Samsung QLED Gaming Monitor 49 inch LC49RG90SSUXEN

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung QLED Gaming Monitor 49 inch LC49RG90SSUXEN op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Hilko 11-08-2019

Groot, groter, C49RG9 !

De C49RG9 gaming monitor van Samsung is met recht "ULTRA" wide. Je hebt grote monitoren, je hebt grotere monitoren en je hebt .... dit. De monitor is serieus ultra wide. Op het moment dat de monitor op je bureau staat en je er voor gaat zitten realiseer je pas hoe breed dit scherm is. Voorheen had ik 2 monitoren naast elkaar staan, dit is er nog een 3e naast. Het grote voordeel is dan ook ruimte winst in zo'n geval, er is maar 1 poot en 1 stroomkabel en 1 (DisplayPort) kabel die de monitor in gaat. Ok, er zijn meer mogelijke aansluitingen (geluid, usb, HDMI), maar deze 3 heb je in ieder geval nodig. T.o.v. 2 of zelfs 3 monitoren scheelt het hebben van maar 1 poot natuurlijk al enorm veel ruimte op je bureau. Op mijn Ikea SKARSTA zit/sta bureau past de monitor prima, maar mijn bureau lampje en speakers heb ik al wat meer moeite mee om daar een plek voor te vinden.
Als een 'productivity' monitor voldoet de C49RG9 natuurlijk prima. Meer ruimte is per definitie goed. Het scherm is super helder, goede contrast, goede zichtbaarheid van de tekst.
Als een gaming monitor valt of staat de monitor voor het grootste deel met het ondersteunen van de resolutie van ultra wide : 5120 x 1440 Dual QHD-resolutie. Bijna alle huidige games die ik heb geprobeerd te spelen ondersteunen die resolutie! Dus dat is ronduit briljant. Mijn favoriete games Battlefield V en Tom Clancy's The division 2 ondersteunen de resolutie, ook wat minder high-profile games die ik heb geprobeerd kunnen er goed mee overweg. Bijvoorbeeld Frostpunk understeund het ook, wat een beter inzicht geeft in je stad en omgeving. Ook Facebook browser games als Klondike geven "gewoon" extra veel breedte weer.
Ga je films of zoiets kijken op full screen, dan heb je zwarte ruimte aan beiden zijden van je film die de monitor opvullen. Wat overigens niet storend is.

Een nadeel heeft de super brede monitor echter ook wel. Namelijk dat de monitor zo breed is. Je moet soms je hoofd letterlijk van links naar rechts bewegen. Een voorbeeld is Battlefield V, waar rechtsonderin je overgebleven munitie staat en linksonderin een overzichtskaartje van de objectives, met eventuele rode puntjes van "spotted enemies" of hun tanks. Met deze super ultra wide monitor, zie je het kaartje niet 'vanuit je ooghoek', je moet je hoofd echt naar links bewegen om het te zien, of naar rechts om je ammunitie te kunnen zien.
Het is met recht een 'gaming grade' monitor. Maar ik twijfel nog steeds of de monitor niet gewoon TE breed is.

Pluspunten

• Groot, groter, dit
  • Freeesync2
  • 120hz

Minpunten

• Geen GSync
  • Duur

EllaGarms 10-08-2019

Mooi breed scherm

De hoge resolutie vereist een zeer zware videokaart. In mijn geval wel wat framedrops daardoor. Scherm is voor de rest wel mooi, al had ik recht boven wel een kleur afwijking, dit viel vooral op tijdens het starten. Tijdens het gamen zeker een meerwaarde van het bredere beeld.

Pluspunten

• Mooi groot scherm
  • Fijn spelen met mijn racegames
  • Meer overzicht tijdens het spelen

Minpunten

• Niet alle games ondersteunen de Wide resolutie
  • Backlight bleeding
  • Sterke videokaart nodig

Jeffrey 08-08-2019

Enorm scherm voor multitasking en gaming

Mijn eerste indruk; wat een groot scherm zeg.

Wel wat zwaar, en even met zn tweeën in elkaar gezet met de voet. De installatie van het scherm is dan eenvoudig en in een paar minuten gedaan.

Vervolgens begon het aansluiten op mijn macbook uit 2017. Deze heeft alleen usb-c aansluitingen, en die heeft deze monitor helaas nog niet. Dat is niet echt meer van deze tijd, het zou ook handig geweest zijn als de usb-c poort de laptop direct op kon laden (zoals bij andere high-end monitoren wel het geval is). Ik heb dus zelf een usb-c naar displayport gekocht die 4k en 60fps ondersteunt (het maximale).

Vervolgens werkte de monitor perfect; wat een ruimte tijdens het maken van een website of editen van een video of animatie. Waar ik normaal continu wissel tussen schermen op mijn laptop, kan ik hier gewoon alles tegelijkertijd open laten staan. Om een indruk te geven; 4 browservensters naast elkaar passen prima, en dan heb ik op m’n laptop dus ook nog ruimte. Voor je workflow is dit ideaal; dit bespaart zoveel tijd!

Ik ben gewend aan een haarscherp beeldscherm; alle macbooks zijn uitgerust met retina beeldschermen. Daarom had ik verwacht dat het aantal pixels in de hoogte van het scherm (1440px) relatief wat weinig zou zijn. Dat is ook zo, als je er dicht op zit. Maar dat doe je bij deze monitor niet, omdat hij zo breed is. (Denk 80cm afstand van je gezicht). Dan merk je dat eigenlijk niet, en vervolgens ga je genieten van alles wat deze monitor je te bieden heeft en hoe deze zichzelf in no-time zal terugverdienen door de tijd die je bespaart met heen en weer klikken tussen vensters ;).

