• Test panel 8.5 apr 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch Zamo op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

BvW 27-04-2020

Simpel, (bijna) compleet en handzaam. Fijn bij het klussen!

Geschreven voor: Bosch Zamo

Ik heb de Zamo set een paar weken aan de tand mogen voelen voor Kieskeurig. Na wat eerdere ervaringen met dit soort apparatuur (over mijn hoofd gegooid, want niet nauwkeurig genoeg) was ik erg benieuwd wat dit ging brengen. Met de voorbereidingen voor een verbouwing in de planning, kwam dit mooi uit.

De verpakking:

Er is aandacht besteed aan het verpakken van de set. De verpakking voelt stevig, ziet er netjes uit en is zonder schade open te maken. Dat is erg fijn, want dit zul je vaak moeten doen...
Ook staat er vrij duidelijk op wat er allemaal in zit, toch was mijn eerste reactie wat gemopper. Want... Geen batterijen meegeleverd! (Dacht ik...) Wat blijkt, onder de mooie kunststof inleg zit een klein plekje verstopt, waar netjes twee batterijen zitten. Niet de meest duidelijke locatie.
Ook de handleiding vind je onder in de doos. Deze kom je gelukkig direct tegen. Niet dat we daar iets aan hebben, want mannen lezen uiteraard nooit een handleiding. Gelukkig is dit bij dit product geen probleem, al had ik dan wel direct geweten dat er toch wel batterijen bij waren. Probeer deze handleiding maar weer eens netjes terug te stoppen, succes!

Waar het echt om gaat:

Meteen als je de verpakking open doet kom je maar liefst vier producten tegen:

- De zamo afstandsmeter
- Een soort rolmaat
- Een hulpstuk om een lijn mee op de muur te projecteren, om bijv. een schilderij netjes recht te kunnen
hangen
- Een hulpstuk met een meetwieltje

Alles ziet er even degelijk en gebruiksvriendelijk uit, er is dan ook weinig voor nodig om mee aan de slag te gaan.

De meter zelf is uiteraard het belangrijkste. Batterijen er in en met een korte druk op de enige aanwezige knop staat hij aan. Je kunt direct beginnen met meten, het laserpuntje is zichtbaar en de gemeten afstand ook. Met een simpele druk op dezelfde knop zet je de gemeten waarde vast, zodat je je notitieblok kunt pakken om alles netjes te noteren. Nog een druk op de knop start weer een nieuwe meting. Wat hierbij erg fijn is, de voorlaatste meting word ook op het scherm weergegeven. Dit is ook nodig voor de m2 functie die er op zit. Meet de lengte en de breedte van bijvoorbeeld een kamer. Als de twee waardes op je scherm staan, kun je door snel twee keer op de knop te klikken het aantal m2 (vierkante meters) laten uitrekenen. Erg makkelijk als je snel wilt weten hoeveel tegels je moet kopen!

Wat betreft de accesoires... Mooi dat het er bij zit, maar voor mij niet echt van toegevoegde waarde.

Het wieltje is niet heel nauwkeurig. Wellicht handig om bij een erg grillige vorm de omtrek te kunnen meten, maar ik vraag me af hoe vaak de gemiddelde burger zoiets nodig heeft.

Het rolmaatje. Kan zeker handig zijn. Er staan geen maataanduidingen op, maar dat hoeft ook niet. Als je snel de omtrek ergens van wilt weten, is dit zo gepiept. Maar wederom... Heb je dit vaak nodig?

Het lijnhulpstuk. Voor mij niet direct nodig, omdat ik hier ander gereedschap voor heb. Ik kan me echter voorstellen dat als je dit niet hebt, het een handig hulpmiddel is. Bijvoorbeeld om twee schilderijen uit te meten die je netjes naast elkaar wilt hebben hangen. Zorg dan wel dat je voldoende boeken of dergelijken in huis hebt om de zamo op te steunen, want er zit niks bij verder.

