TomTom GO 5000 EU 45

Europa
Pioneer AVIC-F970BT

Pieter 08-12-2016 Product paar weken in bezit

Vooralsnog tevreden met de Go 5000

Voorheen Mio, Navigon en Garmin gehad. Overschakeling naar TomTom is dan weer even wennen. Voornaamste reden van de laatste switch naar TT was de betrouwbaarheid der kaarten. Ik heb de TT pas een paar weken, maar hij ziet in elk geval het verschil tussen een fietspad en een rijweg. Ook volgt hij tot nu toe "normale" routes, in tegenstelling tot de Garmin, die je vaak via landweggetjes om het dorp heen leidt (om de dorpskern te ontlasten!). Cartografie van de TT is vrij simpel, een gekleurde lijn met een pijl (=auto) in dezelfde kleur vormt de route. Maar het is wel duidelijk. De rijbaanbegeleiding is redelijk, maar enigszins tweeslachtig. Bij complexe splitsingen (maar wanneer is iets complex?) wordt het beeld zodanig gedeeld dat alle rijbanen, zowel rechtdoor als afsplitsend getoond worden. Bij "eenvoudigere" wordt boven in beeld met een paar korte lijnen (= rijbanen) aangegeven wat de rijrichting is. De stembegeleiding geeft dan wel ondersteuning, maar is (zeker met het drukke verkeer van tegenwoordig, en de vaak best lange uitvoegstroken) soms wat laat met de advisering, waardoor je de kans loopt de afslag te missen, of de verkeerde te nemen. Er is maar 1 (mannen-)stem beschikbaar die de wegnummer en straatnaambegeleiding doet, maar deze stem is rustig en best duidelijk. Andere stemmen zijn ook te gebruiken doch die beperken zich tot richting-aanwijzingen.
Dan nog iets over het apparaat: het interne geheugen is in feite te klein voor de kaarten in 3D. Doe je er geen extra (micro-)SD in dan loop je bij de eerste update al vast. Of je moet een subset van de kaarten kiezen. Ik had er eerst 16 GB ingedaan. De eerste kwartaal update ging goed. Echter de tweede update liep vast na 50 %. 16 GB zou goed genoeg moeten zijn; toch maar een ander merk genomen, nu van 32 GB. En deze liep wel vlot door. Wellicht niet elk merk compatible? Want van de 32 GB was meer dan de helft NIET gebruikt, dus 16 GB zou voldoende moeten zijn.
De opstartprocedure vanuit afgesloten TomTom duurt een minuutje of twee. Vanuit Stand-By echter is de GPS-fix direct correct. Maar de stand-by functie consumeert stroom(dus batterij). Indien je de TT niet dagelijks gebruikt, waardoor de accu niet wordt bijgeladen, loop je plots tegen een lege batterij op. Dus dan maar liever uitzetten.
De traffic-info (ook deze functie is "life-time" , hoewel nergens duidelijk hoe lang dat is) werkt heel goed. Veel beter dan de tmc van Garmin.
Tot slot de commerciële kant van de TT. De Go-5000 heeft een ingebouwde E-sim kaart, waardoor traffic info zonder smartphone kosten wordt ontvangen. Kaart-updates zijn "life-time" gratis. Echter flits-info gaat via abonnement op jaarbasis. Nieuwere modellen hebben die inmiddels OOK gratis. M.a.w. koop je een uitloopmodel (zoals mijn Go 5000) tegen een lagere prijs, dan verspeel je dit voordeel weer via je flits-abonnement. TT biedt geen "afkoop"-optie, dus heb je gewoon pech.