Pluspunten

• Nooit meer switchen tussen vensters
  • Enorm werkoppervlak

Minpunten

• Geen usb-c
  • Resolutie kon hoger

Yoni S. 03-08-2019

Gewoon: Wauw!

Het scherm komt in een hele grote doos, en dan besef je dat het scherm nog groter is dan je had verwacht (gedroomd!). De installatie is in mum van tijd gepiept. Even de voet bevestigen en het scherm kan worden geplaatst. Samsung heeft over alles nagedacht; zo kan je de kabels netjes wegwerken. Het scherm neemt een imposante plek in op het bureau; je nieuwe eyecatcher. Er is ook een ophangmechanisme (voor aan de muur) meegeleverd dat je – zoals ik het kan zien - vrij gemakkelijk kan bevestigen.
De eerste ervaringen zijn positief. Heb helaas nog niet gegamed maar wel al uren voor me werk mee gewerkt. Het gebruiksgemak gaat verder bij het pluggen van je laptop; het scherm herkent de laptop direct. Daarnaast geen gestuntel meer met een of twee schermen en verschillende tabbaden open. Nee hoor, gewoon met gemak vijf tabbladen naast elkaar openen. Heb het scherm wel wat meer naar achteren gezet om te voorkomen dat ik er te dicht op zit, soms weet je even niet waar je moet kijken. Zo houd ik het overzicht en hoef ik minder met mijn hoofd mee te draaien.
De curved geeft een extra dimensie dat je helemaal één bent met wat je ziet/bezig bent. Ik heb ook gewerkt met de (oudere) kleinere curved samsung schermen (27 inch), maar is niet te vergelijken met wat je nu te zien krijgt. Ook het beeld is fantastisch; geen haperingen en super scherp! Heb je – net als mij – bij avond last van branderige ogen dan is de Eye saver mode er om je te ontlasten. Verder kan je met gemak een aantal schermsettings voorprogrammeren en afhankelijk van de situatie makkelijk tussen switchen.
Overal: Heb je z’n groot scherm echt nodig?
Het maakt het leven in ieder geval een stuk makkelijker en mooier. Ik werk productiever en verwacht dat je met het spelen van games nog meer plezier ervaart. Wat mij betreft dus zeker een JA voor deze mooi Samsung creatie.

Pluspunten

• Beeldkwailiteit
  • omvang(rijk)
  • (curved) design

Sip 01-08-2019

Heerlijke onderdompeling in een game wereld

LEVERING EN INSTALLATIE De monitor wordt geleverd in een grote doos van enig gewicht, wat uiteraard te verwachten is bij een monitor van dit formaat. Daarom moet ook in de doos de voet erop gemonteerd worden. Dit bestaat uit het aandraaien van een aantal schroefjes. Als dit gebeurd is staat de monitor stevig op zijn voet. Door het gewicht is het wel aan te raden hem met zijn tweeën op zijn plek te zetten. De computer (Windows 10) herkent de monitor vanzelf en selecteert de maximale resolutie bij gebruik van de meegeleverde display port kabel. GAME ERVARING Bij het spelen van een 3D spel wordt je volledig ondergedompeld in de wereld van het spel. Omdat je perifere zicht ook de spelwereld ziet heb je een overweldigende ervaring. De hoge refresh rate van de monitor geeft rust voor de ogen. De zeer hoge resolutie (4K) maakt de game wereld zeer gedetailleerd. Gecombineerd met de heldere kleuren zijn particle effects een lust om naar te kijken. Door het gebogen scherm ga je vanzelf midden voor zitten en heb je altijd de optimale kijkhoek. KANTOORWERKZAAMHEDEN bij het gebruik van de monitor voor MS office werkzaamheden en gewoon internetten werkt de grootte van de monitor een klein beetje lastiger. Je moet de verschillende windows optimaal positioneren om je werkgebied in het midden van het scherm te krijgen en niet te veel data in de periferie te verliezen. De standaard opdeling van Windows in 2 halve schermen bij werken in een gedeeld scherm betekent dat je samen met het gebogen scherm veel met je hoofd moet draaien om naar je werkgebied te blijven kijken. Bij werken met 1 groot scherm bekruipt je het gevoel dat je veel werkruimte onbenut laat. Ik zoek hier nog naar een optimale opzet om te werken. CONCLUSIE In conclusie: Een onwaarschijnlijk goed scherm om te gamen, nog nooit zo'n onderdompeling in een gamewereld ervaren. De kleine keerzijde is dat hij wat lastig is om te (ver)plaatsen door zijn grootte en de grootte van het scherm soms uitdagend is om kantoorwerkzaamheden uit te voeren waarbij het scherm optimaal wordt benut.

Pluspunten

• Volledige onderdompeling in het scherm
  • Heldere kleuren

Minpunten

• Lastiger te verplaatsen
  • Moeilijker in te delen bij multitasken

Jan 22-07-2019

Multitasken en gaming to the next level

Een schitterende scherm met rijke en levendige kleuren. Met dit scherm heb je een gevoel erin te zitten wanneer je een intensieve gamesessie hebt. Met gamen heb je weinig last van ghosting. Alleen bij hele snelle of donkere beelden heb je hier lichtjes last van. De responsetijd is zeer goed en ook hiermee scoort dit scherm pluspunten. Het is een fijn scherm waarmee je goed kan multitasken. Je zet makkelijk en overzichtelijk 3 tabbladen open op 1 scherm. Voor programmeurs is dit echt een uitkomst. Ik kan dit scherm iedereen aanraden als deze in je budget past. Eenmaal deze ervaring gehad te hebben dan wil je niet meer terug.

Pluspunten

• Responsetijd
  • 120Hz
  • Freesync 2
  • Hoge resolutie va 5k

Minpunten

• Forse prijs
  • Ruimtegebrek op kleine bureau's