Asus PB328Q

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Asus PB328Q op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

jimh307 15-10-2016

Grote monitor met hoge resolutie

Geschreven voor: Asus PB328Q

Als je van 1360*768 overstapt naar 2560*1440 krijg je een verschil welke duidelijk zichtbaar is.
De monitor is online besteld en werd geleverd in een uit de kluiten gewassen doos. Na het uitpakken viel op hoe groot deze monitor is. Het is een 32 inch model.
Het aansluiten van HDMI en de stroomkabel zijn kinderspel. De voet is ook heel makkelijk te bevestigen en de hoogte is soepel instelbaar. De voet voelt degelijk aan en dat is die ook. De monitor heeft wel wat kalibratie nodig want ik vond dat deze een gelige zweem had. Gelukkig is het menu uitgebreid en zijn er legio opties om dit te corrigeren. Achter op de monitor zit een klein joystickje waarmee je soepel door het menu gaat.
Het beeld is prachtig te noemen en je verbaast je dat je 1920*1080 ineens niet meer zo scherp is omdat de resolutie van deze monitor een stuk hoger is. Het is natuurlijk wel scherp, maar als de filmpjes op YouTube te bekijken zijn in 1440p zie je pas de pracht en praal.

Let wel op met gamen op deze monitor. Je hebt een dikke videokaart nodig om moderne games in 1440p te spelen. Mijn Geforce GTX 970 kan het net bolwerken en goedkopere videokaarten kunnen dit niet meer bolwerken. Als je van 1360*768 komt dan zien games er echt zo veel mooier uit dat je achterover slaat van verbazing. Gamen is ondanks het mVA paneel goed te doen. De inputlag is niet merkbaar; iets wat je niet kunt zeggen van de meeste 4k monitoren. Vind je full HD net te groot en 4k overkill en wil je overstappen dan is dit een monitor die zijn naam mag dragen.

Pluspunten

• Zeer uitgebreid menu
  • Zeer goede kijkhoeken
  • Alle denkbare kabels worden meegeleverd
  • In hoogte verstelbaar

Minpunten

• Je hebt een beest van een videokaart nodig
  • Gele zweem over het scherm uit de doos
  • Geen G-sync of F-sync