Pluspunten

• Snelle GPS-fix
  • Vooraf routes op PC te maken
  • Scherminfo: benzinestatoins, files, aankomsttijd
  • Trajectcontrole meting

Minpunten

• Afslaginfo soms aan de late kant
  • Flits-abo bijbetalen
  • Te weinig intern geheugen

xxxToppertje 29-10-2016 Product half jaar of langer in bezit

Mooi product met te beperkte levensduur

Helaas na 3 jaar een tomtom die niet meer werkt omdat de batterij het vermogen niet meer kan doorgeven. valt dus elke keer uit. Reactie tomtom? gebeurd soms en 20% korting op een nieuwe. Maar alleen in eigen webshop waar de prijs al 30% hoger ligt. Tja heb je niks aan . Zeer slechte zaak. Zal ongetwijfeld ook gelden voor tomtom 5100 en andere series

Sander 22-04-2016 Product kwartaal in bezit

Update review

Nu 3 maanden in bezit.
Irritant is dat het opstarten van het apparaat soms heel lang duurt of helemaal niet opstart. Ik druk dan op de aan knop om het apparaat opnieuw op te starten (en soms opnieuw lang wachten) anders gebeurt er niets.
Dit opstartprobleem is er niet als ik het apparaat niet uitschakel, maar in de "slaapstand" laat staan.
Soms vind ik de GO5000 traag met kaartwisselingen of van 2D naar 3D beeld of vice versa wisselen.
Soms werkt Mydrive van de GO5000 niet meer omdat zomaar het wachtwoord uit het apparaat is verdwenen. Dit is hinderlijk als je via een PC of smartphone een adres of route hebt opgegeven en deze dus niet kan ontvangen.
Het gewicht van de GO5000 vind ik eigenlijk na zoveel maanden in gebruik veel te zwaar t.o.v. mijn oude Via 125. Zeker als je het apparaat in je jas meedraagt.
Het plaatsen op de glashouder is erg makkelijk, top!

Kees Moor 01-02-2016 Product kwartaal in bezit

ben TT gebruiker sinds 2005, ook als vrachtwagenchauffeur. vindt met name het gebruikersgemak bij de TT een vooruitgang. Wel is het even wennen bij afslagen van wegen, daar reed/rijdt ik soms voorbij omdat deze TT van zichzelf in- en uitzoomt.

Sander 30-12-2015 Product paar weken in bezit

Nu 3 weken in bezit.

Op zich een heel mooi product, vooral Live-Traffic werkt heel nauwkeurig en heel betrouwbaar tot op de minuut is je reis te plannen.
Echter soms het gevoel dat hij mijn instellingen zoals volume van geluid niet goed opslaat bij het uitschakelen van het apparaat.
Wel jammer dat de manier van adres zoeken is veranderd, Ik had hiervoor een Tomtom Via 125.
Soms kon ik het adres niet vinden en toen bleek dat een instelling voor zoeken alleen "in mijn omgeving" stond, in plaats van op de "hele kaart".
Het adres zoeken via de routeplanner MyDrive via de app op mijn android telefoon gaat niet nauwkeurig. Soms kent de app het adres niet of een ander huisnummer of als ik deze heb opgeslagen als Mijn Plaatsen heeft hij een nabij gelegen ander adres opgeslagen. Andersom als ik adressen bij Mijn Plaatsen heb toegevoegd via de GO 5000 en ik bekijk deze via mijn app MyDrive of via een browser MyDrive op de computer dan blijken deze adressen soms te zijn veranderd in een nabij gelegen ander adres.
Ik ga er vanuit dat Tomtom dit in de nabije toekomst zal verbeteren c.q. nauwkeuriger zal maken.
Ik ben er ook achter gekomen dat je een adres kunt zoeken met de GO 5000 online voor als het niet op het toestel staat.

De standaard stem Xander vindt ik bedompt klinken. De mannelijke stem van mijn oude Via 125 klonk helderder. Ik heb daarom de stem Eva geselecteerd. Wat wel is verbeterd is dat de stemmen (ook voor de standaard stem Xander met straatnamen) veel minder zijn te horen dan de Via 125, waardoor het veel relaxter rijdt.

