Mede8er MED1000X3D

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 28 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Mede8er MED1000X3D op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

d1ngetje 13-06-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

De installatie van de mediaspeler is niet zo simpel als je geen voeling hebt met technische apparaten. De handleiding is erg summier. Bij aflevering van de speler liep de firmware ver achter. Hoe je die moet updaten moet je uit fora halen.

Eenmaal geüpdated werkt de speler prima. Speelt veel formaten af. Wat handig is, is dat de Mede8er rechtstreeks uit ISO bestanden af kan spelen.

De bediening gaat soepel, speler kan afspelen vanaf een ingebouwde harddisk, USB en het netwerk. Ikzelf heb een harddisk ingebouwd en dat werkt als een zonnetje.

Wanneer de speler aanstaat, meldt deze zich aan in het netwerk (wel eerst instellen!). Daardoor kun je vanaf de pc of laptop films op de harddisk van de speler zetten. Nadeel is dat daarvoor de TV aan moet staan. Wanneer ik de TV uitzet schakelt de speler zichzelf ook uit. Maar misschien is dat dmv een instelling aan te passen.

De speler voelt degelijk aan en ziet er ook mooi uit. De afstandsbediening is zo degelijk als elke andere.

De Mede8er ondersteunt scraping, dwz het downloaden van informatie over de films en series vanaf het internet. Deze informatie wordt op een zeer fraaie manier getoond bij het bladeren tussen je films. Bij films wordt meestal de juiste informatie gevonden op het net, bij series is dat een heel ander verhaal. Het is mij niet gelukt om die voor elkaar te krijgen. Bij sommige series wordt bijvoorbeeld alleen de derde aflevering goed gevonden, de rest niet.

Al met al ben ik tevreden over de speler.

Tijgert 24-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

De 1000X3D is zeer solide en degelijk en oogt ook aantrekkelijk. De aansluitmogelijkheden zijn zeer compleet met zowel SPDIF als optisch. Er kan zelfs een externe IR ontvanger worden aangesloten.
De interne harde schijf is ongelooflijk eenvoudig te vervangen in zowaar minder dan vijf seconden, heel slim bedacht. De afstandsbediening heeft toetsverlichting en voelt zonder er naar te kijken erg intuïtief.

De speler speelt werkelijk alles af wat beschikbaar is en kan zelfs simpele BluRay menu's weergeven.
Complexere BluRay menu's kan hij wel weergeven, maar dat mag niet van de MPAA omdat er geen fysieke BluRay speler in zit en dus wordt er een simpelere versie getoond. Dit is dus geen beperking van de hardware.
De speler software werkt goed en is simpel te navigeren. De Jukebox videowall is erg handig en mooi al kost het een beetje werk en puzzelen voor het gedaan is. Er zijn online meerdere handleidingen te vinden om alles zo mooi mogelijk te maken en software is hiervoor gratis.
BitTorrent en NAS functies zijn ook geïntegreerd net zoals YouTube en andere kleine apps.
Dit werkt goed, maar niet al te snel.
Zelf apps er op installeren is niet mogelijk. Firmware updates zijn veelvuldig.

De 1000X3D (en elke X3D eigenlijk) is te bedienen via een app op je iPad of iPhone. Je hebt dan de hele videowall op je iDevice, erg chique. Deze app kost helaas wel een paar euro maar dat is omdat een externe partij dit maakt, het is dit zeer zeker waard.

De speler laat weinig te wensen over voor de functie die het heeft, afspelen van media.
Als men niet de reactiesnelheid en veelzijdigheid van een snelle PC verwacht en de extra functies enkel als leuk en handig bestempelt in plaats van belangrijk dan is dit een uitstekende aankoop.

lex84 22-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Dit is mijn 2e Mede8er. Hiervoor had ik de 500x. Ik vind de behuizing erg mooi en stevig. Qua vorm ook erg mooi. De nieuwste software is een prachtige en handige uitbreiding. Vooral ondertiteling downloaden via de Mede8er zelf ipv bij de videobestanden te plakken. Ook zitten er een paar nadelen aan. Ik mis het heel erg dat je vanaf de bank niet kan zien of de Mede8er aan of uit staat. Lampjes zitten bovenop waardoor dit niet zichtbaar is. Ik heb ook het gevoel dat de afstandsbediening beter gericht moet worden op de med100x3d in verhouding met de 500x die ik had. De mede8er heeft heel veel opties voor de gemiddelde film of muziekfanaat. Ik zou hem eenieder aanraden als aanvulling op je bestaande tv en surround systeem. De mede8er heeft voldoende aansluitopties, oa optisch en hdmi. Tot nu toe heel erg tevreden met het toestel.

Shulaf 20-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Dit apparaat is supergoed ondersteund alle formaten inclusief 3D ISO.
Ondertitels zijn makkelijk te downloaden zelfs tijdens de film.
Daarnaast word er niet bezuinigd er zit een goede afstandsbediening en de bekabeling is prima in orde. Verder is de hardeschijf installeren een fluitje van een cent.
Het apparaat is ook nog eens robuust.
Tevreden gebruiker.

stitch215 19-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Makkelijke menu indeling, inclusief thumbnails wat erg handig navigeert. Streamt ook erg snel vanad NAS via utp en dus gemakkelijk slideshow bekijken van je gehele collectie digitale beelden.
Daarnaast is hij ook mooi vormgegeven.
Kortom een fantastische vervanger voor mijn vroeger Asus O-play, en dus een aanrader!

MacD72 19-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Hiervoor had ik een mede8er med500X. Deze was wat verouderd en de med1000X3D toen in de aanbieding gekocht.
Wat een vooruitgang zeg. Door de snellere processor , meer werkgeheugen is hij uiteraard nog veel sneller. De software voor de med1000x3D is verder door ontwikkeld waardoor het er mooier uitziet en logischer werkt en nog makkelijker in te stellen is.
(Tip: toen ik hem binnen kreeg wilde ik de firmware versie upgraden, dit is natuurlijk altijd beter. Dit is eigenlijk ook heel eenvoudig te doen. Toen ik hem binnenkreeg stond versie 1.0 er op en momenteel is men bij versie 3.07. Ik was eigenwijs en ging van 1.0 naar 3.06. Die stap bleek te groot waardoor ik twee dagen bezig ben geweest. Nadat ik minder eigenwijs was en een kleine tussenstap maakte door eerst van 1.0 naar 2.0 te gaan en daarna pas naar 3.06 was het kinderspel) Op die manier lukt het je eigenlijk in circa 10 minuten)
De afstandbediening is ook een enorme vooruitgang. Hij werkt veel praktischer en de verlichte toetsen zijn erg fijn wanneer je zoals ons in het donker soms een film kijkt.
Ook ipv door titels van films te scrollen is het nu heel eenvoudig om plaatjes te te voegen en door een soort videowall heen te scrollen, dit is voor de kids hun films ook veel makkelijker.
De 500x had nog wel eens iets problemen met beeld instellingen of ondertiteling, maar de 1000X3D is dit automatisch goed in te te stellen.
De med1000X3D speelt ook daadwerkelijk alles af, maar dat deed de 500x opzich ook wel.
Al met al zijn wij dus erg tevreden met voor ons deze upgrade.

