Bosch UniversalDetect - Reviews

• Test panel 8.4 apr 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch UniversalDetect op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

John 30-04-2020

Bosch Universal Detect - Wonder of toch niet zo bijzonder?

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Onlangs de Bosch Universal Detect (voortaan de UD te noemen) aan de tand gevoeld, hieronder redelijk in het kort mijn bevindingen.

Om te beginnen bij het begin: keurige stevige kartonnen box, groter dan ik in eerste instantie zou verwachten, netjes met een verzegel sticker. Binnenwerk netjes karton, het enige plastic (los van de sticker) zat om de bijgeleverde GP batterijen. Verder twee dikke meertalige boekwerken (West en Oost europa) en twee losse conformiteitsverklaringen, alles dik in orde. Laat ik me nou bedwingen en eerst de manual even scannen: de standaard korte intro, disclaimers en web referenties, alles goed in orde hier.

Laten we de boel eens nader bekijken.. de batterijen er in, aanzetten, de initiele settings via het colour touchscreen. Think big - we hebben de keuze uit maar liefst 29 talen (via 8 schermen, keuze door vlag en 2letter landen code) waarbij EN niet op de eerste (Duits bedrijf) maar op de tweede plaats staat, voor de liefhebbers is er op het tweede scherm eventueel ook NL aanwezig.

De UD ligt lekker in de hand, voelt robuust aan, is bijna 25 centimeter lang, weegt 363 gram inclusief batterijen.. Stevig plastic met op de contactplekken een meer "rubberachtige" laag, goede antislip, maar ik weet niet of dat op den (lange) duur niet gaat uitdrogen.

Na de eerste gewenning aan het formaat bevalt dat wel goed, ondanks het jarenlange gebruik van mijn eigen kleinere tried and trused detectors, dus vol vertrouwen kunnen we doorgaan met het echte testen.

Het echte werk. Laten we de badkamer nemen, wel een leuke mix van Gibo blokken, tegels, spuitwerk met natuurlijk electra en waterleidingen. Als je de UD aanzet kan je kiezen waar hij op gaat scannen (metal, current of wood), waarbij je ook op 2 tegelijk kan scannen. Het scannen zelf gaat makkelijk - de UD in horizontale (vanuit de UD gezien) bewegingen over het te scannen oppervlak bewegen. Standaard brandt er een groene LED, bij nadering van een gedetecteerd object zal deze geel worden, en pal boven het object kleurt de LED rood, eventueel nog te vergezellen met piepjes. Leuk detail: midden in de scanzone zit een gat in de UD waardoor je kan aftekenen waar je objecten zitten.

Eerst de makkelijkste - metaal. Dit gaat wel goed, mijn leidingen zijn feilloos te vinden, op een enkele false positive na.

Nu gaan we naar stroom leidingen zoeken. Het wordt aangeraden om de lampen e.d. aan te zetten zodat je een hot leiding heb, niet alleen een dode schakeldraad. Verder moet je (aldus de UD) goed geaard zijn, en je hand op 30 cm afstand op de muur te leggen, geen isolerende schoenen/handschoenen e.d. Dit gaat ook zonder noemenswaardige problemen, al komen hier meer false positives naar boven.

Dan de laatste test - hout.. nu heb ik heel weinig testbaar hout in de badkamer maar laten we gewoon eens rondscannen.. hier gaat het toch wat minder.. de UD meent dat mijn hele muur vol zit met allerlei brokken hout. Maar een blik in de manual leert ons dat de hout-sensor "alle" objecten detecteert, dus dat je voor de compleetheid ook op metaal en stroom moet scannen als je het zeker wilt weten. Voor mij verder geen probleem, ik heb helaas geen gips muur op een houten frame ofzo bij de hand om dat uit te kunnen testen.

Al met al goede resultaten, geen enkele bekende (en een paar deels-bekende) objecten gemist, alleen wel aardig wat false positives; maar daar heb ik er liever wat meer van dan dat ik false negatives krijg en dwars door mn electra boor en mezelf een blackout bezorg.

Wat losse bits and pieces: reageert lekker snel, in het bedienings paneel kan je allerlei dingen terugvinden, zoals de (theoretische) detectie dieptes, een FAQ met wat standaard dingen. Een link naar de (online) help die volgens de manual een QR code zou moeten zijn, dus direct scanbaar vanuit een phone, maar dat is een gewone URL die je moet overtypen, en nog meer jammer dat deze een 404 error geeft, maar dat is hooguit van secundair belang.