Bij de update die ik na aankoop heb gedaan via Mydrive Connect blijkt al een te nieuwe kaart te zijn geïnstalleerd. De weg tussen Schipluiden en Den Hoorn (Afslag A4)is al aangepast aan een situatie die er nog helemaal niet is, compleet met nog te maken rotondes e.d. Dit had beter pas in een kaart-update kunnen gebeuren als dit werkelijk is uitgevoerd.

Ik ben in ieder geval best wel tevreden met de GO 5000 vooral door de Live-Traffic en de Live-Time Maps.
De Via 125 was heel goed, maar had geen Live-Time Maps, waardoor ik steeds kaarten moest kopen.
De Via 125 had ook een Bluetooth carkit aan boord die ik helaas bij de GO 5000 mis. Ik heb nu een simpele bluetooth carkit apparaatje gekocht voor aan mijn zonneklep.

Geert Sw 20-12-2015 Product jaar of meer in bezit

Zeker een aanrader. Hij heeft me nog niet in de steek gelaten. Enigste minpunt is dat je de TomTom niet kan opladen via de netspanning.

Herman 07-12-2015 Product paar dagen in bezit

zeer gemakkelijk in gebruik en bediening
en mooie vormgeving zeer tevreden zou deze tomtom aan bevelen.

Hans 01-11-2015 Product half jaar in bezit

Ik ben taxichauffeur, daardoor is snelheid een vereiste. Veel woorden de route's gecombineerd,
Het snel inbrengen van een adres is belangrijk.
Dit kan bij tomtom sneller.
Voor de rest is het een prima werkend toestel, duidelijk en doelmatig.

HennieClaassen 05-10-2015 Product maand in bezit

Dit is mijn 1ste TomTom. Dus is alles nieuw en kan ik zonder voorbehoud dan ook datgene doen(zoals routes plannen e.d.) waar ik deze voor gekocht hebt. Voor mij is het een prima begeleider op de weg. En geweldig gemakkelijk in het gebruik. Simpele bediening. Je hebt weinig woorden nodig om plaatsen, adressen, hotels restaurant e.d. te vinden, zelfs voor andere landen. Ik ben heel tevreden en de TomTom GO 5000 EU 45 is een aanrader. De weginformatie b.v. bij files en de advisering te kiezen voor een andere (in tijd gemeten) kortere route is een pluspunt en bespaard je veel ergernis. Want stilstand kost tijd.

ojap 13-09-2015 Product half jaar in bezit

Mooi toestel moest wel erg wennen aan menu nog steeds trouwens. Gekocht omdat de kaart update en live time er bij zit en verkeers info. Hiervoor tomtom 820 dat menu was echt heel prettig. Hier zit geen logica in dat is wel jammer, en ik mis de weer info ter plaatse. Houder voor je raam prima ding. Opstarten super snel. Geheugen snel vol. Je moet gelijk een SD kaart er bij kopen anders past de update niet. Eigenlijk voor deze prijs belachelijk. Jammer dat tomtom de leuke dingen die in het verleden er op stonden zoals weer info, kaart zelf in kleuren, en leuke poi erop zetten. Niet meer er op zet. Wel leuk is dat je de route via een ander apparaat er op kan zetten. Ja en de batterij Blijft een probleem bij tomtom. Voor de rest prima apparaat. Al blijft het voor mij een raadsel, dat ze niet van alle goede wat ze hebben niet 1!! super apparaat maken.

rgebel 25-08-2015 Product maand in bezit

De TomTom Go 5000 voldoet prima aan onze wensen. Het is wel even wennen als je een oud model gewend bent, maar als je even de tijd neemt het apparaat te bestuderen leer je snel. Het enige nadeel is het trage opstarten.

