Bosch Quigo green

• Test panel 8,5 apr 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch Quigo green op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Arno 23-04-2020

Alles waterpas met deze laser

Geschreven voor: Bosch Quigo green

Bij het uit de doos halen was het even puzzelen hoe de montage beugel aan het de laser gemonteerd moest worden, maar na een korte speurtocht is dat gelukt. Direct begon ik wat te draaien aan alle knoppen die aan de montage beugel zitten en de klem die er bij zit, en dan merk je direct dat het plastic is en dat wil je dit goed stevig vast zetten, dat je dit heel strak moet doen gezien het gewicht van de laser zelf. Het nadeel is dus dat het plastic is en je al gauw het gevoel krijgt dit niet te strak te willen aandraaien aangezien je het anders kapot kan draaien.

Verder vind ik de laser heel duidelijk zichtbaar, natuurlijk met direct zonlicht er op is dit wel een uitdaging, maar voor binnen en als je hem buiten in de schaduw gebruikt is dit een hele duidelijke laser en kan je er van alles precies mee uitlijnen.

Pluspunten

• Duidelijke lijnen

Minpunten

• Ophang mechanisme niet hele degelijk

Tuijtjens 23-04-2020

Super handige compacte kruislaser, makkelijk in gebruik!

Geschreven voor: Bosch Quigo green

Ik heb dit product mogen testen voor Kieskeurig.nl.
Het is een fijn compact apparaat en makkelijk in gebruik. (Enkel de batterijen plaatsen en hij kan in gebruik worden genomen.
D.m.v. een schuifje te openen wordt de laser zichtbaar.
Je kan kan deze laser op vele manieren gebruiken door de automatische nivellering blijft deze altijd nauwkeurig, zowel horizontaal als verticaal!

Er zijn twee adapters meegeleverd ;
- Een adapter plaat deze kan je op de houder (klem) plaatsen of op een statief. Zelf gewerkt met statief en dat werkte perfect.
- Houder (klem)
Deze kan je bijna altijd wel ergens aan bevestigen (denk bv aan een deurpost/plank) tot een maximum dikte van 60 mm. Dus ideaal in kleinere ruimtes , daar een statief wat meer ruimte in beslag neemt.

Conclusie :
Voor binnen een ideaal product om snel en effectief dingen waterpas te zetten/hangen.
Ik raad dit product zeker aan als je thuis bv. tegels gaat zetten, raggels plaatsen, plankjes ophangen etc. etc. dit product helpt je hier goed en snel mee deze op de juiste plek waterpas te plaatsen.

Pluspunten

• Snel en nauwkeurig ophangen van bv. planken tegels
  • Snel vlakken op muren maken, bv. om te schilderen
  • Laser binnen duidelijk zichtbaar
  • Ook te gebruiken in kleine ruimtes
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Buiten laser nauwelijks tot niet zichtbaar

Jonas 20-04-2020

Nieuwschierigheid wordt beloond

Geschreven voor: Bosch Quigo green

Een kruislijn laser was voor mij geen onbekende. Heb er al een paar jaar 1 in bezit. Toch hoorde ik steeds meer mensen praten over lasers met groene laserstralen. Ik wilde er niet gelijk een kopen, dus via via kwam deze op mijn pad en ik dacht, ik doe eens mee aan een test. Er moest nog een badkamer getegeltd worden waar veel daglicht bij betrokken was. Buiten had ik ook nog afhangwerk. Niet geschoten is altijd mis.
Het apparaat werkte prettig. de laserstralen waren een stuk scherper te zijn op de muren en ook het vele daglicht vormde geen probleem. Buiten hielden de laserstralen zich een stuk beter dan de rode van mijn vorige laser. Kortom, zeker een goed apparaat. Wel heb ik voordat ik ermee ging werken de lijnen nagemeten met een waterpas, onder het motto, je weet maar nooit. Was gelukkig niks mee aan de hand en alles was zoals het moest zijn.

Puntje bij paaltje, zeker een aanrader voor mensen die nog op zoek zijn naar een kruislijn laser.

Pluspunten

• Groen is beter zichtbaar als rood
  • Handig ophang systeem

Minpunten

• Enkel kruislijn, geen vaste laserstraal.

