele bluetooth carkit apparaatje gekocht voor aan mijn zonneklep.

Herman 07-12-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

zeer gemakkelijk in gebruik en bediening
en mooie vormgeving zeer tevreden zou deze tomtom aan bevelen.

Hans 01-11-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Ik ben taxichauffeur, daardoor is snelheid een vereiste. Veel woorden de route's gecombineerd,
Het snel inbrengen van een adres is belangrijk.
Dit kan bij tomtom sneller.
Voor de rest is het een prima werkend toestel, duidelijk en doelmatig.

HennieClaassen 05-10-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Dit is mijn 1ste TomTom. Dus is alles nieuw en kan ik zonder voorbehoud dan ook datgene doen(zoals routes plannen e.d.) waar ik deze voor gekocht hebt. Voor mij is het een prima begeleider op de weg. En geweldig gemakkelijk in het gebruik. Simpele bediening. Je hebt weinig woorden nodig om plaatsen, adressen, hotels restaurant e.d. te vinden, zelfs voor andere landen. Ik ben heel tevreden en de TomTom GO 5000 EU 45 is een aanrader. De weginformatie b.v. bij files en de advisering te kiezen voor een andere (in tijd gemeten) kortere route is een pluspunt en bespaard je veel ergernis. Want stilstand kost tijd.

ojap 13-09-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Mooi toestel moest wel erg wennen aan menu nog steeds trouwens. Gekocht omdat de kaart update en live time er bij zit en verkeers info. Hiervoor tomtom 820 dat menu was echt heel prettig. Hier zit geen logica in dat is wel jammer, en ik mis de weer info ter plaatse. Houder voor je raam prima ding. Opstarten super snel. Geheugen snel vol. Je moet gelijk een SD kaart er bij kopen anders past de update niet. Eigenlijk voor deze prijs belachelijk. Jammer dat tomtom de leuke dingen die in het verleden er op stonden zoals weer info, kaart zelf in kleuren, en leuke poi erop zetten. Niet meer er op zet. Wel leuk is dat je de route via een ander apparaat er op kan zetten. Ja en de batterij Blijft een probleem bij tomtom. Voor de rest prima apparaat. Al blijft het voor mij een raadsel, dat ze niet van alle goede wat ze hebben niet 1!! super apparaat maken.

rgebel 25-08-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

De TomTom Go 5000 voldoet prima aan onze wensen. Het is wel even wennen als je een oud model gewend bent, maar als je even de tijd neemt het apparaat te bestuderen leer je snel. Het enige nadeel is het trage opstarten.

Wil Sijben 20-08-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Geen bluetooth meer (was dat nou echt zo duur om in te bouwen dames en heren van TomTom) en een stuk gebruiksonvriendelijkere bediening (veel meer klikken voor je een bestemming hebt ingegeven). Zeker dus ook andere merken overwegen, voor je deze TomTom aanschaft.

Wilbert7 02-05-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Heb een GO 5000 aangeschaft. Ik wilde niet meer per jaar een abonnement op de kaartupdates van de GO 1000 aanschaffen. Bovendien was het geheugen vol (met kaart van Europa) en niet uit te breiden.

+en t.o.v. de GO 1000
* Sneller opgestart vanuit uit.
* Snellere GPS fix.
* Geheugen uit te breiden.
* Scherm reageert beter op in- en uitzoomen d.m.v. knijpfunctie.
* Stembesturing doet het in mijn Fiat Punto bij 130 km/h nog prima.
* Route zeer makkelijk uit te breiden.

-en t.o.v. GO 1000
* In alle gevallen ben ik eerder de bocht om dan de GO 5000(!!!). Te traag dus. (Google Maps doet dat op mijn Samsung Galaxy S4 een stuk beter).
* Het automatisch in- en uitzoomen is niet logisch/accuraat. (Daar vind ik Google Maps beter).
* Teveel bladeren in de menu's. Als je het menu opvraagt krijg je eerst met een paar icoontjes. Door te vegen schuif je door de rij heen. Als eerste icoontjes verwacht ik: Mijn plaatsen - Mijn routes - Wis routes - Zoeken (Stem besturing en Meld flitser mogen van mijn achter in de rij staan).
* Er is geen menu samen te stellen uit de persoonlijke voorkeuren zoals bij de GO 1000 (een groot gemis).
* Jammer dat bij het bepalen van de route niet automatisch parkeergelegenheden worden vermeld.

Ik gebruik de GO 5000 met veel plezier. Het menu is wennen en van sommige dingen snap ik niet dat dat t.o.v. de GO 1000 gewijzigd is.

Verder vind ik dat het downloaden van de kaartupdates traag gaat (meer dan een uur) en dat My Drive niet goed weergeeft hoelang het hele proces nog duurt (dat fluctueerd tussen de 1,5 uur en 33 uur bij mij) wat er precies gebeurd (downloaden of installeren).

Wilbert7 18-06-2015

Hoi Didec,
Aan de onderkant van het apparaat zit een slot voor een micro-sd kaartje.

didec 16-06-2015

uitbreiden van het geheugen ??? Daar is toch geen enkele voorziening voor op de 5000 ?

