Bose SoundTouch 30 - Reviews

digital audio streamer
Audio formaten
MP3, WMA, AAC, FLAC, RA-Lossless

martijn75 17-11-2015

Na eerder de Bose Soundtoch10 te hebben gekocht als radio in de keuken ben ik zo enthousiast geraakt dat ik er een Soundtouch30 (serie 3) bij heb gekocht voor de woonkamer. Bose heeft laat q3 2015 de Soundtouch10 en Soundtouch20 en 30 (serie 3) uitgebracht. Alle 3 modellen zijn voorzien van Bluetooth en dual band WiFi (2.4 en 5 GHz) en dat zijn goede verbeteringen t.o.v. de serie 2 speakers. Ook heb ik begrepen dat de serie 3 verbeterde luidsprekers heeft t.o.v. de serie 2.

Het aansluiten was ook bij deze Soundtouch30 weer een fluitje van een cent. Na de meest recente update van de Bose app werkt het allemaal gewoon perfect over mijn 5GHz netwerk.

De Soundtouch30 produceert een rijk en vol geluid dat met gemak een grote kamer kan vullen! Selecteer ik vervolgens 'Overal Afspelen', waarbij de Soundtouch10 mooi wordt gesynchroniseerd met de Soundtouch30, dan is het geluid helemaal fantastisch.
Vind je de bass toch overheersen, dan kun je deze eenvoudig iets lager zetten middels de app. Ga naar Verkennen-Instellingen-Systemen en klik op de gewenste speaker in je systeem waarvan je de naam of de bass wilt aanpassen.

Er zijn 6 voorkeuze instellingen mogelijk die je zowel in de app ziet staan als op de speaker zelf als drukknoppen én ook nog eens op de afstandsbediening. Zo kun je hier bijvoorbeeld 6 voorkeuze radiozenders instellen of andere bronnen instellen. Zo heb ik bij de eerste 3 mijn meest gebruikte radiozenders ingesteld, 4 is Spotify, 5 is AUX en 6 is Bluetooth. Druk op de knop en spelen maar!

Ik vind dit echt perfect omdat ik dus ook niet perse mijn tablet of smartphone hoef te gebruiken wanneer even snel radio of Spotify wil luisteren. Mijn vriendin zet de radio al helemaal niet aan wanneer ze eerst een app moet starten op haar smartphone, die is dan ook erg blij met deze Bose Soundtouch waarbij ze met één druk op de knop radio kan luisteren en daar nog een afstandsbediening bij heeft ook.

Ik heb de Soundtouch30 naast mijn TV staan en deze was helaas niet te verbinden middels de optical out van mijn TV. Erg jammer dat Bose geen optische ingang heeft gerealiseerd op deze grote Soundtouch30. Daarmee had Bose zich eenvoudig verder kunnen onderscheiden van merken als Sonos. Bose had natuurlijk sowieso een Soundtouch playbar moeten aanbieden met een optische ingang waarmee je je Soundtouch systeem kunt completeren. Als je een smart TV met Bluetooth hebt kun je hem natuurlijk wel heel erg eenvoudig met je Bose verbinden.

Desondanks heb ik heb ik het nu naar tevredenheid opgelost door een omvormer te gebruiken van optisch naar aux (29 euro). Het geluid van de TV loopt nu dus over de analoge aux aansluiting en klinkt verbazingwekkend goed! Voor mij komt een eventuele Soundtouch playbar dus sowieso te laat Bose, het is prima zo ;-).

Al met al kan ik je de nieuwe Soundtouch speakers (de 10 of touch20 /30 serie 3) van harte aanbevelen! Voor 599 euro haal je je met de Soundtouch30 een systeem in huis waar je alles mee kunt en met een verbazingwekkend machtig geluid. Koppel er nog meer Soundtouch speakers aan om het feestje compleet te maken.

Twijfel je nog tussen Sonos play5 of deze Bose Soundtouch30?
Ik zou zeggen; Beluister ze even in de winkel naast elkaar en je keuze is snel gemaakt denk ik.

Paul 22-12-2015

Ik kocht onlangs de Soundtouch 20 serie III en sluit me helemaal aan bij bovenstaande review. Ik was in eerste instantie gegaan voor het duopack Sonos play 1 met een vergelijkbaar geluid maar deze heeft geen bluetooth. Met bluetooth heb je meer mogelijkheden oa het maken van een verbinding met spotify basisaccount (gratis) of eigen muziek op tablet of PC.