polla00 19-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

De vormgeving spreekt mij aan, prima apparaat. Harde schijf erg makkelijk in te bouwen, heb hem bekabeld op internet aangesloten, werkt snel en prima. Makkelijke bediening.

fagm 19-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Mede8er aangeschaft als vervanger van een oude mediaspeler (AC Ryan mini). Mede8er is functioneel vergelijkbaar, echter veel sneller. Mogelijkheid om een HDD in te bouwen is goed gegaan en werkt erg goed. Ook via USB en netwerk werkt prima. Prijs kwaliteit een prima deal (via iBOOD). Model is leuk vrijstaand. Zeer tevreden de aanschaf.

fgrans 19-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Al meerdere jaren ben ik een grote fan van Mede8er. Na de Med500 en de Med500X2 keek ik reikhalzend uit naar de Med1000X3D met krachtiger chip. Dat hij Blue-Ray iso bestanden kan verwerken zegt eigenlijk wel genoeg over deze krachtpatser.
Deze speler heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Zeer fraaie en degelijke vormgeving. Het plaatsen van een interne HD is een peuleschil. Verder is het voor mij belangrijk dat er op de achtergrond gewerkt wordt aan verbeteringen van het product. Een groot forum met actieve leden zorgen ervoor dat er regelmatig nieuwe firmware updates beschikbaar komen.
Een echte aanrader.

Bhitv 19-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Ik ben erg blij met deze aanschaft, ik heb al vaker via Ibood gekocht, maar dit was wel een top deal.
Het is nu mogelijk om ISO's van Blu-ray in 3D rechtstreeks af te spelen op mijn Samsung TV.
Ook vanaf mijn NAS, dit was voorheen niet mogelijk.
Wat ik ook heel fijn vind, zijn de youtube movie's, schokloos worden ze met deze mediaplayer afgespeeld.
Ook de firmware wordt regelmatig bijgewerkt om het uiterste uit het apparaat te halen.
De mogelijkheid om de covers af te beelden op de map van de video is prachtig en duidelijk.
Ik ben erg blij met deze media player.

B.Huisintveld

peterellen 19-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Zeer mooie mediaplayer met zeer veel mogelijkheden.
Aansluiten is zeer makelijk.
Het opzoeken in het netwerk gaat heel makelijk heeft meteen verbinding.
Het plaatsen van een extra schijf is zeer makelijk klepje openen en erin schuiven hij ziet hem meteen.
Wel de schijf eerst formateren.
Je kan bij al je films de covers plaatsen om het heel overzichtelijk te maken.
Ik ben zeer tevrede over de mediaplayer en kan het iedereen aanraden.

Overzee 14-05-2014

Installatie:
De installatie van de hardware verliep zeer goed. Alle kabels welke nodig zijn om aan de slag te gaan met deze Mede8er zijn allemaal aanwezig. Toen ik de Mede8er voor het eerst opstartte heb ik direct gecheckt of deze al voorzien was van de laatste firmware, dit was niet het geval. Via de website kun je vrij eenvoudig terugvinden wat de laatste firmware is en deze downloaden. Het is wel raadzaam om voor het installeren even de uitleg door te nemen. Na de installatie van de nieuwste firmware heb ik het idee dat de Mede8er ook sneller is geworden, je kunt goed zien dat er her en der verbeteringen worden toegepast.

Mogelijkheden:
Ik gebruik mijn Mede8er in combinatie met een Synology NAS. Op deze NAS staan al mijn bestanden (films, series, muziek en foto's). In deze twee weken ben ik nog maar een bestand tegen gekomen waar deze Mede8er niet mee om kan gaan en dat was de audio-extensie m4a (Apple variant op mp3). Wat ook een mooie toevoeging is, is de automatische ondertitel-downloader. Deze heeft voor mij tot nu toe nog elke keer een ondertiteling weten te vinden.

Bedieningsgemak:
Ik heb al eerder een Mede8er gehad (MED500X) en de overstap is bijna vlekkeloos. Ik ben er echter van overtuigd, ook als je nog nooit een Mede8er hebt bediend dat dit zonder al te grote problemen moet lukken. Over de bijgeleverde afstandsbediening kan ik niet veel vertellen, aangezien ik gebruik maak van een universele afstandsbediening (Logitech Harmony Touch). Het bedienen van de Mede8er icm. de Harmony afstandsbediening loopt feilloos.

Degelijkheid:
De Mede8er oogt robuust en dit geeft mij veel vertrouwen in het totale product. Over de degelijkheid van de afstandsbediening kan ik niet veel vertellen, omdat hij nooit is gebruikt. Wat ik wel slim vind van deze afstandsbediening is het backlight knopje aan de zijkant, deze zal zeer gemakkelijk zijn tijdens het bedienen van de Mede8er in een donkere kamer.

Conclusie:
Ik ben zeer te spreken over het product en ik kan deze Mede8er zeker aanbevelen.

Djoetma 09-05-2014

Installatie

Er is feitelijk geen installatie proces. De speler start op, en wanneer je alle kabels erin hebt zitten, werkt alles gewoon. Netwerk-instellingen werken gewoon automatisch. Geluid moet je wel instellen als je een surround-opstelling hebt. Ik heb echter een 2.0-opstelling, dus hoefde niets te doen.

Mogelijkheden

De Mede8er doet wat hij moet doen. Alles wat je nodig hebt voor het afspelen van video werkt goed. Ondertitels worden herkend en op een duidelijke manier op het scherm getoond. Evt. kun je de ondertiteling ook aanpassen. Je kan het een andere kleur meegeven, of de grootte variëren.

Tijdens het afspelen kun je de voortgang in de gaten houden en in geval van ondertiteling en geluid dat niet synchroon loopt met het beeld kun je de timing van het geluid en de ondertiteling aanpassen.

Bedieningsgemak

De Mede8er heeft knoppen op de body, maar die gebruik ik niet. Alles zit op de afstandsbediening en zit op een logische plek.

Wat ik wel wat minder vond is dat de Mede8er niet automatisch herlaadt. Als je een bestand op de schijf hebt staan die je verwijdert terwijl de Mede8er aanstaat, en je zit in die map, zie je dat bestand nog steeds staan. Kortom, het is dus nodig om de map uit te gaan en dan weer in te gaan.

De schijf zelf is makkelijk te installeren; de Mede8er opent met één knop en de schijf schuift er gewoon in.

