Kenwood CCC200WH

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Kenwood CCC200WH op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ingrid 13-12-2017

Nooit meer naast het fornuis staan roeren in een pannetje.

Geschreven voor: Kenwood CCC200WH

Aan koken heb ik geen hekel, maar urenlang in de keuken staan hoort in de voorgaande eeuwen thuis. De kCook neemt het staan roeren in een pannetje op het vuur van je over, dus er zullen in de toekomst minder spataderen geopereerd hoeven worden.

De kCook kan fijnhakken en roeren, koken, stomen en warmhouden. Soepen en sauzen worden hiermee makkelijk en zonder aanbranden bereid. De temparatuur is instelbaar op precies 100 graden, voor gerechten die het kookpunt moeten bereiken, terwijl de machine ondertussen langzaam roert om aanbranden te voorkomen. Maar ook heel handig is 90 graden voor verhitten tot net onder het kookpunt, wat voor veel gerechten belangrijk is maar met andere kooktoestellen lastig is te bereiken. Als een gerecht klaar is, schakelt de cKook automatisch over op 30 minuten warmhouden op 65 graden. Die temperatuur kun je zelf ook kiezen voor bereiding. Voor stomen kiest de cKook automatisch de benodigde temperatuur en de bereidingstijd is aanpasbaar.

De roersnelheid is ook instelbaar. langzaam tot snel, en turbo. Tijdens het aanbraden van stukjes vlees en ui kan een langzame roerinterval gekozen. Bij hoge temperaturen is geen hoge snelheid mogelijk, zodat hete spetters worden voorkomen.

Naast de eigen instellingen en het stoomprogramma heeft het apparaat heeft ook nog eens 6 vooraf ingeprogrammeerde kookprogramma's, waarvan de waarden aangepast kunnen worden. De programma's bestaan uit stappen waarna de kCook pauzeert voor het toevoegen van ingrediënten. Tussen de stappen in wordt het gerecht warmgehouden op 65 graden, zodat je even de tijd hebt om te doen wat er gedaan moet worden.

Ik heb nog niets laten vallen, dus over breekbaarheid kan ik niets melden, maar alles voelt stevig aan.

Is de cKook handig?
Ja. Het bespaart je urenlang staan en kookt perfect volgens de instellingen.

Is de cKook moeilijk?
Nee. Je moet er even mee leren omgaan, maar daarna kun je er veel mee. Koken op gas of electra heb je ook moeten leren, toch?

Kan de cKook alles?
Nee, natuurlijk niet. De kom is vrij groot om kruiden fijn te hakken. Er zijn kleine kruidenmolentjes die het beter kunnen, maar die kunnen weer niet koken. Mijn 25 jaar oude foodprocessor hakt uien beter klein, maar die verwarmt ook niet. Brooddeeg kan het niet aan. Daarvoor koop je een broodmachine. De cKook kan meerdere dingen tegelijk doen. en doet dat precies zoals je het hebt ingesteld.

Is het lastig schoonmaken?
Nee. De kleine onderdelen leg ik in het bovenrek van de machine. De kom kan ook in de afwasmachine. Plaats de kom niet direct boven het verwarmingselement en kies niet de hoogste watertemperatuur. Mijn oude Bosch afwasmachine heeft langs 3/4 van de bodem een verwarmingselement. In het hoekje zonder element plaats ik de kom en draai de afwas op 65 graden. Je zou de kom ook in het midden van het onderste rek kunnen plaatsen, als het element helemaal rondom loopt. Elke afwasmachine heeft wel een plekje waar de afwas niet direct boven het verwarmingselement staat. Na de afwas laat ik de kom even uitlekken op een theedoek.

Vervangt het meerdere apparaten?
Je hebt er met de kCook 1 pan + 1 kookpit extra bij. Een maaltijd bestaat meestal uit meerdere componenten, dus je zult nog een apparaat of kookpit willen hebben. Hakken kan de cKook, maar schijfjes snijden en raspen kan het ding niet. Een "koude" keukenmachine zul je dus evengoed nog willen gebruiken.

Hoe compleet wordt het geleverd?
In de doos zit een roerhulpstuk, hakmes, stoommandje, spatel, maatbeker, afwasborsteltje, deksel en vuldopje. Plus gebruiksaanwijzing in vele talen, een minimaal receptenboekje met maar 5 slechte recepten en niets in het Nederlands. Je zult zelf recepten moeten googelen (recepten-kenwood-kcook) voor koken met de Kenwood kCook.

Is het zijn geld waard?
De Kenwood prijs van €399 is hoog. Maar overal worden flinke kortingen aangeboden. Het is een kwestie van goed zoeken naar het juiste aanbod. De prijs die ik betaalde vind ik het zeker waard.

Kan het apparaat beter?
Zeker. Ik mis een temperatuurinstelling van 30 - 35 graden, waarmee je yoghurt, karnemelk en boter zou kunnen maken. Een standaard afneembare apparatensteker zou handiger zijn dan de vaste aangemonteerde steker. Een extra grote stoommand kan handig zijn, maar dat zou afbreuk doen aan de kleine plek die het apparaat inneemt. Een snij en rasp hulpstuk zou handig kunnen zijn, maar daarvoor een ander apparaat gebruiken is waarschijnlijk handiger. Wat ik een groter probleem vind, is de rubber ring in het deksel. Volgens de gebruiksaanwijzing moet die er elke keer bij de afwas uit gehaald. Dat is me 1x gelukt. Na afwassen en terugplaatsen is die ring er niet meer uit te krijgen.

Zou ik het aanbevelen?
Ja. Maar ga wel even zoeken naar het beste aanbod.

Pluspunten

• Het bespaart je urenlang staan roeren.
  • Kookt perfect op de ingestelde temperatuur.
  • Kan hakken en roeren, koken, stomen en warmhouden.
  • De cKook kan meerdere dingen tegelijk doen.
  • Kom en toebehoren kunnen in de afwasmachine.

Minpunten

• Niet Nederlands receptenboek met 5 recepten.
  • Steker, niet afneembaar.
  • Niet meer dan 1 stap vooruit te programmeren.
  • Geen temperatuurinstelling van 30 - 35 graden.
  • Rubberring van deksel zit vast.

Jerry 13-09-2017

Werkt goed

Geschreven voor: Kenwood CCC200WH

Ik heb hem pas een week, maar ben overtuigd van de kwaliteit van het apparaat.
Hij werkt naar behoren. De recepten moet ik nog aan sleutelen naar mijn smaak.
Volgens verkooppraatjes kan de kom ook in de vaatwassen, maar volgens de kleine lettertjes mag hij in de vaatwassen MAAR NIET in de onderste la (dicht bij verwarmings element) en hij zal niet in de bovenste la passen bij de meeste mensen. Alles bij elkaar ben ik zeer tevreden over de werking.

Pluspunten

• Degelijk
  • Makkelijk
  • Gemak

Minpunten

• Kom past niet in vaatwasser