Wat mis ik nog... Voor dit geld had ik wel wat opbergmogelijkheden verwacht. Zelfs mijn eigen crappy meter van een paar tientjes kwam met een pouch voor aan je riem. Nu weet ik vaak niet waar ik de zamo moet laten, om nog maar niet te spreken van de accesoires. Alleen de verpakking is een plek om het op te bergen, dit zie ik mezelf tijdens het klussen niet continu doen. Op den duur zou er dus iets kwijt of defect kunnen raken.

Al met al een mooi en precies hulpstuk voor de handige klusser, welke met wat meer opbergmogelijkheden helemaal af zou zijn.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Extra opties
  • Precisie

Minpunten

• Waar laat ik de meter? Los in mijn zak?
  • Waar laat ik de accesoires?
  • Verstopplaats batterijen. Het is geen puzzel...

Bosch Zamo afstandsmeter 23-04-2020

Bosch Zamo afstandsmeter

Geschreven voor: Bosch Zamo

Deze Bosch afstandsmeter is zeer handig en vriendelijk in gebruiksgemak met n goedleesbare handleiding. Zowel over langere afstand of op 5 cm geeft de Zamo n zuivere afstand op cijfers achter de komma, waar t met de hand altijd n afwijking houdt. Zowel over de vloer alswel op t palfond gericht geeft de Zamo n zuiver beeld, zelfs diagonaal als dat van belang is.

Pluspunten

• makkelijk hanteerbaar
  • duidelijk display
  • zuinig in gebruik

Minpunten

• hulpstukken zijn moeilijk te monteren

Stukato 20-04-2020

Handige en precieze hulp bij meetklussen

Geschreven voor: Bosch Zamo

In de doos van deze Bosch Zamo set is de meettool te vinden met drie opzetstukken. Dit alles ziet er elegant verpakt uit en oogt luxe. Onder het inzetstuk met de hulpstukken is de handleiding weggewerkt en aan de onderkant van het inzetstuk bevinden zich de meegeleverde batterijen. Mijn eerste bevindingen hieraan zijn dat ik geen tasje voor de tool en de hulpstukken zie en daarnaast vond ik de locatie van de batterijen in de doos onopvallend, waardoor het mij niet direct duidelijk was dat er batterijen waren meegeleverd.

De afstandmeter
De afstandmeter wilde ik voornamelijk gebruiken voor het plaatsen van wat muren en mijn eerste conclusie daarbij is dat het mij daar zeker in geholpen heeft. Deze tool meet de afstand nauwkeurig en laat tot 2 gemeten waarden staan, waardoor bijvoorbeeld lengte en breedte zichtbaar blijven. Het meten van de afstand gaat ook snel, waardoor het eenvoudig is om snel tot meetresultaten te komen. De meter meet de afstand in realtime en legt deze vast met een druk op de knop. Wel moet ik daarbij erkennen dat het mij geholpen zou hebben als de meter een signaal zou geven als een bepaalde afstand geregistreerd was. Zo moest ik dat nu soms op de gok aannemen en daarbij soms een nieuwe poging doen.

De hulpstukken
De afstandmeter wordt geleverd met drie hulpstukken waarbij ik in eerste instantie niet direct alles de meerwaarde zag. Om een hulpstuk te plaatsen moet een afdekplaatje verwijderd worden, waarna een hulpstuk daarin geklikt kan worden. Waar het plaatje in de tussentijd te laten is wat mij betreft wel een risico voor het kwijtraken ervan.

Het opzetstuk met de wieladapter is handig voor korte stukjes, maar wordt op de lange afstanden inaccuraat vanwege extra handbewegingen bij het rollen. Ondanks dat het handig overkomt, heb ik er nog niet echt de meerwaarde van ingezien.

Een ander hulpstuk is de laserwaterpas en deze heeft mij geholpen om zaken waterpas te bevestigen. Een handige toevoeging die eenvoudig werkt. Wel zelf een goede ondergrond vinden om de laserwaterpas dan op te leggen en op goede hoogte te krijgen.