Degelijkheid

De Mede8er is zeer degelijk gebouwd. Voor een groot deel is de speler van aluminium vervaardigd en de plastic delen zitten ook goed. Niets kraakt of iets dergelijks.

De afstandsbediening is ook redelijk robuust. Misschien wat groot en misschien had deze ook wat steviger moeten worden uitgevoerd. Niet dat de afstandsbediening niet degelijk is, maar het is voor verbetering vatbaar, bijv. door het plastic nog dikker te maken.

Bergtus 07-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

kreeg het apparaat geleverd met erg oude firmware 1.03 men draait nu op 3.05 vond dit wel een beetje vreemd.
Update verliep in tweede instantie vlotjes moest nml eerst nieuwe bootloader installeren. Na deze update bied de med1000x3d je een breed scala aan mogelijkheden en speelt bijna alle media goed af alleen hd-audio bestand werd niet herkend. Koppelen met het netwerk verliep ook soepel.
Heb de med1000x3d nu week in huis en ben voorlopig nog volop aan het ontdekken welke mogelijkheden dit veelzijdige apparaat te bieden heeft. Op het actieve forum is erg veel te ontdekken in de vorm van tools,tips en skins.

Xaobotnik_ 06-05-2014

Inleiding

Mediaspelers heb ik altijd interessante apparaten gevonden. Door de jaren heen heb ik ervaring opgedaan met verschillende van deze apparaten. Tegenwoordig hebben veel televisies ook de functionaliteit om allerlei media weer te geven, maar zo ver als een goede mediaspeler gaat de ondersteuning verschillende mediaformaten in de meeste gevallen niet. Met name de weergave van DTS-HD en True Dolby Digital is vaak afwezig, als mede de mogelijkheid voor het inbouwen van een vaste schijf. Persoonlijk bekijk ik ook veel Aziatische producties welke met enige regelmaat een wat zeldzamere codering gebruiken voor het geluid waar veel smarttelevisies en zelfs bepaalde mediaspelers moeite mee hebben.

De mediaspelers die ik zelf al had staan toen ik de 1000X3D kocht waren een Popcorn Hour A-300 en een Mede8er 500X2. In het verleden heb ik ook andere mediaspelers gehad, zoals de oudere Popcorn Hours. Een enkele maal zal ik mijn ervaring met deze spelers aanhalen om iets te zeggen over wat ik van de Mede8er 1000X3D vind.

Uitpakken

De Mede8er 1000X3D word zeer compleet geleverd. Naast uiteraard de mediaspeler, afstandsbediening en adapter, wordt er tevens een HDMI 1.4 en USB 3.0-kabel meegeleverd en een set tulpkabels (geel, rood, wit) waarmee de Mede8er aan een oude CRT (beeldbuis) televisie aan te sluiten is, of voor het audiodeel aan bijvoorbeeld een stereo-ingang van een versterker. Daarnaast zijn er schroefjes meegeleverd voor de montage van een 2,5” of 3,5” harde schijf (die niet perse gebruikt hoeven te worden, hoewel het aan te raden is wanneer de speler vaak verplaatst wordt) en vervangstukjes voor de zij-knoppen van de afstandsbediening.

De mediaspeler oogt naar mijn mening erg elegant. Rond de standby-knop zit een blauw accent, waar ik minder van gecharmeerd ben. Ook op de afstandsbediening is dit terug te zien in de zijknoppen. Naar mijn idee zijn het details die wat speelgoed-esk overkomen. Op de afstandsbediening krijg je de optie om die knoppen te vervangen door de meegeleverde zwarte varianten. Helaas moeten we met het blauw op de mediaspeler gewoon leven. Òf er even een viltstift overheen halen natuurlijk, maar in principe wil je dat natuurlijk niet. Het valt verder ook niet op, aangezien het aan het onderste deel van voorkant de speler zit, dus ik accepteer het maar.

De bouw van de speler is erg degelijk. De klep is van dik aluminium en derest van het uiterlijke deel van de speler is van degelijk plastic. De frame schijnt ook van aluminium te zijn. Aan de bovenkant zitten wat mediaknoppen die helaas van plastic zijn. Echter zal ik ze nimmer gebruiken; daar hebben we immers de afstandsbediening voor. Ik kan dan ook geen zinnig gebruik bedenken voor die mediaknoppen en mijns inziens hadden ze deze dan ook gewoon weg mogen laten. Of de aandacht in deze moeten verleggen naar een aan-/uitknop, daar deze helaas ontbreekt net als op de 500X2. De speler kan dus op de standby-stand of aan. Helemaal van de stroom af betekent dat de adapter eruit getrokken moet worden. Een niet al te elegante oplossing. Zeker wanneer je bedenkt dat het eruit trekken van de adapter deel uitmaakt van de noodprocedure om nieuwe firmware te installeren. Daar had ik liever een knopje voor gebruikt.

Ik schat het gewicht op ongeveer een kilo, maar ik heb de speler niet op een weegschaal gelegd. Het formaat is naar mijn mening redelijk beperkt: Nog geen 25 CM breed, minder dan 20 CM diep en ongeveer 7 CM hoog. Door het afgeronde design is het eea wat lastig te meten. Maar het apparaat is door een volwassen persoon prima met één hand vast te pakken en past makkelijk in bijv. een boekentas.

Aansluitingen

De Mede8er 1000X3D heeft eigenlijk alle media-aansluitingen die je zou willen. Composiet, component, HDMI, optisch over toslink & coax en een gigabit ethernet-poort. Voor het overzetten of toegang krijgen tot data zijn daarnaast nog twee USB host-poorten voor bijv. een externe schijf of USB stick en een USB 3.0 slave-poort om de Mede8er aan je computer te hangen en een SD-kaartslot voor bijv. het SD-kaartje uit je camera om zo je foto’s en filmpjes via de Mede8er te bekijken. Ook is er een IR-jack aansluiting aanwezig voor een IR-kabel. Dit is nuttig wanneer je de Mede8er in een afgesloten kast wil gebruiken en deze met de afstandsbediening niet bereikbaar is.
Naast de aansluitingen is ook een afgedichte opening te vinden waar een wifi-aansluiting geplaatst kan worden. Hiervoor is een aparte kit beschikbaar welke bestaat uit een antenne, een PCI-express-kaartje en de aansluitingmogelijkheid die door die opening geplaatst dient te worden. Hiervoor moet de 1000X3D wel opengeschroefd worden. Op zich past niets waar het niet hoort, dus met een beetje een vaste hand en het vermogen voorzichtig op te gaan met kwetsbare spullen, moet het met beperkte technische kennis al geen probleem zijn om de uitbreiding erin te bouwen.