Wil Sijben 20-08-2015 Product half jaar in bezit

5,2
Geen bluetooth meer (was dat nou echt zo duur om in te bouwen dames en heren van TomTom) en een stuk gebruiksonvriendelijkere bediening (veel meer klikken voor je een bestemming hebt ingegeven). Zeker dus ook andere merken overwegen, voor je deze TomTom aanschaft.

hugodeherdt 07-08-2015 Product jaar of meer in bezit

Het toestel voldoet op alle vlakken! Ik gebruik het in verschillende wagens en vind de nauwkeurigheid van de informatie beter dan die van de ingebouwde GPS-toestellen. Het toestel geeft de actuele locatie zeer snel en acuraat aan. De TomTom GO 5000 geeft ook vertragingen zowel qua locatie als duurtijd heel goed aan. De bediening via het touch screen is eenvoudig. Het toestel biedt heel wat mogelijkheden. De basisfuncties zijn heel eenvoudig bereikbaar en als je een beetje tijd neemt om alles te ontdekken dan wordt de TomTom GO zeker een goede navigatiepartner. Ik ben enthousiat!

didec 16-06-2015 Product half jaar in bezit

7,3
Over het algemeen een goed toestel, alhoewel voor die prijs wel wat meer mocht geboden worden. Bluetooth mis ik wel tegenover mijn vroegere TomTom. Ook het feit dat POI van derden (vb campercontact) niet meer kunnen ingevoerd worden is jammer. Bij mooi zonnig weer is het scherm amper leesbaar, jammer, waarom kon dit op vroegere modellen wel ? Updates gaan soms wel héél traag. Opbouw van de menu's is niet echt logisch waardoor het soms zoeken is naar bepaalde instellingen.
Bij het kiezen van de snelste route wordt je soms afgeleid van grote wegen naar landweggetjes omdat dit in theorie sneller zou zijn, soms idd efectief paar meter korter maar met pak kruispunten en/of verkeerslichten, dus je doet er wel een stuk langer over, dus zou eerder onder 'kortste' route horen dan onder 'snelste'. Heb dit regelmatig voor en heb nog steeds geen deftige instellingkeuze gevonden die dit oplost. Kortom : nog wel een goed toestel, maar zeker niet meer beter dan de concurrentie, maar wel duurder. Niet echt meer een aanrader.

Bisshopjyr 12-05-2015 Product paar dagen in bezit

Nadat mijn TomTom Go 630 Traffic enige tijd geleden de geest had gegeven en niet meer hersteld kon worden (was reeds mijn derde) stond ik in tweestrijd, ofwel terug TomTom of een ander merk. De ervaring van familie en vrienden met andere systemen in gedacht heb ik dan terug besloten om TomTom te gaan. Het was wel even wennen aan de nieuwe besturing van het ding, maar na enige tijd oefenen gaat het reeds intuitief. Spijtig dat er geen bluetooth meer voorhanden is voor handenvrij bellen. Mijn grootste probleem is echter de refelectie van het scherm. Bij hevige zon moet ik gewoon verder gaan op de gesproken instructies want dan is het scherm onzichtbaar. Ik ben op de site op zoek geweest naar een screen protector/antiglare filter, echter tevergeefs. Desondanks ben ik zeer tevreden over de funcionaliteiten en zeker over de voorgestelde routes, in vergelijking met andere merken nog steeds superieur.

easy6225 10-05-2015 Product paar weken in bezit

Mis nog een aantal zaken maar deze zal (hopelijk) mettertijd als update worden aangeboden. Geluid is prima mis alléén de vrouwelijke NL computerstem. Navigatie functioneert correct en de bediening ervan (is ff wennen) is duidelijk. enige -punt is de MyDriveConnect. Deze schijnt nogal problemen op te leveren met name bij het inloggen waarbij je een technische storing krijgt. Updaten lukt maar schijnbaar is het verstandiger op de update's in een bepaalde volgorde te installeren (volgens TomTom)

Belangrijk:
Als er meer als 1 update aangeboden wordt is het aan te raden die niet allemaal tegelijk te verwerken.
De beste volgorde is: (Mits aangeboden):
1. QuickGPSfix/2.Software update/3.Kaart/4.Flitsers/5.MapShare/6.
Stemmen

Aldus TomTom

Wilbert7 02-05-2015 Product maand in bezit

Heb een GO 5000 aangeschaft. Ik wilde niet meer per jaar een abonnement op de kaartupdates van de GO 1000 aanschaffen. Bovendien was het geheugen vol (met kaart van Europa) en niet uit te breiden.