Verder is er het meetlint en deze heb ik enkele keren gebruikt om kleine rechte afstanden te meten. Het is even wennen dat er geen cijfers op staan, maar dit wordt dan accuraat bijgehouden met de afstandsmeter. Voor dit hulpstuk geldt dat het handig is dat het erbij zit, maar het is geen noodzaak. Een reguliere rolmaat werkt minstens net zo goed.

Conclusie
De afstandsmeter zelf erg goed en de hulpstukken zijn leuke toevoegingen, maar niet in alle gevallen noodzakelijk.

Pluspunten

• Snel
  • Accuraat
  • Compact

Minpunten

• Geen akoestisch signaal
  • Geen zakje

Madboy1973 19-04-2020

Handig in gebruik

Geschreven voor: Bosch Zamo

Heb deze Bosch Zamo II Afstandsmeter mogen testen, en moet zeggen dat ik zeer verrast was.

Met de laser afstandsmeter binnen een handomdraai de lengte en de breedte van de woonkamer kunnen meten, ook met 1 druk op de knop de afstand vast te zetten en de oppervlakte uit te laten rekenen.

Het opzetstuk met het meetwieltje is ook super makkelijk te gebruiken, maar wel voor korte stukjes.

Het opzetstuk met de laserlijn is handig op een horizontale of verticale lijn uit te zetten op de muur.

Het meetlint opzetstuk is in het begin even wennen omdat hier geen cijfers op staan maar daar raak je zeer snel aan gewend, deze had misschien ook een functie kunnen hebben zodat je het lint kan blokkeren.

Al met al is het een handig apparaat wat ik lekker zou aanbevelen.

Pluspunten

• Klein
  • m2 meter mogelijkheid
  • precies

Minpunten

• geen opbergzakje

Edwin 18-04-2020

Prima klushulp

Geschreven voor: Bosch Zamo

Deze Bosch Zamo Set vond ik in eerste instantie een tool met iets teveel onnodige accessoires.
Echter na een paar weken de hele set getest te hebben ben ik overtuigd geraakt van het nut van deze items.
De afstandmeter zelf is lekker licht en compact. Handig om het even snel in je zak te stoppen als je het even niet gebruikt.
Het display laat de afstand in realtime zien. Zodra je de knop indrukt is deze vastgelegd.
Het jammere vind ik wel dat er geen bevestiging signaal hoorbaar is. De knop is namelijk snel ingedrukt.
Om een opzetstuk op de meter te plaatsen moet je een kunststof afdekplaatje verwijderen. Alleen waar laat je dat afdekplaatje zonder het kwijt te raken?

Het opzetstuk met wieladapter is best handig voor korte stukjes, voor langere afstanden heb je een hele stevige hand nodig anders meet je teveel.

De laserwaterpas is heel handig mits het op de juiste hoogte en ondergrond geplaatst wordt.

Tenslotte het meetlint is wel even wennen. Er staan namelijk geen cijfers op. Maar als je het eenmaal gewend bent is het een prima tool. Vooral voor korte metingen is het erg handig.

Al met al is het voor de thuis klusser een prima klushulp.

Pluspunten

• Nauwkeurig
  • Compact
  • Handige asseccoires

Minpunten

• Geen akoestisch signaal
  • Geen heupzakje/tasje voor de hulpstukken
  • afstandmeter met wieltje heel gevoelig

Colin W 17-04-2020

Bosch zamo laser afstand meter

review na 2 weken gebruik;

gebruiksgemak;
de bosch zamo is heel makkelijk in gebruik, gebruiksaanwijzing is overbodig de zambo wijst zichzelf. het apparaat heeft maar 1 bedieningsknop voor zowel aan/uit schakelen als meten waardoor het apparaat zeer makkelijk te gebruiken is. vertrouwen op het apparaat duurt even maar na een aantal keer nameten is het vertrouwen in een goede meting er zeker.

