Sony Walkman E NWZ-E585 16 GB

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Walkman E NWZ-E585 16 GB op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Harper 17-03-2015

Ik gebruik graag een aparte mp3-speler voor muziek ipv mijn smartphone, omdat de smartphone 1. veel te warm wordt bij gebruik, 2. Ik me zorgen maak over straling, 3. muziekbestanden teveel ruimte innemen, 4. de smartphone te zwaar is om comfortabel mee te joggen e.d.

Mijn oude Sony NWZ-S638F met 8 GB geheugen heeft zeker 5 jaar lang geweldig gewerkt, dit ondanks een val in een bad heet water. Maar na jaren trouwe dienst begon de batterij toch wat minder goed te functioneren, dus werd het tijd voor een nieuwe.

De NWZ-E585 met 16 GB lijkt veel op zijn oudere broertje qua uiterlijk en behuizing. Stevig, klein en compact, dezelfde knoppen die ik van de oudere NWZ-S638F gewend ben.

De fysieke knoppen zijn blind te bedienen, wat het erg handig maakt om nummers door te spoelen en het volume aan te passen tijdens het fietsen en joggen.

De geluidskwaliteit is weer uitstekend.

De speler oogt iets gladder en strakker dan de oude NWZ-S638F.

Muziekbestanden overzetten gaat zeer gemakkelijk en snel met de Windows verkenner. De bijgeleverde software is in principe niet nodig. De Mac handleiding heb ik gewist om nog meer ruimte te sparen.

Ik heb de speler nog niet lang genoeg in huis om de batterijduur, die zeer lang zou zijn (77 uur) te testen, maar gezien mijn goede ervaringen met de oudere NWZ-S638F zie ik het zonnig in.

mangoie 21-01-2014

Enkele jaren geleden was er een ruime keuze in het land van de mediaspelers. Met redelijk veel recensies op het internet kon er ook veel onderling worden vergeleken. Wie nu zoekt op reviews merkt dat de markt voor deze mediaspelers vrijwel geheel is opgeslokt door de smartphone. Zelf heb ik liever een aparte speler omdat muziek luisteren op mijn telefoon veel van mijn batterij en opslagruimte vraagt. Daarom een kijkje naar de Sony NWZ-E585.

-Vormgeving
Zeer compacte formaat: 42 mm breed en 92 mm lang. Met 8 mm is hij iets dikker dan je zou verwachten. Ziet er strak uit doordat de behuizing van zwart metaal is. Geen unibody design waardoor ik hem van de zij- en achterkant iets minder fraai vind uitzien dan bijvoorbeeld een Ipod Nano. Het TFT-scherm is bij het aanzetten kleiner dan ik had verwacht waarbij de kleuren een beetje aan de fletse kant zijn. De letters in het menu zijn niet bijzonder klein maar zeker niet groot.

-Gebruikersgemak
Een goede reden om voor deze walkman te kiezen is de bediening via fysieke knoppen. Vooral de volume en "lock" knop zijn van duidelijke vormen en/of puntje voorzien zodat bediening in de broekzak mogelijk is. Het foutloos bedienen van de pause/play knop en het blind naar een volgend/vorig nummer skippen vergt nog wel enige oefening omdat deze knoppen dicht bij elkaar zitten.
Door het kleine formaat is bediening met één hand na verloop van tijd ongemakkelijk en krampachtig.

Door de software van de walkman heen navigeren is in het begin wel even wennen. Afspelen van media is eenvoudig maar het vinden van de diepere instellingen kan soms best lastig zijn. Sommige menuutjes en functies kunnen intuïtiever, maar over het algemeen ga je na verloop van tijd vrij rap door menuutjes heen.