De data-aansluitingen zitten niet helemaal aan de achterkant, maar aan een meer schuine achterzijde. Dit verhoogt de toegankelijkheid meer dan je zou denken. Ondertussen zitten ze toch niet in het zicht waardoor het mooie design van de 1000X3D zo goed mogelijk behouden blijft, zelfs als er iets aangesloten is. Toch had ik graag minimaal een USB-poort aan de voorkant gezien, aangezien dat toch altijd het makkelijkst blijft. Met een zwarte kleur hoeft deze niet op te vallen, zeker niet in het design van de 1000X3D aangezien in de afronding naar beneden een soort van sleuf aan de onderkant had kunnen zitten. Net als dat ik het lelijke blauwe accentje rond de standby-knop nu amper zie, zou ik die USB-poort ook niet zien.

Plaatsen van een schijf

Ik had verwacht dat bij het indrukken van de knop om de klep te openen, deze met een veermechanisme open zou gaan (zegmaar zoals we het kennen van de oude cassette decks). Echter ontsluit hiermee alleen de vergrendeling. Je moet zelf met je nagels tussen de klep en derest van de body gaan om de klep te openen. Op zich niet zo’n probleem, maar het maakt het openen van de klep niet zo makkelijk als vooraf ingedacht. Met een simpel mechanisme waarmee de klep een stukje omhoog wordt geduwd zou het een en ander al een stuk vriendelijker in gebruik worden. Zonder de speler op te tillen om hem in een juiste hoek open te duwen, kan ik hem nu niet openen.

Het plaatsen van een harde schijf is een makkie. Je plaatst hem in de ruimte die er overduidelijk voor is, en duwt hem vervolgens in de SATA-slot. Met vrije toegang tot de speler (dus geen beperkingen in de zin van bijvoorbeeld dat de speler ergens in een kast staat) is het plaatsen van een 3,5” schijf een klusje van een halve minuut. Wanneer je de speler regelmatig verplaatst, kun je de schijf beter vastzetten met de meegeleverde schroeven. Je schroeft de schijf dan niet vast in de speler, maar je plaatst de schroeven aan de onderkant van de schijf en schuift deze in de aparte sleuven die er voor de schroeven zijn in de bodem van de body van de Mede8er.

Zoals de meeste mediaspelers formatteert de Mede8er een harde schijf in het EXT3-formaat dat het standaard formaat van Linux is. NTFS-formaten (wat Windows standaard gebruikt) worden echter ook herkend. Je hoeft dan de schijf niet opnieuw te formatteren, wat wel prettig is wanneer je bijv. een schijf gebruikt die eerst voor een Windows-computer gebruikt is.

Er is geen fan aanwezig in de Mede8er 1000X3D. De schijf wordt dus passief gekoeld. Ten opzichte van de 500X2 is dit op zich wel positief met het oog op de geluidsproductie, hoewel de echo van een actieve harde schijf ook in de 1000X3D hoorbaar blijft. De 1000X3D staat weliswaar op rubberen voetjes, maar op een dunne, trillingsgevoelige ondergrond (bijvoorbeeld de houten bodem van een dressoir of de metalen plaat van een dvd- of blurayspeler) blijft de resonantie die een actieve interne schijf aan de speler doorgeeft, en op zijn beurt aan een dergelijke ondergrond, merkbaar.

De afstandsbediening

Ten opzichte van de 500X2 krijgt de 1000X3D een heel andere afstandsbediening mee. Ik heb gemengde ideeën over deze afstandsbediening. Hij is vrij breed, en robuust uitgevoerd. Het is een herkenbare afstandsbediening, wat handig is voor mensen die meerdere afstandsbedieningen gebruiken. Echter vond ik de oude afstandsbediening ondanks de beperkte grootte en het meer conservatieve design ook al vrij herkenbaar en handelbaarder voor mensen met kleine handen. Ook het met één hand omdraaien van de nieuwe afstandsbediening is wat lastiger doordat het formaat in breedte en dikte niet overal hetzelfde is.

De knoppen lijken wat gladder te zijn wat de ten goede lijkt te komen aan de beperking van de slijtage. De oude afstandsbediening zag er na 6 maanden al uitgeleefd uit. Niet alleen de markeringen op het rubber waren snel weg, maar ook het plastic werd snel glad en glimmend. Het type plastic van de 1000X3D lijkt van een ander type te zijn. De tijd zal leren of deze niet zo snel tekenen van gebruik zal vertonen. Maar zoals het nu aanvoelt, zowel de knoppen als derest van de body, heb ik het idee dat er sprake is van een verbetering in dit opzicht.

Naast de nieuwe vorm heeft de nieuwe afstandsbediening ook een paar extra knoppen. De meest in het oog springende zijn de zijknoppen die beiden een interessante voor de Mede8er nieuwe feature brengen. De één is de zeer handige back light knop. In het donker is niet altijd te zien waar alle knoppen zitten, en je wil er natuurlijk geen licht voor aan zetten. Dus dan is een back light in de afstandsbediening handig. De andere knop is programmeerbare knop die je kan toewijzen aan een functie die je vaak gebruikt maar in het menu meerdere stappen vergt om daar te komen.

De indeling valt weinig over te klagen. Het is wat anders dan we van de vorige afstandsbediening gewend waren, maar niets waar moeilijk aan te wennen zou zijn. Standaard is de afstandsbediening uitgevoerd met blauwe zijknoppen, maar zwarte vervangknoppen zijn meegeleverd.

De reactiviteit van de afstandsbediening in combinatie met het apparaat valt weinig op aan te merken. Alles werkt gewoon instant. De lichtjes op het apparaat knipperen wanneer er een invoer vanuit de afstandsbediening ontvangen wordt; dergelijke feedback is altijd prettig. Het menu reageert gewoon snel.

Een vervelende verandering vind ik wel dat de ‘terug’ knop in vergelijking met de 500X2 iets anders werkt. Bij de meeste overliggende menu’s tijdens het afspelen werkt het zoals je van een terugknop zou verwachten: je gaat uit het menu. Echter het scherm waar de voortgang weergegeven wordt (toegang krijg je door op het pijltje naar links of rechts te drukken of via de ‘info’-knop) wordt niet gezien als een overliggend menu. Zodoende stopt de weergave wanneer op dat moment op de stopknop gedrukt wordt. Een detail, maar toch erg vervelend voor iemand als ik die de 500X2 gewend is en deze functie regelmatig gebruikt om te kijken hoe ver een video is of om een stukje verder of terug te spoelen.
Het voortgangmenu gaat uiteindelijk vanzelf weg maar je kan er ook meteen uit. Vroeger dus met de ‘terug’-knop en de ‘info’-knop, maar tegenwoordig alleen met de ‘info’-knop. Het gevolg is dat ik met enige regelmaat per ongeluk een video stop aangezien ik op de 500X2 altijd de ‘terug’-knop gebruikte hiervoor. Kwestie van wennen, maar toch vervelend.