kwaliteit;
het is een klein robuust apparaatje wat makkelijk in je broekzak past onder het klussen.
de meegeleverde adapters stop je daarentegen niet zo makkelijk in je broekzak erbij en zullen dan ook snel vervuilen

nauwkeurigheid;
tot 20 meter is de nauwkeurigheid perfect daarna zit er iets verloop in.
ik heb hem gebruikt voor het inmeten van kozijnen en daar is hij uitermate geschikt voor en heel precies.

accessoires:
de meegeleverde adapters zijn niet echt bruikbaar het apparaat doet perfect wat hij moet doen 'afstand meten' de meegeleverde adapters zijn naar mijn inzien nutteloos.
- rol adapter heb ik helaas geen consequente meting mee kunnen maken verschilt bij elke meting op het zelfde werkstuk
- meet lint adapter is net te kort een gewone rolmaat voldoet dan beter
- laser adapter is moeilijk te stellen een magneet oid op de achterkant van de zamo zou uitkomst bieden.

Pluspunten

• klein
  • robuust
  • makkelijk in gebruik

Minpunten

• adapters nutteloos
  • geen magneet of andere bevestings mogelijkheid

Serge145 17-04-2020

Jouw hulp tijdens het klussen

Geschreven voor: Bosch Zamo

Wij zaten in een flinke verbouwing en tot op heden heeft dit product me veel geholpen met het uitrekenen van de m2 oppervlaktens en de afstand tussen schotten en muren. Weleenswaar heeft de meter ook nog eens aparte stukken welke je erop kan zetten zoals een wiel adapter tape adapter en een lijn adapter. De tape adapter is goed te gebuiken op planken om uit te meten wat de afstand is wat je moet verzagen en met het rollen is het handig geweest met het meten van meubelen welke geplaatst gaan worden in de kinderkamer. Goed, eind goed algoed weg met de meetlinten zakmeters. Dit is de oplossing voor vakkundig en snel en betrouwbaar te werk te gaan tot in de milimeters!

Pluspunten

• Snel
  • Meerdere meetmogelijkheden
  • m2 functie

Minpunten

• Iedereen wil nu gebruik maken van mijn zamo set

Chantal 17-04-2020

Geweldig handig en makkelijk te gebruiken apparaat.

Geschreven voor: Bosch Zamo

Wij zitten op dit moment midden in een verbouwing, dus ik heb het apparaat uitvoerig kunnen testen.
Hij is echt super handig in gebruik, mede doordat hij zo klein is. Bij het opmeten van de plinten hebben wij het opzetstuk gebruikt met het meetlint. Dit werkt echt heel erg nauwkeurig en super snel.

Ook kwamen we er binnen twee minuten achter dat er in de voor- & achterkamer een hoogte verschil zat in het plafond. We hebben de Bosch Zamo op de grond geplaatst met de laserstraal, naar het plafond en hopaaaa... je hebt binnen 1 seconde de exacte hoogte van de grond naar het plafond. Daarna hebben we alle andere kamers ook maar even nagemeten.

De spiegel in de badkamer hebben we opgehangen met behulp van het opzetstuk met waterpas. Dit was ook zo voor elkaar en helemaal recht.

Ik zal dit product dan ook zeker aanraden. Hij haalt je veel werk uit handen, verkeerde metingen zijn verleden tijd en bovendien bespaart dit apparaat je veel tijd.

Tenslotte wil ik graag vermelden dat de bijgeleverde verpakking ook als opbergdoos gebruikt kan werden. Dit vind ik ook zeker een pluspunt.

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • handzaam
  • snel
  • zeer nauwkeurig
  • tijd besparend

irfan 15-04-2020

super handig apparaatje

Geschreven voor: Bosch Zamo

Het ziet er stevig en lekker simpel uit en is ook heel simpel in gebruik. Ik ben zonder enige voorbereiding aan de slag gegaan en heb geen handleiding nodig gehad, hoewel die wel geleverd is), het werkt heel intuitief. Ik heb de Zamo gebruikt voor een verf project en voor het opmeten van segmenten van mijn tuin.