Eind conclusie: Eigenlijk wel boven verwachting positief. Ik geloofde nooit zo in alleskunners, maar deze UD (b)lijkt het wel waar te maken, met 1 voorbehoud - de houtdetectie heb ik niet echt kunnen testen. Al met al toch een Wonder.

Pluspunten

• ligt goed in de hand
  • snel
  • alles in 1
  • mooie touchscreen bediening
  • duidelijke indicatie

Minpunten

• relatief veel false positives
  • Minder handig op spuitwerk

Richard 29-04-2020

Zeer tevreden

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Sinds een paar weken de universaldetect van Bosch in huis.
Wij wonen in een een huis waar hier voor een elektricien heeft gewoond. Hij had de leidingen aardig veranderd .
De woningbouwvereniging was er al aardig gek door geworden.
Toen wij de sleutel kregen en het huis wilde inrichten kwamen de problemen, met bijvoorbeeld het ophangen van foto's of lampen .
Wij hebben de verschillende dect apparaten gebruikt . Met heel veel onnodige gaten en leuke rekeningen tot gevolg.

Totdat we de universaldetect van Bosch mochten proberen.....
Er hangen nu foto's, gordijnen , en meer lampen in ons huis.
Kortom het is een stuk gezelliger geworden.

Het apparaat is makkelijk hanteerbaar.
Niet zwaar, duidelijk afleesbaar.
Het kan metaal , stroom en hout detecteren.

Wanneer je het apparaat even neer legd dan heb je hem zo weer gevonden. Het heeft namelijk de overduidelijke herkenbare kleur van Bosch. Groen.

Alleen het touchscreen reageert soms niet al te snel.
De batterijen kan je er wat moeilijk uit krijgen.

Maar nogmaals wij zijn zeer tevreden met dit apparaat. Het is een zeer duidelijk apparaat.
En het geld is het meer dan waard

Pluspunten

• Het werkt echt goed

Minpunten

• Niets kunnen ontdekken

Spelten 24-04-2020

Handig apparaat

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Afgelopen week heb ik de Universal detect van Bosch ontvangen. In de doos zit een handleiding, de benodigde batterijen en het apparaat zelf. Het apparaat is een stuk groter dan je zou denken.
Na het installeren van de batterijen wordt je welkom geheten door een mooi kleurenscherm waar je Nederlands als taal kan installeren. Als het apparaat is opgestart laat het scherm 7 pagina's met tips zien hoe je ermee moet werken, dit kan je desgewenst na de 1e keer uitzetten. Hierna kom je op een simpel scherm met 3 keuzes: Metaal, Stroom en Hout. Ook is er een heel simpel instellingen menu waarin je keuzes kan maken omtrent taal en geluid. Tot slot staat er nog een vraagteken op het "homescreen", hiermee kan je o.a. de tips en de FAQ's oproepen.
Ik heb het apparaat voornamelijk getest in de stand stroom gezien ik geen hout of metaal in de muren heb. Deze functie lijkt erg goed te werken. Je zet het apparaat tegen de muur en deze kalibreert, groene verlichting verschijnt om het boorgat heen. Op het scherm wordt nu aangegeven hoe je het apparaat dient te gebruiken, voornamelijk door heen en weer te bewegen. Als je bij een stroomkabel in de buurt komt zal het boorgat eerst geel kleuren en zal er een melding op het scherm verschijnen van signaal gevonden. Als je "bovenop" de leiding zit kleurt het boorgat rood en geeft het scherm aan stroomkabel gevonden. Het blijft het natuurlijk een vraag of er ook daadwerkelijk een leiding loopt als het apparaat dat aangeeft maar het geeft mij in ieder geval een gevoel van vertrouwen.
Het grootste minpunt vind ik de harde plastic achterkant. Gezien je het apparaat eigenlijk alleen maar over iets heen (muur, vloer of plafond) schuift had daar wat mij betreft wel een beter glijdende oplossing voor bedacht kunnen zijn.
Desalniettemin raad ik dit product van harte aan, zeker gezien zijn geringe prijs en de mogelijkheden vergeleken met de concurrentie.