Het menu

Op het moment van schrijven is de nieuwste firmware voor de speler versie 3.0.5. Mijn ervaringen zijn daarop gebaseerd. De navigatie in het hoofdmenu verloopt op de 1000X3D van boven naar beneden. Na de keuze van de hoofdonderdelen krijg je gewoon het menu dat we kennen van de 500X2.
De Mede8er kent ten opzichte van de 500X2 wat extra opties, waaronder een Youtube-client. Het gaat hier om een Youtube-client (YouTube XL) zoals je die wel vaker op apparaten als gameconsoles, televisies en mediaspeler ziet, en dus de optie biedt om je computer, smartphone of tablet te koppelen aan de mediaspeler via de Youtube-koppel-functionaliteit. Dit betekent dat je met je telefoon de Youtubeclient kan besturen. Dit werkt op zich prima, hoewel het geen 100% vloeiende ervaring betreft. De beperking van een mediaspelerchip als de Realtek 1186 waar de 1000X3D op gebaseerd is toont zich bij dit soort functionaliteit wel.

De overige opties zijn favorieten (waar je dus je bepaalde mappen en bestanden onder kan zetten), media library (waarmee je door alle lokale en netwerkbestanden kan bladeren), internet (met allerlei web apps als webradio, een weer-client, een torrent client, een browser, web-tv-kanalen; verderop in deze review meer over deze zaken) en setup (waar alle instellingen geconfigureerd kunnen worden).
Het menu is verder statisch en redelijk saai en rechttoe rechtaan. Afgezien van wat XBMC en Android gebaseerde mediaspelers dus iets wat je eigenlijk altijd bij dit soort mediaspelers ziet en waar je weinig aan grafische pracht hoeft te verwachten. Op het Mede8er forum zijn verschillende skins te vinden om de boel wat op de leuken en maar het blijven statische menu’s. Ook kan filminformatie gedownload worden en verwerkt worden in de menuweergave. Daarover verderop in de review meer.

Navigeren door het menu werkt gewoon prima. Het reageert snel op de invoer op de afstandsbediening en de navigatie door de mappen werkt ook snel. Het verschil met de 500X2 is in dit opzicht minimaal, maar wel merkbaar. Het menu biedt de mogelijkheid om de mappen en bestanden in raster op een grotere manier of kleinere manier weer te geven, in lijst weergave of in lijstweergave met een preview (wanneer een videobestand geselecteerd wordt) of een thumbnail (wanneer een map geselecteerd wordt en een afbeeldingsbestand voor het weergeven van een thumbnail aanwezig is)
Wanneer je een DVD of Blu-ray-map opent, wordt gevraagd of je de ‘disc’ wil afspelen, of dat je door de map wil bladeren.

Wat ik wel irritant vind is wanneer een bepaalde netwerkmap niet beschikbaar is, dit niet snel duidelijk wordt. De speler kan gerust 40 seconden proberen toegang te krijgen tot een map terwijl dat niet mogelijk is. In tegenstelling tot op bijv. de Popcorn Hour A-300 is het niet mogelijk om dit proces te annuleren met bijv. de stopknop. Een beperking waar ik me bij de 500X2 ook al aan ergerde. Ik maak namelijk favorieten aan van netwerkmappen op PC’s die niet altijd aanstaan. Mocht ik de fout maken om een van die mappen aan te klikken terwijl de desbetreffende PC niet aan staat, zit ik dus 40 seconden vast.

Een ander irritant detail is dat de selectieweergave niet altijd even duidelijk is. Stel dat je twee opties hebt; ‘OK’ en ‘annuleren’, dan is door de gekozen grafische stijl het niet meteen duidelijk op welke van de twee opties je nu staat. Wanneer je effe met het apparaat werkt, wordt het natuurlijk duidelijk waar bepaalde grafische weergaves voor bedoeld zijn, maar het blijft een zwakte dat dit niet meteen duidelijk is bij het eerste gebruik.

Het scannen naar film-informatie

De Mede8er kent ook de mogelijkheid om naar filminformatie te scannen om zo een menu weer te geven met film/serie achtergronden en de nodige informatie over het plot, acteurs, etc. Helaas vergt dit wel dat al het beeldmateriaal conform een juiste map-structuur georganiseerd staat. Een film moet in een eigen map staan, en in geval van series moeten de afleveringen per seizoen in een eigen map staan met een specifieke naam en vervolgens in een hoofd-map geplaatst worden (dus SERIENAAM\SEASON XX\afleveringnaam.SxxExx.extentie) . Wanneer je gewoon gewend bent om hele collecties in één keer op je speler te zetten, is dit geen probleem. Echter voor mensen die dagelijks een aflevering van een paar series downloaden is het een vervelende klus om deze structuur weer te maken terwijl het bestand diezelfde dag of in ieder geval niet lang na het op de schijf zetten weer zal worden verwijderd. De meeste serie-kijkers downloaden immers iedere week een aflevering van een serie en verwijderen deze daarna weer, wat betekent dat het aanmaken van een mapstructuur voor al die bestanden die waarschijnlijk niet langer dan een dag op de speler staan het niet waard zal zijn voor de meesten.

Wanneer je de speler echt als netwerkschijf gebruikt, en bijvoorbeeld direct op de Mede8er zaken download via bittorrent die ook gedeeld moeten worden, is de noodzaak van een vaste folder-structuur ook een probleem. De meeste media die gedownload wordt, houdt immers niet de structuur aan die de Mede8er vergt om filminformatie te scannen. De structuur kan niet veranderd worden, omdat de bestanden dan niet meer gedeeld kunnen worden.

Aangezien de Popcorn Hours uit een warboel waarin alle serieafleveringen en films door elkaar staan in één map, wèl een georganiseerde weergave kunnen weergeven, kan gesteld worden dat deze functionaliteit op de Mede8er achterloopt en niet zo’n beetje ook. De Popcorn Hours kunnen dit al sinds jaren: mijn eerste Popcorn Hour (A-110) stamt uit 2008 en die benodigde geen vaste mapstructuur. Of het aan de gebruikte chipset ligt of aan de software durf ik niet te zeggen, maar het lijkt me duidelijk dat hier verbetering nodig is.

Zoals ik al suggereerde neem ik persoonlijk de moeite niet om voor iedere serieaflevering van de dag de juiste map-structuur te creëren aangezien ik ze dezelfde of anders de volgende dag toch weer verwijder. Film bewaar ik echter altijd wat langer en dan loont het de moeite wel. Voor series doe ik het alleen wanneer ik een nieuwe serie ontdek en daar al minimaal een seizoen van beschikbaar is.
Een goede tip is wellicht om materiaal waarvan het wel de moeite loont om een folderstructuur aan te maken apart te houden van het dagelijkse materiaal. Op deze manier zien de mappen met de film- en seriecollectie er wat cleaner uit. Ik heb zelf dan ook de mappen ‘films’, ‘series’ en ‘series van de dag’ onder de hoofdmap ‘Video’ staan.