Patrick 20-04-2020

Super door eenvoud

Geschreven voor: Bosch Quigo green

Super makkelijke kruislaser door de schuifknop naar boven schuiven en de kruislaser wordt zichtbaar.
Mooi duidelijk groen laser licht.
Zet de hoogte (of breedte) af op de muur stel de laser in je kunt eenvoudig de lijnlaser volgen.
Ook handig met bijvoorbeeld tegels zetten of wanden plaatsen.
Er zijn 2 adapters meegeleverd: 1. Klem om de kruislaser op de deurpost of ander vast object vast te zetten en 2. Fijnafstel-adapter hiermee kun je horizontaal of verticaal makkelijk de lijn verstellen.
Raad wel aan een foto statief erbij aan te schaffen, dan kan je de kruislaser ook in een vrije ruimte of bijvoorbeeld buiten gebruiken.

Pluspunten

• Eenvoud
  • Duidelijke groene laser
  • Fijnsfstel-adapter

Kevin 19-04-2020

Fijne kruislaser

Geschreven voor: Bosch Quigo green

Ik heb dit product mogen testen en het is een fijne kruislaser om mee te werken. Het apparaat zelf is heel eenvoudig, je schuift een klepje naar boven en de laser staat aan. Daarna is het gebruik in principe vanzelfsprekend, je positioneert het apparaatje ergens en je ziet de kruislijn op de muur, plafond of vloer. Je kan er dus zowel horizontaal als verticaal mee werken en de lijnen zijn zeer goed zichtbaar. De groene kleur laser is een prettige kleur om mee te werken, alleen bij heel fel licht zijn de kleuren iets minder goed zichtbaar.

De accessoires die erbij geleverd worden werken prettig, ze zitten goed vast aan het apparaat en de klem is altijd wel ergens aan te bevestigen. Dit werkt ook altijd prima en daardoor is het recht ophangen van planken of een schilderij ook snel en waterpas gedaan.

Het apparaat is overigens alleen voor binnen gebruik, buiten en in heel fel licht is het niet bruikbaar want dan is de laser niet meer zichtbaar na enkele meters. De meter voelt een beetje onstabiel aan, maar de robuustheid valt in positieve zin mee.

Ik ben zeer positief over de de kruislijnmeter. Vooral voor het snel afmeten van een aantal boorgaten werkt het perfect en veel fijner dan een waterpas.

Pluspunten

• Snel te gebruiken
  • Stabiel
  • Lijnen goed zichtbaar

Minpunten

• In fel licht minder of niet bruikbaar

Dijkhuizen 19-04-2020

Waar een klein apparaat groots in kan zijn

Geschreven voor: Bosch Quigo green

We mochten de Bosch Quigo Green testen vanuit het Kieskeurig testpanel. Omdat we nog wat klusjes hadden die gedaan moesten worden kwam dit goed uit. Onder andere het plaatsen van een aantal plinten door middel van muurbevestiging.
Verpakking
De Quigo komt in een verrassend klein doosje waar alle benodigdheden inzitten:
• Het apparaat zelf
• Een universele klem
• Een snel adapter
• Handleiding

Eerste indruk
De eerst indruk is goed, het apparaat is klein weegt praktisch niks. Eenvoudig mee te nemen dus. De meegeleverde klem is eenvoudig in gebruik en kan in principe aan bijna alles vast te maken.

Gebruik
Bij het eerste gebruik is het wel vreemd om het apparaat vast te pakken. Er rammelt wat binnen in het apparaat waardoor ik dacht dat deze stuk was. Het bleek de waterpas te zijn die ervoor zorgt dat het paskruis ook op ongelijke ondergronden of wanneer deze scheef hangt een waterpas kruis kan projecteren.

Voor ons betekende dat dat wij onze plinten van CanDo, met klipsysteem, eenvoudig aan de wand konden bevestigen. Deze dienen allen op dezelfde afstand van de grond geplaatst te worden zodat de plint daar op kan rusten. Dit ging met de Quigo erg eenvoudig.
De laser is op grote afstand en met daglicht goed te zien in de kamer. Zie hiervoor ook de bijgevoegde afbeelding.

Conclusie
Een aanrader voor de klussen. Het is een investering wanneer de Quigo aangeschaft dient te worden maar deze betaalt zich in de loop der jaren ongetwijfeld terug. Nooit meer uitmeten met een rolmaat, duimstok of iets dergelijks om schroeven op dezelfde hoogte te krijgen.