Pluspunten

• Boorgat in het midden
  • Kleurenscherm
  • Nederlandse taal
  • Ergonomisch

Minpunten

• Harde plastic achterkant glijdt niet goed
  • Groot

Rick 23-04-2020

Nuttige detector, eenvoudig te gebruiken

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Ik heb deze detector getest omdat ik een ander huis heb gekocht en daar veel in moet verbouwen. In deze woning zit muur- en vloerverwarming, wat betekent dat er kunststof leidingen verwerkt zijn in vloer en wand. Hierdoor is het niet mogelijk om zomaar een gat te boren.

De detector wordt compleet geleverd met 4 AAA batterijen, dus je kunt er meteen mee aan de slag. Het instellen van de detector gaat heel eenvoudig en is snel gedaan. De detector ligt goed in de hand. Je voelt wel dat je een degelijk stuk gereedschap in handen hebt.

Om te kijken of de detector goed werkt heb ik deze op een aantal plekken in huis uitgeprobeerd. Daarbij heb ik alle drie de mogelijkheden (hout, metaal, stroom) geprobeerd en ook getest of de detecties kloppen met de werkelijke leidingen die er liggen. Vooral bij hout en metaal kloppen de detecties vrij nauwkeurig. Bij stroom is het af en toe goed zoeken waar de leiding precies zit, er zit een iets grotere onnauwkeurigheid in de detectie.
Het detecteren van de kunststof waterleidingen voor de verwarming kunnen gedetecteerd worden met de modus "Hout". Dit werkt goed, maar je moet wel zeker weten dat er geen hout in de buurt is, anders reageert de detector daarop.
Het blijft altijd wel even spannend om ook daadwerkelijk een gat te boren in de muur, maar tot nu toe is het altijd goed gegaan en ben ik tussen de leidingen gebleven. De detector werkt dus erg goed.

In het begin is het ook even uitproberen hoe de lampjes in de detector werken (rood, groen, geel), maar als je dat eenmaal weet, dan werkt het eenvoudig. Het tekengat in de detector is makkelijk om de leidingen te markeren.

Kortom een heel handig en nuttig stuk gereedschap, wat zeker van pas komt bij verbouwingen in je woning.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Touchscreen
  • Aantrekkelijk design
  • Herkenbaar Bosch-uiterlijk
  • Degelijk

Minpunten

• Nauwkeurigheid bij stroom en water

Foulad 21-04-2020

Handige tool om water/hout/elektra te vinden

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Ik heb de Bosch nu 2 weken in gebruik. Het is makkelijk om te gebruiken. De display is goed leesbaar en touchscreen. Het is licht en het is makkelijk te bedienen met 1 hand. De boorgat maakt het nog makkelijker om op de juiste plek te boren. Ik kon makkelijk de waterleidingen ontwijken bij het installeren van douchecabine en de stroomkabel bij het plaatsen van een lamp.

Pluspunten

• touchscreen
  • licht
  • boorgat
  • groot display

smooth-vikash 20-04-2020

Review: Test Bosch Universal Detect

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Wanneer je af en toe gaten boort om iets te bevestigen dan boor je vaak blind en op goed geluk omdat je niet beschikt over een bouwtekening/blauwdruk.
Je hoopt dat je dat je geen elektra kabel of een ander cruciaal object van je huis raakt tijdens het boren.
Met de Bosch Universal detect is dat verleden tijd.

Met dit handig apparaatje kun je materialen in de muren detecteren, je kunt de detectie voor drie soorten materialen instellen, Hout, Metaal en Stroom.
Nou zul je denken dat is het verschil tussen metaal en stroom, hier zal ik zo op terug komen.

Hout: Houten balken
Metaal: Metalen objecten, Koperen Buizen, Gasleidingen.
Stroom: Stroom Bekabeling

Wanneer je de Bosch Universal Detect instelt op Stroom zal deze stroom kabels detecteren die in de muur zijn. Het is van belang dat er stroom op de kabel zit anders zal het apparaatje niks detecteren.
Wanneer je de Bosch Universal Detect instelt op Metaal zal deze metalen objecten detecteren, ook stroomkabels die niet onder stroom staan.
Wanneer je de Bosch Universal Detect instelt op hout zal deze houten draagbalken in de muren detecteren, hiermee verminder je de kans om dragende gedeeltes van je huis per ongeluk te verzwakken.