Een afstand meten is gedaan met letterlijk een druk op de knop. Wat nog handiger is, is dat je met een tweede druk op de knop gelijk een oppervlakte kunt berekenen. Super handig wanneer je wil weten hoeveel verf je nodig gaat hebben voor een klus, of hoeveel m2 aarde.
Aan de slag kunnen zonder handleiding is voor mij een grote plus.

Ik had van tevoren mijn twijfels bij de 3 opzet stukken. Ik zag er eigenlijk het nut niet van in, maar ik heb ze inmiddels alle 3 ook gebruikt.

Het waterpas opzet stuk verandert de Zamo afstandmeter in een laser-waterpas, handig wanneer je bv schroeven op gelijke hoogte op een muur wil plaatsen. Je hebt hierdoor geen afzonderlijke laser-waterpas meer nodig.

Het opzetstuk met wiel kun je gebruiken voor het opmeten van een oppervlak of het meten van een lengte met onregelmatige vorm, of wanneer je geen rolmaat bij de hand hebt. Je kunt je afvragen hoe vaak dat voorkomt, maar dit opzetstuk maakt de Zamo net iets breder inzetbaar.

Het laatste opzetstuk is een meetlint, wederom ter vervanging van een rolmaat, al is de lengte van 1.5m beperkt. Mijn partner vindt het super handig. zij heeft het gebruikt bij het stellen van de gordijnen.

al met al ben ik blij verrast met de Zamo. Het is een alleskunner en het is op zakformaat. ik denk dat ik ´m nog veel ga gebruiken.

Pluspunten

• Stevige kwaliteit
  • Zeer simpel in gebruik
  • Breed inzetbaar dankzij hulpstukken
  • Zakformaat

Minpunten

• meetlint van 1.5m is misschien wat kort
  • geen andere minpunten ontdekt

R. Eckhardt 08-04-2020

Klein, handig en precies, maar toch een rolmaat nodig

Geschreven voor: Bosch Zamo

De Bosch Zamo is een klein en praktisch apparaatje, erg handig in gebruik en voor een leek als ik goed te besturen. De Bosch Zamo komt met een aantal handige functie-uitbreidingen. Zo heeft de Zamo de standaard ingebouwde laserafstandsmeter, een rolmaatje tot 1,50m, een wieladapter waarmee je snel en gemakkelijk gebogen en gehoekte afstanden kunt meten én een lijnadapter voor het uitlijnen van bijvoorbeeld een wantplank. Alle drie zeer waardevolle toegevoegde functies.

Zelf heb ik de Zamo gebruikt voor het berekenen van de te leggen laminaatvloer in de bijkeuken én het inmeten van de plinten erboven. Het berekenen van een vloeroppervlak gaat zeer eenvoudig, je zet de onder-/achterzijde van de Zamo tegen de wand aan en je hebt een ‘nulpunt’. Ook is het zeer eenvoudig het oppervlakte te berekenen, aangezien je de mogelijkheid krijgt de gemeten maten even ‘vast te zetten’. Door één druk op de knop staan zowel de lengte-, als de breedtematen nog in het display weergegeven. Vermenigvuldigen en het verdere laminaat-rekenwerk kan beginnen.

Het plinten inmeten gaat net zo eenvoudig. Rekening houdend met de verstek en eventuele verloop in de vloer. Kleine stukjes meet je met het rolmaatje of de wieladapter en je hebt de maten zo ingemeten. Nadelig is, dat het meten niet kan worden omgezet in een streepje op de a te zagen plint. Nog wel even geprobeerd dor een blokje hout neer te zetten en vanuit daar de juiste maat af te lezen, maar dan is een ouderwetse rolmaat toch een beter alternatief.