Pluspunten

• Compact
  • Goede klem
  • Waterpas op niet-waterpas oppervlaktes

Minpunten

• Schommelende laser voelt fragiel

Jeroen 18-04-2020

Compacte groene laser - handig in gebruik - nauwkeurig

** Nauwkeurigheid **

Aangezien onze vloer niet kaarsrecht is, kon ik mooi testen hoeveel de afwijking (van de vloer) is.
De laser scheen op de plint vanaf ongeveer 6 meter afstand. Ik zag dat de vloer enkele cms verloopt. Wat mij betreft is de meter dus zeer nauwkeurig.

** Laser kleur perfect **
Nooit heb ik een rode laser gehad, maar deze groene straal is erg duidelijk en valt goed op. Zowel in lichte ruimtes als in het donker. Het kruis van de laser is erg goed zichtbaar. Buiten heb ik de laser niet getest.

** Klem voor bevestiging **
De klem/adapter is heel erg fijn. Je kan de kruislaser bijna overal aan bevestigen. Ook kan je het in diverse hoeken draaien. De "bol" om te roteren voelt soms wel wat instabiel en blijft niet altijd even goed zitten. Maar uiteindelijk heb ik het zonder de adapter gebruikt. Een statief meeleveren zou fijn zijn. Waarschijnlijk kan je het op een standaard camerastatief gebruiken. Dat zou ook al helpen.

** Prijs **
Persoonlijk vind ik het een duur apparaat voor eenmalig gebruik. Maar als je een klusser bent die vaker klust, dan is het de prijs zeker waard!

** Afstandmeter **
Een afstandmeter zit niet in het apparaat. Persoonlijk zou ik dat wel een waardevolle toevoeging vinden, dan heb je een kruislijn én afstandsmeter ineen.

Pluspunten

• Duidelijke groene laser
  • Erg compact en dus makkelijk in gebruik
  • Handige klem voor bevestiging
  • 2x AAA batterijen meegeleverd

Minpunten

• Statief ontbreekt
  • geen afstandsmeter

Sandolution 15-04-2020

Goed instapmodel kruislijnlaser

Geschreven voor: Bosch Quigo green

Groen is beduidend beter zichtbaar dan een rode laser, wat logisch is omdat het menselijk oog hier gevoeliger voor is. Bosch speelt hier dus slim op in met de ‘green’ variant. Binnen is de laser dan ook goed zichtbaar op muren en objecten. Afhankelijk hoe ver weg je hem positioneert, verschijnen er twee brede strepen (horizontaal/verticaal) op de muur. Hiermee is iets in een rechte lijn ophangen een gemak. Alleen wanneer de zon direct op (bijvoorbeeld) een witte muur schijnt, wordt de laser binnen slechter zichtbaar, maar is nog zichtbaar. Dit met de laser op een afstand van ±5 meter.

In tegenstelling tot binnen, is de kruislijnlaser buiten niet bruikbaar. Los van het feit dat hij hier ook niet voor gemaakt is, is deze simpelweg niet zichtbaar, ook niet in de schemer. Pas als het buiten echt donker is, zou je hem kunnen gebruiken. Maar daar heb je overdag weinig aan.

De bijgeleverde schroefklem kan op werkelijk alles vastgemaakt worden. Kast, tafel, stoel of ladder, geen probleem. Deze klem past eigenlijk overal wel op. Daarentegen zat de steun waarmee de laser dan weer aan de beugel vastzit, ondanks deze sterk aangedraaid te hebben, nog wat los. Of dit aan deze specifieke set ligt, is lastig te zeggen. Het gevolg is dat de laser soms uit zichzelf zakt als deze ietwat ongelukkig gepositioneerd is. Ook is het lastig om een fijn afstelling in beide richtingen te kunnen doen. Aan de klem zit een mini-hoogte of breedte verstelling, afhankelijk hoe je hem monteert. Heb je hem horizontaal, dan is de verticale afstelling lastig en vice versa. Heb je de laser eenmaal gepositioneerd, is het lastig om de laser aan/uit te zetten zonder deze te bewegen. Dit komt doordat de cover welke op/neer schuift ‘klikt’ en zodoende de laserkop ‘vast’ zet. Hiervoor is lichte kracht nodig en kan het dus gebeuren dat je hem verschuift. Koffie drinken is dus geen optie als je hem eenmaal goed gepositioneerd hebt :).