De Bosch Universal Detect ligt lekker in de hand en werkt bijzonder gemakkelijk. Het apparaatje werkt op 4x AAA-batterijen die zijn meegeleverd. Als je op de grote knop drukt gaat het apparaat aan en krijgt meteen een handige uitleg op het touchscreen scherm te zien. Je kunt hierop na de uitleg direct instellen welke modus je wilt gebruiken (dus hout, metaal en/of stroom). Wanneer je het apparaatje niet vaak gebruikt kan je in het menu instellen dat je de uitleg de volgende keer als het aan gaat ook weer wilt zien. Daarna is het een kwestie van de detector op de muur zetten en over de muur schuiven waar je wilt boren. Bij groen licht heeft ie niets gevonden. Wanneer het apparaat iets detecteert, gaat er een geluidssignaal af en zal het lampje rood branden.

Over het ontwerp van de Bosch Universal Detect is goed nagedacht en is vormgegeven om markeringen direct te kunnen maken, er zit handige gat in de detector kun je met potlood een markering zetten waar het apparaat rood licht geeft. Zo kun je exact aftekenen waar je niet moet boren. De maximale detectiediepte voor metaal is 100 mm, voor stroom 50 mm en voor hout 25 mm.

Eerste Gebruik (test)
Om te testen of het apparaat goed werkt heb ik de detector op en om de stopcontacten laten bewegen, zodra de detectie heeft plaatsgevonden ging er een rood lampje branden.
Op het stopcontact is de detectie metaal en er omheen is de melding stroom.
in de badkamer heb ik getest op hout en hier kun je heel makkelijk achterhalen waar het houten geraamte van de inbouw toilet zich bevindt.

Momenteel ben ik erg druk bezig met klussen in mijn woning en ik kan je vertellen dat dit prachtig apparaatje meerdere malen ervoor heeft gezorgd dat ik geen stroomkabel of andere belangrijk object in mijn muren heb geraakt.

Ben jij iemand die soms een gaatje boort om iets op te hangen dan zul je jezelf met dit apparaat een groot plezier doen, de werking van dit product is makkelijk en snel, het kost je hierdoor helemaal geen enkele moeite om de muur snel te scannen voor leidingen en/of andere objecten.

Werk je in de bouw of klus je vaak bij dan is dit appraatje een must have, dit zou standaard in je gereedschap kist moeten liggen. Het herstellen van je fouten kosten vaak meer tijd en geld dan de eenmalige investering die je doet als je dit product aanschaft, en hiermee kun je jezelf al die ellende besparen.

Pluspunten

• Ontwerp
  • Detectie

Minpunten

• nog niet kunnen vinden

Frank 20-04-2020

Nauwkeurig en makkelijk te gebruiken

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Ik heb de Bosch Universal detect nu enkele weken gebruikt en ben zeer aangenaam verrast. We hebben onze schuur verbouwt welke zeer oud is en waar veel leidingen op onlogische plekken zaten verstopt. Ideaal dus voor deze detector. Alle leidingen werden nauwkeurig gemeten. Zowel metaal, hout en electra weet hij te vinden.
Als je de detector voor het eerst aan zet krijg je direct een beknopte handleiding die je direct een goed en duidelijk beeld geeft wat het kan en hoe die werkt. Dit staat uiteraard ook in de handleiding wat uitgebreider uitgelegd.
Door de vormgeving van het apparaat is deze ook gemakkelijk in één hand te gebruiken.
Tijdens de verbouwing heeft hij ook meteen zijn waarde laten zien door aan te geven waar een water leiding zit waar wij die absoluut niet hadden verwacht. Zelf waren wij dus meteen overtuigd van het nut van dit apparaat en zou hem zeker aanbevelen.
Echter vind ik de prijs, zonder dat ik andere producten heb vergeleken wel gevoelsmatig wat aan de hoge kant. Ondanks dat we wellicht wat schade hebben weten te voorkomen weet ik nog niet of ik er 100 euro voor neer wil leggen. Maar als je wel bereid bent om hiervoor te betalen, dan heb je wel een goed product waar je op kunt bouwen.