In het geval van series wordt per aflevering een screenshot getoond en ook het plot van de specifieke aflevering, waardoor je makkelijk kan bepalen of je een aflevering al gezien hebt of niet. Prima implementatie dus voor de zgn. ‘binge-watchers’ (dit zijn mensen die series niet per week volgen maar meerdere afleveringen van een serie achter elkaar kijken).

Media afspelen

Veruit het meeste materiaal wordt door de Mede8er gewoon prima afgespeeld. Wat obscuur anime-materiaal dat wat eigenzinnig formaten qua ondertiteling en geluid heeft, wordt ook gewoon prima weergegeven. Wel moet in bepaalde gevallen (met name bij Japanse anime-materiaal) in de audio-instellingen het forceren van AAC-materiaal worden aangezet, maar dan werkt het dus wel gewoon. ISO’s van dvd’s en Blu-rays gebaseerd op retail-bronnen (dus zegmaar de originele dvd’s en Blu rays die in ISO-formaat omgezet zijn) werken allen prima voor zover ik het getest heb.

Ondertitels worden goed weergegeven en zien er duidelijk uit. Desgewenst kunnen deze in hoogte, grootte en kleur gevarieerd worden en wanneer deze niet in sync zijn met de video eerder of later weergegeven worden per tienden van een seconde. Ook is het mogelijk om ondertitels te downloaden. De Mede8er 1000X3D maakt hiervoor gebruik van OpenSubtitles.org. Van erg actuele bestanden is niet altijd een ondertiteling beschikbaar,

Het grote voordeel van de Realtek-chips (waar de Mede8ers mee uitgerust zijn) ten opzichte van die van Sigma (wiens chips we terugvinden in o.m. de spelers van Dune en Popcorn Hour) is de mogelijkheid om 10 bits media af te spelen. Het aanbod van dit soort media is niet zo uitgebreid, waarmee het de vraag is of dit een relevant gegeven is; dit neemt niet weg dat het interessant is om te testen. Kort gezegd is het zo dat de Mede8er het lichtere materiaal (zegmaar Hi10@L4.0 met 4 reframes) gewoon prima afspeelt, maar toch moeite heeft met het zwaardere materiaal (bijv. 10 bit@L5.1, 16 reframes) waar bij het afspelen kleurverlies optreedt, artefacten te zien zijn en overige beeldfouten. Voor het meeste type beeld materiaal valt er geen voordeel te halen uit het hebben van meer dan 4 reframes, maar in het geval van bijvoorbeeld anime’s is dat wel het geval.

Als het gaat om de geluidsweergave heb ik met een versterker die gewoon alle typen surround-weergave ondersteunt geen enkel probleem ondervonden. Echter in het geval van videomateriaal dat uitgerust was met DTS-HD-streams had ik in combinatie met een oudere versterker welke geen DTS-HD ondersteunt wel wat problemen wanneer de audiostream-optie in het menu van de Mede8er op ‘automatisch’ staat. De concrete keus voor DTS-uitgave verhelpt het probleem. Deze laatste mogelijkheid is een verbetering ten opzichte van de 500X2, waar de optie om specifiek voor DTS-uitgave te kiezen, ontbreekt.

Ook muziek werkte voor zover ik heb kunnen testen (.FLAC- en .mp3-bestanden) prima. De simpele weergave mogelijkheid via de afstandsbediening is niet zo interessant door de beperkingen die een afstandsbediening vanzelfsprekend met zich mee brengt. Het selecteren en ordenen van afspeellijsten werkt gewoon traag en omslachtig aangezien je niet de mogelijkheden hebt die je bijv. op een computer met een muis of op een touchscreen-apparaat wel hebt. De Mede8er ondersteunt echter ook DMR over UPnP, wat kort gezegd betekent dat je de mogelijkheid hebt om media af te spelen van alle apparaten in hetzelfde netwerk, op de Mede8er. Deze mogelijkheid zit ook in de 500X2, echter werkt het op de 1000X3D toch wat stabieler. In combinatie met de juiste (ook gratis verkrijgbare) apps (zoek een afspeel-app die DMR ondersteunt, en je zit goed) heb je op deze manier dus een best wel fancy afstandsbediening met je tablet of telefoon en is het managen van je afspeellijsten en het afspelen van muziek via de Mede8er een stuk makkelijker.

Netwerksnelheid en snelheid over USB

De Mede8er 1000X3D heeft een Gbit-netwerk-aansluiting. Dit klinkt leuk als specificatie, maar het soort chipsets dat in dit soort spelers zit is te traag om de volle netwerksnelheid te benutten. Het belang van de netwerksnelheid gaat in de praktijk per definitie over het overkopiëren van bestanden. De snelheid de gehaald wordt bij het kopiëren over het netwerk bedraagt tussen de 7 en 7,5 MB/s. Dit is iets dat de mediaspelers met Sigma chipset (bijv. de Popcorn Hour-spelers) al jaren beter voor elkaar hebben; ter vergelijking, mijn Popcorn Hour A-300 klokt zo rond de 12 MB/s. Ook bij lange na niet de Gbit-snelheid, maar toch noemenswaardig beter. Bij dit soort transfersnelheden maakt die paar MB wel uit.
Voor het streamen van materiaal vanaf een netwerkbron, is niet zoveel bandbreedte nodig en is de transferrate van de 1000X3D ruimschoots voldoende.

De snelheid over de reguliere USB 2.0 aansluitingen is trager dan wat je ongeveer zou verwachten op basis van hoe snel het op een PC gaat. Bij het kopiëren van een externe schijf naar de Mede8er krijg je geen transferrate te zien, maar op basis van de grootte van het bestand en de kopieertijd heb ik vastgesteld dat het ergens rond de 13 MB/s moet zijn. Van de Mede8er naar een externe schijf kopiëren gaat wat sneller; ik schat rond de 17 MB/s.
Wanneer de speler via de USB 3.0 aansluiting aan de computer gekoppeld wordt, wordt een transferrate behaald van gemiddeld 40 MB/s. Bij het overzetten van veel data loont het dus om de Mede8er even los te koppelen en aan de computer aan te sluiten.

Internet-functionaliteit

De internetfunctionaliteit in de 1000X3D is naar mijn mening van de categorie ‘leuk dat het er is, maar geen echte meerwaarde’ maar dan misschien net wat beter. Je krijgt toegang tot de browser door op een van de weblinks te klikken die standaard in het internet-menu te vinden zijn. Deze links variëren van Google en BBC News tot aan LinkedIn en Twitter. Vanuit de pagina die dan geopend wordt kan dan gebrowset worden.