Al-met-al; Zeer handig, maar nog steeds een rolmaat nodig gehad.

Pluspunten

• Klein
  • Precies
  • Tweede oog
  • Veel functies

Minpunten

• Minimale laserafstand 15 cm
  • Niet mee af te tekenen

Hummel 18-05-2017

Gebruiksvriendelijk

Geschreven voor: Bosch Zamo

Het is een gebruiksvriendelijk apparaat. Mooi klein van formaat en met één druk op de knop te bedienen. Ook slaat hij met één druk op de knop de maat op.

Pluspunten

• Klein van formaat
  • Gebruiksvriendelijk
  • Alleen te gebruiken

Minpunten

• Kan maar één maat opslaan

Pieter 15-05-2017

Eenvoudig en accuraat.

Geschreven voor: Bosch Zamo

Het apparaar is zeer eenvoudig in de bediening, slechts 1 bedieningsknop met een duidelijke functie. De laser is goed zichtbaar, en meet accuraat. Voor het meten van afstanden in je huis: super handig. Maar het vervangt het meetlint niet helemaal. Voor het meten van meubels, kasten, etc toch nog steeds een meetlint nodig.

Pluspunten

• Eenvoudig
  • Duidelijke laser
  • Accuraat

Minpunten

• Niet handig voot meubels meten

Wernaart 13-05-2017

Snel en nauwkeurig

Geschreven voor: Bosch Zamo

De meter doet precies wat deze belooft. Snel een nauwkeurige afstand meting.
De bijgesloten handleiding is compleet overbodig. Het gebruik wijst zich van zelf.

Met 1 druk op de knop heb je een nauwkeurige meting van een afstand. De laatste 2
metingen zijn zichtbaar in het scherm, dus oppervlakte berekening is zo geregeld.

De meter is klein van formaat en dus makkelijk mee te nemen daarnaast wordt de meter geleverd in een stevige verpakking.

Pluspunten

• Klein
  • Nauwkeurig
  • Snel

Minpunten

• Bescherm rand loopt niet overal door

Puck 13-05-2017

Bosch Zamo II Afstandsmeter - Tot 20 meter bereik

Geschreven voor: Bosch Zamo

Het is een erg mooi klein apperaatje dat nauwkeurig meet op een harde ondergrond.
Je kan 2 afmetingen erop laten staan en zien.
Als je hem tegen een stelling aanhoud en je drukt op de knop dan beweegt hij gelijk en is de meeting fout.
Mis er een magneet achterop.

Pluspunten

• Meet nauwkeurig
  • Klein formaat

Minpunten

• Tril gevoelig

Marieke 12-05-2017

Meet perfect daag rolmaat

Geschreven voor: Bosch Zamo

Heb het gekozen om te proberen. Geweldig ding ik zeg daaaag onhandige ouwerwetse rolmaat top. Ik ben helemaal om en ook handig voor werkmannen

Daan 12-05-2017

Handig. Snel. Effectief.

Geschreven voor: Bosch Zamo

Wat een handige vinding is een lasermeter in vergelijking met een rolmaat. Daarmee sta je toch behoorlijk te hannesen soms en heb je ook nog wel eens een tweede persoon nodig. Nu kon ik handig alleen van plafond tot vloer en van muur tot muur meten, en snel met een klik op een knop een goede meting ophalen. Helemaal top, absolute aanrader als je veel moet meten. Ik denk dat je hem heel snel terugverdient!

Pluspunten

• afstand
  • formaat
  • snelheid
  • nauwkeurigheid

Minpunten

• lastig om altijd exact vanuit de hand te meten

Roos 11-05-2017

Praktisch, compact en precies

Geschreven voor: Bosch Zamo

Zeer praktisch product, doet precieze metingen zonder het gehannes van een rolmaat. De batterij gaat lang mee en de afstandsmeter is makkelijk in gebruik.

Pluspunten

• Compact
  • Precies