Pluspunten

• Makkelijk te gebruiken
  • Meet nauwkeurig

Minpunten

• Prijs is wat aan de hoge kant

martinus1987 19-04-2020

Simpel apparaat,gemakkelijk in gebruik behalve bij stroom.

Eerste indruk
In de doos van de Multidetect vind je de detector zelf, 4x AAA batterijen en een gebruiksaanwijzing.
De detector is in het bekende groen van Bosch en ligt bij eerste inspectie fijn in de hand. De handgreep is van rubber waardoor hij niet zomaar uit je handen glijdt. De detector heeft ook een handig aftekengat.
De gebruiksaanwijzing is in verschillende talen met ook Nederlands. Dat is tegenwoordig pluspunt.
Wel jammer dat het met batterijen werkt. Ik heb hem nu een paar weken en de batterij-indicator is nog helemaal vol maar als je hem bv. een jaar niet gebruikt dan kan het zo zijn dat je nieuwe batterijen nodig hebt. Maar goed dat heb ik nu nog niet kunnen testen.

Gebruiksgemak
Bij het aanzetten wordt de detector automatisch gekalibreerd. Dit duurt nog minder dan een seconde. Vervolgens kan je kiezen om een uitleg te volgen. Voor een amateur als mij zeker de moeite waard. Daarna kan je aan slag.
Op het scherm kan je aantikken wat je wilt meten: Hout, Metaal en elektrisch. Je hoeft niet één enkele te kiezen je kan ook meerdere tegelijk aanzetten of alle drie. Verder is er nog een menu maar dat heeft weinig om het lijf. Ik hoopte daar wellicht de gevoeligheid in te kunnen stellen maar het enige wat je kan doen is het geluid aan/uit zetten en resetten(kalibreren). Dit zorgt er allemaal wel voor dat iedere onbenul dit apparaat kan gebruiken.
Enige minpunt is dat zo'n apparaat niet makkelijk over een ruwe muur glijdt. Het zou mooi zijn als een wieltjes of geleiders achterop zou zitten.

De detectie
Vooraf verwachtte ik makkelijk stroomleidingen te kunnen detecteren in mijn muren maar dat viel wel wat tegen. Het signaal gaf soms bijna overal stroomkabels aan. Ik heb wel vrij veel elektrische apparaten in mijn huis en die kunnen volgens de handleiding storing geven. Ook kan het zijn dat mijn vloer niet goed geaard is of dat de kabels zijn afgeschermd. Maar ja hoe kom ik daarachter? Het was vaak makkelijker de metaaldetectie te gebruiken. Die en houtdetectie werken wel uitstekend. Ik kon zo de nagels binnenin mijn bankstel vinden. Ook de steunbalken achter mijn gipsen plafond vond hij precies. Wat deze detector alleen niet kan is een middelpunt vinden wat de pro versie wel kan.

Conclusie
De Universaldetect is een uiterst simpel apparaat die veel kan detecteren maar wel moeite heeft stroomkabels. Dat denk ik althans maar het kan ook aan mij liggen.

Pluspunten

• Simpele bediening
  • Detecteert veel
  • Ligt goed in de hand

Minpunten

• Stroomkabels zijn lastig
  • Geen middelpunt detectie

Miranda Freeke 19-04-2020

Met handige uitleg bij opstarten

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Wij mochten deze Bosch UniversalDetect testen bij onze verbouwing.
Bij ontvangst en uitpakken troffen wij aan in het pakket;
- 1 Bosch UniversalDetect
- 1 set batterijen
- 1 gebruiksaanwijzing

Onze eerste indruk bij het uitpakken is dat het apparaat groter is dan verwacht, maar door de handgreep nog wel handzaam is. Fijn om te zien dat de batterijen en gebruiksaanwijzing ook meegeleverd zijn, tegenwoordig is dit niet altijd vanzelfsprekend meer.

Na het plaatsen van de batterijen en het aanzetten, kom je meteen in een menu om de basis instellingen in te zetten cq te controleren. Het valt meteen op dat dit scherm voor ons net zo duidelijk is als dit menu. Je doorloopt meteen ook een uitleg, wat weer erg handig is als je geen gebruiksaanwijzingen wil lezen (wat sowieso altijd wel aan te raden is). Ook hier gaat de gebruiksaanwijzing iets dieper in op de materie dan de beknopte maar duidelijke uitleg op het apparaat zelf.