De browser is prima voor het bekijken van wat nieuwssites en internetfora. De browser ondersteunt HTML5 wat betekent dat verschillende soorten streaming video die hierop gebaseerd zijn gewoon weergegeven kunnen worden. De navigatie vind ik echter wat minder duidelijk en bij het zwaardere werk, bijv. wanneer er op een link geklikt wordt naar een zwaardere site, lijkt de speler zomaar vast te lopen.
Hoewel er mogelijk gemaakt is te navigeren middels de afstandsbediening, is een muis- en toetsencombinatie wel een pre. Mijn Air-keyboard werd bij het inpluggen meteen herkend.

Naast de browser vinden we op de Mede8er nog een toepassing voor Picasa, Flickr, een weerapp, een internet radio app en een waarschijnlijk gesponsorde Bing-app (een andere reden om die te includeren kan ik niet bedenken). Ook is er een applicatie waar verschillende internet video-kanalen bekeken kunnen worden die ingedeeld zijn in de secties News, US News, Tech, Entertainment en Sport. Je moet dan denken aan zaken die je ook op verschillende Youtubekanalen terugziet, podcasts en afleveringen van bepaalde actualiteit-programma’s. Opvallend genoeg zien we hier ook een paar toevoegingen van de Nederlandse Publieke Omroep zoals Nieuwsuur, NOS op 3, De Wereld Draait door en het jeugdjournaal. Op het gebied van tech is Hardware.Info van de partij.

IPTV is een toepassing waarmee IP-streaming video weergegeven kan worden. Stel je hebt iets op de cloud staan, dan kun je bepaalde linkjes ernaar aanmaken en deze op de Mede8er zetten. Via de Mede8er kun je dan het bestand in de cloud afspelen.

Ik moet zeggen dat voor al deze zaken geldt dat ik ze nimmer zal gebruiken. Daarvoor is er te weinig interessante content aanwezig en voor zover het er wel is, is de beeldkwaliteit niet om over naar huis te schrijven. Sowieso is dit type content iets waar mensen tegenwoordig een smartphone of tablet voor gebruiken.

De Transmission bittorrent client werkt enigszins. Downloaden gaat, maar de snelheid is beperkt. Wanneer er gedownload wordt van een goede bron (denk aan een private torrentsite), zit de maximale stabiele snelheid op ongeveer 2,5 MB/s. Het uploaden gaan nog beperkter en blijft nagenoeg 0. De Mede8er als NAS door de nacht heen laten pruttelen om je ratio (op veel sites moet je ook wat uploaden om te mogen downloaden) omhoog te houden, zal dus weinig zin hebben. Maar gewoon wat afleveringen downloaden in de nacht of wanneer je bent gaan werken, kan inderdaad prima. Toch moet ook hier opgemerkt worden dat de Sigma-spelers wèl in staat zijn om conform de volledige snelheid te down- èn uploaden.

Het menu vertraagt iets tijdens het downloaden, maar anders dan de 500X2 wordt deze op de 1000X3D niet onwerkbaar traag, in ieder geval niet tijdens het downloaden van twee torrents met een snelheid van 2,5 MB/s.

Mede8er support en garantie

De Mede8er 1000X3D heeft standaard een garantie van 2 jaar, en wanneer de koper het apparaat binnen een maand na aanschaf registreert, 3 jaar extra, in totaal dus 5 jaar. Op de site van Mede8er zijn naast de algemene informatie ook handleidingen te vinden voor hoe bepaalde configuraties gemaakt kunnen worden. Je kan dan denken aan zaken als het toepassen van skins en alternatieve manieren om filminformatie weer te geven. Tevens is op de site een forum te vinden, zowel in het Nederlands als in het Engels. Het Engelstalige forum is wat uitgebreider, maar ook het Nederlandse forum is zeer actief en de community is in de regel als zeer behulpzaam te omschrijven. Ook heeft Mede8er een service desk waarnaar gebeld kan worden van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 21:00. In termen van aftersales kan er dus weinig negatiefs gezegd worden over wat Mede8er aanbiedt of in ieder geval de intentie daartoe.

Conclusie

De Mede8er 1000X3D is op zichzelf een prima apparaat. Veruit het meeste materiaal wordt prima weergegeven en de gebruikservaring is prettig. Het is echter wel een apparaat van 200 Euro op het moment van schrijven. Voor die prijs heb je ook een Popcorn Hour A-300 die op de meeste vlakken gelijkwaardig of beter presteert. Alleen als het om de weergave van de zeldzame 10 bits content gaat heeft de Mede8er een streepje voor, hoewel zoals aangegeven de ondersteuning van deze content ook zeker niet voor 100% voor elkaar is.

Ten opzichte van de 500X2 is de 1000X3D naar mijn mening slechts een matige upgrade. Hij is sneller, er is geen fan voor de harde schijf die geluid maakt en de bouw is steviger en slimmer. Echter, kijkende naar wat de 500X2 op het eind kostte (rond de 130 Euro) vind ik dat je wel extra betaalt voor een beperkte meerwaarde. Op de 500X2 speelt hetzelfde materiaal net zo goed af, afgezien van de stabiliteit van DMR-weergave en het gegeven dat de 1000X3D iets zwaarder 10 bits materiaal aankan.

De netwerkfunctionaliteit kent dezelfde zwaktes als de 500X2 en zaken als de weergave van filminformatie vergt nog steeds een vaste mappenstructuur. De op het moment van schrijven even dure Popcorn Hour A-300 kent deze zwaktes niet en heeft daarnaast nog wat extra functionaliteit.

De 1000X3D zet daar tegenover het gemak waarmee de harde schijf vervangen kan worden. Daarnaast durf ik de stelling wel aan dat de Mede8er het meest gebruiksvriendelijke menu kent van alle mediaspelers voor mensen die dit soort apparaten totaal niet gewend zijn. Mede8er kent daarnaast ook een actieve forumgemeenschap waar het gros van de leden erg behulpzaam zijn, en een hulpnummer waarnaar gebeld kan worden voor support. Het aparte design kan ook een aantrekkingspunt zijn, waarbij de gebruikelijke opmerking gemaakt dient te worden dat over smaak niet te twisten valt.

Tenslotte moet ook de opmerking gemaakt worden dat het tegenwoordig voor tussen de 200 en 250 euro het ook prima mogelijk is om een HTPC in elkaar te zetten. Dat is ongeveer dezelfde prijs als deze Mede8er kost (inclusief een harde schijf van degelijke grootte), waarmee je alle functionaliteit hebt die een PC kan bieden. Het samenstellen van een HTPC is echter niet voor iedereen weggelegd en een simpele rechttoe-rechtaan oplossing als een mediaspeler wordt het echter nooit. Voor de niet-techies is een mediaspeler daarmee nog altijd de meest veilige keus.