Wil Sijben 02-05-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

-- Geen bluetooth meer, dus geen koppeling met je mobiele telefoon, als middel om handsfree te spreken in je auto
-- onlogische menustructuur, meer klikken dan bij de oude software
-- Veel onjuistheden/fouten in kaartmateriaal (ik kwam als Venlonaar stevig vast te zitten in Tilburg centrum, ook met de nieuwste kaarten)
++ life long (= zolang je apparaat het uithoud!) kaart updates
+ verkeersinfo

CONCLUSIE: zeker kijken naar alternatieven. De GO5000 kost een bom duiten, waar je ook hele fijne alternatieven voor kunt aanschaffen.

Frans Raap 27-04-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Duidelijk display, geeft genoeg informatie. Helemaal met life time. Altijd up to date.
Details op scherm zijn ruim voldoende. Instellingen zijn makkelijk te vinden. Via Tom Tom site, kan je een up date krijgen, en evt. Andere stemmen laden. Bij grote updates duurt het even wat langer.

jpmaarts 28-04-2015

Dit is de beste aankoop geweest.
Ik gebruik hem ook zou geen andere meer willen.
altijd de juiste informatie ook in het buitenland.

keesjalink 17-04-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Grootste minpunt is de veranderde, totaal onlogische menustructuur. Ik hoop dat ze snel met een gebruiksvriendelijkere structuur komen die ook op bestaande modellen kan worden geinstalleerd.
TOV de hoge aanschafprijs kan dit apparaat maar betrekkelijk weinig meer dan mijn 70E oude. Fileinfo en altijd online is handig en de voornaamste reden dat ik de oude niet weer in gebruik neem.
Degelijkheid is prima en de houder/kliksysteem is perfect tov mijn oude (TT start 25)

bartmart 14-04-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Ik vind het een perfect navigatiesysteem.
Wat ik alleen jammer vind voor dit niet echt goedkoop navigatiesysteem dat je nu voor flitsers een abonnement moet afsluiten, bij mijn vorige TomTom moest ik een abonnement afsluiten voor kaart updates afsluiten wat nu gratis is en flitsers gratis waren. Dit stoot mij wel enigszins tegen de borst

lorka74 31-03-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Had hiervoor de GO 1005 met alleen lifetime maps en 1 jaar Traffic. Was daar al uitermate tevreden over.Vanwege lifetime traffic gekozen voor de GO 5000 Europe in de zakelijke auto. Uiteindelijk goedkoper dan abonnement op 1005. De 1005 in andere auto gedaan. TomTom werkt veel beter dan de dure interactieve Audi Navigation. Ik heb m altijd aan staan. Zelfs in bebouwde kom de snelste route bij opstoppingen of afzettingen. Kan eigenlijk niet meer zonder. Spraakbesturing verstaat niet mijn west friese accent. Blijf herhalen en wordt dan naar verkeerde bestemming gebracht.

bromnsor36 26-03-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Niet iedere smartphone kan communiceren met de GO 500 en dan is er maar één mogelijkheid over: de GO 5000. Zo is het mij vergaan en ik ben blij met dit duurder exemplaar. Eerst goed de handleiding doornemen want ondanks het grote gebruiksgemak moet je toch wel weten hoe je van alle mogelijkheden gebruik kan maken.
Mijn ervaring van 'n maand is nog te kort om alle (verkeer)situaties, waarop de GO 5000 kan reageren, te hebben meegemaakt. Maar tot nu toe alle lof voor deze duidelijke verkeersgids.

Marianne 27-03-2016

Ben op zoek naar goede TomTom. Moet actuele info geven ZONDER verbinding met smartphone want ik heb geen internetabonnement. Is dit een goed exemplaar voor mij?

Jurgo Boogerd 22-03-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Duurzaamheid moet nog blijken dus geen score.
Ben wel tevreden heb eerst een go live 750 en daarna een go 1005 live gehad.
Het nadeel voor mij is dat je geen beperkte snelheid in kunt voeren als je bv een behoorlijk stuk moet rijden met aanhanger naar je vakantieadres.
Met vorige tomtom 1005 gaf hij dan exact aan hoe lang je erover doet met maximum snelheid van 90 km/h.
Hierover contact gehad met helpdesk tomtom en deze functie schijnt er wel weer op te komen.
Ik vind dat het bij het topmodel er gewoon op hoort te zitten.
Wat ook Jammer is je kunt niet zien of hij nog aan het opladen is of klaar is met laden vorige model lampje bij an en uit knop orange of groen.
Zeer positief ben ik over laden met micro usb kabel in de autohouder valt kabel er dus ook niet meer uit met plaatsen of verwijderen tomtom

Roelf Oving 22-03-2015
Geschreven voor: TomTom GO 5000

Dit is mijn eerste Tom Tom. Ben er over het algemeen erg tevreden over. Helder beeld, goed geluid. Wat lastig te programmeren, maar werkt goed als dat eenmaal gebeurd is. Erg jammer vind ik het dat er geen gedrukte handleiding bij is. Ook vervelend is het dat je hetzelfde kabeltje moet gebruiken voor het updaten en voor het opladen in je sigarettenaansteker van de auto. Dit heb ik opgelost door een extra kabeltje van muvit, dus geen originele Tom Tom, te kopen en dat te gebruiken voor het updaten, de origenele laat ik in de auto zitten.

Roelf Oving 10-07-2015

Er zijn wel heel erg veel updates soms, en dat vind ik best wel vermoeiend...

jpmaarts 23-03-2015

Is inderdaad een heel fijn apparaat

De handleiding kan je heel eenvoudig downloaden,
opslaan en vervolgens uitprinten