-Geluidskwaliteit & mogelijkheden
De geluidskwaliteit is zoals verwacht erg goed van deze speler. Hij klinkt een fractie beter dan mijn Nokia Lumia 920, toch een voormalig vlaggenschip smartphone. Ik kan me wel voorstellen dat als je géén audiofiel bent met een goede koptelefoon je het verschil in audiokwaliteit tussen deze speler een high-end smartphone niet echt zal opvallen. De bijgeleverde oordoppen zijn van opvallend goede kwaliteit, hiermee kan ook de goed werkende Noise Cancelling functie worden geactiveerd.

Sony levert ook allerlei toeters en bellen voor het “verbeteren” van de muziek zoals “Sound Enhance” en “Clear Stereo”, geen idee wat het doet. Naast de voorgeprogrammeerde equalizers kan je ook twee 5-bands equalizers naar eigen smaak instellen.
Noemenswaardig is de ClearAudio+ functie. Als deze functie wordt aangezet worden de hierboven beschreven functies uitgeschakeld. Muziek zou met deze functie klinken zoals het “bedoeld zou zijn zonder compressie”. Het lijkt alsof veel de midtonen worden weggedraaid en vooral het hoog wordt versterkt. Ook vermoed ik dat de ruis wordt weg gefilterd. De nummers worden kraakhelder en lijken meer ruimte te hebben. De impact is betrekkelijk groot en het resultaat bij nummers is erg wisselen. Bij metal worden sommige nummers steriel en verliezen deze de rauwheid die metal zo leuk maakt. Met name de vocalen missen soms opeens body. Bij andere metal nummers gebeurt dit weer niet. Bij elektronische muziek constateer ik dat sommige achtergrondinstrumenten bijna verdwijnen. Bij pop en lichte rock lijkt de functie het best te werken en klinken de nummers een stuk sprankelender. Wat het resultaat is verschilt erg per genre en hoe de audio gemixt en gemasterd is. Een functie om mee te experimenteren.

Een van de hoofdredenen dat ik deze speler heb gekocht is de functie om gemarkeerde delen van nummers te laten loopen en de afspeelsnelheid te wijzigen. Ik gebruik deze functie veel bij het oefenen van nummers op mijn muziekinstrument.
Foto’s en video’s bekijken zou ik op deze speler achterwege laten. Het scherm is klein en de resolutie is laag. Daarnaast is vooral de kijkhoek dramatisch, een kleine verdraaiing zorgt gelijk voor een blauwig of gelig scherm. De radiofunctie werkt naar behoren en de ontvangst is goed (alleen FM). Behalve het kunnen instellen van 30 voorkeurszenders zijn er geen verdere FM-opties.
Er is een ingebouwde microfoon aanwezig om jezelf op te nemen en dat werkt ok.

Deze NWZ-E585 heeft volgens de doos 16GB aan opslagruimte. Na het verbinden met de pc is dit slechts 13,9GB. Ik snap dat het besturingssysteem ruimte nodig heeft maar 2,1 GB vind ik aan de vrij forse kant voor een speler die niet bijzonder veel kan. Het geheugen uitbreiden met een kaartje is niet mogelijk.

-Degelijkheid
De metalen behuizing zorgt voor een degelijke gevoel bij de speler. Ook is de batterijduur indrukwekkend. Met een volledig opgeladen accu en ongeveer vier uur luisteren per dag ging de speler gemakkelijk een week mee.
Jammer is dat het scherm niet een kraswerende laag heeft, ik had na een week al paar kleine krasjes op het scherm.

Al met al een stijlvolle mediaspeler met goed geluid en afspeelmogelijkheden. Noise Cancelling werkt goed en vooral de batterijduur is indrukwekkend. Scherm is een stuk minder wat ik zou verwachten voor een speler met een adviesprijs van €140. Voor enkele euro’s meer komt binnenkort de Sony Xperia E1 Walkman Phone op de markt, waardoor je je gaat afvragen wat het bestaansrecht is van deze speler onder de "doorsnee" consument die naar muziek luisterd. Desondanks een leuke speler voor mensen die iets meer kwaliteit eisen bij het afspelen van muziek!