De Mede8er 1000X3D kent in de Popcorn Hour A-300 een goede rivaal. Voor veel mensen is het zelfs het betere alternatief. Echter gaat dat vooral over de functionaliteit die voor de meeste mensen niet relevant is als het om het gebruiken van een dergelijk apparaat gaat. Dan blijft de gebruiksvriendelijkheid, de lange garantie en de toegankelijke support over die voor veel mensen belangrijker is dan wat extra functionaliteit. Dit maakt dat de Mede8er 1000X3D sowieso geen slechte keus is.

jo_haes 06-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Installeren was zeer eenvoudig, het updaten van firmware en bootloader ging ook vlot (werd goed uitgelegd op de site van mede8er).
De afstandsbediening vind ik vrij gevoelig, je zit snel een paar opties te ver. Opstarten is een 24 seconden, daarna gaat alles zeer snel. Het toestel steekt zeer intuïtief in elkaar.
Ik ben nog geen bestanden tegengekomen die niet afgespeeld konden worden. Enige minpuntje is dat je moeilijker kan zien of het apparaat aanstaat of niet aangezien enkel de knoppen bovenop rood of blauw oplichten en dat is de enige indicatie daar je het apparaat voor de rest helemaal niet hoort...
Het vergaren van info over films op internet werkte tot mijn verbazing vrij goed (ongeveer 2 minuten over 126 bestanden waarvan er voor 80% info gevonden werden). Kortom een fijne speler.

dennis67c 06-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Installatie van het product ging vrij gemakkelijk, echter firmware updaten iets lastiger aangezien het apparaat geleverd werd met een vrije oude firmware waarbij eerst nog een nieuwe bootloader geinstalleerd moest worden. Na de update werkte apparaat prima, ook YouTube XL werkte hierna weer naar behoren (met oude firmware in eerste instantie niet). Mogelijkheden van het apparaat zijn prima maar ook weer niet te uitgebreid (wel google, FB enz). Films afspelen ging prima alleen bepaalde avi formaten deden het niet andere weer wel. Ook .flv bestanden speelde apparaat niet.
Afspelen van de mediabestanden ging echter vloeiend en ook geluid prima.Bedieningsgemak was goed, mooie duidelijke (met verlichting) afstandsbediening met goed bedienbare toetsen (geen gepriegel). Apparaat voelt degelijk (zwaar) aan metaal en heeft mooie vormgeving. Interne HD (alhoewel nog niet in bezit) is gemakkelijk te plaatsen. klepje op inschuiven en klikken klaar.
Al met al een ruime voldoende voor deze Mede8er MED1000X3D voor wat mij betreft.

sdolders 05-05-2014
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Onlangs deze Full HD 3D mediaspeler gekocht. Reden van de aanschaf is het gebruikersgemak, en dat hij 3D is en de laatste audio en video formaten kan afspelen.
Mijn "oude" ACryan speelde bij lange na niet alles goed meer af. Bovendien was de afstandsbediening een mislukking.

Bij de levering van de Mediaspeler voelt het goed aan.
Nederlandse handleiding, kabels, helaas geen toslink kabel. Je heb gelijk ook wat in de handen. Geen plastic prulletje. Mooi gegoten aluminium behuizing. De afstandsbediening is wel wat aan de grote kant, maar wel met verlichte toetsen, helemaal top!

Ik heb de mediaspeler bewust aangeschaft zonder wifi aansluiting, ik heb hem aangesloten op mijn netwerk (via LAN kabel).

Aansluiten en een HDD plaatsen is een makkie.
Hij pakt direct alles goed op... wel even een lege HDD plaatsen want je moet hem formateren (menu wijst dit wel).

Direct een film via het netwerk gestreamd, geen probleem, en zelfs de een film van meer dan 30 Gb Blueray 3D geen probleem.

Veel aansluitmogelijkheden, zoals host ingangen, zoals externe HD aansluiten etc., echter mis ik een tweede HDMI aansluiting. Bedenk je namelijk bij de aanschaf dat je versterker wel 3D Pass trough aankan, anders heb je niet het gewenste geluid uit je 5.1, 7.1 speakers... dit audio signaal verloopt namelijk via je HDMI kabel, en niet via de optische uitgang.

Al met al, voor dit geld een super goede mediaspeler... ik raad hem zeker aan.

ericx33 27-10-2013
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Simpele en duidelijke installatie,mooie prijs en vele afspeelmogelijkheden,kortom een topspelertje,alleen een vertaging in het afspelen van bepaalde films,dit zoek ik nog verder uit mss kwestie van updaten van de speler,het is niet bij alle films die ik speel maar bij sommige zal wss aan het formaat liggen denk ik!!!

Rutgerh 13-10-2013
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Kortgeleden aangeschaft, gelijk externe Hdd aangesloten en genieten. Heerlijk om alle fotos en inmiddels heel veel filmopnames weer terug te kunnen zien. Gewoon lekker op de bank, zonder eerst te branden of iets.

Bij aanschaf stond firmware V1 er nog op en liep hij inderdaad vast bij (vooral) fotos.
Na update, eerst v2 gelijk erna v3, geen vastloper meer, en stabiel.

Binnenkort Hdd erin, en via netwerk aansluiten, kijken hoe dat gaat.

Apparaat is redelijk zwaar en komt me solide over. Afstandbediening prima, mooi met verlichting. Wel even kijken of hij ook op Logitech One is aan te sluiten.

Klantje ongeduld 17-09-2012
Geschreven voor: Mede8er MED1000X3D

Indien wifi niet vooraf geïnstalleerd is, kun je dit eigenlijk niet zelf doen. Heb dus usb-dongle erbij gekocht voor wifi verbinding.

Aansluiten op andere apparatuur gaat simpel, het werkte allemaal direct. Wel loopt het apparaat met enige regelmaat vast, waarbij uitschakelen en opnieuw aanzetten de enige remedie blijkt. Ben er nog niet achter waaraan dit ligt...

Het apparaat is (zonder de harddisk erion) vrij licht en voelt wat breekbaar aan. Vandaar niet zo'n hoog cijfer voor degelijkheid, al voldoet het verder prima want je hoeft 'm toch niet vaak te verplaatsen of op te pakken.

Mogelijkheden zijn prima, duidelijke menu's en hij speelt tot nu toe alle formaten af die ik heb staan. Direct downloaden op de interne harddisk is ook mogelijk via eigen netwerk, maar dit gaat wel vrij traag. Sneller is het om 'm direct aan de pc te koppelen, maar toen ik dat deed kon ik vervolgens geen media meer afspelen via het apparaat. Of dit gewoon niet kan, of dat ie weer was vastgelopen weet ik niet, downloaden ging wel gewoon door.