Raymond 25-01-2016

Duidelijk verslag.
Heb er zelf weinig verstand.
Wat ik graag wil weten is of ik er een externe harde schijf op kan aansluiten?
En,
Kan ik het systeem ook via mijn Samsung telefoon bedienen?
Aansluiten op de tv kan en bij Sonos niet begrijp ik van wat ik gelezen heb.
Dat is wel een groot voordeel.
Ik hoor graag meer.
Groeten Raymond

martijn75 26-01-2016

Ja volledig te bedienen met smartphone middels Bose app. Maar ook zonder smartphone eenvoudig te bedienen met afstandsbediening en 6 voorkeuzetoesten op de speaker zelf. Allemaal voordelen t.o.v. Sonos die dat niet heeft.

bas 25-04-2016

Ik heb na aanleiding van jou review geprobeerd om de bluetooth optie onder een van de voorkeuze nummers te plaatsen, maar dat lijkt mij niet ?? hoe heb jij die gedaan??

Martin 08-08-2016

prima product

Enkele weken geleden de Bose soundtouch 30 gekocht. Het apparaat geeft een perfect geluid, lekker helder en volle bassen. Aansluiting op wifi of bluetouth is zeer gemakkelijk en gaat bijna vanzelf. De bijbehorende app werkt prima en de presets zijn gemakkelijk op je eigen voorkeur in te stellen. Met zijn € 599 euro inderdaad aan de dure kant maar dan heb je dus ook echt iets.

John O 23-07-2016

Goed geluid.

Na lang zoeken naar een muziek systeem in de achterkamer/keuken hebben we gekozen voor het warme geluid van Boze. Velen systemen naast elkaar gehad maar het geluid uit deze Boze speaker is TOP.
Had eerst liever een media receiver willen hebben aangesloten op twee B&W 601S2 speakers maar ik heb geen spijt. Makkelijk te bedienen via computer, telefoon of tablet. Afstand bediening nog niet nodig gehad.

Rachel 20-03-2018

Mooie sound, Bass

Ik heb getwijfeld tussen deze en sonos,toch voor bose gegaan ook omdat ik de bose headset heb. Het is een onwijs goed geluid, wel wennen als je van 5.1 home cinemaset naar 1 punt waar de muziek uit komt.

De bass kan je zelf harder of zachter zetten. En kan je meerdere apperaten (alleen die aangesloten zijn op het zelfde account v spotify of deezer)aansluiten

Nadeel vind ik, als je hem via bluetooth bedient, je muziek, dat t geluid zachter is dan via de bose app. En dat je in de bose app niet random in de mappen ( genre enzo) kan zoeken en dus echt een artiest/album of tracks kan invullen en laatste dat je liedjes niet kan skippen op het apperaat zelf..dus app of afstandsbediening nodig.

Buiten dat zeker mijn geld waard.

Pluspunten

• Bass zelf regelbaar
  • Mooi geluid
  • App van bose
  • Presetlijsten inzetbaar
  • Wifi

Minpunten

• Bij bluetooth geluid zachter
  • Geen skip unctie boven op

Peter 30-12-2017

Uitvallen de internetradio

Het geluid van deze box is -áls het geluid geeft- groots.
Het geluid van de internet radio (zowel presets als handmatige keuze) valt steeds na een variabel aantal minuten weg.
Dan gaat het apparaat in pauze stand en kun je wijzigen wat je wilt maar hij gaat en niet met aan tot je de stekker eruit trekt. Even wacht en het toestel weer verbinding heeft met je netwerk.
Netwerk heb ik laten testen. Is Lekker stabiel.
Dit probleem doet zich nog niet zo lang voor.
Ik vermoed een update probleem.
Bose... onbereikbaar.

Heb nu als tussen oplossing en oude telefoon aan de aux gehangen om toch de top 2000 te kunnen beluisteren zonder deze hinderlijke storingen. Gewoon aan het netwerk. Met internet radio. Loopt als een tierelier.

Maar daarvoor koop je geen apparaat van 600 euris.

Pluspunten

• Groots geluid

Minpunten

• Duur
  • Slechte ondersteuning

Erik 28-12-2017

Bose Soundtouch 30

Zeer mooi voor feestjes, voor zacht achtergrond gebruik vind ik bas veel te aanwezig. Is zachter te zetten, maar de laagste bas blijft, geen equalizer

Pluspunten

• Handige goedwerkende bediening
  • Mooi vol geluid bij hard volume

Minpunten

• Veel te harde lage bas