De praktijk.
Waar we bij het testen al snel tegenaan lopen zijn onze verwachtingen, die hebben we bij moeten stellen. Het apparaat moet je instellen om te zoeken naar een categorie (kan ook meerdere tegelijk), dus je moet als het ware de opdracht geven waar het naar moet zoeken. Het had ons zoveel makkelijker geleken als het apparaat ons had kunnen aangeven wat het vind. Bij elektriciteit vonden we hem best een ruime marge aangeven, we hebben dit getest op een pas ingefreesde kabel. Het apparaat gaf het dus wel goed aan, alleen met elektriciteit een ruimere marge van ongeveer 10 cm rondom.

Voor ons zou het mooi zijn geweest als het apparaat zelf zou aangeven wat hij tegenkomt ipv dat je vooraf een selectie moet maken. Nog iets wat we willen benoemen, het aftekengat vonden we superhandig! Al met al is het enigszins een beetje behelpen met selectie vooraf, maar als je net als ons "blind" gaat verbouwen in een oud huis kan dit apparaat toch zeker zeer nuttig zijn.

Pluspunten

• Aftekengat
  • Uitleg bij opstarten op scherm
  • Compleet in doos
  • Fijne handgreep
  • Duidelijk menu

Minpunten

• Zelf vooraf selecteren waar je op wil zoeken
  • Groot
  • Niet altijd nauwkeurig bij elektriciteit

Carlyn 19-04-2020

Eenvoudige, handige detector

Geschreven voor: Bosch UniversalDetect

Wij hebben de Bosch Universaldetect nu een aantal weken in gebruik, mede om het leidingwerk rondom de verbouwingen van onze badkamer in kaart te brengen. Allereerst wil ik wat vertellen over de vormgeving van het apparaat, waarover ik aangenaam verrast ben. Het apparaat is goed vast te houden, de handgreep is ook voor mijn kleinere handen ideaal. Ook het gewicht is niet te zwaar, dat is wel fijn als je wat langere tijd bezig bent om het leidingwerk te lokaliseren. De detector heeft de bekende groene Bosch kleur, dat maakt hem herkenbaar en ook makkelijk om te vinden in een kast vol gereedschap. Aan de vormgeving tot nu toe alleen maar pluspunten. Dan het gebruik van de Detector, om te beginnen steek je 4AAA batterijen in de voorkant van het apparaat, dit ging redelijk soepel. Eenmaal de batterijen erin gestoken, springt het apparaat gelijk aan. Wat mij opviel was dat bij het opstarten van het apparaat je gelijk in een beknopte handleiding terecht komt, die je in niet al te veel woorden uitlegt hoe het apparaat werkt. Echter is het wel aan te raden om ook het boekje even door te lezen, zodat je nog specifieker weet hoe het apparaat werkt. Als de handleiding doorgelezen is en de juiste taal ingesteld is, kunnen we beginnen. Het apparaat kan 3 materialen herkennen: metaal, elektriciteitskabels en hout. Bij ons waren de elektriciteitskabels en de waterleidingen in de badkamer het belangrijkst om te lokaliseren. Eenmaal het apparaat op de muur geplaatst, geeft hij al snel aan waar er sprake is van metalen leidingen en elektriciteitskabels, we weten direct waar we niet kunnen boren. Het is ideaal dat we de plekken waar we niet kunnen boren door middel van de Detector hebben gemarkeerd, zodat we bij het vernieuwen van de elektriciteit en waterleidingen niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Het apparaat geeft duidelijk aan waar er zich exact metaal, elektriciteit of hout in de muur bevind. Het gebruik is ook enorm eenvoudig, er wordt van te voren goed uitgelegd wat je moet doen en als je dit volgt is het opsporen van materialen in de muur een eitje. Het enige wat me iets tegenvalt bij dit apparaat, is de prijs. De prijs ligt rond de €100, voor de keren dat je zo'n apparaat nodig hebt is het in verhouding wel duur. Maar daar tegenover staat dan wel, dat als je zoiets niet gebruikt en er wordt in een leiding geboord, je voor nog grotere kosten kunt komen te staan om de schade te repareren. Dat met elkaar afgewogen, denk ik dat ik hem evengoed wel aanschaf bij een verbouwing.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen
  • Geeft een duidelijk resultaat

Minpunten

• De prijs