Het apparaat ziet er robuust uit, prima voor thuisgebruik. Als het apparaat uitgeschakeld wordt, wordt de laserkop gefixeerd door de cover en kan dus tijdens transport niet beschadigen. Voor intensief gebruik voor bijvoorbeeld (bouw)bedrijven, zou een robuustere versie waarschijnlijk een betere keuze zijn. Vandaar de term ‘instapmodel’. Als je van plan bent om deze te kopen voor de ‘heb’ om eenmalig wat op te hangen, zou je beter kunnen investeren in een goede waterpas, rolmaat en potlood. Alleen als je aan het klussen bent of veel dingen op moet hangen, komt een kruislijnlaser tot zijn recht. Dit geldt voor alle modellen, niet alleen deze.

Pluspunten

• Groene laser beter zichtbaar dan rode.
  • Schroefklem werkt erg goed.
  • Hoogteverstelling voor de laaste mm.

Minpunten

• Buiten niet zichtbaar.
  • Slecht zichtbaar onder volle zon.
  • Aan/uit gaat niet zonder laser te bewegen.

Frank 15-04-2020

Makkelijk in gebruik en super handig!

Geschreven voor: Bosch Quigo green

De Quigo green kruislijnlaser is heel makkelijk in gebruik. Je schuift de schakelaar naar boven en de kruislijnlaser werkt direct. Door de automatische nivellering is de Quigo green super nauwkeurig.

Inhoud van de verpakking
In de doos zijn naast de Quigo green, de handleiding en de batterijen een handige houder meegeleverd om de kruislijnlaser aan bijvoorbeeld de keukentrap te bevestigen. Heel handig om op hoogte te werken. Na bevestiging op de houder even opletten dat de automatische nivellering werkt. De Quigo green ziet er solide en robuust uit.

Het gebruik
Ik heb in huis nu al bij meerdere klussen met de Quigo green gewerkt. De laser is zeer nauwkeurig en doordat je alleen de schakelaar naar boven hoeft te schuiven werkt hij heel eenvoudig. De lasers zijn fel groen van kleur en in zowel donkere als lichte ruimtes goed zichtbaar. Als de automatische nivellering niet werkt gaat de laserstraal knipperen en moet je de Quigo green wat verplaatsen.

Conclusie
Ik ben heel tevreden met de Quigo green en ga er de komende periode veel gebruik van maken. Ik heb net een nieuw huis gekocht en de Quigo green is een goede aanvulling in mijn gereedschapskoffer!
Het enige minpunt vind ik dat er geen statief is meegeleverd. De meegeleverde houder is een prima alternatief, maar een statief zou de Quigo green nog eenvoudiger in gebruik maken. Deze is eventueel als accessoire te kopen. Ik heb dit opgelost door zelf op de zijkant van de kruislijnlaser een magneetstrip te plakken om de Quigo green op een stalen kozijn te kunnen plakken. Daarnaast gebruik ik in sommige gevallen de houder.

Pluspunten

• Gebruikersgemakt
  • Naukeurigheid
  • Zelfnivellering
  • Heldere laserstralen

Minpunten

• Geen statief meegeleverd

Wesley Kemp 13-04-2020

Prima kruislijn laser

Geschreven voor: Bosch Quigo green

Prima kruislijnlaser. In het verleden kruislijnlasers gehad met rode laser, de groene laser is toch nog iets beter zichtbaar. Niet dusdanig dat je hem overdags ook buiten kan gebruiken. Nivellering lijkt prima te werken en waterpas te zijn, je moet wel al een relatief vlakke ondergrond hebben. Bijgeleverde adapter is handig om de laser op hoogte te krijgen, als je echt de hoogte in moet is een apart statief wenselijk, welke vrij kostbaar zijn. Reikweidte is relatief beperkt, over redt het niet om de gehele lengte van onze woning in 1 streep te voorzien van laser. Kost weinig moeite om de laser te gebruiken en in te stellen. Past zich automatisch aan naar waterpas niveau. Nameten met waterpas geeft echt waterpas weer. Laser is bij opbergen snel op opgeruimd. Stevig en modern design. Zowel horizontaal, verticaal als diagonaal te gebruiken

Pluspunten

• Groene laser
  • Adapter

Minpunten

• Reikweidte 7m