+en t.o.v. de GO 1000
* Sneller opgestart vanuit uit.
* Snellere GPS fix.
* Geheugen uit te breiden.
* Scherm reageert beter op in- en uitzoomen d.m.v. knijpfunctie.
* Stembesturing doet het in mijn Fiat Punto bij 130 km/h nog prima.
* Route zeer makkelijk uit te breiden.

-en t.o.v. GO 1000
* In alle gevallen ben ik eerder de bocht om dan de GO 5000(!!!). Te traag dus. (Google Maps doet dat op mijn Samsung Galaxy S4 een stuk beter).
* Het automatisch in- en uitzoomen is niet logisch/accuraat. (Daar vind ik Google Maps beter).
* Teveel bladeren in de menu's. Als je het menu opvraagt krijg je eerst met een paar icoontjes. Door te vegen schuif je door de rij heen. Als eerste icoontjes verwacht ik: Mijn plaatsen - Mijn routes - Wis routes - Zoeken (Stem besturing en Meld flitser mogen van mijn achter in de rij staan).
* Er is geen menu samen te stellen uit de persoonlijke voorkeuren zoals bij de GO 1000 (een groot gemis).
* Jammer dat bij het bepalen van de route niet automatisch parkeergelegenheden worden vermeld.

Ik gebruik de GO 5000 met veel plezier. Het menu is wennen en van sommige dingen snap ik niet dat dat t.o.v. de GO 1000 gewijzigd is.

Verder vind ik dat het downloaden van de kaartupdates traag gaat (meer dan een uur) en dat My Drive niet goed weergeeft hoelang het hele proces nog duurt (dat fluctueerd tussen de 1,5 uur en 33 uur bij mij) wat er precies gebeurd (downloaden of installeren).

Wil Sijben 02-05-2015 Product paar weken in bezit

-- Geen bluetooth meer, dus geen koppeling met je mobiele telefoon, als middel om handsfree te spreken in je auto
-- onlogische menustructuur, meer klikken dan bij de oude software
-- Veel onjuistheden/fouten in kaartmateriaal (ik kwam als Venlonaar stevig vast te zitten in Tilburg centrum, ook met de nieuwste kaarten)
++ life long (= zolang je apparaat het uithoud!) kaart updates
+ verkeersinfo

CONCLUSIE: zeker kijken naar alternatieven. De GO5000 kost een bom duiten, waar je ook hele fijne alternatieven voor kunt aanschaffen.

Frans Raap 27-04-2015 Product maand in bezit

Duidelijk display, geeft genoeg informatie. Helemaal met life time. Altijd up to date.
Details op scherm zijn ruim voldoende. Instellingen zijn makkelijk te vinden. Via Tom Tom site, kan je een up date krijgen, en evt. Andere stemmen laden. Bij grote updates duurt het even wat langer.

keesjalink 17-04-2015 Product kwartaal in bezit

5,5
Grootste minpunt is de veranderde, totaal onlogische menustructuur. Ik hoop dat ze snel met een gebruiksvriendelijkere structuur komen die ook op bestaande modellen kan worden geinstalleerd.
TOV de hoge aanschafprijs kan dit apparaat maar betrekkelijk weinig meer dan mijn 70E oude. Fileinfo en altijd online is handig en de voornaamste reden dat ik de oude niet weer in gebruik neem.
Degelijkheid is prima en de houder/kliksysteem is perfect tov mijn oude (TT start 25)